Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:29:32 GMT

سپاه، مجموعه ای که مولود مبارک انقلاب اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۶۶۰۹

سپاه، مجموعه ای که مولود مبارک انقلاب اسلامی است

به گزارش ایرنا، در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به جوانان غیور این مرز و بوم، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه دور هم جمع شدند و نهاد مقدسی را پی ریزی کردند که پس از مدتی کوتاه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نام گرفت.

شاید در آن روزهای نخست که هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می کردند، تصور نمی شد که چه مسوولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده این تشکیلات تازه تاسیس نظام مقدس انقلاب اسلامی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام عظمای ولایت فقیه بود، سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع ماموریتی آماده کرد.

حضرت امام راحل (ره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب، تاسیس این نهاد مقدس انقلابی را اعلام کردند و شورای انقلاب با تاسیس شورای فرماندهی سپاه، گام اساسی را برای سازماندهی این نهاد حافظ انقلاب اسلامی برداشت.

اگر چه سپاه، هویتی نظامی دارد ولی نظامی گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.

سپاه نهادی برای پیاده کردن اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سالروز ولادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه، آرمان های بزرگ و مقدسی را در حفاظت از اسلام و انقلاب بر دوش دارد.

در همین حال، حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومت اسلامی که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) است از آرمان های این نهاد مقدس است.

سپاه در طول ایام دفاع مقدس فعالیت های بزرگ و مهمی را انجام داد و نیروهای جان بر کف آن فداکاری و رشادت های زیادی کردند.

 نقش آفرینی های ماندگار و سرنوشت‌ ساز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عمر پر برکت بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ  انقلاب اسلامی است که همچنان هم با قوت و قدرت ادامه دارد.

کارنامه درخشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته گویای این حقیقت است که این نهاد انقلابی و خدمتگزار در دفاع از انقلاب اسلامی و مقابله هوشمندانه با تهدیدها و فتنه‌های متنوع دشمن، همچنان با قدرت و قوت همه نقشه ها و طراحی‌های اتاق فکر دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی خواهد کرد و در این مسیر از هیچ تهدید و تحریمی نمی هراسد و گوش به فرمان ولایت فقیه و فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای ایثارگرانه به وظایف خطیر خود در دفاع از انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران خواهد پرداخت.

جنگ ناجوانمردانه و تحمیلی عراق علیه ایران، مسوولیت خطیر سپاه را دو چندان کرد و سپاهیان وارد عرصه جنگ شدند و مردانه در مقابل کفر ایستادند.

سپاهیان در ابتدا بی آنکه از رزم کلاسیک آشنایی داشته باشند، بی اطلاع از نحوه به کارگیری سلاح های سنگین و تجهیزات و ادوات نظامی متداول در جنگ های کلاسیک، پرشور و مبارز در برابر متجاوزان به دفاع از میهن پرداختند.

در ابتدای انقلاب منافقان کوردل و شیطان صفت به ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه اقدام کردند تا بتوانند به انقلاب ضربه بزنند، ولی سپاه در مقابل آنان چون کوهی استوار ایستاد.

کارکنان سپاه از بدو شروع انقلاب تاکنون و فداکاری خود را به نظام و ملت به اثبات رسانده و از هیچ خدمتی برای رهبر و ملت خود فروگذاری نکرده اند.

اکنون با گذشت بیش از چهار دهه از تاسیس این نهاد انقلابی به همت والای کارکنان سپاه پاسداران این نیرو به تشکیلاتی منسجم و مقتدر از سپاهیان در زمین، هوا و دریا در کران تا کران میهن اسلامی تبدیل شده اند و حضوری فعال و چشمگیر در صحنه دارند.

آنان در نهایت اقتدار و توان رزمی بسیار بالا با تجارب ارزشمند و بسیار قیمتی که حاصل سال های پربرکت دفاع مقدس است، آماده اند تا در صورت بروز هر گونه خطر و تجاوز احتمالی، واکنش مناسب و موثری از خود نشان دهند.

حضرت امام خمینی (ره) در خصوص تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «سپاه پاسداران که رکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است با اقتدا به مولای خود سید مظلومان علیه الصلوه و السلام نجات‌ بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب‌های تاریک و ظلمانی ستم‌ شاهی بوده و در پاسداری از انقلاب و هدف‌های آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست.» -(صحیفه امام؛ جلد ۱۶ ص ۲۶۳)

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: «شما آیینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسوولان بیداردلانی بوده اید که امروز در قرارگاه محضر حق ماوا گزیده اند... ولی من به طور جِدّ و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که بحق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.» (صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱۳۳ ‌۱۳۴.)

علاوه بر این مقام حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز همواره تشکیل سپاه را به عنوان رخدادی مهم تلقی کردند و بر اهمیت فعالیت این نهاد نظامی به عنوان یکی از ارکان دفاعی و نظامی کشور تاکید کردند.

مقام معظم رهبری در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند:مقام معظم رهبری در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سایه‌ روحیه‌ انقلابی‌ و معنویتی‌ که‌ از سرچشمه‌ جوشان‌ دل‌ منور و روح مصفای آن امام عارفان و قدوه صالحان پیوسته می جوشید و بیش از همه جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می کرد، توانست نقش تعیین کننده یی را در دفع حمله ایادی استکبار به جمهوری اسلامی ایفا کند و در کنار ارتش و با بکارگیری بسیج مردمی، درس تلخی به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی را تضمین کند.» (پیام به چهارمین مجمع بزرگ فرماندهان و مسوولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ۲۵ شهریور ۱۳۷۰)  

آری به فرموده حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) سرگذشت سپاه، یک سرگذشت درس ‌آموز و قابل تأمّل و قابل بهره ‌برداری برای نسل های متعاقب ما - هم امروز و هم در آینده - است. این ‌که مجموعه‌ ای با الهام از تکلیف الهی و احساس وظیفه و شناخت نیاز زمان به‌وجود آید، رشد کند و عناصر مورد نیاز خود را از مجموعه جوانان و عناصر مؤمن جامعه جذب کند و به برگ و بار برسد و وظایف خود را در حسّاس ترین موقعیت ها به‌نحوی که برای اغلب ناظران - چه در داخل و چه در سطح جهان - حیرت‌انگیز است، صورت دهد و در خطّ مستقیمی که برای خود ترسیم کرده است با استقامت، با دقّت، آگاهانه، با حزم و حذر حرکت کند؛ جوانان مثل پیران جهان‌دیده، در مواردی فکر کنند و عمل کنند و تصمیم بگیرند و جوانانه اقدام کنند - اینها حوادثی است که اتّفاق افتاده است - همه اینها درخور تأمّل و دقّت است.

بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می ماند.

حدود وظایف و قلمرو مسوولیت این نهاد در رابطه با وظایف و قلمرو مسوولیت نیروهای مسلح دیگر با تاکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می شود.

وظایف سپاه در بدو تشکیل شورای فرماندهی در اطلاعیه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب،  مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب،  دفاع در برابر حملات و اشغالگری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور، همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه های مربوطه و تربیت و آموزش اخلاقی، ایدئولوژیکی - سیاسی و نظامی کادرهای سپاه اعلام شده است.

همچنین کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوی اسلامی، حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه  مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب، مشورت و استفاده از نیروهای انسانی و تخصصی سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه و کمک به پیشبرد طرح های عمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده ی هر چه بیشتر از نیروی پاسداران از دیگر وظایف سپاه طبق اطلاعیه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ و در بدو تشکیل شورای فرماندهی این نهاد انقلابی است.

فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپاه از بدو تشکیل با وجود مشکلات فراوان، در فعالیت های بزرگ و مهمی شرکت داشت که اهم این فعالیت ها سپاه در کردستان، سپاه و جنگ تحمیلی، سپاه و حفاظت، سپاه و امنیت پرواز، سپاه و گروهک ها و سپاه و سازندگی است.

در نهایت با فداکاری ها و جوانمردی های این دلاور مردان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ طی فرمانی تشکیل نیروهای سه گانه سپاه شامل زمینی، هوایی و دریایی را به فرماندهی کل سپاه ابلاغ فرمودند و مسوولان سپاه در جهت اجرای فرمان امام (قدس سره) به سرعت دست به کار سازماندهی شدند و نیروی زمینی سپاه را در قالب گروهان، گردان، تیپ و لشکر آرایش تشکیلاتی دادند و این نهاد در جبهه های جنگ تحمیلی با سازمان و آرایش جدید خود اجرای ماموریت های محوله را استحکام و توان بیشتری بخشیدند.

نیروهای هوایی و دریایی سپاه نیز با همین سرعت بر اساس تشکیلات جدید پایه ریزی و در جهت انجام ماموریت های محوله آماده شدند.

در زمان حاضر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از کیان اسلامی و جبهه مقاومت برای خنثی‌سازی فتنه‌ تکفیری ها و اقدامات ضد عوامل تروریستی استکبار خوش درخشیده و همین نقش آفرینی های ماندگار، خشم و غضب دشمنان نظام و برخی دنباله‌های آنها را در پی داشته است.

در حال حاضر تشکیلاتی منسجم و مقتدر از برادران سپاهی در زمین، هوا و فضا و دریا در کران تا کران میهن اسلامی حضوری فعال و پر ثمر دارند و در نهایت اقتدار  و توان رزمی بسیار بالا، با تجاربی ذی قیمت و ارزشمند که حاصل سال های پربرکت دفاع مقدس است، آماده اند تا در صورت بروز هر گونه خطر و تجاوز احتمالی، واکنش مناسب و موثری از خود نشان دهند.

از سوی دیگر مراکز علمی سپاه به منظور ارتقای سطح علمی پرسنل خویش می کوشند تا با برگزاری کلاس های آموزشی ضروری، عناصر سپاهی را از جهات مختلف، انسان هایی کارآمد و پر توان سازند.

دانشگاه امام حسین (غ)، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) از جمله مراکزی هستند که تعلیم و تربیت و افزایش سطح آگاهی و دانش سپاهیان را به عهده دارند و از مراکز آموزش عالی فعال در سطح کشور محسوب می شوند.

رشد و پیشرفت روزافزون سپاه در عرصه های نظامی، تحقیقاتی، پژوهشی و علمی در کنار همراهی، وحدت و همدلی با سایر قوای مسلح از جمله ارتش موجب ارتقای اقتدار نظام مقدس ایران شده است.

روز دوم اردیبهشت، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر تمامی سپاهیان سبزپوش بی ادعا که برگ برگ تاریخ انقلاب اسلامی را با خون سرخ خود و رشادت های بی دریغ و ماندگار رنگین کردند و همواره برای ایران اسلامی افتخار آفریدند، خجسته و مبارک باد.

برچسب‌ها دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری امام خمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ولایت فقیه امام خمینی دفاع مقدس فعالیت ها حضرت امام نهاد مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است

مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، یکشنبه ۹ اردیبهشت، در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، یکشنبه 9 اردیبهشت، در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، طی سخنانی با تأکید بر حرکت در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: من به وجود ایشان تبریک می‌گویم که پس از عمل به وعده صادق آثار زیادی از آن می‌بینیم. افتخار ما این است که در این زمان زندگی می‌کنیم و سازمان وقف خود را پیشرو در مسیر انقلاب اسلامی می‌داند.

او خاطرنشان کرد: ما برای مهم است که در عالم واقع و خارج چگونه به این موقوفه رسیدگی می‌کنیم، اینکه آیا موقوفه حرکت می‌کند یا زمین وسیعی است که حرکت نمی‌کند؟ بسیاری از زمین‌های موقوفه در موقعیت‌های جغرافیایی بایر هستند و ما طرح‌هایی داریم که در زمین‌هایی در استان‌های جنوبی به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادند.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به برخی از طرح‌ها و محصولاتی که در این نمایشگاه حضور داشت گفت: ما سوسک‌های خرطوم داری در کرمان داریم که اگر به سراغ نخل‌ها بروند محصولات خرما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و ما طرح‌هایی برای استفاده از پرتو افشانی برای از بین بردن این حشرات داریم تا مشکل کل نخلستان‌ها حل شود.

 

حضور 39 شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف

 

خاموشی ادامه داد: ما از دانش کافی برای بهینه‌سازی تولید برخورداریم. ما با موتورهایی توانایی کنترل کردن سرمازدگی محصولات کشاورزی هم داریم. تمام این موارد می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزی ما بکند. ما در وقف درگیر این مسائل هستیم و باید به همه آن‌ها به صورت علمی نگاه کنیم.

او تصریح کرد: اگر این حرکات را ادامه دهیم جهش تولید ادامه پیدا می‌کند. علوم دانش بنیان می‌تواند در این مسیر بسیار اثرگذار باشد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه دام سبک در کشور هر سال یک زایش دارد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد و بر اساس تحقیقات، مشخص شد هر سال از یک دام 7 رأس تولید می کند. از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار آماده شد و مجموعه‌ای نیز در کرمان است که پس از ورود 630 رأس، در حال حاضر این تعداد به 3500 رأس رسیده است.

خاموشی از انتقال جنین در دام یاد کرد و گفت: در این فعالیت نیز در مجموعه‌ای در جهاد دانشگاهی در کرج انجام می‌شود که در این باره قراردادی با آفریقا بسته شد.

او همچنین از راه‌اندازی کارخانه دانش سلامت کوثر در طول 8 ماه خبر داد و گفت: نیات برخی واقفین در حوزه پزشکی است که راه‌اندازی کارخانه دانش سلامت کوثر به عنوان مجموعه‌ای که تماماً موقوفه است، در همین راستا انجام شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کامرون: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود انگلیس نیست
  • کارگران مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند
  • فرمانده کل سپاه پاسداران یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • فرمانده کل سپاه، پیام صادر کرد +جزئیات
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از عملکرد صداوسیما در قبال عملیات وعده صادق
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است