Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@04:32:02 GMT

آغاز روزهای رنج و گنج شالی‌کاران گلستان

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۸۶۷

آغاز روزهای رنج و گنج شالی‌کاران گلستان

بهار آمد و کشت ‌و کار در خطه سرسبز گلستان آغاز شد و حالا روزهای رنج و گنج شالی‌کاران دیدنی‌تر از قبل شده است، شالیکارانی که می‌خواهند امسال بازار دلالی را در بخش برنج کساد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، برنج اصلی‌ترین غذای سفره شمالی‌هاست و این روزها در نقاط مختلف استان گلستان در اراضی نسقی کشت و کار این محصول آغاز شده است، شالی رنج فراوان دارد و ثمره این رنج پرگنج باید در جیب شالیکاران برود، امسال به گفته مسئولان استان ۱۰ هزار هکتار اراضی نسق زیر کشت قرار دادی برنج می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهار آمد و کشت ‌و کار در خطه سرسبز گلستان آغاز شد و حالا روزهای رنج و گنج شالی‌کاران دیدنی‌تر از قبل شده است، شالیکارانی که می‌خواهند امسال بازار دلالی را در بخش برنج کساد کنند.     برای اینکه بازار شالیکاران استان گلستان سکه شود انواع مختلفی از ارقام کیفی و پرمحصول در دستورکار کشت قرار گرفته است و ارقام کیفی برنج از جمله طارم هاشمی، طارم سنگی و طارم دم سیاه و ارقام پر محصول فجر، ندا و شیرودی با دستان زحمتکش شالیکاران در اراضی نسق گلستان جای می گیرد.   سال گذشته ۶۷ هزار و ۸۶۸ هکتار برنج در گلستان کشت شد و از این میزان تولید ۳۳۸ هزار و ۶۷۵ تن محصول به بار نشست این در حالی است که منابع آب سطحی و آورد رودخانه‌های گلستان ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر شده و سطح آب زیرزمینی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد فروکش داشته است.     کارشناسان معتقد هستند خشکه کاری برنج مقرون به صرفه است و در این روش ۶ تا ۱۱ هزار متر مکعب آب در هکتار صرف می شود که در مقایسه با کشت مکانیزه ۱۴ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب نشان می دهد روش غرقابی مصرف آب بالتری دارد.   رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اعلام خبر خوش به شالیکاران استان گفت: امسال بیمه کشاورزی ویژه برنج را در برنامه داریم و نهاده های سم و کود به موقع در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت تا مشکلی در تامین مواد مورد نیاز این بخش نداشته باشند.   محمد برزعلی پیش بینی کرد حدود ۶۰ هزار هکتار برنج امسال از سوی شالیکاران در اراضی نسقی استان گلستان بصورت کشت قرارداری انجام شود و از این سطح حدود 325 هزار تن شلتوک تولید خواهد شد.   انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در روند رهاسازی آب سد سفیدرود، گفت: با تمهیدات انجام شده، امسال کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش خواهند رساند و دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است و اتفاقات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: در سال گذشته میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، ۷۲۰ میلیون مترمکعب بود که به لطف خداوند و به کمک بارش‌ها، توانستیم آب شالیزار‌ها را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده، اکنون همه نهر‌ها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزار‌های گیلان هستند.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان و هماهنگی بین جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای اجرای دُرُست تقویم زراعی و نوبت بندی آب، از شالیکاران استان خواست به مدیران متولی اعتماد و تقویم زراعی را به دقت رعایت کنند. 

دکتر اسدالله عباسی با قدردانی از زحمات شالیکاران و دست اندرکاران عرصه تولید در گیلان، افزود: برای حمایت بیشتر از کشاورزان، قیمت‌ها امسال بهتر از پارسال خواهد بود و امیدواریم سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای گیلان ، میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بیشترین بخش آب بر کشاورزی استان شالیزار‌های گیلان است.

دیگر خبرها

  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شبکه استانی گلستان
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند