Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:13:09 GMT

رقابت روسیه و چین در بازار تسلیحاتی آفریقا

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۳۶۷

رقابت روسیه و چین در بازار تسلیحاتی آفریقا

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، تحریم‌هایی که در پی تداوم حملات روسیه علیه اوکراین توسط غرب علیه مسکو اعمال شده به چین این امکان را می‌دهد که بتواند سهم قابل توجهی از بازار تسلیحاتی آفریقا را از آن خود کند. 

در حال حاضر، چین سهم اندکی از حجم فروش تسلیحات به آفریقا را دارد؛ به گونه‌ای که طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، تنها ۷ و نیم درصد بوده که در مقابل سهم ۴۰ درصدی روسیه از این بازار در طول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی، بسیار اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم جنگ اوکراین، روسیه را با تحریم‌های سنگینی از سوی اروپایی‌ها و آمریکا مواجه کرده و در شرایطی که چین به دنبال گرفتن حجم بالایی از بازار تسلیحاتی آفریقاست، روسیه تلاش می‌کند با ارسال تسلیحات نظامی جدید به آفریقا همچنان سهم چشمگیر خود در این بازار را حفظ کند.

در همین راستا، روسیه به تازگی بالگرد و سیستم های راداری به کشور مالی تحویل داده است.

مقامات دولت انتقالی مالی دوشنبه گذشته از دریافت دو فروند بالگرد جنگی جدید از سوی روسیه خبر دادند. 

ارتش مالی نیز اعلام کرد که به «رادارهای نظارتی نسل چهارم» دست یافته است؛ بدون اینکه به مدل و تعداد این رادارها اشاره کنند.

مالی پیشتر هم از روسیه رادارهای دیگری هم دریافت کرده بود.

ارسال تسلیحات نظامی جدید از سوی روسیه به مالی پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا چندی پیش از توقف ارائه آموزش‌های نظامی به نیروهای مسلح این کشور، به دلیل آنچه احتمال دخالت پیمانکاران نظامی روسیه خواند، خبر داد.

برپایه این گزارش، ارسال این تسلیحات روسی به مالی درحالی است که وزیر خارجه آمریکا در سفر چند ماه گذشته خود به آفریقا مدعی شد که کشورش آماده است کمک‌های خود به مالی را - که پس از کودتای نظامی در این کشور متوقف شده بود - از سر بگیرد.

کمک های نظامی روسیه به مالی در شرایطی صورت می گیرد که فرانسه در منطقه ساحل به بهانه مبارزه با تروریسم حضور خود را گسترش داده است.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، ارتش مالی در بیانیه خود گفته است که تسلیحات روسی جدید برای مبارزه با تروریسم و ریشه کنی آن به مالی داده شده است. 

در همین ارتباط، «آرتور بنگاه - Arthur Banga» مدرس پژوهشگر ساحل عاجی دانشگاه «فلیکس هوفوئه بوئینی - Félix-Houphouët-Boigny» در «ابیجان» پایتخت ساحل عاج و کارشناس مسائل دفاعی و تسلیحاتی در این باره گفت: زمینه بین المللی تنش‌ها میان روسیه و غرب را نباید فراموش کرد و تسلیحات روسی این امکان را به ارتش مالی می‌دهد که بتواند تمام تحرکات در حریم هوایی خود را با دقت بیشتری رصد کند.

برچسب‌ها اوکراین روسیه تروریسم اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا آفریقای مرکزی فروش تسلیحات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه تروریسم اوکراین روسیه تروریسم اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا آفریقای مرکزی فروش تسلیحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند.

 این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، در این بیانیه همچنین آمده است: « یک قطار با سلاح و تجهیزات نظامی غربی در منطقه شهرک اوداچنویه در دونتسک مورد اصابت قرار گرفت.»

به گفته وزارت دفاع روسیه، پرسنل و تجهیزات تیپ ۶۷ مکانیزه نیروهای اوکراینی نیز در ایستگاه بارگیری راه آهن در منطقه شهرک «بالاکلیا» در منطقه خارکیف اوکراین مورد حمله قرار گرفتند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین