Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@18:06:42 GMT

واکنش بغداد به انجام عملیات ترکیه در خاک عراق

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۱۷۲۵

واکنش بغداد به انجام عملیات ترکیه در خاک عراق

عراق با تکذیب ادعای هماهنگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال، حملات ترکیه را به شدت محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه عراق اعلام کرد که  ادعای آنکارا مبنی بر هماهنگی با بغداد در عملیات نظامی خود صحت ندارد.

به گزارش روسیاالیوم، «احمد الصحاف» سخنگوی  وزارت خارجه عراق اعلام  کرد: «وزارت خارجه عراق عملیات نظامی در خاک عراق را نقض آشکار حاکمیت عراق و تهدیدی برای تمامیت ارضی این کشور  می داند  و آنچه که این عملیات از خود برجای می‌گذارد رعب و وحشت بین شهروندان عراقی و ایجاد ناامنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الصحاف تاکید کرد ، وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه را احضار کرد و یادداشت اعتراضی شدید اللحنی را به وی تحویل داد که در این یادداشت عملیات نظامی ترکیه، عملیاتی  یک‌جانبه، خصمانه و تحریک‌آمیز توصیف شد.

وی در ادامه افزود: طرف ترکیه بهانه می‌آورد که این عملیات و نقض حاکمیت عراق در چارچوب دفاع از امنیت ملی خود صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد: طرف ترکیه به ماده 51 منشور سازمان ملل استناد می‌کند  که در آن دفاع از خود قید شده است او  نمی توان به این ماده استناد کرد؛چراکه آن اجازه نمی دهد حاکمیت یک کشور مستقل  نقض شود.

الصحاف  اعلام کرد: وزارت خارجه عراق هیچ پاسخی در خصوص یادداشت اعتراضی خود دریافت نکرده و ما منتظر آن از طریق کانال‌های رسمی و دیپلماتیک هستیم.

وی در ادامه افزود: عراق  این حق را دارد که  برای پاسخ دادن به این اقدامات ترکیه از تمامی منابع قدرت در سطوح دوجانبه و چند جانبه و سازمان‌های بین‌المللی با استناد به منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی کمک بگیرد.

پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره حملات جنگنده‌های این کشور به شمال عراق به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی گفته بود: «هدف ما از عملیات «قفلِ پنجه»  تامین امنیت مرزهای کشورمان است و در این عملیات با دولت عراق همکاری نزدیک داریم».

وزارت خارجه عراق یک روز پس از این حملات، سفیر ترکیه را احضار و عملیات ترکیه را اقدامی تحریک آمیز و نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی عراق توصیف کرد.

انتقاد ائتلاف فتح از سیاست‌های اقلیم کردستان در شمال عراقعراق | از موضع‌گیری سران سیاسی تا سرانجام نقشه راه سیاسی عراق

 

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یکشنبه شب عملیات جدیدی را در منطقه کردستان عراق آغاز کرده است.

بمباران مناطقی در شمال عراق توسط جنگنده‌ها و بالگردهای ترکیه در شامگاه یکشنبه هفته جاری موجی از اعتراضات گسترده در عراق را به دنبال داشته است.

ترکیه طی 3 سال گذشته عملیاتهای خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیاتها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است. هدف از این عملیاتها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده اند.

برخی نمایندگان مجلس عراق و کارشناسان امور امنیتی عراقی، دولت این کشور را مقصر نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه می‌دانند و تاکید می‌کنند که آنچه در حال وقوع است، عملیات نظامی ساده و گذرا نیست بلکه عملیاتی است که با هدف ماندن نیروهای نظامی ترکیه انجام می شود.

آنها بر لزوم تشکیل کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس عراق برای پیگیری این موضوع تاکید کردند و از دولت عراق خواستند با استفاده از اهرم اقتصاد به ترکیه فشار وارد کند.

یادآور می‌شود که پارلمان ترکیه در 26 اکتبر 2021 به تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق و سوریه به مدت دو سال دیگر رای مثبت داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه اخبار عراق ترکیه اخبار عراق وزارت خارجه عراق عملیات نظامی شمال عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم".

وی افزود: "ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد".


دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی