Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- جلسه شورای هماهنگی برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار برگزار و بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این رویداد ملی در خاستگاه تعزیه استان تاکید شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، جلسه شورای هماهنگی برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار ظهر امروز با حضور رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، علی بابایی فرماندار شهرستان کرمان، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مجتبی اسدی رئیس حوزه هنری استان کرمان و تعدادی از مسئولان استان در استانداری کرمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه روستای ده زیار به یک قطب فرهنگی مذهبی در استان کرمان تبدیل شده است اظهار داشت: ده زیار در سال‌های اخیر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در عرصه‌های مختلف پیشگام و در مواردی علمدار بوده و افتخارآفرینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی مذهبی در این روستا، هویت این روستا و نگاه‌هایی که از گذشته به این روستا بوده است را تغییر داده گفت: امروز همه ده زیار را به عنوان یک روستای فرهنگی به ویژه در حوزه تعزیه و قرآن می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه این اتفاق به همت خود مردم روستا ایجاد شده و دولت نقش آن چنانی در این تغییر نگاه نداشته است افزود: برگزاری سوگواره‌های مختلف استانی و کشوری تعزیه، امروز ده زیار را به خاستگاه تعزیه کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر قرآنی هم روستای ده زیار سال گذشته به عنوان روستای نمونه قرآنی استان انتخاب و معرفی شد بیان کرد: روستای ده زیار عَلَم تعزیه استان کرمان را برافراشته است.

علیزاده با بیان اینکه در استان کرمان، در شهرها و روستاهای مختلف آیین سنتی مذهبی تعزیه خوانی برگزار می‌شود اما تحرک آنچنانی وجود ندارد گفت: در روستای ده زیار در مناسبت‌های مختلف مذهبی و حتی ملی، آیین تعزیه خوانی در حال برگزاری است و در این زمینه رویدادهای استانی و ملی با حضور اساتید کشوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها سعی کردیم در حد حداقل‌ها از سوگواره تعزیه ده زیار حمایت کنیم تصریح کرد: آنچه که در برگزاری این برنامه‌ها و رویدادها اهمیت دارد آن است که خود مردم این روستا پای کار بوده و با محوریت هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) ده زیار برای برگزاری آن همکاری می‌کنند.

شاخصه مردمی بودن سوگواره ملی تعزیه ده  زیار باید حفظ شود

در این جلسه مجتبی اسدی رئیس حوزه هنری استان کرمان نیز با بیان اینکه نکته مثبت برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار مردمی بودن آن است اظهار داشت: در مدت برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار در سال‌های گذشته تا جایی که توانسته‌ایم، همکاری کردیم اما مردمی بودن این رویداد باید حفظ شود و مهمترین شاخصه این رویداد همین است.

وی با اشاره به اینکه هر چه دخالت دولت در برگزاری این رویداد مذهبی کمتر باشد به بقای آن کمک بیشتری می‌کند و چه بسا ممکن است با تغییر دولت‌ها، نگاه‌ها نیز تغییر کند بیان کرد: حوزه هنری استان کرمان در مجموع از برگزاری این رویداد ملی در روستای ده زیار حمایت می‌کند و تا جایی که به مردمی بودن تعزیه لطمه نخورد، آماده همکاری هستیم.

سوگوار تعزیه ده زیار به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار نیز در این جلسه با بیان اینکه سوگواره ملی تعزیه ده زیار هر ساله به مناسب ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود اظهار داشت: امروز برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار در دوره نهم از حدود سه ماه پیش انجام شده است گفت: مردم روستا این روزها در حال آماده سازی فضای روستا و زیباسازی هستند تا بتوانند میزبان خوبی برای مردم از اقصی نقاط کشور باشند.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار ادامه داد: کار زیباسازی روستا از ابتدای ماه مبارک رمضان در روستا آغاز شده و مردم به کمک جوانان هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) در حال نماسازی دیوارهای خانه‌های خود هستند.

آیین تعزیه‌خوانی شب وفات حضرت خدیجه (س) در کرمان به روایت تصویرتعزیه خوانی شبیه خوانان کرمانی در حرم شاهچراغ (ع) به روایت تصویراختتامیه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان به روایت تصویر

وی با بیان اینکه نیازمند کمک بخشداری چترود و سایر مسئولان استانی هستیم تا معابر منتهی به محل برگزاری مراسم تعزیه در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه آسفالت و روشنایی معابر تکمیل و تامین شود گفت: از مردم روستای ده زیار که همت بسیار خوبی در برگزاری هر ساله این رویداد دارند تشکر می‌کنم و مردم واقعاً پای کار هستند.

انکوتی با اشاره به اینکه در زمان برگزاری سوگواره هر شب میزبان چندین هزار نفر از علاقه‌مندان به این هنر آیینی از خارج روستا هستیم افزود: نیاز است جاده ورودی و خروجی روستا بازسازی و خط‌کشی شده و علائم هشدار دهنده ترافیکی نصب شود.

انتهای پیام/511/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هیئت تعزیه استان کرمان هیئت تعزیه استان کرمان برگزاری سوگواره ملی تعزیه سوگواره ملی تعزیه ده زیار سوگواره تعزیه ده زیار روستای ده زیار برای برگزاری تعزیه خوانی استان کرمان مردمی بودن ده زیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

فراخوان نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی، منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این سوگواره ادبی هنری، نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان‌سازی در جامعه منتشر شد.

این سوگواره در بخش‌های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲ محور برگزار می‌شود و آثار مربوطه در زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام 1446 فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتیمربوط به "پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.

 متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل الله تعالی فرجه;عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة النجاة»

به حول و قوّه الهی، سوگواره جهانی سفینه النجاة آغازی ست برای پاسخ به مهم ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین المللی سفینه النجاه فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ایست برای جلوه گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی ها را در پیدایش قبله ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می توانیم جهان را به توجه ، تدبر و خضوع دعوت کنیم.

«جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسینعلیه السلام»

خادم مسیح حسین، حضرت علی اصغرعلیه السلام

 داود منافی پور                                               

دبیر سوگواره جهانی سفینه النجاه      

 اهداف برگزاری سوگواره

_تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثر گذار برای تهییج فطرت ها در جهت رسیدن به آرمان های حسینی

_استفاده مطلوب از ذوق و استعداد های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام

_اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات بخش

_ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه ها و جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف

_تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان های مهدویت

_جریان سازی در جامعه و در میان گروه های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده

 دامنه برگزاری: بین المللی

زبان‌ها: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، آذری

 محور ها و موضوعات سوگواره

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی می باشد و به فضل الهی امسال با موضوع:

«پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام» برگزار خواهد شد.

 ۱_نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه ی

 آدم، علیه السلام به واسطه این پیراهن

۲_سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ی ایشان به واسطه این پیراهن

۳_نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم،علیه السلام،و نجات ایشان

۴_شفای چشمان حضرت یعقوب علیه السلام به واسطه این پیراهن

۵_نجات حضرت یونس،علیه السلام از شکم ماهی به واسطه این پیراهن

۶_تحویل پیراهن به حضرت زینب سلام الله علیها توسط حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

۷_به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا

۸_بازگرداندن پیراهن به اهل بیت علیهم السلام پس از تقاضای امام سجاد،علیه السلام در شام

۹_پیراهن نزد حضرت صاحب علیه السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

۱۰_اهتزاز پیراهن امام حسین علیه السلام از اول ماه محرم از عرش

۱۱_اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

12_تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام 

 بخش های مختلف سوگواره:

۱_بخش علمی

۲_بخش هنری

۳_ بخش ادبی

1_بخش علمی:

مقاله علمی ، پایان نامه ، رساله و...

۲_بخش هنری:

هنرهای دیجیتال ( طراحی گرافیکی،پوستر،تصویرسازی و نقاشی دیجیتال،موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری های مدرن )

هنرهای مرتبط بارسانه ( فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه ای )

فتوگرافی ( عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس های خبری گرفته تا هنری )

هنرهای تجسمی ( نقاشی، مجسمه سازی و... )

۳_بخش ادبی:

شامل: شعر (قالب های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند)، متن، قطعه ادبی و...

۴_بخش ایده و طرح:

این بخش این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا طرح ها و ایده های خود را در زمینه ی موضوعات سوگواره ارائه کنند.

در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه های مذکورمی باشد.

 جوایز

نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

 زمان بندی:

مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام 1446

به گزارش ایسنا، متقاضیان برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانیwww.al-nejat.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله قبلی مهم است/ قدردان تلاش رسانه‌های استان هستیم
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • تجلیل از پیشکسوتان فوتبال استان کرمان
  • کرمان زیرساخت‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی فوتبال را دارد
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی مدیریت بحران ویژه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • برگزاری نشست تبیین الزامات اطلاع‌رسانی دولت در ایلام