Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@02:15:36 GMT

ذرات ویروس کرونا از طریق مدفوع دفع می شوند

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۱۲۸۸

ذرات ویروس کرونا از طریق مدفوع دفع می شوند

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که برخی از بیماران COVID-۱۹ می‌توانند تا هفت ماه پس از عفونت اولیه، تکه‌هایی از ویروس را در مدفوع خود دفع کنند. محققان تصور می‌کنند که ماندگاری مواد ویروسی در روده ممکن است به طور بالقوه در علائم طولانی کووید نقش داشته باشد.

در طول چند ماه اول همه‌گیری، با گسترش سریع ویروس کرونای جدید SARS-CoV-۲، بیشتر مردم COVID-۱۹ را یک بیماری ساده تنفسی می‌شناختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، با پیشرفت سال ۲۰۲۰ در مورد شناخت این بیماری جدید، آشکار شد که بسیاری از بیماران COVID-۱۹ مشکلات شدید گوارشی را تجربه می‌کنند.

از هر پنج بیمار کووید ۱۹ یک نفر مشکلات روده‌ای از جمله تهوع، اسهال و درد معده را گزارش کرده است؛ اما در آن زمان کاملاً مشخص نبود که آیا این علائم گوارشی به دلیل ویروسی است که مستقیماً روده را آلوده می‌کند یا صرفاً نتیجه التهاب سیستمیک عمومی‌تر است.

اکنون، در سال ۲۰۲۲، نسبتاً واضح است که SARS-CoV-۲ می‌تواند سلول‌های روده را آلوده کند؛ اما آنچه مشخص نیست این است که ذرات ویروسی تا چه مدت می‌توانند در روده بیش از عفونت حاد باقی بمانند. این تحقیق جدید ۱۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف تا متوسط را تا ۱۰ ماه دنبال کرد.

این مطالعه ردپایی از RNA ویروسی SARS-CoV-۲ را در مدفوع کمتر از ۵۰ درصد از گروه‌ها طی یک هفته پس از تشخیص اولیه پیدا کرد. چهار ماه بعد، ۱۲.۷ درصد از بیماران همچنان ذرات ویروسی را در مدفوع می‌ریزند و هفت ماه بعد، چهار درصد همچنان RNA ویروسی را نشان می‌دهند.

محققان مطمئن نیستند که بگویند قطعات ویروسی شناسایی شده، ذرات ویروسی عفونی نیستند؛ بنابراین این تحقیق به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که این یک مسیر جدید انتقال COVID-۱۹ است. در عوض، یافته‌ها شواهد بیشتری ارائه می‌دهند که SARS-CoV-۲ مستقیماً سلول‌های روده را آلوده می‌کند و فرض بر این است که تداوم ذرات ویروسی در روده نقش بالقوه‌ای در علائم ماندگار مرتبط با کووید طولانی دارد.

آمی بات، نویسنده این مطالعه جدید گفت: هیچ کس واقعاً نمی‌داند چه چیزی باعث کووید طولانی مدت می‌شود، اما مطالعه ما نشان می‌دهد که SARS-CoV-۲ می‌تواند ماه‌ها در روده پنهان شود. شاید کووید طولانی مدت و طیف گسترده‌ای از علائم ناشی از آن به دلیل پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین‌های ویروسی در مخازن پنهان در سراسر بدن باشد.

بات فرض کرده علائم گوارشی که اغلب در بیماران مبتلا به کووید طولانی دیده می‌شود، می‌تواند یک پاسخ التهابی به حضور طولانی مدت ذرات ویروسی SARS-CoV-۲ در روده باشد. همه این‌ها در این مرحله حدس و گمان است، اما این واقعیت که تعداد قابل توجهی از موارد خفیف کووید همچنان ذرات ویروسی را ماه‌ها پس از عفونت دفع می کنند، شواهدی است که ویروس می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن باقی بماند.

مطالعه جدید همچنین صحت استفاده از نظارت بر فاضلاب را به عنوان راهی برای ردیابی شیوع SARS-CoV-۲ در یک شهر یا شهرستان زیر سوال می‌برد.

بات گفت: اگر قرار است از سطوح ویروس در فاضلاب برای تعیین تصمیمات بهداشت عمومی استفاده شود، درک پویایی بلندمدت ریزش ویروس بسیار مهم است.

بات افزود: ما به وضوح شاهد مقادیر زیاد و رو به افزایشی از نوع BA.۲ فرعی Omicron در فاضلاب در سراسر کشور هستیم. در عین حال، گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند Omicron نسبت به انواع قبلی احتمال بیشتری برای ایجاد علائم روده‌ای دارد. بنابراین، آیا این افزایش فاضلاب واقعاً متناسب با تعداد افرادی است که آلوده می‌شوند؟ یا آیا افراد بیشتری ویروس را برای مدت طولانی تری در مدفوع خود دفع می‌کنند؟

برای تلاش و پاسخ به این سوالات به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این مطالعه جدید شواهد روشنی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهند ریزش طولانی RNA SARS-CoV-۲ در مدفوع می‌تواند ماه‌ها پس از بیماری خفیف ادامه داشته باشد.

مطالعه جدید در مجله Med منتشر شد.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از استنفورد مدیسین

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدفوع ویروس کرونا کووید طولانی ذرات ویروسی مطالعه جدید ذرات ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۱۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید

مدیرکل انتقال خون قم روز دوشنبه گفت: به همت و تلاش مسئولان با مستقر شدن دستگاه Alinity i در سازمان انتقال خون استان قم، آزمایش‌های غربالگری برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس به روش کمی لومینسانس و با کمترین زمان انجام می‌شود.

مهدی پهلوانی افزود: نمونه خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: دستگاه Alinity i از شرکت Abbott یک سیستم تشخیص پزشکی پیشرفته است که برای استفاده در آزمایشگاه‌های بالینی طراحی شده است.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: این دستگاه بخشی از خانواده وسیع‌تری از سیستم‌های آزمایشگاهی Alinity است و برای افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و بهبود کیفیت نتایج آزمایش‌های پزشکی طراحی شده است.

به گفته پهلوانی، دستگاه Alinity i به خصوص برای آزمایشات ایمونولوژی (سنجش و تجزیه و تحلیل سیستم ایمنی) به کار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به هزینه ۷۰ میلیارد ریالی خرید این دستگاه، گفت: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به سرعت بالا، دقت عالی و قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های آزمایشگاهی اشاره کرد؛ این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های ایمونولوژیکی است.

پهلوانی مزایای استفاده از دستگاه Alinity i را، کارایی بالا، دقت عالی، انعطاف‌پذیری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و کاهش نیاز به فضای فیزیکی برشمرد.

مهدی متقیان سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل قم در پایان مراسم، به مناسبت روز ملی خلیج فارس خون خود را اهدا کرد.

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، نیز سوم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور حسن نادری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم در اداره کل انتقال خون این استان به بهره‌برداری رسیده بود.

با استفاده از دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، جدا از گروه‌بندی اصلی خون، تمام گروه‌های فرعی خون نیز به‌صورت هوشمند و تمام الکترونیک تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی