Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بیانیه ۴۰ کارشناس و مقام اروپایی و آمریکایی خطاب به بایدن درباره برجام، محکوم شدن یک آمریکایی در چین به اعدام، نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین، تدابیر امنیتی شدید برای حفاظت از جان عمران خان و درخواست فرابرجامی آمریکا از ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه ۴۰ کارشناس و مقام اروپایی و آمریکایی خطاب به بایدن درباره برجام

گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق آمریکا و اروپا و کارشناسان برجسته منع اشاعه تسلیحات هسته ای در بیانیه ای از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت که این کارشناسان اعلام کردند عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، "غیرمسئولانه" است.

این کارشناسان مدعی شدند که در صورتی که دولت آمریکا سیاست های دونالد ترامپ را تغییر ندهد، "خطر قرار گرفتن ایران در آستانه هسته ای شدن را افزایش می‌دهد".

این ۴۰ کارشناس و مقام سابق آمریکایی در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های فنی هسته ای ایران در پی نقض برجام از سوی آمریکا و در حالیکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا این موضوع را تایید نکرده اند، مدعی شدند تهران یک یا دو هفته تا تولید اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب فاصله دارد.

در این گزارش با اشاره به خروج آمریکا از برجام و سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و نیز روند مذاکرات وین آمده است: همه طرف‌های مذاکرات، بدبینی فزاینده‌ای نسبت به دستیابی به توافق جدیدی برای از سرگیری توافق ۲۰۱۵ ابراز می‌کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: تقریباً همه قانونگذاران جمهوریخواه و بسیاری از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هرگونه توافق با ایران اعلام کرده‌اند و مخالفت‌هایی که با گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا حذف عنوان "تروریستی" از سپاه را در نظر گرفته، تشدید شده است.

در این گزارش آمده است: در داخل دولت آمریکا هم توافق گسترده‌ای درباره خطرات عدم تمدید توافق وجود دارد، اما اختلافات قابل توجهی هم وجود دارد مبنی بر این که آیا خطر هسته‌ای بیشتر از میدان مین سیاسی است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: حامیان حتی در نظر گرفتن حذف این نامگذاری، استدلال می‌کنند که این امر تا حد زیادی نمادین خواهد بود زیرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت بسیاری از تحریم‌های دیگر باقی خواهد ماند.

واشنگتن پست ادامه داده است، بیانیه کارشناسان مستقیماً مساله قرار داشتن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی اشاره ای نمی کند، اما خاطرنشان می کند که "برخی در کنگره تهدید می کنند که اجرای گام های لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت های هسته ای تعیین شده در برجام را مسدود خواهند کرد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این بیانیه استدلال می‌کند که کارزار فشار حداکثری ترامپ برای تحریم ایران، که به گفته او با هدف دستیابی به یک توافق بهتر یا جامع‌تر بوده، نه تنها نتایج وعده داده شده را به همراه نداشته است بلکه مسیر ایران برای نقض محدودیت های هسته ای برجام و تسریع ظرفیت آن برای تولید مواد هسته ای را هموار کرده است.

در پایان این بیانیه در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا شده است: در نتیجه اکنون تخمین زده می‌شود که مدت زمان مورد نیاز ایران برای تولید مقدار قابل توجه (۲۵ کیلوگرم) اورانیوم غنی شده در سطح تسلیحاتی، از بیش از یک سال تحت برجام به تقریباً یک یا دو هفته در زمان حال کاهش یافته است.

به گفته واشنگتن پست، امضاکنندگان انی بیانیه شامل مقامات فعلی و سابق بولتن علوم اتمی، انجمن کنترل تسلیحات، "اتحادیه دانشمندان نگران" و صندوق پلاشرز و دیپلمات ها و کارشناسان دانشگاهی سابق آمریکایی و اروپایی هستند.

پیش از این، نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره پیشنهاد دولت بایدن درباره رفع تحریم‌های سپاه به طرح‌های ضد ایرانی جمهوریخواهان پرداخته و در عین حال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) "آماده اتخاذ تصمیمات دشوار" است.

نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره آنچه آخرین پیشنهاد دولت بایدن خوانده، ادعاهایی را مطرح کرده و نوشته است این پیشنهاد می‌تواند تحریم ها علیه دستکم ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات کنگره آمریکا ادعا کرد: این پیشنهاد سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی حذف می‌کند و ورود آن‌ها را به آمریکا آسان‌تر می‌کند.

محکوم شدن یک آمریکایی در چین به اعدام

دادگاهی در چین روز پنجشنبه یک شهروند آمریکایی را به دلیل قتل عمدی دختر چینی به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش رویترز، دادگاه چین اعلام کرد شدید عبدالمتین سال گذشته با دوست خود به نام چن که دختری ۲۱ ساله بوده ، چندین بار درگیر شده و به او با چاقو حمله کرده‌بود.

به گفته دادگاه بین المللی مردمی نینگبو روز پنجشنبه گفت ، عبدالمتین در تیر گذشته در نزدیک یک ایستگاه اتوبوس با چاقو چن را به قتل رساند و دادگاهی در چین او را به واسطه قتل عمد مجرم شناخت.

سفارت آمریکا در چین به درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده است.

رویترز اطلاعات بیشتری درباره این تبعه آمریکایی ارایه نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این جریان را زیر نظر دارد اما به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی اظهارنظر نمی کند.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین

منابع خبری عربی از برگزاری نشست فوق‌العده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در قدس اشغالی و مسجدالاقصی طی دوشنبه هفته آتی به میزبانی عربستان سعودی خبر دادند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که سازمان همکاری اسلامی دوشنبه هفته آتی نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات اخیر فلسطین و هتک حرمت مسجدالأقصی برگزار می‌کند.

طبق این گزارش، نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به درخواست اندونزی و در مقر دبیرخانه این سازمان در شهر جده عربستان برگزار خواهد شد.

واس در این باره گزارش داد: این نشست به دنبال تشدید تجاوزات روزانه رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی و هتک حرمت مسجدالأقصی توسط نظامیان و صهیونیست‌های تندرو برگزار می شود.

اعضای کمیته اتحادیه عرب برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس نیز پنجشنبه با برگزاری نشستی هتک حرمت مسجد الأقصی توسط صهیونیست‌ها و تجاوزات آنها به فلسطینی‌ها را محکوم کرده بودند.

درگیری میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی طی هفته اخیر به دلیل هتک حرمت مسجدالأقصی توسط نظامیان رژیم اشغالگر و حملات روزانه آنها به نمازگزاران در این مکان مقدس و اسلامی تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، آخرین مورد اعدام یک تبعه کشور غربی در چین مربوط به اکمل شیخ، شهروند بریتانیایی بوده که در سال ۱۳۸۸ به دلیل قاچاق هروئین اعدام شد.

تدابیر امنیتی شدید برای حفاظت از جان عمران خان

نخست وزیر پاکستان دستور داد تا پس از گزارش هایی مبنی بر تهدیدهای جانی علیه عمران خان، نخست وزیر سابق، امنیت کامل او را تامین کنند.

به گزارش آناتولی، بر اساس یک بیانیه رسمی، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به وزیر کشور رعنا صنع الله دستور داد تا امنیت عمران خان را تضمین کند.

اظهارات شریف پس از آن منتشر شد که سازمان‌های اطلاعاتی گزارش دادند که خان با تهدید جان خود مواجه است.

دولت همچنین یک جوخه خنثی سازی بمب و سایر پرسنل امنیتی در محل اقامت شخصی خان در نزدیکی اسلام آباد مستقر کرده و از حکومت‌های ایالتی نیز خواسته شده است که امنیت خان را در جلسات و اجتماعات عمومی در ولایات خود تامین کنند.

خان پس از رای عدم اعتماد در پارلمان، یک کمپین عمومی برای تحت فشار قرار دادن دولت برای اعلام انتخابات فوری به راه انداخته است.

خان در توییتر به هوادارانش گفت: "زندگی و مرگ در دست خداست، من اقدامات احتیاطی را انجام خواهم داد، اما به خدا ایمان دارم و فقط خداوند من را در حمایت خود نگه می دارد." .

درخواست فرابرجامی آمریکا از ایران 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نوشته چنانچه ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است بایستی نگرانی‌های آمریکا که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند را برطرف کند.

رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:‌ «ما در منظر عموم مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های فراتر از برجام برداشته شوند باید نگرانی‌هایی که فراتر از برجام داریم، برطرف کند».

این مقام آمریکایی همچنین در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد: «بالعکس اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مسائل دوجانبه فراتر از برجام استفاده کنند، اطمینان داریم که می‌توانیم به سرعت به درکی در قبال برجام دست یافته و اجرای مجدد آن را از سر بگیریم. ایران باید تصمیم بگیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «در صورت بازگشت به برجام، ایالات متحده استفاده از ابزارهای قدرتمند خود در برابر فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور و حمایتی که از تروریسم و گروه‌های نیابتی تروریستی دارد حفظ کرده و با جدیت آن‌ها را اجرا می‌کند، به‌ویژه در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی».

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله شب قدر دعای روز بیستم رمضان تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی آمریکا روسیه چین اروپا ایران و آمریکا اوکراین فلسطین و اسرائیل برجام ماه رمضان میانکاله شب قدر دعای روز بیستم رمضان سازمان همکاری اسلامی رژیم صهیونیستی سپاه پاسداران خارجه آمریکا بایدن درباره عمران خان هتک حرمت تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشور‌های منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • تشدید تدابیر امنیتی در اطراف سازمان‌های صهیونیستی در جهان
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست