Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: تراز آب زیرزمینی آبخوان‌های آبرفتی کشور در بلند مدت بالغ بر ۱۰.۸۸ متر و بطور متوسط سالانه ۰.۴ متر افت داشته و این افت باعث کاهش حجم مخازن آبرفتی به میزان بالغ بر ۱۳۹.۷ و بطور متوسط سالانه ۴.۷ میلیارد متر مکعب شده است.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، فیروز قاسم‌زاده گفت: متوسط کسر مخزن سالانه آبخوان‌های آبرفتی کشور در سال آبی ۰۰-۱۳۹۹ که یک سال بسیار کم‌آب بود، بیش از ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به پیامد‌های افت سطح آب زیرزمینی اظهار کرد: خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، فرونشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های طولانی در دشت‌ها و شور شدن آب زیرزمینی در این مناطق از پیامد‌های جدی افت سطح آب‌های زیرزمینی خواهد بود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بررسی منطقه‌ای تغییرات سطح آب و حجم مخازن آبرفتی گویای آن است که نواحی غرب و تاحدی شمال و شمال غرب کشور و فلات مرکزی و نوار شرق که وسیع‌ترین و ضخیم‌ترین پهنه‌های آبرفتی را در برگرفته و بیشترین سهم برداشت از منابع آب زیرزمینی را دارد، همچنان با تشدید افت سطح آب و کسری مخزن همراه است.

وی عنوان کرد: متأسفانه آثار منفی افت آب‌های زیرزمینی باعث نابودی آبخوان‌های کشور می‌شود و احیای آن‌ها را نیز دچار مشکل می‌نماید، بطوریکه فرونشست زمین علاوه بر خسارت‌هایی که به زیرساخت‌ها و ابنیه وارد می‌کند، تراکم لایه‌های خاک و کاهش تخلخل آن را باعث شده و در نهایت منجر به از بین رفتن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان و عدم امکان ذخیره آب در سفره آب زیرزمینی می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی به‌عنوان ذخایر استراتژیک و ارزشمندی هستند که شکل‌گیری آن‌ها طی سالیان طولانی صورت می‌پذیرد، افزود: در اقلیم‌های با محدودیت دسترسی به منابع آبی نظیر اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان، وابستگی به منابع آب زیرزمینی بالاست و عدم تعادل در این ذخایر خدادادی می‌تواند باعث بروز مشکلات و تنش‌های آبی جدی شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار روند کاهشی بارش کشور، روند افزایشی دما باعث افزایش تبخیر و کاهش سهم بارش‌های مؤثر شده که شرایط مذکور در کنار تغییرات عوامل اجتماعی و اقتصادی در طول سال‌های گذشته و همچنین اتخاذ نشدن تصمیم‌های متناسب با شرایط کم‌آبی، باعث تغذیه نشدن مناسب و افت تراز آب زیرزمینی شده و همین امر باعث محدودیت منابع آب در دسترس و ضعیف‌تر شدن آبخوان‌ها می‌شود.

قاسم زاده با اشاره به اقدامات انجام یافته در قالب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: فعالیت‌های مهمی در حوزه انسداد چاه‌های غیرمجاز، تجهیز چاه‌ها به ابزار اندازه‌گیری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و فرهنگسازی انجام شده که ضرورت دارد به‌منظور جلوگیری از افت بیشتر آبخوان‌ها، ضمن تداوم فعالیت‌های فوق‌الذکر، با آگاهی‌رسانی، جلب مشارکت ذی‌نفعان و پرهیز از رفتار‌های اسراف‌گرایانه در جهت بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی گام برداریم.

بیشتر بخوانید: انسداد بیش از ۱۲۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در تهران

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی آبخوان ها آب های زیرزمینی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی آبخوان ها آب های زیرزمینی منابع آب زیرزمینی قاسم زاده آبخوان ها سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود

همزمان با افتتاح پایگاه اطفاء حریق جنوب کشور در عرصه‌های جنگلی شهرستان مرودشت، مانور بزرگ اطفای حریق در بخش کامفیروز جنوبی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و با همراهی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در این رزمایش گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی در این عرصه‌ها ایجاد پایگاه‌های اطفاء حریق و تجهیز آنها در مناطق بحرانی امری ضروری است.

علی ملکی آهنگران با اشاره به وجود سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سریع پیشگیری از حریق با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی جهت مقابله با حریق‌های احتمالی گفت: با این اقدام اطلاعات مهمی برای هشدار‌های زودهنگام آتش‌سوزی در دسترس قرار گرفته و از بروز بحران در سطح وسیع‌تر این عرصه‌ها جلوگیری خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای رزمایش اطفای حریق در تمام عرصه‌های جنگلی و نقاط بحرانی کشور تصریح کرد: اجرای این رزمایش به‌زودی و در همه استان‌ها برگزار خواهد شد.

او اظهار کرد: این مانور عملیاتی با هدف دسترسی سریع به تجهیزات و کارآمدی امکانات و ابزار اطفای حریق، افزایش توان نیرو‌های امدادی و عملیاتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های امدادی و مردمی در زمان حریق، شناسایی نقاط ضعف، قوت، بررسی کمبود‌ها و کاستی‌ها، ابزارآلات و نیرو‌های مورد نیاز، رفع عیوب و موانع اداری پیش از وقوع آتش‌سوزی به اجرا گذاشته شد.

فرماندار شهرستان مرودشت نیز در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و ارزش والای این منابع خدادادی گفت: در این راستا همه ما مسئول هستیم چراکه شهیدان زیادی با گذشتن از جان و مال و خانواده خود، دلسوزانه در راستای حفظ و صیانت از این ثروت خدادادی به شهادت رسیدند تا این عرصه‌ها از گزند نابودی در امان بماند.

اسماعیل خوشبخت افزود: با تدابیر به‌عمل آمده و هماهنگی و همکاری بین مجموعه منابع طبیعی و همراهی مردم امیدواریم شاهد هیچ آتش‌سوزی در این عرصه‌ها نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی هرچه بیشتر نیرو‌های عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها و نیز آمادگی اعضا ستاد مدیریت بحران در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: شرایط اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به گونه‌ای است که اگر در مراحل اولیه اطفا نشود باعث سرایت آتش به مراتع دیگر و حتی مناطق مسکونی شده که این موضوع خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حجت مرادی در ادامه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها حساسیت نشان داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به‌ویژه حریق در این عرصه‌ها مراتب را به شماره رایگان ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس هم با حضور در این مراسم گفت: اساسی‌ترین رسالت منابع طبیعی حفاظت از این عرصه‌هاست.

غلامرضا غلامی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه منابع طبیعی در بین سایر ادارات استان داشتن صلاحیت حقوقی و قضایی ماموران یگان حفاظت این مجموعه است که بر اساس ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری ماموران منابع طبیعی در ردیف ضابط خاص دادگستری محسوب شده و هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!