Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنچنان که مه و خورشید و فلک در دوره پنجم شورا در کار بود تا مدیریت شهری را به تزلزل بکشد و ثمره آن رفت و آمد ۵ شهردار و سرپرست شهرداری در طی ۴ سال بود، در دوره ششم مدیریت شهری تاکنون، همه دست در کارند تا با وجود خلاءهای قانونی و اما و اگرهای بسیار، علیرضا زاکانی،در کاخ شهرداری مستقر شود و بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه اعتراض امثال مهدی چمران در شورای شهر کاری از پیش برد و نه شکایت حقوقدانانی که می گویند وزارت کشور بر خلاف قانون، به کسی حکم مسولیت شهرداری تهران را داده که تخصص تحصیلی مرتبط و سابقه اجرایی قانونی ندارد. با اطلاعیه دیوان عدالت اداری درباره ماندن او در شهرداری همه به فراموشی رفت تا علیرضا زاکانی با اقتدار، سکه حکومت بلدیه طهران را به نام خود ضرب کند و تلاش داشته باشد تا از قامت «نامزد پوششی» انتخابات به قواره «شهردار ماندگار تهران» درآید.

روغن ریخته و مخارج امامزاده

دوستداران زاکانی در طی بیش از ۲۰۰ روز اخیر که زاکانی در شهرداری تهران حضور داشت به نکات مثبتی که از او در خاطر دارند استناد می کنند. به گفته آنها، یکی از اصلی ترین نقاط مثبت عملکرد زاکانی، اقداماتی است که در راستای مهار کرونا و با همکاری وزارت بهداشت در شهرداری تهران انجام شده است. انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری و وزارت بهداشت و در اختیار گذاشتن ۳ سوله برای واکسیناسیون عمومی شهروندان از جمله این اقدامات تلقی می شود. این تلاشها هر چند شایسته تقدیر است ولی به نظر می رسد برای جهان‌شهری چون تهران، ۳ سوله برای واکسیناسیون، دردی را از کسی دوا نمی کند. ای بسا اگر در هر منطقه ۲ تا ۳ سوله یا سالن از سوی شهرداری برای واکسیناسیون اختصاص می یافت، واکسیناسیون بهتر انجام می شد، ولی به هر جهت، اختصاص سوله برای واکسیناسیون، چیزی نیست که تنها در اختیار شهردار تهران باشد، بلکه شهردار هر ناحیه یا دست بالا، منطقه هم می توانست سوله های بلااستفاده متعلق به شهرداری را در اختیار نظام بهداشت کشور برای امری عام المنفعه قرار دهد.

هرچند بعدها تعداد مراکز واکسیناسیون متعلق به شهرداری به ۸ و پس از آن ۲۲ سوله رسید ولی باز هم نسبت به گستردگی برخی مناطق تهران مانند منطقه ۳ و ۴، تعداد سوله های اختصاص یافته، می توانست بیشتر باشد. در این راستا اختصاص ۲۲ اتوبوس سیار، ۲۲ ون نیز شایسته تقدیر است.

همچنین تلاش برای ساماندهی به وضعیت معتادان متجاهر که بارها از سوی زاکانی مطرح شده بود به عنوان اقدام تلقی می شود ولی مشخص نیست در شرایط کنونی خروجی این سخنرانیها و تلاشها چه بوده است چون همانطور که مردم می بینند، وضعیت معتادان متجاهر در تهران همچنان ناپسند و رها شده است. شهرداری گفته با همکاری نیروی انتظامی توانسته ۴۰۰ معتاد را در دره فرحزاد ساماندهی کند ولی از آنجایی که ارقام معتادان متجاهر در تهران را بیش از ۲۱ هزار نفر تخمین می زنند، مقایسه این عملکرد نشان می دهد تنها ۲ درصد از اهداف مورد نظر محقق شده است، یعنی در حقیقت، اقدامات زاکانی در مهار آسیبهای عیان اعتیاد در تهران، چه در ساماندهی به معتادان و چه در درمان آنها، ثمره ملموسی نداشته است. علاوه بر معتادان، پدیده نو دیگری از آسیب های اجتماعی شهری در دوره زاکانی رونمایی شد. نمونه عینی آسیب اجتماعی مربوط به بیخانمانهایی که شبها در اتوبوس می خوابیدند و رسانه‌ها به آنها اتوبوس‌خواب گفتند. شهردار البته نسبت به اتوبوسخوابی واکنش نشان داد و گفت حکم قانونی برای انتقال این افراد به گرمخانه ندارد.

زاکانی البته در آذرماه قول داده بود تا ۲ ماه دیگر (دیماه۱۴۰۰) هیچ معتاد کارتن خوابی در تهران مشاهده نشود .

هواداران شهردار جدید تهران می گویند این که او توانسته در این مدت ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه کند، اتفاق مهم و خجسته ای است ولی از آنجایی که در حال حاضر نیاز به دست کم ۷هزار دستگاه اتوبوس نو و منطبق با استانداردهای محیط زیستی جدید مورد نیاز تهران است، اختصاص ۱۱۰ دستگاه اتوبوس، قادر به تاثیرگذاری بر ترافیک درهم پیچیده تهران نیست. کما اینکه در روزهای پایانی اسفندماه شاهد آن بودیم که در خیابانهای پایتخت جای سوزن انداختن نبود و ترافیک گره خورده، بازشدنی به نظر نمی رسید. هر چند او قول داده بود تا نوروز ۱۴۰۱ حتما ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را به چرخه حمل و نقل عمومی تهران بازگرداند که ظاهرا این قول هم مانند بقیه اقوالی که داده و فراموش می شود، از سوی مردم چندان جدی گرفته نشد.

حامیان شهردار تهران همچنین از افتتاح یک ایستگاه مترو در خط ۷ و یک ایستگاه در خط ۶ مترو هم شادمان هستند و آن را دستاوردی برای شهرداری در نظر می گیرند ولی باید در نظر داشت نه افتتاحیه های پر و پیمان دوره قالیباف و نه افتتاح ماهانه یک ایستگاه در دوره شهرداری حناچی نتوانست نیاز تهران به حمل و نقل عمومی را رفع کند، چه برسد به اینکه زاکانی در ۲۰۰ روز خدمت در شهرداری، تنها توانست یک ایستگاه آن هم اتصال خط ۷ با خط ۲ را در ایستگاه توحید برقرار کندو ایستگاه دیگری که ۹۵ درصد آن آماده شده بود را افتتاح کند، به این صورت نمی توان دلخوش بود شهرداری تهران واقعا در این ۲۰۰ روز کار خاصی برای حمل و نقل انبوه بر ریلی پایتخت انجام داده باشد.

سودای بودجه چندده میلیاردی

در حوزه بودجه بندی شهرداری تهران، البته زاکانی اقدام در خوری انجام داده که شایسته تقدیر است. او بالاخره توانست بی انضباطی مالی فزاینده در شهرداری تهران را تا حدی بهبود و ساماندهی بخشد. او ۱۲۰۰ حساب بی ضابطه که در مناطق و سازمانهای مختلف شهرداری پراکنده بود را در قالب خزانه متمرکز درآورد تا احتمال بریز و بپاش در آنها به حداقل برسد. نکته اصلی اینجاست که زمانی می توان امیدوار بود گردش مالی شهرداری کاملا از لحاظ عدم بروز فساد تضمین شده است که ناظران خارج از این دستگاه نیز بتوانند به نیکویی روی حساب و کتاب شهرداری نظارت کنند. آن چیزی که شورای پنجم به دنبال آن بود و هرگز نتوانست محقق شود، شفافیت در درآمدها و هزینه های شهرداری تهران و امکان نظارت آنلاین اعضای شورای شهر و شهروندان بود که تنها در حوزه قراردادهای بالاتر از یک میلیارد تومان و جذب نیروی انسانی به صورت نصفه نیمه تحقق پیدا کرد ولی در دوره زاکانی، تمرکز حسابهای مالی شهرداری بالاخره انجام شد.

با این حال نمی توان گفت تمرکز حسابهای شهرداری در یک خزانه متمرکز، تضمین کننده شفافیت و ضد فساد است زیرا هنوز امکان نظارت مستقیم و آنلاین اعضای شورای شهر بر این خزانه وجود ندارد.

از سوی دیگر، بودجه سالانه شهرداری تهران نیز در اولین دوره بودجه نویسی تیم زاکانی به شورای شهر تقدیم شد تا شورای شهر با چکش کاری لایحه بودجه ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومانی، این بودجه را به رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان کاهش داد و در نتیجه رقم بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته (۱۴۰۰) حدود ۳۴ درصد رشد نشان داد.

رشد ۳۴ درصدی در شرایط تورمی که کشور به آن گریبانگیر است و با توجه به کاهش تقاضای ساخت و ساز در تهران، نشان دهنده عدم تناسب واقعی و غیرقابل وصول بودن بودجه در سال آینده است. البته از آن جایی که بودجه شهرداری تهران وابسته به متغیرهای سیاسی از جمله برجام و فروش نفت است ممکن است در صورت احیای برجام و بازگشت رونق به بازارهای نفتی ایران، باز هم بودجه نفتی به تهران سرازیر شده و شهرداری تهران نیز از محل ساخت و سازهایی که سرمایه گذاری املاک و مستغلات رانتی وابسته به بودجه نفتی آغاز می کنند، بتواند بودجه رویایی خود را محقق کند. اینها البته همه روی کاغذ و با اما و اگرهای بسیار همراه است. باید دید آیا شهردار تهران می تواند در تامین درآمدهای شهر، مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر بگذارد؟

ادامه افتتاحیه های کوچک محلی

بعد از عملکردهایی که به عنوان نقطه مثبت در کارنامه ۲۰۰ روزه زاکانی مطرح است، شاید نتوان نکته دندانگیر دیگری درباره عملکرد زاکانی را بیان کرد. به جز آنکه او در تفاهم نامه های رویایی با بنیاد مسکن وعده ساخت ۱۰ هزار مسکن برای مستضعفان در قالب ساخت ۱۸۰هزار مسکن را داده و احیانا یک خشت از این برنامه های رویایی روی هم گذاشته نشود. افتتاحیه پروژه های محلی کوچک که به دلیل نداشتن بودجه عملیاتهای عمرانی بزرگ در دوره پنجم مدیریت شهری باب شده بود در دوره زاکانی هم ادامه یافت و برخی از این پروژه های محلی که در دوره قبلی استخوان بندی آن تکمیل شده بود در دوران زاکانی به بهره برداری رسید و افتخار قیچی زدن به روبان آن نصیب نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شد.

گفته می شود تعداد پروژه های کوچکی که در محلات مختلف شهر تهران در دوران زاکانی به بهره برداری رسیده بالغ بر ۲۰۰ مورد می شود که از پروژه های بسیار کوچک مانند احداث سرویس بهداشتی یک بوستان محلی تا بزرگترین آنها که زیرگذر عابر پیاده بزرگراه جناح است، را شامل می شود. حتی کار به جایی رسید که زاکانی اعلام کرد قرار است در برخی بوستانهای تهران هتل بسازد. این سخن او که با واکنش منفی ناظران و شهروندان تهرانی روبرو شده بود، معلوم نیست چه زمانی محقق شود، ولی چیزی که پیداست احتمال بارگزاری فضاهای خدماتی و تجاری مانند هتلها در پهنه های سبز بر خلاف ضوابط طرح تفصیلی تهران بالاست.

گاف‌های شهرداری

واقعیت این است که کسی ساختار پیچیده و چندبعدی شهرداری تهران که زیربنای آن در دوره قالیباف نوسازی شده را کامل نمی شناسد و در تیم اطرافیان شهردار، کسی توانایی کامل آن را ندارد که از این سیستم پیچیده و هزارتو، کار اساسی بخواهد. بر این اساس است که ناخواسته زاکانی گاهی در چنبره گاف‌هایی گرفتار می شود که مشخص است ناشی از بی تجربگی و خامی تیم اطراف اوست. ماجرای حک کردن نامش بر سنگ مزار اول نیما یوشیج شاعر معروف نوسرای ایرانی، یکی از این سوتی هاست که مدتها نقل محافل بود تا جایی که زاکانی خود مجبور شد توضیح بدهد این کار کج سلیقگی بوده است.

یکی دیگر از اشتباهاتی که در دوره زاکانی باعث شده سر رسانه ها گرم شود، تصاویری بود که از رقص دختران در یک برنامه مربوط به شهرداری تهران منتشر شد. این ماجرا با غلظت کمتری در دوره شهرداری محمدعلی نجفی با انتشار تصاویر رقص دختربچه ها در برج میلاد رقم خورد و هجمه سنگینی علیه شهردار وقت تهران را برانگیخت ولی در ماجرای سوتی اخیر رقص دختران، سخنگوی شهرداری توضیح داد این برنامه ارتباطی با شهرداری ندارد.

اما ماجرای اصلی سوتی های زاکانی به قصه پست دادن به دامادش مربوط میشود ماجرایی درباره «پست های من درآوردی» که به خاطر انتصاب داماد زاکانی در یک پست تازه اختراع شده از سوی برخی اعضای شورای شهر مورد اعتراضات زیادی واقع شد.

ماجرا از جایی شروع شد که ظاهرا بر سر پست دادن به عنوان «چشم و گوش شهردار» به فیاضی داماد زاکانی، صدای همه اصولگرایان درآمد. حتی برنامه های متعدد تلویزیون و بخش خبری ۲۰ و ۳۰ هم به این موضوع پرداخت و اعضای شورای شهر هم مرتبا اعتراضات خود را از تریبون بیان کردند. زاکانی البته کوتاه نیامد و تا می توانست توجیهاتی درباره این انتصاب ارائه کرد و حتی توانست یکی دو نفر از اعضای شورای شهر را با خود همسو کند ولی سمبه انتقادات به اندازه ای پرزور بود که داماد شهردار مجبور شد از پست تازه رسیده استعفا داده و زاکانی هم روغن ریخته پست من درآوردی را خرج امامزاده قانون کرد و تلاش داشت خود را از تک و تا نیندازد و گفت که عاشق نوکری مردم است.

منتقدان او البته به این مقدار دلخوش نشدند و گفتند باید به تخلفات وی رسیدگی شود و این که او حکم انتصاب داماد خود را لغو کرده دلیل نمی شود که به تخلفات شهردار رسیدگی نکنند. البته ماجرا ختم به خیر شد و مهدی فیاضی داماد زاکانی از دست وزیر بهداشت حکم انتساب دیگری گرفت و غائله تا این لحظه آرام شد.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1616105

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علیرضا زاکانی شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران برای واکسیناسیون اعضای شورای شهر دوره زاکانی دستگاه اتوبوس شهرداری تهران یک ایستگاه حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟

روز یکشنبه درست روزی که قرار بود مدیریت شهری پایتخت با دعوت از نمایندگان ادوار پیشین شورای شهر تهران در حوزه شهری، بیست‌وپنجمین سالگرد روز شورا‌ها را جشن بگیرند، ابهامات مطرح‌شده در قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران و چینی‌ها دویست‌وسی‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران را به تنش کشاند.   پس از اینکه زاکانی در صحن شورای شهر ادعا کرد قرارداد ۲ میلیارد یورویی را در اختیار جعفری تشکری‌ هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، همچنین نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران قرار داده است، تشکری‌ هاشمی با تکذیب این ادعا صحن شورای شهر تهران را به نشانه اعتراض ترک کرد. سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، مهدی عباسی و علی‌اصغر قائمی دیگر اعضای پارلمان شهری پایتخت نیز جلسه شورای شهر را ترک کردند. البته مهدی چمران ادعا کرده که به دلیل تمام شدن وقت جلسه و رسیدن به نماز، برخی از اعضای شورای شهر، صحن علنی را ترک کرده‌اند.   سوال بی‌جوابی که گم شد به گزارش هم‌میهن، اما مهم‌ترین مسئله را مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درباره قرارداد با چینی‌ها مطرح کرده و گفت: «آیا در جریان سفر به کشور چین، قراردادی در خصوص تجهیزاتی غیر از حوزه حمل و نقل نیز منعقد شده است؟ نکته این است که رفتار و اقدام شهردار و شهرداری به پای مجموعه شورای شهر نیز نوشته می‌شود.   نباید این تصور ایجاد شود که مدیریت شهری در این دوره، وعده‌های بزرگ داده، اما اقدامات کوچک انجام می‌دهد. این خطرناک بوده و می‌تواند به اعتماد عمومی آسیب بزند.» سوال مهم اقراریان درباره خرید تجهیزاتی غیر از حمل و نقل عمومی، در تنش‌های بعدی شورای شهر تهران گم شد و پاسخی به آن داده نشد. شاید اشاره او به خرید خودرو و موتورسیکلت برقی است که در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست.   چینی‌ها باید التماس کنند جالب آنکه این قرارداد در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته و بسیاری از نمایندگان پارلمان شهری پایتخت ابهامات آن را از رسانه‌ها پیگیری کرده‌اند و به گفته تشکری‌هاشمی، این قرارداد حتی به این کمیسیون (که کمیسیون تخصصی است) ارسال نشده است. با این وجود محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادعا کرد: «در تماس تلفنی شبانه‌ای که با تشکری‌هاشمی داشته او را متقاعد کرده است.»   جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: «من این قرارداد را در فضای مجازی و سایت‌ها دیدم. به جز قرارداد مذکور، قرارداد‌های دیگری هم وجود دارد که هنوز اعضای شورای شهر تهران به آن دسترسی پیدا نکرده‌اند و اینکه گفته شده من را متقاعد کرده‌اند یک موضوع بی‌ربطی است. هرمزی در تماس تلفنی گفت که قرارداد را برای شما ارسال کردیم و من گفتم که چنین چیزی صحت ندارد. همین.»   شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت چینی قرار است ساخت تمام تونل‌های متروی تهران را هم شروع کند. تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه ساخت خطوط مترو در شورای شهر تهران تصویب نشده است، گفت: «این موضوعات با هزینه ۱۲ میلیارد یورو برنامه‌ریزی شده است. از جمله این برنامه‌ها ساخت خطوط ۹ و ۱۱ مترو است که قرار است به این شرکت فاینانسور بدهند. البته هنوز نه بودجه آن در شورای شهر تهران تصویب شده و نه جزئیات فنی این قرارداد‌ها مطرح شده است.»   او افزود: «وقتی مشکلی پیش می‌آید وااسلاما سر داده و آن را به تحریم نسبت می‌دهیم که از ناپختگی است. شرکت‌های خارجی باید برای فروش این محصولات التماس کنند. اگر به ملاحظات بپردازیم منطقی‌تر است تا اینکه با استفاده از کلمه پرابهامی به نام «تحریم» همه روش‌های قانونی را زیر پا گذاشته و از هر راه غیرمتعارفی پیش برویم.»   قرارداد چینی‌ها کجاست؟ اعضای شورای شهر تهران می‌گویند قرارداد ۲میلیارد یورویی را ندیده‌اند و شهرداری ادعا می‌کند آن را به شورای شهر رسانده است. سوال این است که قرارداد چینی‌ها کجاست؟ این قرارداد آنطور که گفته می‌شود به دفتر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران رسیده و شهرداری رونوشت نامه آن را به اعضای شورای شهر تهران ارسال کرده است، اما قرارداد از دفتر رئیس شورای شهر تهران برای اعضا ارسال نشده است. از سوی دیگر یک نسخه آن در اختیار نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران قرار گرفته و او در یکشنبه پرتنش شورای شهر تهران از آن به عنوان «شبه‌قرارداد» یاد کرد.   قراردادی وجود ندارد؟ پس از آنکه اعضای شورای شهر تهران به شفاف نبودن این قرارداد اعتراض کردند، اعلام شد که بیم بهم‌خوردن این قرارداد تجاری افزایش یافته است. در فضای مجازی هم برخی تاکید داشتند؛ «شهرداری به دلیل تحریم‌هاست که با یک شرکت قرارداد بسته است.»   درحالی‌که خودرو‌های چینی به راحتی وارد ایران می‌شوند، پس استفاده از «تحریم‌ها» در این خصوص بی‌اساس به نظر می‌رسد. اما روایتی دیگر از قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چینی‌ها این است که اصلاً قراردادی وجود نداشته و تنها شعار آمدن اتوبوس‌های خیالی سرداده‌اند. شاید به همین دلیل است که نرجس سلیمانی روی «شبه‌قرارداد» تاکید کرده است. برخی بر این عقیده‌اند که عدم شفافیت در مذاکرات با چین حالا قرارداد نبودن و MOU بودن (یک گام فراتر از تفاهم‌نامه) این ادعای شهرداری را برای ورود اتوبوس‌ها به تهران قوت بخشیده است.   اعضای شورای شهر تهران منتخب زاکانی پاسخگویی علیرضا زاکانی به اعضای شورای شهر تهران آن‌هم در صحن علنی گاهی به انگ‌زنی انجامید و گاه به تحقیر اعضای شورای شهر. رفتار‌های زاکانی در این جلسه القاکننده این بود که او اعضای شورای شهر تهران را انتخاب کرده است. او به یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: «وسط حرف بزرگ‌تر خود نپر.»   درحالی‌که شخصیت حقوقی اعضای شورای شهر بالاتر از شهردار است و شهردار است که باید پاسخگوی شورای شهر باشد، بنابراین سن و سال افراد در نظارت بر عملکرد شهرداری تاثیری ندارد. حتی زمانی که برخی از اعضا در حال ترک صحن بودند زاکانی به آن‌ها گفت: «کجا می‌روید اگر نقدی را مطرح کردید بایستید و جواب خود را بشنوید.»   و جای دیگری گفت: «بی‌تردید از این به بعد حرف می‌زنم، چون عده‌ای برای اینترنشنال خوراک خبری تولید می‌کنند و برخی با حرف‌هایشان امید و ایمان را می‌کشند. دوستان می‌گویند آنچه اعلام شده را قبول نداریم، خب قبول نداشته باشید.»   پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که نقش پررنگی در انتخاب زاکانی داشت نیز از این برخورد شهردار تهران مصون نماند. در جایی که پرویز سروری برای کاهش تنش اعلام کرد که وقت جلسه شورای شهر تمام شده، زاکانی (با عصبانیت از دیگر اعضای شورای شهر تهران) با لحنی تند اعلام کرد که می‌خواهد حرف بزند.   زاکانی در اظهارنظر آزاد است مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران درباره رفتار زاکانی با اعضای شورای شهر تهران و پاسخ به این سوال که زاکانی اعضای شورای شهر تهران را انتخاب کرده یا اعضای شورای شهر تهران او را؟ گفت: «در ساختار شورایی که جواب مشخص و قطعی است که شورای شهر در یک جلسه شهردار را انتخاب می‌کند. شهردار تهران هم در اظهارنظر آزاد است. ما قضاوت این رفتار را به جامعه می‌سپاریم. مطمئناً جامعه افراد باوقار، متین و دارای آرامش را انتخاب می‌کند.»   او درباره دو دستگی بین اعضای شورای شهر تهران بر سر تصمیم‌گیری‌ها مانند قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری با چین، تاکید کرد: «دو دستگی وجود ندارد. شاید برخی از اعضای شورای شهر تهران اطلاعات کاملی در خصوص این قرارداد دارند، اما اطلاعات ما ناقص است.»   مهم شفافیتِ قرارداد چین است مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به رفتار‌های شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر پایتخت، گفت: «ما شاهد حادثه ناراحت‌کننده‌ای در روز شورا‌ها بودیم و آن‌هم ادبیات از بالا به پایین شهردار تهران با برخی از اعضای شورای شهر تهران است. زاکانی فردی بدون تجربه و سابقه کار اجرایی است، اما تجربه نمایندگی مردم را در مجلس دارد و با ضوابط حاکم بر صحن آشناست.   یکی از مسائلی که باعث انتقاد من به رفتار زاکانی می‌شود، نوع گویش و ادبیاتی است که آقای زاکانی به کار می‌برد. وقتی خبرنگار می‌گوید، «شما قول دادید کمر ترافیک تهران را بشکنید، اما کمر ما در ترافیک شکست.» زاکانی می‌گوید: «مشکل کمر شماست.»   این ادبیات آن‌هم از سوی شهردار پایتخت غیرقابل قبول است. ضمن آنکه برچسب‌زنی به منتقدین زاکانی به ابزاری تبدیل شده و گاهی این برچسب‌زنی توسط رسانه‌هایی انجام می‌شود که هزینه آن‌ها از بودجه عمومی تامین می‌شود. این رسانه‌ها باید به جای فامیل‌بازی روی رسالت خود تمرکز کنند.»   او افزود: «برچسب‌زنی به منتقدین از سوی زاکانی و دنباله‌های او به یک راهبرد تبدیل شده است. شورای شهر برآمده از یک لیست واحد است، اما برای ایجاد دوگانه انقلابی و غیرانقلابی در این لیست تلاش می‌شود و این سناریوی سوخته است. شهردار تهران قبلاً می‌توانست از این شیوه در برخورد با رقبای سیاسی خود استفاده کند، اما باید بداند که از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ سه سال گذشته و تمام شده و سه سال است که او شهردار تهران است و این سال آخر دوره مدیریت و سال پاسخگویی و یوم‌الحساب اوست. اما زاکانی می‌خواهد با مطالبه‌گری و برچسب‌زنی، سوالات فنی اعضای شورای شهر را به حاشیه براند.»   اقراریان با بیان اینکه من و منتقدان زاکانی خواستار شفافیت قرارداد چین هستیم، تاکید کرد: «نمایندگان مردم نامحرم هستند؟ وقتی به یکی از اعضای شورای شهر توهین شد، رئیس شورای شهر تهران به صراحت اعلام کرد که زاکانی از این افراد رای گرفته است. به نظرم چه زاکانی بپذیرد یا نپذیرد، باید به قواعد حقوقی جاری و ساری در روابط اعضای شورای شهر تهران و شهردار احترام بگذارد. متاسفانه شاهدیم که با مطرح کردن مسائلی تلاش می‌کند گفتگو‌های فنی و تخصصی را به یک موضوع سیاسی تقلیل دهد. مسئله اصلی وعده‌های زاکانی مانند جمع‌آوری دو هفته‌ای معتادان متجاهر است که باید درباره این وعده‌ها پاسخگو باشد.» کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تنش در شورای شهر تهران / تعدادی از اعضای شورا هنگام سخنرانی شهردار ، جلسه را ترک کردند واکنش چمران به ترک جلسه برخی از اعضای شورای شهر هنگام سخنرانی زاکانی: اتفاق خاصی نبود، جلسه طولانی شده بود

دیگر خبرها

  • انتقاد محسن هاشمی از زاکانی
  • توضیحات زاکانی به خبرنگار قدس‌آنلاین درباره همکاری شهرداری با طرح نور / هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • توضیح زاکانی درباره امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور»
  • توضیح زاکانی درباره امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور »
  • زاکانی: برخی علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر
  • توضیحات زاکانی درباره نحوه کمک شهرداری تهران در طرح نور
  • واکنش زاکانی به حواشی قرارداد واردات خودروهای برقی
  • زاکانی: عده‌ای علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر کنند
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟