قرآن برترین منبع برای ساخت تمدن نوین اسلامی است
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۸۵۲۹
به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از ایکنا؛ سومین نشست از سلسله نشستهاى تخصصى بينالمللى قرآنى بيست و دومين نمايشگاه بينالمللى قرآن كريم با عنوان «نقش قرآن کریم در تمدنسازی» شامگاه ۳۰ فروردین برگزار شد.
در این همایش نورالدین ابولحیه، مفسر قرآن از جمهوری الجزایر، محمدعلی میرزایی، رایزن فرهنگی اسبق ایران در لبنان و سیدحسن عصمتی، کارشناس امور قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توحید و عدالت، دو ویژگی تمدن اسلامی
در ابتدا نورالدین بولحیه، مفسر قرآن از الجزایر گفت: هدف عالی قرآن کریم ایجاد تمدن است و بخش مهمی از آیات در قرآن به تمدنهای پیشین و سرنوشت آنها اختصاص دارد.
وی افزود: به طور کلی دو نوع تمدن وجود دارد تمدنهای توحیدی و تمدنهای شرکآلود. وی تمدن کنونی در جهان اسلام را تمدن مسلمین دانست و نه تمدن اسلامی زیرا تمدن کنونی بر اساس عمل و اندیشه افراد و نه تعالیم قرآنی بنا شده است.
بولحیه ادامه داد: تمدن اصیل اسلامی با کلمه اقرأ در آیه «اقرأ باسم ربک» آغاز میشود، یعنی بخوان به نام پروردگارت و نه به نام هوا و هوس فردی و این نکته بسیار مهمی است. خلفا و حکام اسلامی بر اساس معیارهای قرآنی عمل نکردند و رفتار آنها نشان میدهد که آنچه تمدن اسلامی خوانده میشود در واقع تمدن مسلمین است.
وی ادامه داد: تمدن اسلامی دو ویژگی دارد یکی توحید است و دیگری عدالت. دموکراسی کنونی نمیتواند نماینده تمدن مد نظر قرآن کریم باشد زیرا تمدن اسلامی باید بر پایه صدق و راستی باشد.
قرآن کریم برترین منبع برای ساختن تمدن نوین اسلامی است
وی جمهوری اسلامی را نمونه یک تمدن نوین موفق اسلامی خواند که دستاوردهای ارزشمندی در زمینه علمی و اخلاقی داشته است و میتواند الگوی سایر کشورها باشد.
قرآن، برترین مرجع تمدنسازی
در ادامه محمدعلی میرزایی، رایزن فرهنگی پیشین ایران در لبنان گفت: امروزه یک فرصت تاریخی برای ما در زمینه بهکارگیری عقلانیت برای بشریت به وجود آمده است. مرجعیت قرآنی تنها راه و برترین مسیر برای ساخت تمدن انسانی است. ما بر حدیث و سنت و عقل به عنوان مرجع و راهنمای خود تکیه میکنیم اما این مرجعیت دارای درجاتی است. مرجعیت قرآن بالاترین درجه و برترین مرجعیت در زمینه تمدنسازی است. متأسفانه مسلمانان در جهت تمدنسازی از قرآن استفاده نکردند و من بسیاری از مشکلات جهان اسلام را ناشی از دور بودن از قرآن میدانم.
وی افزود: مشکل انسان امروز، مشکل بیتوجهی به قرآن و رویکرد مادیگرا به تمدن است و این دلیل بسیاری از بحرانهای معاصر بشر است. قرآن بر بنا کردن تمدن بر عقل تأکید دارد و جهان مدرن توانایی عقلی و فکری انسان مدرن را برای تجدید و نوسازی تمدن افزای غیرمسلمانانش داده و این فرصت برای مسلمانان فراهم است.
میرزایی ادامه داد: منظور ما از «قرآن بسندگی» حذف حدیث و عقل نیست بلکه قرآن مهمترین منبع واقعی برای تمدنسازی است.
میرزایی گفت: خردگرایی در قرآن بسیار اهمیت دارد. مدرنیتهگرایان از سنت فکری اسلامی فاصله گرفتند و به سمت غرب گرایش پیدا کردند. اما قرآن با مرجعیت خود میتواند به انسان مدرن کمک کند. اینکه گفته میشود بنی امیه و بنی عباس در ساخت تمدن اسلامی نقش داشتند به هیچ وجه درست نیست. آنها از تمدن قرآنی فاصله گرفتند و به سمت قومگرایی و قبیلهپرستی رفتند.
وی ادامه داد: قرآن «کتاب» خوانده میشود که مفهومی تمدنی است و نه فردی و قومی و قبیلهای. قرآن پیش از آنکه کتاب احکام و فقه باشد کتاب تمدنسازی است و از نقاط ضعف تمدن کنونی فقدان اخلاق است که از نظر تعالیم قرآنی بسیار اهمیت دارد.
لزوم استفاده از علوم روز برای ساخت تمدن نوین اسلامی
در پایان عصمتی، گفت: من با سخن دکتر بولحیه موافقم که تمدن کنونی ما تمدن مسلمین است نه تمدن اسلامی.
وی افزود: تمدن یک میراث بشری است و از این نظر تفاوتی بین مسیحی، مسلمان، بودایی و ... وجود ندارد. من معتقدم همانگونه که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب گفتند ما باید تمدن اسلامی بسازیم. اما چگونه؟ ما باید از علم الوسایل یا علومی که ما را در فهم بهتر قرآن کمک میکند بهره بگیریم. متفکران اسلامی اگر به جد درباره بنای تمدن اسلامی بیاندیشند باید از علوم دیگر کمک بگیرند.
عصمتی در پایان گفت: ما علاوه بر علوم اسلامی مانند فلسفه، که در آن اندیشمندان بزرگی داریم نیاز به علومی از جمله انسانشناسی، روانشناسی و جامعهشناسی پدیدارشناسی داریم تا تمدن نوین اسلامی بسازیم.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: تمدن نوین اسلامی قرآن کریم تمدن نوین اسلامی تمدن اسلامی تمدن کنونی برای ساخت ساخت تمدن قرآن کریم تمدن سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/