Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اعتقاد بر این است که عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و استعمال دخانیات نقش کلیدی در احتمال ابتلا به زوال شناختی، زوال عقل و بیماری آلزایمر دارند.
به گزارش سرویس علمی آریا به نقل از ای ان آی؛یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که این عوامل خطر را در طول زمان و با سرعت بیشتری جمع‌آوری می‌کنند، در مقایسه با افرادی که عوامل خطر آنها در طول زندگی ثابت می‌مانند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بیماری آلزایمر یا زوال عقل عروقی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق در شماره آنلاین ماه آوریل Neurology، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شد.
دکتر برین فارنسورث فون سدروالد، نویسنده این مطالعه گفت: "مطالعه ما نشان می دهد که داشتن خطر تسریع بیماری قلبی عروقی، انباشت سریع عوامل خطر بیشتر مانند فشار خون بالا و چاقی، پیش بینی کننده خطر زوال عقل است و با ظهور کاهش حافظه مرتبط است." دانشگاه اومئو در سوئد در نتیجه، مداخلات زودهنگام با افرادی که خطرات قلبی عروقی را تسریع کرده‌اند، می‌تواند راهی مؤثر برای جلوگیری از کاهش بیشتر حافظه در آینده باشد.»
در این مطالعه 1244 نفر با میانگین سنی 55 سال مورد بررسی قرار گرفتند که در ابتدای مطالعه از نظر سلامت قلبی عروقی و مهارت های حافظه سالم در نظر گرفته شدند. به شرکت‌کنندگان آزمون‌های حافظه، معاینات سلامتی و پرسش‌نامه‌های سبک زندگی هر پنج سال یک‌بار تا 25 سال داده شد.
از کل شرکت کنندگان، 78 نفر یا 6 درصد، در طول این مطالعه به زوال عقل مبتلا به آلزایمر و 39 نفر یا 3 درصد، به زوال عقل ناشی از بیماری عروقی مبتلا شدند.

خطر بیماری قلبی عروقی با استفاده از امتیاز خطر فرامینگهام تعیین شد، که خطر 10 ساله یک رویداد قلبی عروقی را پیش بینی می کند. این به عواملی از جمله سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI)، فشار خون و اینکه آیا سیگار می‌کشد یا دیابت دارد، می‌پردازد. شرکت کنندگان مطالعه را با میانگین خطر 10 ساله بین 17 تا 23 درصد آغاز کردند.
محققان با مقایسه شرکت‌کنندگان با میانگین پیشرفت خطر بیماری قلبی عروقی تعیین کردند که چه کسانی در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند.
محققان دریافتند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در 22 درصد از شرکت کنندگان ثابت مانده است، در 60 درصد به مرور زمان نسبتاً افزایش یافته و در 18 درصد افراد با سرعتی بسیارافزایش یافته است.
افراد شرکت کننده در این مطالعه با خطر پایدار بیماری قلبی عروقی به طور متوسط 20 درصد در معرض خطر یک رویداد قلبی عروقی در طی 10 سال در طول مطالعه بودند، در حالی که افراد با خطر متوسط افزایش یافته از 17 درصد به 38 درصد در طول مطالعه رسیدند. در پایان مطالعه، افرادی که دارای ریسک تسریع شده بودند از 23 درصد به 62 درصد افزایش یافتند.
محققان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با افراد با خطر پایدار بیماری قلبی عروقی، افرادی که در معرض خطر سریع بیماری قلبی عروقی قرار دارند، سه تا شش برابر بیشتر شانس ابتلا به زوال عقل بیماری آلزایمر و سه تا چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل عروقی دارند. آنها همچنین تا 1.4 برابر بیشتر در معرض خطر کاهش حافظه در میانسالی بودند.
فارنسورث فون سدروالد می‌گوید: «چند فاکتور خطر در افراد با ریسک تسریع شده افزایش یافته است، که نشان می‌دهد چنین شتابی ممکن است ناشی از انباشت آسیب ناشی از ترکیبی عوامل خطر در طول زمان باشد.» بنابراین، تعیین و رسیدگی به همه عوامل خطر در هر فرد، مانند کاهش فشار خون بالا، ترک سیگار و کاهش شاخص توده بدن، به جای پرداختن به عوامل خطر فردی در تلاش برای پیشگیری یا کند کردن زوال عقل، مهم است.
محدودیت مطالعه عدم توانایی در تعیین اینکه آیا کاهش منجر به زوال عقل با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی آغاز می شود یا خیر بود. فارنسورث فون سدروالد گفت که نمی توان عوامل دیگری را نیز رد کرد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: زوال عقل خطر بیماری قلبی عروقی ابتلا به زوال شرکت کنندگان افزایش یافته معرض خطر زوال عقل عوامل خطر فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: حدود ۵۹ میلیون نفر در سراسر جهان به فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) در سال ۲۰۱۹ مبتلا بودند، که آن را به رایج‌ترین نوع آریتمی قلبی تبدیل می‌کند که به عنوان ضربان قلب نامنظم نیز شناخته می‌شود. در حالی که فیبریلاسیون دهلیزی معمولا تهدید کننده زندگی نیست، یک وضعیت جدی است که ممکن است خطر مرگ و میر افراد را در اثر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، و نارسایی قلبی افزایش دهد.

افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی همچنین ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و بیماری‌های گوارشی و کبدی داشته باشند.هرچه زودتر این بیماری در یک فرد تشخیص داده شود، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد.

برای کمک به ارائه مداخلات اولیه برای فیبریلاسیون دهلیزی، دانشمندان دانشگاه لوکزامبورگ روشی را برای پیش‌بینی آریتمی قلبی حدود ۳۰ دقیقه قبل از وقوع با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کردند.

برای این مطالعه، محققان یک مدل هوش مصنوعی به نام WARN (Warning of Atrial fibRillation) برای کمک به پیش‌بینی فیبریلاسیون دهلیزی توسعه دادند.

خورخه گونسالوس، استاد مرکز دانشگاه لوکزامبورگ برای سیستم‌های زیست‌پزشکی و سرپرست نویسنده این تحقیق، گفت: WARN شامل یک مدل یادگیری عمیق است که بخش‌های کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای از ضربان قلب را وارد می‌کند و احتمال تغییر قریب‌الوقوع در ضربان قلب را به صورت خروجی ارائه می‌دهد. هر چه این احتمال تغییربیشتر باشد، شانس تبدیل به فیبریلاسیون دهلیزی (یکی از شایع ترین انواع آریتمی) بیشتر است. این کار هر ۱۵ ثانیه تکرار می شود. گونسالوس گفت: وقتی این احتمال از یک آستانه خاص عبور می‌کند، یک هشدار می‌دهد.

سیستم WARN روی داده‌های الکتروکاردیوگرام که طی ۲۴ ساعت ضبط شده و از طریق دستگاه‌های هولتر (مچ بندی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند) که توسط ۳۵۰ نفر در بیمارستان «تونگجی» در ووهان، چین استفاده می‌شد، آزمایش شده است.گونسالوس گفت: هوش مصنوعی هنگام جستجوی الگوها در مجموعه داده‌های بزرگ، عملکردی باورنکردنی را از خود نشان داده است.

هنگام آزمایش مدل WARN، گونسالوس و تیمش دریافتند که این مدل می‌تواند انتقال از ریتم طبیعی قلب به فیبریلاسیون دهلیزی را با هشدار متوسط ۳۰ دقیقه قبل از شروع با دقت ۸۰ درصد پیش بینی کند.

گونسالوس توضیح داد: این یافته‌ها تعجب آور نیست زیرا برخی از بیماران در واقع می‌توانند چند ثانیه تا چند دقیقه قبل از آن احساس کنند که قلب آن‌ها کمی می‌پرد یا دچار آریتمی می‌شود.

البته آن‌ها واقعا نمی‌توانند دقیقا این احساس را توصیف کنند، اما اگر بتوانند آن را احساس کنند، یک دستگاه باید بتواند این «احساس» را تشخیص دهد. و در واقع، ما شاهد تغییرات جزئی در پویایی ضربان قلب قبل از شروع فیبریلاسیون دهلیزی هستیم.

این متخصص ادامه داد: از سوی دیگر، جای تعجب است که ما می‌توانیم با استناد به مدلی که قبلا از ۲۸۰ بیمار به دست آمده فیبریلاسیون دهلیزی (شایع ترین نوع آریتمی) را از ۳۰ دقیقه قبل تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید:

تشخیص بیماری شایع قلبی با قابلیت جدید اپل واچ | این ویژگی می‌تواند جان کاربران را نجات دهد وقتی قلبتان به تپش می‌افتد کد خبر 848773 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری - قلبی قلب هوش‌ مصنوعی پزشکی

دیگر خبرها

  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • مقام مسوول درباره مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی: در میهمانی شخصی رخ داده / ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود / معاون دادستان شیراز: تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه بازداشت شده‌اند
  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی