Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، عبدالحمید قدیریان چهره سال هنر انقلاب اسلامی که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در محفل هنری «بر سفره کریم» در جمع هنرمندان یزدی‌ در حوزه هنری یزد حضور یافته بود با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جهاد تبیین اظهارداشت: تبیین دقیق منطبق بر حقیقت در عرصه هنر باید پایدار و پررنگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان ویژگی‌های هنر الهی، توجه ویژه به جایگاه مفاهیم در همه عرصه‌ها از جمله در عرصه تبیین را ضروری دانست و افزود: دانستن جایگاه و فهم مفاهیم در تولید آثار هنری بسیار راهگشا است.

هر معنا و مفهومی جایگاه خاص خود را دارند

قدیریان ادامه داد: هر معنا و مفهومی جایگاه خاص خود را دارند و اگر سرجای خود قرار نگیرند به هم می‌ریزند و برداشت‌های افراد از این مفاهیم متفاوت می‌شود. 

این هنرمند نقاش و طراح صحنه و لباس با بیان اینکه مفاهیم سه بعدی هستند و به لحاظ طول، عرض، ارتفاع و زوایای مختلف، شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند، گفت: در هنر انقلاب اسلامی که سرشت و ساختار آن بر محور دین پایه گذاری شده ارتفاع خیلی مهم است یعنی هنرمند کجای این عالم ایستاده و چه می‌بیند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 14 سوره مؤمنون؛ «فتبارک الله احسن الخالقین» به تعریف هنر از منظر قرآن کریم پرداخت.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال 1400 در همین زمینه گفت: هنرمند یک ماده یا مواد اولیه همچون گِل، اصوات، کلمات یا هر شیء که بشود به آن فرم داد را می‌گیرد و به آن حُسن و زیبایی می‌دهد، این یعنی هنر و هر چه حُسن آن زیادتر باشد و فرم بهتری به آن داده شده باشد هنری‌تر و زیباتر است اما این به این معنا نیست که هر چه حُسن دارد خوب و هنری است.

اثری که در فضای ابلیسی و شیطانی تولید می‌شود کار هنری محسوب می‌شود

قدیریان با بیان اینکه اثری که در فضای ابلیسی و شیطانی تولید می‌شود نیز کار هنری محسوب می‌شود، خاطرنشان ساخت: در این فضا هنرمند با یک بار تکنیکی، مفهومی را به فرم تبدیل کرده و به آن شکل داده است اما بار معنایی اثر به خود هنرمند بر می‌گردد؛ اینکه هنرمند در کجای این عالم ایستاده است. وقتی اثری را خلق می‌کند در اصطلاح دارد یک هنر مثبت یا منفی را تولید می‌کند، بنابراین ما اگر می‌خواهیم کار هنری انجام دهیم باید این دو را از هم تفکیک کنیم.

خالق تابلو نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» افزود: جوانی که می‌خواهد در عرصه هنر فعالیت کند باید دو کار مهم که لازم و ملزوم یکدیگرند را انجام دهد؛ ابتدا با تمرین و بهره‌گیری از تجارب اساتید و پیشکسوتان، قدرت خودش را در نگاه زیبایی‌شناسانه و زیبا کردن فرم‌ها ارتقاء دهد و در فضایی قرار گیرد که بتواند از نظر فکری اثری زیبا و جذاب با پشتوانه فکری خوب و ارزشمند تولید کند و نکته دوم اینکه هنرمند روی خودش کار کند، یعنی فرض کنیم اعتقاد دارد باید آثار الهی خلق کند صرف اینکه دوست دارد آثار الهی خلق کند، کارش الهی نمی‌شود.

قدیریان در تشریح تفاوت هنر ابلیسی با الهی اظهار داشت: به طور مثال ما یک خط صفر با عنوان «صفر دنیا» در نظر می‌گیریم، هر چه از این خط به سمت پایین نزول کنیم ابلیسی‌تر می‌شود و هر چه به سمت بالا حرکت کنیم الهی‌تر می‌شود و این دو جهت، بی‌انتهاست. بنابراین هنرمندی که اراده می‌کند در فضای مورد علاقه‌اش به خلق اثر بپردازد، علاوه بر تمرین‌های زیبایی‌شناسانه، نگاه‌های تکنیکی و قدرت قلم، باید خودش هم ارتفاع و اوج بگیرد.

این هنرمند نقاش پیشکسوت ادامه داد: هنرمند اگر ارتفاع گرفت و دنیوی فکر نکرد می‌تواند مفاهیمی که می‌بیند را به اثری زیبا، جذاب، ماندگار و الهی تبدیل کند.

وی افزود: این تعریفی که از هنر ارائه شد بر اساس تجارت بیش از چهار دهه فعالیتم در رشته‌های مختلف هنری است و الان به این نتیجه رسیده‌ام که باید درب برای بحث‌های هنری بر اساس معیارهای دینی باز شود.

قدیریان گفت: امروز در مجامع هنری، مقیاس و معیارها همان معیارهایی است که از غرب آمده و ما سعی می‌کنیم معیارهای دینی خودمان را به شکل و قالب معیارهای غربی ارائه کنیم به این دلیل هم‌ریشه و هم‌جنس در نمی‌آید و اثر خوبی تولید نمی‌شود از این رو برای درک این مطلب کارهای شهید سید مرتضی آوینی خیلی مؤثر است.

وی بیان کرد: شهید آوینی خیلی از قواعد و ساختارها را به هم زد و واقعیت این است که غیر از این نمی‌توانست کار کند.

 

 

 

 

 

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چهره سال هنر انقلاب اسلامی شهید اوینی یزد هنر انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۱۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم را مسموم کرده است و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این نا امیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، دوره توانمندسازی معرفتی شناختی فرماندهان پایگاه‌های بسیج ادارات و شورای حوزه‌های هفت‌گانه مشهد مقدس با همت سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) در عرصه‌های نقش‌آفرینی بسیج در تسهیل امور در دوایر دولتی استان و با محوریت جهاد تبیین در مشهد برگزار شد.

سردار سید هاشم غیاثی طی سخنانی در این دوره اظهار داشت: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمت رسانی بهتر به مردم است، مردمی که نسبت به آرمان‌های انقلاب در همه زمانها وفادار هستند.

وی ضمن تبریک و گرامیداشت مقام معلم و کارگر و اشاره به اینکه اینان دو قشر خدوم نظام و انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد : معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظورخنثی سازی توطئه ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب حرکت می کنند.

غیاثی خاطرنشان کرد: در مسئله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که مقام معظم رهبری فرمودند: «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ این یعنی همان الگوی بسیج، این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم معظم له باشیم.

وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاههای مقاومت بسیج در ادارات ، تصریح کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم را مسموم کرده است و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

احمد زارعی، مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) نیز ضمن بزرگداشت مقام معلم و نیز هفته کار و کارگر، اظهار داشت: فلسفه این مراسم به عنوان دوره آموزشی و توانمندسازی فرماندهان بسیج ادارات یک نگاه کاملاً تخصصی در حوزۀ تعریف کار در جهت وظیفه مشترک با تسهیل امور مردم در ادارات، بیان دیدگاه‌ها، تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی دولتی است.

زارعی با تأکید بر رفع مشکلات و مسئله‌ها کمک و خدمت رسانی به جامعه و اقشار مختلف مردم، یادآور شد: فرماندهان بسیج در ادارات حافظان ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی هستند و پایه مهم آن فقط مردم می‌باشند که هدف اصلی از این دوره های آموزشی تبیین مشارکت و جلب رضایت مردم است.

وی بیان کرد: بسیجیان ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریت‌های بر زمین است که مردم عزیز از آن محرومند و برای جهت نیل به سمت تعالی و پیشرفت با استفاده از ظرفیت درون سازمانی که اعضای بسیج ادارات در واقع همان کارکنان، مسئولان، معاونین و کارشناسان خود دستگاه‌هاست، دارد.

گفتنی است؛ دوره توانمندسازی معرفتی شناختی فرماندهان پایگاه‌های بسیج ادارات و شورای حوزه های هفت گانه مشهد مقدس با همت سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع) در عرصه‌های نقش‌آفرینی بسیج در تسهیل امور در دوایر دولتی استان و با محوریت جهاد تبیین در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد