Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@13:40:10 GMT

علائم کمبود مس در بدن

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۵۵۲۸

مس یک ماده معدنی مهمی است که بدن به آن نیاز دارد و نقش خیلی مهمی در بدن ایفا میکند. کمک به سوخت و ساز سالم در بدن، سلامت و تقویت استخوان ها، کمک به عملکرد بهتر سیستم عصبی تنها بخش کوچکی از آن است. ناطقان:  مس یک ماده معدنی مهمی است که بدن به آن نیاز دارد و نقش خیلی مهمی در بدن ایفا میکند. کمک به سوخت و ساز سالم در بدن، سلامت و تقویت استخوان ها، کمک به عملکرد بهتر سیستم عصبی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که این وظایف تنها بخش کوچکی از آن است.
علائم کمبود مس در بدن

گر چه کمبود مس در بدن به ندرت اتفاق می افتد اما بی توجه بودن به اهمیت آن میتواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. چه بسا که افراد کمتری این ماده معدنی را در برنامه غذایی خود می گنجانند. مصرف ناکافی این ماده معدنی منجر به کمبود مس می شود که خطرناک است.

اکنون به برخی از علائم ناشی از کمبود این ماده معدنی در بدن اشاره میکنیم:

ضعف و خستگی

خستگی و احساس ضعف در بدن دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها مربوط به کمبود مس میباشد.

 برای جذب آهن از روده به وجود کافی مس در بدن نیاز است. وقتی که میزان سطح مس در بدن کم باشد بدن آهن کمتری جذب میکند. این امر منجر به کم خونی بدن ناشی از کمبود آهن در بدن می شود و بدن قادر به حمل اکسیژن کافی به بافتهای مختلف نیست. در نتیجه این کمبود ها ،باعث ضعف و ایجاد خستگی در بدن می شوند.

مطالعات در حیوانات نشان داده اند که کمبود مس در بدن باعث بروز کم خونی شده است.

همچنین سلول ها برای تولید ماده ای به نام آدنوزین تری فسفات در بدن که منبع اصلی انرژی است به مس نیاز دارند. در صورتی که در بدن مس کافی موجود نباشد سلولها قادر به تولید این ماده نخواهند بود و در نتیجه علائم آن به صورت احساس خستگی و ضعف در بدن ظاهر میشود.

برای رفع این مشکل به سادگی میتوانید از غذاهایی که منبع سرشاری از مس هستند استفاده کنید.

 بیماری های مکرر

یکی دیگر از نقشهایی که مس در بدن به عهده دارد تامین و حفظ سیستم ایمنی بدن می باشد. بدن سام و دارای سیستم ایمنی قوی در مقابل بیماری ها مقاوم بوده و به ندرت دچار بیماری میشود. کمبود مس در بدن باعث بروز بیماری های مکرر میشود و انسان با فاصله های کم دچار بیماری میشود.

در صورت پایین بودن میزان سطح مس در بدن، بدن قادر به تولید سلول های ایمنی کافی نمیباشد و با مشکل روبرو میشود. این امر باعث پایین رفتن میزان سطح گلبولهای سفید میشود و توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش پیدا میکند.

طبق مطالعات انجام  شده مشخص شد که کمبود مس در بدن باعث کاهش چشمگیر تولید نوتروفیل ها شوند، نوتروفیل ها گلبول های سفیدی که به عنوان خط مقدم دفاعی در بدن عمل میکنند. برای جلوگیری و رفع این مشکل باید غذاهای سرشار از مس مصرف کرد.

 استخوان های ضعیف و شکننده  

پوکی استخوان در نتیجه وجود استخوان های ضعیف و شکننده در بدن ناشی میشود. از دلایل پوکی استخوان به جز افزایش سن میتوان به کمبود مس در بدن اشاره کرد. نقش مس در ایجاد پیوندهای متقابل درون استخوان بسیار موثر است. پیوند های درون استخوان باعث سلامت و استحکام آنها میشود.

سلول هایی به نام استئوبلاست در شکل دهی و تقویت بافتهای استخوانی نقش دارند. مس موجود در بدن به ساختن این سلولها کمک زیادی میکند.  

 

مشکلات حافظه و یادگیری

مس در عملکرد و توسعه مغز نقش خیلی مهمی دارد. اختلال در یادگیری و یاد آوری میتواند از دلایل کمبود مس در بدن باشد.

آنزیم ها برای تولید و تامین انرژی برای مغز از مس استفاده میکنند. مس به سیستم دفاعی مغز کمک میکند و سیگنالها را در بدن تقویت میکند.

بیماری آلزایمر و یا بیماری هایی که با کاهش و اختلال یادگیری و حافظه در ارتباط هستند بر اثر کمبود مس به وجود می آیند و ارتباط زیادی با آن دارند.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به آلزایمر مشخص شد که هفتاد درصد آنها دچار کمبود مس در بدن هستند.

 دشواری در راه رفتن

افرادی که دچار کمبود مس در بدن هستند ممکن است در راه رفتن دچار مشکل شوند. آنزیم ها در بدن برای حفظ سلامت نخاع از مس استفاده میکنند. برخی از آنزیم ها به عایق سازی نخاع کمک میکنند و در نتیجه باعث تقویت سیگنال ها بین مغز و بدن میشوند.  

کمبود مس در بدن میتواند در این فرایند ایجاد مشکل و اختلال کند و آنزیم ها نتوانند به طور مطلوب عمل کنند و در نتیجه باعث ضعف عایق سازی نخاع شوند. این امر باعث میشود از تقویت سیگنال ها پیگیری شود.

طبق تحقیقات و آزمایش های انجام شده روی حیوانات مشخص شد که عایق سازی در نخاع بر اثر کمبود مس تا ۵۶ درصد کاهش داشته است.

میدانیم که مغز از طریق فرستادن سیگنالها به اعضای بدن دستور انجام حرکات و فعالیتها را میدهد. وقتی کمبود مس بر این سیگنال ها تاثیر میگذارد این امر باعث از بین رفتن هماهنگی بین مغز و اندام بدن شده و منجر به اختلال در راه رفتن و حرکت کردن و بروز بی ثباتی میشود.  

 

حساسیت به سرما

افرادی که دچار کمبود مس در بدن هستند نسبت به سرما حساسیت بیشتری دارند.  مواد معدنی و از جمله آن ها مس و روی باعث حفظ عملکرد مطلوب و بهینه غده تیروئید میشوند. سطح هورمونهای تیروئید T۳ و T۴ رابطه مستقیمی با مس و دیگر مواد معدنی در بدن دارد. وقتی که سطح مس در بدن کم باشد سطح این هورمونها نیز کاهش پیدا میکند و در نتیجه غده تیروئید ممکن است به درستی عمل نکند.

 غده تیروئید در بدن عمل تنظیم سوخت و ساز و تولید گرما را به عهده دارد.  از این رو پایین بودن سطح هورمون های تیروئید در بدن باعث حساسیت بیشتر به سرما میشوند.

در واقع، برآورد شده که بیش از ۸۰ ٪ از افراد مبتلا به کمبود مس، نسبت به سرما حساسیت بیشتری دارند.

رنگ پریدگی در پوست

رنگ پوست در نتیجه وجود رنگدانه ای به نام ملانین شکل میگیرد. میزان تیرگی و روشنی رنگ پوست افراد مختلف ارتباط مستقیمی با میزان سطح این رنگدانه دارد. هرچه میزان این رنگدانه ها در پوست کمتر باشد رنگ پوست روشنتر خواهد بود و هر چه میزان این رنگدانه بیشتر باشد رنگ پوست تیره تر خواهد شد.

آنزیم ها  برای تولید ملانین از مس استفاده میکنند. کمبود مس میتواند تولید این رنگدانه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث روشنتر شدن پوست و یا رنگ پریدگی شود. اما  چون دلایل دیگری باعث رنگ پریدگی میشود در این ارتباط باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.  

 سفید شدن زودرس مو

رنگ مو نیز مانند رنگ پوست مربوط به وجود ملانین در بدن میباشد. با توجه به اینکه وجود مس باعث تاثیر گذاشتن بر روی تولید ملانین میشود، کمبود آن در بدن باعث سفیدی زود هنگام موها میشود.

البته در این مورد نیز هنوز نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری است تا وجود چنین ارتباطی ثابت شود. و به طور قطعی نمیتوان گفت که کمبود مس باعث بروز چنین مشکلی در بدن میشود.

 از دست دادن بینایی

کمبود بلند مدت مس در بدن ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود و این یکی از مشکلات بسیار جدی است که باید به آن توجه شود. در این ارتباط نیز شاهد نقش و حضور آنزیم هایی هستیم که وظیفه آنها حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی با استفاده و کمک مس است. در نتیجه کمبود مس باعث بروز مشکلاتی در سیستم عصبی میشود که از جمله آن میتوان به نابینایی اشاره کرد.

این مشکل بیشتر در افرادی ممکن است ایجاد شود که انجام یک عمل جراحی در قسمت دستگاه گوارش داده اند. این عمل باعث تاثیر گذاری بر میزان جذب مس بدن از طریق دستگاه گوارش میشود. این گونه عمل جراحی ها مانند جراحی بای پس معده میتواند منجر به کاهش جذب مس در بدن شود.

طی مطالعات انجام شده در برخی از این شرایط شاهد بهبود و رفع این مشکل پس از جذب و جبران کمبود مس بوده اند ولی در برخی موارد نیز با وجود جبران کمبود مس، بیمار به شرایط قبلی بر نگشته است.
منبع: مشرق برچسب ها: کمبود ، مس ، بدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کمبود مس بدن کمبود مس در بدن بدن باعث کمبود مس ماده معدنی سیستم عصبی استخوان ها میزان سطح بیماری ها باعث بروز رنگ پوست آنزیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید

کلاهک مرگ (آمانیتا فالوئیدس) یک نوع قارچ سمی است که پس از مصرف، فرد را دچار علائم گوارشی می‌کند و ممکن است چند ساعت بعد بهبود یابد، اما غافل از آنکه روی کبد عوارض ایجاد می‌کند و به مرور باعث زردی و خونریزی کبد می‌شود که دیگر اقدامات درمانی جوابگو نیست.

همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خود رو با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است.

همین چند روز پیش در روز‌های پایانی فروردین بود که قارچ سمی ۶ عضو خانواده نهاوندی را راهی بیمارستان کرد و پنج نفر از آنها زن و یک نفرشان مرد بودند که سه نفرشان سرپایی مداوا شدند و سه نفر دیگر به علت مشکلات شدید گوارشی بستری شدند.

سازمان اورژانس کشور، هشتم اردیبهشت با اعلام رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی نسبت به پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت هشدار داد و از مسمومیت ۵۳ نفر در بازه زمانی هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور خبر داد و اعلام کرد که ۱۴ نفر از این مسمومان همچنان بستری و تحت نظر هستند.

فارس، لرستان و کرمانشاه بیشترین مسمومان با قارچ وحشی

طبق اعلام این سازمان، استان‌های فارس با ۱۶، لرستان با ۱۲ و کرمانشاه با ۱۰ نفر بیشترین مسمومان با قارچ وحشی را در کشور داشته‌اند که هیچ یک از آنها، جان خود را از دست نداده است.

همین که فصل بهار و پاییز آغاز می‌شود و بارندگی‌ها افزایش می‌یابد، زمان مناسبی برای رویش قارچ‌های سمی فراهم می‌شود و از سویی دیگر نیز شمار بازدیدکنندگان از طبیعت و تفریح در ارتفاعات و دشت‌ها به دلیل طروات بهاری هم بیشتر می‌شود و بسیاری از مردم در حین گشت در طبیعت از گیاهان و سبزی‌ها خود رو برداشت می‌کنند و در این میان بسیاری هم ترغیب می‌شوند از قارچ‌های خود رو در طبیعت برداشت کنند.

بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در مناطق غربی، کوهستانی یا مرطوب کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان، کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری است.

بسیاری از مردم به دلیل لذیذ بودن قارچ و همین طور خواص غذایی آن از ضرر و خطر سمی بودن آن غافل می‌شوند و با مصرف مقداری اندک از آن دچار مسمومیت‌های شدید و گاهی هم مرگ می‌شوند؛ از اینرو، از مصرف قارچ‌های خود رو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی باید خودداری شود، زیرا شناسایی انواع قارچ از انواع سمی آنها تن‌ها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان شناسایی انواع سمی را دارند.

با قدری دقت و هشدار‌های لازم و پرهیز از مصرف قارچ‌های خود رو می‌توان جلوی این نوع مسمومیت‌ها و احتمالا مرگ‌ها را گرفت و بهتر است که در رسانه‌ها در این باره اطلاع رسانی شود همچنین می‌توان با پخش بروشور یا نصب بنر در مناطقی که مستعد رشد این نوع قارچ‌ها هستند مردم را از خطر مصرف آن آگاه کرد.

از سویی دیگر با انتشار مطالبی در زمینه عوارض و علائم مصرف قارچ‌های سمی در مراکز درمانی به‌خصوص در مناطق کوهستانی و شهرستان‌ها، کارکنان بخش بهداشت و درمان هرچه سریعتر این نوع مسمومیت‌ها را تشخیص دهند و درمان کنند تا زمان طلایی برای نجات یک انسان از دست نرود.

سمی بودن قارچ از طریق ظاهر آن قابل تشخیص نیست

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ظاهر و شکل قارچ‌های سمی مثل قارچ‌های خوارکی است و اصلا از طریق ظاهر و شکل قارچ، سمی بودن آن قابل تشخیص نیست و افراد عادی نمی‌توانند سمی بودن آن را تشخیص دهند.

دکتر مریم اخگری با بیان اینکه حدود پنج هزار نوع قارچ در طبیعت وجود دارد، افزود: مصرف حدود ۱۰۰ نوع از آن برای انسان سمی است.

سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های خود رو و سمی مسموم شدند که برخی از آنها نیز فوت کردند

وی ادامه داد: در بهار و پاییز به دلیل تغییرات آب و هوایی همچنین تشدید بارش‌ها و فراهم بودن رطوبت، زمان مناسب برای رشد و تکثیر بیشتر قارچ‌ها است و از سویی هم هموطنان دراین فصول بیشتربرای تفریح و گردش به طبیعت می‌روند و احتمالا با رشد قارچ‌ها مواجه می‌شوند و شاید هم از آن برداشت کنند و فکر کنند که خوراکی است.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه آمار مجزایی از مرگ‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در دست نیست و این نوع مرگ‌ها در ردیف مسمومیت‌ها دسته بندی می‌شوند، گفت: سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های خود رو و سمی مسموم شدند که برخی از آنها نیز فوت کردند.

به هیچ عنوان از قارچ‌های خود رو مصرف نشود

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: هموطنان به هیچ عنوان از قارچ‌های خودرو مصرف نکنند.

وی ادامه داد: هیچ نوع فرآوری قارچ مانند پختن، کباب، آب پز و سرخ کردن موجب از بین رفتن سم در قارچ سمی نمی‌شود و اگر هنگام تفریح در دشت یا ارتفاعات متوجه رویش قارچ شدند از چیدن و مصرف آن خودداری کنند، زیرا مصرف آن عوارض جبران ناپذیری دارد.

هیچ نوع فرآوری قارچ مانند پختن، کباب، آب پز و سرخ کردن موجب ازبین رفتن سم در قارچ سمی نمی‌شود

۹۰درصد مسمومیت‌ها با قارچ شدید است

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: ۹۰ درصد مسمومیت‌ها با قارچ شدید است و علائم مسمومیت شامل دو مرحله است؛ در مرحله اول که از چهار ساعت تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف قارچ سمی است و فرد دچار تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی و درد شکم می‌شود و در مرحله دوم وقتی علائم تا ۲۴ ساعت ادامه یابد و تشدید شود و به دنبال آن سطح هوشیاری کاهش می‌یابد و سم، کبد و کلیه را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: در این مرحله، ممکن است مسمومیت موجب پیوند کبد یا حتی مرگ فرد شود، اما اگر فرد مسموم سریع به مراکز درمانی ارجاع شود و درمان و حمایت‌های لازم انجام شوند امکان نجات وی وجود دارد.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی گفت: حتما خانواده‌ها در مصرف قارچ توجه ویژه‌ای به سالمندان و کودکان داشته باشند و قارچ‌های پرورشی و با مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و به شدت از مصرف قارچ به صورت فله‌ای پرهیز کنند.

اگر فرد مسموم سریع به مراکز درمانی ارجاع شود و درمان وحمایت‌های لازم انجام شوند امکان نجات وی وجود دارد. اخگری در مورد مراحل درمان فرد مسموم با قارچ تاکید کرد: مانند همه مسمومیت‌ها، خارج کردن ماده سمی در اولویت است و اگر مسمومیت شدید باشد نیاز به شست و شو نیز هست، اما اگر مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری شده است به هیچ وجه وادار به استفراغ نشود و باید سریع به مرکز درمانی منتقل شود.

وی در توضیح اینکه برخی افراد بعد مصرف قارچ خود رو دچار بی‌حالی و علائم دیگر می‌شوند، اما آن را به علائم طبع سرد قارچ ربط می‌دهند و اعتنایی برای مراجعه به پزشک نمی‌کنند و علایم را جدی نمی‌گیرند، تاکید کرد: نوع طبع خوراکی‌ها و غذا‌ها مربوط به علم سنتی است، اما آنچه در مصرف قارچ خود رو موجب بروز علائم بی‌حالی می‌شود، طبع سرد نیست بلکه سم موجود درآن است که اگر به آن توجه نشود ممکن است این سم جذب بدن و اندام‌هایی مثل کلیه و کبد شود و عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • نیکبخت: نوسانات بازار را با تولید به حداقل می‌رسانیم
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود