Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:25:22 GMT

۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در اردبیل تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۸۱۵۸

۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در اردبیل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، بهلول تکلوی عصر چهارشنبه در بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در کشور جز تولیدکنندگان مهم فرآورده‌های دامی مختلف است و چهار میلیون واحد دامی در این استان وجود دارد که به امنیت غذایی استان و کشور کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در این میان دامپزشکی در بحث مقابله با حدود ۸۷۵ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام بر سلامت جامعه تأثیر بسزایی دارد و در خط مقدم مبارزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تنها ۱۸۵ نفر نیروی دامپزشکی با وجود مشکلات و کاستی‌ها برای تضمین سلامت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت استان اردبیل مشغول فعالیت هستند.

تکلوی افزود: نظارت این مجموعه در تمام اوقات سال از مرحله تولید تا سر سفره مردم صورت می‌گیرد که شامل اطمینان از سلامت خوراک دام، استفاده از افزودنی‌ها، داروها تا واکسیناسیون علیه بیماری‌ها و نحوه فعالیت کشتارگاه‌ها است به گونه‌ای که در دوران شیوع کرونا برخی دستگاه‌ها به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمدند اما دامپزشکی به طور مستمر به ارائه خدمات پرداخت.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ سال پیش برخی خانواده‌ها درگیر بیماری‌هایی مانند تب مالت بودند که جز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود اما امروز به طور تقریبی می‌توان گفت که جلوی سرایت آن گرفته شده و در استان و کشور ریشه‌کن شده است.

تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همکاران دامپزشکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب استان وارد عمل شدند و امروز محدودیت‌هایی که پیش‌تر در مورد مصرف فرآورده‌های دامی و لبنی وجود داشت، اعمال نمی‌شود و به صورت رایگان واکسیناسیون علیه این بیماری صعب‌العلاج صورت می‌گیرد.

وی به تلاش‌ها برای مقابله با بیماری‌های خطرناکی مانند کیست هیداتیک و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین ۱۱ شرکت پخش دارو و واکسن در استان اردبیل داریم که بحث دام را از نظر بهداشتی پشتیبانی می‌کنند و ۹۱ داروخانه و مطب‌های دامپزشکی نیز به صورت پاره وقت و تمام وقت در نقاط مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

تکلوی با اشاره به فعالیت هشت کشتارگاه صنعتی دام و طیور اضافه کرد: در نتیجه این فعالیت‌ها استان در گوشت قرمز تولیدکننده و صادرکننده است و سالانه ۳۱ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تن مصرف داخلی است و سایر تولیدات به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان اردبیل تولید می‌شود که ۳۰ هزار تن مصرف داخلی است و سایر آن به استان‌های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و حتی استان‌های مرکزی صادر می‌شود.

تکلوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: استان اردبیل در تولید جوجه یک‌روزه نیز سرآمد کشور است به طوری که ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در این استان تولید می‌شود که این امر یک ظرفیت بزرگی برای پرورش مرغ گوشتی است که برای منظور هشت میلیون و ۴۵۰ هزار قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به تولید حدود ۹ هزار تن آبزی در سال تصریح کرد: همچنین ۸۵ هزار تن عسل سالانه در کشور تولید می‌شود که هشت هزار و ۳۰۰ تن آن مربوط به استان اردبیل است و در کنار اینها کارخانه‌های خوراک دام، طیور، آبزیان و بسته‌بندی عسل نیز در استان فعال هستند.

کد خبر 5471871

منبع: مهر

کلیدواژه: دامپزشکی اردبیل جوجه یکروزه عرضه فرآورده های خام دامی امنیت غذایی واکسیناسیون کشتارگاه خوراک دام شیوع کرونا لبنیات بیماری صعب العلاج آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گوشت مرغ گوشت قرمز بوشهر ویروس کرونا ماه رمضان 1401 کرمانشاه ارتش جمهوری اسلامی ایران آمار کرونا خراسان رضوی مشهد شب های قدر شب قدر گرگان ایلام روز ارتش امام حسن مجتبی ع تولید می شود استان اردبیل بیماری ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۸۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید

سید محمد رضا سیدحسینی گفت: پیش بینی می شود با این میزان جوجه ریزی چهار هزار و ۸۸۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: رکورد جوجه ریزی سال گذشته واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی سیستان و بلوچستان حدود ۲۴ میلون قطعه بوده که با این میزان جوجه ریزی، ۴۰ هزار و ۵۵۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور افزایش ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش ۲۶ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای فعال با ظرفیت هشت میلیون قطعه در هر دوره در سیستان و بلوچستان مشغول تولید است.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • پیش‌بینی تولید ۴۸۸۰ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود