Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش آریا می‌گوید: خانه تاریخی نامدار به «حاج اسماعیل» که در زبان مردم کازرون از آن با نام خانه «حاج اسمال» یاد می‌شود با درخواست مالک برای خروج از ثبت ملی از دادگاه و پس از آن کوبیدن خانه و ساخت مجتمع و پاساژ به جای آن، درخطر ویرانی قرار گرفته است.

او گفت: از این بنای تاریخی فرهنگی، به عنوان بزرگ‌ترین خانه تاریخی کازرون یاد می‌شود و یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانه مربوط به اوایل دوره قاجاریه که در دو اشکوبه (طبقه) و سه بخش اندرونی، شاه نشین (تالار مرکزی) و بیرونی با مساحتی کمابیش هزار و ۸۵۰ متر مربع برپا شده است.

این خانه تاریخی با شماره ۳۳۴۵۸ در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است و هرگونه دخل و تصرف و تعرض به آن بر پایه قانون‌های میراث فرهنگی تخلف به شمار می‌آید و جرم است. با این همه، با نگاهی به سرگذشت خانه تاریخی حاج اسماعیل، داستان تکراری و همیشگی ویرانی بنا‌های تاریخی و فرهنگی را گوشزد می‌کند.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: خانه تاریخی حاج اسماعیل یکی از شاهکار‌های معماری در بافت تاریخی شهرستان کازرون است که باید مسئولان میراث فرهنگی و مدیریت شهری و شهرداری در حفظ و پاسداری آن کوشا باشند و نگذارند یادمان‌های نیاکانی و تکرار ناپذیر گذشتگان که به ثبت ملی نیز رسیده است از صفحه روزگار پاک شود.

او گفت: اهمیت خانه تاریخی حاج اسماعیل از دو جهت تاریخی و معماری است؛ از دید تاریخی پیشینه این عمارت که به دوران پیش از ناصرالدین شاه و مربوط به دهه‌های نخستین قاجار است بسیار دارای اهمیت است.

آریا گفت: از دید معماری نیز کارشناسان معتقدند که این عمارت از نظر مساحت بزرگ با دارا بودن هزار و ۴۰۰ متر زیربنا در دو اشکوبه و همچنین دارا بودن ایوان خانه مرکزی و اتاق‌های پیرامونی فراوان به خوبی توانسته کاربری حاکمیتی خود در بافت تاریخی کازرون را نشان دهد.

به گفته او، این بنا به دلیل دارا بودن ۳ بخش اندرونی، ایوان خانه مرکزی و بیرونی در میان خانه‌های تاریخی کازرون منحصربه فرد به شمار می‌رود.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: همچنین در سال‌های گذشته برخی از افراد ناشناس در‌های چوبی و تاریخی این خانه ملی را ربوده بودند که در خبرگزاری‌ها بازتاب داشته است. از سویی، خبر نابودی و تبدیل این بنای ملی ارزشمند به آپارتمان در سال‌های گذشته بازتابی در رسانه‌ها داشته است.

خانه حاج اسماعیل در کوی بازار کازرون جای دارد و یکی از یگانه‌ترین بنا‌های تاریخی شهر کازرون است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانه تاریخی میراث فرهنگی تخریب اثر تاریخی میراث فرهنگی خانه تاریخی حاج اسماعیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو عازم آذربایجان شد و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در آخرین روز از سفر خود از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور گفت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشور‌های همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور به‌شمار می‌رود، افزود: امیدواریم ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

موزه تاریخ ادبیات شهر باکو در قسمت قدیمی‌این شهر قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • بازی ما با بارسلونا را ببینید، تاریخی می‌شود!
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • آیین ملی گل‌غلتان در خانه تاریخی آل یاسین کاشان
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • اسرائیل خواهر اسماعیل هنیه را آزاد کرد و در حصر خانگی قرار داد+ عکس
  • ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز