Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مناسبت ماه مبارک رمضان بر گزار شد.

در این نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان مطالب و دغدغه های خود پرداختند.

* از فعالیت ساختارهایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال تشویق دانشجویان برای مهاجرت هستند، ممانعت شود

محمدحسین عباسی، دانشجوی phd طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول ستاد راهبری اختصاصی مراکز علوم پزشکی بسیج دانشجویی در این نشست گفت: انقلاب اسلامی در پی تشکیل تمدن اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از پایه‌های اصلی هر تمدن طب است. قطعا تنها با طب کنونی که مبنای غربی دارد، نمی‌توان به طب تمدن اسلامی رسید. لذا باید به مباحثی همچون فلسفه طب، تاریخ طب، طب سنتی ایرانی و تفکر نقاد نسبت به طب رایج را در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت.

وی افزود: مهاجرت نخبگان در وضعیت نگران‌کننده‌ای است. ابتدا باید از فعالیت ساختارهایی که همچنان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال ترویج و تشویق دانشجویان برای مهاجرت هستند، ممانعت گردد. ثانیا طبق بیانات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان دو بال وجود دارد. یکی امیدبخشی به دانشجو و دیگری مرور تاریخ درخشان علم ایران در دوران اسلامی.

عباسی با اشاره به فقدان برنامه‌ تربیتی و اخلاقی برای کادر درمان و ضرورت داشتن اخلاق حرفه‌ای و حسنه برای کادر درمان؛ گفت: معضل جمعیت ‌خطری برای آینده‌ کشور است. لازم است دروزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قدم‌های عملی و جدی برای افزایش جمعیت برداشته شود. پیشنهاد واضح ما تسهیل ازدواج مجردین است که باعث اثر مثبت جدی در نرخ فرزنداوری کشور خواهدشد.

وی افزود: لازم است از مادران دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی حمایت گردد. به عنوان مثال حمایت مالی برای مهد کودک کارمندان و اساتید وجود دارد ولی برای دانشجو خیر. یا برای مرخصی زایمان برخی رزیدنت‌ها فشارهای زیادی وجود دارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: بحث سقط جنین‌های زیرزمینی و روزمینی در شرایط نگران‌کننده‌ای ادامه دارد و باید هرچه سریع‌تر راهکارهای عملی برای پیشگیری و جلوگیری از این اقدام صورت گیرد.

* لزوم وضع مالیات سنگین بر پروسیجرهای زییایی

در ادامه این نشست محمدرضا قاسم‌لوئیان دانشجوی پزشکی و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تاریک‌خانه معاونت آموزشی و اصلاح‌ کوریکولوم آموزشی گفت: لازم است بر پروسیجرهای زییایی مالیات سنگین وضع شود، به عنوان مثال الآن در اراک حدودا ۲۰ پزشک عمومی و‌ متخصص هستند که زیر بغل را لیزر می‌کنند اما فقط یک جراح توراکس هست. این نتیجه همان عدم سیاستگذاری صحیح تخصصی است که منجر به افزایش مهاجرت، عدم میل به هیئت علمی شدن و کاهش میل به شرکت در آزمون رزیدنتی است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اولویت بهداشت بر درمان، گفت: باید در اصول ارتقای اساتید دانشگاه‌ها بازنگری شود، به‌طوری که الآن سیستم دچار پژوهش‌زدگی و مقاله‌زدگی شده است و آموزش عملا رها شده است.

قاسم لوئیان در ادامه به وضعیت پرونده الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیک و سامانه سیب انتقاد کرد.

وی همچنین ساختارسازی‌های متعدد در حوزه معاونت فرهنگی-دانشجویی را مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم چابک‌سازی حوزه فرهنگی و دانشجویی تاکید کرد.

توجه گردشگری سلامت و لزوم تاسیس بیمارستانهای گردشگر محور در نقاط صفر مرزی هم از مباحث دیگری بود که قاسم لوئیان به آن اشاره کرد.

* انتقاد از برخی انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی

وحید طیبی‌خرمی دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاون مناطق ستاد راهبری اختصاصی مراکز علوم پزشکی بسیج دانشجویی هم در این نشست با اشاره به شعار سال خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال لازم است از تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی، بهداشتی، تشخیصی، درمانی و ... در عرصه‌های زیر حمایت کافی صورت گیرد.

تسهیل روند مجوزگیری، شفاف و مشخص‌بودن مسیر اخذ مجوزات و روند تولید، ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به تولیدکنندگان و تفویض اختیار در حوزه صدور مجوز تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل به استان‌ها از مطالبات این فعال دانشجویی بود.

وی همچنین از برخی انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی هم انتقاد کرد و گفت: پایش مستمر عملکرد روسای دانشگاه‌ها و استفاده از نظرات دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در این زمینه ضرورت دارد.

* از انتقال نیروهای متخصص و پزشکان حاذق از نقاط محروم به شهرهای بزرگ و مرکز استانها جلوگیری شود

کامیار جدیدالسلام نماینده انجمن علوم پزشکی تهران هم در این دیدار با اشاره به وضعیت قراردادهای کادر درمان خواستار تعیین تکلیف وضعیت قرار داد کادر درمان و تبدیل وضعیت آنها با توجه به وعده های داده شده شد.

وی با اشاره به کمبود پزشک در مناطق محروم افزود: باید از انتقال نیروهای متخصص، پزشکان حاذق از نقاط محروم به شهرهای بزرگ و مرکز استانها جلوگیری شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: ضرورت دارد از دانشجویان فارغ التحصیل رشته های پزشکی نقاط محروم استفاده بهینه شود.

این فعال دانشجویی همچنین خواستار در نظر گرفتن امتیازات ویژه، امکانات رفاهی و بسته های حمایتی برای تشویق پزشکان برای ماندن در نقاط محروم شد.

جدیدالاسلام با اشاره به موضوع حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه های تولید بعلت افزایش حقوق پرسنل کارخانه های داروسازی، نگرانی خود را بابت افزایش قیمت داروها و فشار به اقشار آسیب پذیر اعلام کرد و از وزیر بهداشت خواست راهکارش برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو را بیان کند.

* چه کسی باید در مقابل به افزایش خودخواهانه تعرفه های پزشکی مقاومت کند؟

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در نشست ضمن قدردانی از مسئولان دولت بابت برگزاری جلسات پیوسته با دانشجویان خواستار توجه مسدولان به دغدغه های دانشجویان و تحقق مطالبات آنها شد.

وی افزود: آقای عین اللهی در عملکرد وزارت بهداشت در همین مدت محدود هم پیشرفت محسوسی احساس نشده است، زیرا این وزارت خانه نیز منافع صنفی را به منافع ملی ترجیح می دهد به عنوان مثال در حالی که بر همگان واضح و مبرهن است که سرانه ی پزشک نسبت به جمعیت در جمهوری اسلامی ایران بسیار پایین تر از سرانه ی جهانی و حتی طبق سازمان بهداشت جهانی تا سال ٩٩ پایین تر از سوریه و فلسطین است، علت مخالفت و نامه نگاری و پیغام و پسغام های این وزارتخانه با شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی چیست؟ هرچند که افزایش ظرفیات فعلی نیز چندان کارساز نیست اما علت مخالفت وزارت خانه تحت نظارت جنابعالی چه می تواند باشد؟ نکند باز هم پای قصه پر غصه تعارض منافع در میان است. همراهی وزارت بهداشت با نهادهای صنفی به عنوان یک نهاد حاکمیتی امری کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: جناب وزیر سالهاست که عدالتخواهان از توزیع نامتوازن پزشک علی الخصوص پزشکان متخصص در سطح کشور سخن می‌گویند، که این موضوع در حال حاضر نه تنها ناظر بر نیروی انسانی است بلکه از نظر امکانات و تجهیزات نیز عدالت رعایت نمی شود. نکند شما و دوستان نیز بر این عقیده هستید که خون مرکز نشینان و سرمایه داران از مستضعفین و محرومین استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، خوزستان و سایر استان ها محروم رنگین تر است؟

این فعال دانشجویی تصریح کرد: بی عدالتی در توزیع پزشک یعنی آنکه تهران در حالی که ١١ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می شود تا سال ٩٩ به ازای هر ١٠ هزار نفر تقریبا ٣۵ پزشک در حال خدمت دارد و سایر شهرهای کشور هم که دارای دانشکده پزشکی هستند به ازای هر ١٠ هزار نفر چیزی حدود ١۵.۵ پزشک در حال خدمت دارند که این شهرها نیز ٣٩ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما ۵٠ درصد مابقی جمعیت کشور سرانه پزشک نسبت به جمعیت آنها تقریبا ٢ نفر به ازای هر ١٠ هزار نفر است اگر این فاجعه بی عدالتی نیست پس چه نامی برای آن قرار می دهید.

وی تاکید کرد: در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان باید ماه ها در انتظار نوبت برای MRI وسایر خدمات مشابه بود همچنین ناگفته نماند که مردم استان های مظلوم روزها در کنار بیمارستان های شهر های بزرگ چادر می زنند تا از حداقل ترین امکانات رفاهی در کشور بهره ببرند آیا شما این مسائل را نمی بینید؟

نماینده جنبش عدالتخواه گفت: وقتی صحبت از نظام سلامت به میان می آید  آنچه بیشترین موضوع را در ذهن هایمان تداعی می کند، نظام پزشک و پرستار است. حال آنکه نظام سلامت به فراخور کار حرفه ای خویش در برگیرنده افراد حرفه ای دیگری نیز است. ضعف های ساختاری و غیرحرفه ای که ساخته شده دست روابط بجای ضوابط است در دل این نظام بزرگ ریشه دوانده و از مرحله پیشگیری به درمان رسیده است.

وی افزود: هنگاهی که ساختار مدیریتی در این وزارتخانه انحصارگرانه باشد و تمامی روسای دانشگاه ها ملزم به داشتن مدرک پزشکی باشند همچنان هم احساس می شود از پزشکانی استفاده می شود که شهرت و مهارت بالینی بیشتری دارند تا آنهایی که تخصص و سابقه مدریتی بهتری دارند. نتیجه آن وضع کنونی می‌شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: به کارگیری پزشکان و پرستاران در پست های مدیریتی خارج از امور رشته تحصیلی از جمله مدیر مالی، پشتیبانی، معاونت و ... . همچنین تحمیل نیروهای ناکارمد و خدماتی به بدنه نظام سلامت باعث شده این نظام از برنامه اصلی و هدف غایی خویش دور و به غیرحرفه ای ترین نظام مبدل شود و دیری نخواهد گذشته که نگاه به این نظام به نوعی نگاه بنگاه درامدی، هزینه ای خواهد شد و دیگر مجالی برای درمان نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: چه اقدام درخوری در خصوص وضعیت اسفناک بیمه در کشور قرار است صورت پذیرد با برداشته شدن ارز ۴٢٠٠ دارو عملا بیمه هایی نظیر بیمه سلامت فاقد اعتبار است زیرا بیشتر داروها را پوشش نمی دهد، تکلیف طبقات محروم جامعه چه می شود؟ تکلیف آن ٧ میلیون نفری که فاقد پوشش بیمه هستند یا مبتلا به بیماری ها خاص هستند با این قیمت دارو و گرانی چه خواهد شد؟ در خصوصی بیمه این را هم باید بگوییم چه زمانی سرانجام به اصل انقلاب و گفتمان های امام و مقام معظم رهبری توجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: قرار نبود هر اداره و سازمان و ارگانی که قدرتش بیشتر باشد بیمه اش نیز قوی تر باشد و در این میان بیمه هایی از جمله سلامت و تامین اجتماعی حتی توان ابتدایی ترین خدمات هم نداشته باشند تا جایی که در طبقه پایین جامعه نمی توان شخصی را یافت که از درد دندان و کمر و امثالهم در امان نباشد. و بابت اینکه نمی تواند هزینه اش را تامین کند درد می شکد. اگر دولت شما مدعی انقلابی بودن است این نخستین توقع ما از دولت انقلابی است.

این فعال دانشجویی گفت: و اما اقدامی که موجی از نگرانی را در بین فعالین حوزه سلامت راه انداخت پیشهاد حذف غربالگری جنین و عدم مقاومت شما در این خصوص بوده است که تا به این لحظه احساس نشده است. مسلما بهارستان نشین ها درد مادران و خانواده های محروم که بیشترین تولد ناهنجاری در این مناطق هست را نمی بینند فریادهای مادران را در بیمارستان های این مناطق به دلیل کمبود امکانات، بد رفتاری ها و کمبود پزشک و عدم پایش سلامت به صورت دقیق نمی شنوند اما از شما نه به عنوان وزیر بلکه به عنوان پزشک انتظار می رود جلوی چنین طرح های غیر کارشناسی ایستادگی کنید.

وی ادامه داد: بحران جمعیت با این اقدامات غیرکارشناسی و سطحی حل نمی شود بجای این قبیل مسائل سعی در افزایش کیفیت کلینیک های زنان، کاهش شلوغی ها، کاهش هزینه های غربالگری و سونوگرافی و پایش سلامت مادران داشته باشید تا این اقدامات مردم را به افزایش جمعیت ترغیب کند نه طرح چنین پیشنهادهای بی پایه و اساسی که خود در آینده می تواند جلوی روند افزایش موالید را بگیرد مسلما اگر خانواده ای یکی از فرزندانش با مشکلات ژنتیکی مواجه شود هزینه های نگهداری به حدی است که آن خانواده را از فرزندان بیشتر بر حذر می دارد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: نظام پزشکی به صورت غیرقانونی و غیرحرفه ای پیش از موعد لیست افزایش تعرفه های پزشکی را منتشر کرده است چه کسی باید نسبت به افزایش خودخواهانه تعرفه های پزشکی مقاومت کند؟ وزارت رفاه یا وزارت بهداشت؟ وقتی میگوییم نهاد حاکمیتی نباید در کنار نهاد صنفی قرار بگیرد دقیقا منظورمان چنین چیزی است.

وی اظهار داشت: حدود اختیارات نظام پزشکی که سراسر تعارض منافع است باید توسط وزارت بهداشت کاهش پیدا کند و نظارت بر تعرفه ها باید توسط وزارت بهداشت که نهاد حاکمیتی و مدافع حقوق مردم است انجام شود نه توسط پزشکی که سایر پزشکان آن را به سمت ریاست نظام پزشکی منصوب بکنند.

وی تصریح کرد: تعرفه ها را بی رحمانه افزایش می دهند و مردم انتظار نظارت بر پزشکان را از خود پزشکان دارند. بد نیست بدانید در حال حاضر ویزیت پزشک عمومی که 60 هزار تومان است طبق تعرفه های جدید سه برابر خواهد شد. که این بدان معناست که هر فرد برای ویزیت توسط پزشک عمومی باید مبلغ ١٨٠ هزار تومان را بپردازد و نظام پزشکی تهدید می کند در خصوص زیر بار نرفتن دولت از کیفیت خدمات دهی می کاهد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: آقای عین اللهی نظر شما در خصوص شفافیت در وزارت خانه چیست؟ وزارت بهداشت و نفت دو وزراتخانهای است که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهند اما کمترین شفافیت و بیشترین نا رضایتی را در بین اقشار جامعه دارند. شما با شفافیت موافقید یا موافقتتان به مانند دوستان بهارستان نشین مشروط به شفافیت سایر وزارتخانه هاست.

وی گفت: در خصوص شکایت از فعالین دانشجویی و مطالبه گران در مدیران زیر مجموعه خود چه رویکرد و نظری دارید؟ در مناطقی که مشکلات مشهود است، چرا باید زیر مجموعه های شما از مطالبه گران شکایت کنند و شعار مردمی بودن دولت را زیر سوال ببرند؟ فعالین جنبش در زابل و مطالبه گران سیستانی نا به حق مورد شکایت علوم پزشکی زابل قرار گرفتند، درخواست می شود که پرونده این فعالین پیگیری شود.

نماینده جنبش عدالتخواه افزود: بحث کمبود پزشک ریشه در تعارض منافع دارد و ذینفعان هرگز نمی توانند نسبت به این نوع سیاست گذاری ها اعمال سیاست درستی داشته باشند و بهتر است سنجش رشته های علوم پزشکی از  وزارت بهداشت به وزارت علوم واگذار شود.

وی اظهار داشت: موارد مطرح شده در بالا به یک معضل باز میگردد و آن‌هم تعارض منافع در نظام سلامت است. وقتی که یک ارگان هم آموزش دهنده باشد، هم بازار کار تعیین کند، هم قضاوت را انجام دهد، هم سیاست گذار باشد و هم با داشتن کمیسیون در مجلس در قانون گذاری نقش داشته باشد؛ کلیه این موارد باعث بوجود آمدن تعارض منابع می‌شود که لازمه یک تدبیر اساسی و مدیریت قوی در این خصوص است؛ امیدوارم شما این مدیریت و تدبیر را در عمل نشان دهید و در جلسات بعدی لااقل به یکی از این موارد توجه داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بسیج دانشجویی بهداشت درمان دانشگاه های علوم پزشکی دانشجویی تاکید فعال دانشجویی تعرفه های پزشکی وزارت بهداشت تعارض منافع نقاط محروم نظام پزشکی نظام سلامت کادر درمان نظام پزشک خواهد شد استان ها تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین نشست گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۳، ضمن بررسی سند حمایت طلبی بهبود سلامت شهری، بر لزوم تغییر نگاه مدیران شهرداری‌ها در سطح کشور به حوزه سلامت شهری تاکید شد.

عباس استاد تقی‌زاده عضو گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و دانشیار سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران، در معرفی سند حمایت طلبی بهبود سلامت شهری فرهنگستان علوم پزشکی، ضمن تاکید بر تغییر و اصلاح دیدگاه مدیران شهری در سطح کشور و به طور خاص در شهرداری تهران نسبت به حوزه سلامت شهری، گفت: در این حوزه باید از نگاه فیزیکی به مقوله سلامت عبور کرد و ساختارهای مناسب در جهت اجرای برنامه‌های هدفمند برای سلامت شهری هدف‌گذاری شود. این سند در کمیته مخاطرات محیطی گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی تهیه شده است.

وی افزود: رشد شهرنشینی و تغییر اقلیم در کنار سایر عوامل در زمره عوامل اجتماعی سلامت محسوب می‌شوند و این در حالی است که مرکز سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای سلامت شهری (urban health) بیکاری، فقر، خشونت و برخی از عوامل دیگر را نیز جز عوامل تعیین کننده سلامت شهری معرفی کرده است.

تقی‌زاده افزود: این مرکز برنامه‌ریزی برای داشتن شهر سالم را مورد بررسی قرار داده است که در آن بسیاری از عوامل شهری مؤثر بر سلامت از جمله دسترسی شهری، شبکه حمل و نقل و…، را جز آن دسته قرار داده است.

عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان ادامه داد: طبق آمار بانک جهانی، زاغه‌نشینی و اسکان غیررسمی از مهم‌ترین تهدیدات سلامت شهری در کشورهای در حال توسعه خواهد بود که در ایران نیز هم اکنون برخی از کلانشهرها حدود ۲۰ تا ۲۹ درصد جمعیت، مبتلا به این معضل هستند.

دانشیار سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان داشت: در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار جمعیت شهرنشینی جهان از ۵۰ درصد عبور کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۰ این رقم در جهان به ۶۰ درصد برسد و در ایران نیز در حال حاضر این رقم، ۷۲ درصد را نشان می‌دهد.

تقی زاده خاطرنشان کرد: پایش و رصد بیماری‌های واگیر و ارتقا سلامت کودکان از جمله زمینه‌هایی است که مدیریت شهری می‌تواند به آن بپردازد. همچنین مسائل فرهنگی و جهان‌بینی شهروندان در کنار عوامل‌محیطی در بحث سلامت شهری حائز اهمیت است و پژوهش‌های ما نیز نشان می‌دهد، قوانین شهرداری‌ها سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۹ تکالیف متعددی را برای شهرداری‌ها مشخص کرده است و جزئیاتی همچون سرویس‌های بهداشتی را نیز در آن لحاظ کرده است و شهرداری‌ها را مسئول سلامت شهری می‌داند اما این مهم در عمل اجرا نشده است.

تقی زاده تاکید کرد: برنامه بهبود سلامت شهری در ایران با ملاحظه چالش‌ها، راهبردها، مأموریت‌ها و اقدامات اجرایی در گروه ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی اکنون تبدیل به یک سند جامع شده است.

وی، تغییر الگوی بیماری‌ها، ضعف در توجه به شاخص‌های سلامت در بخش‌های مختلف توسعه شهری و تراکم بالای جمعیت به خصوص در سکونت‌گاه‌ها، عدم توسعه پایدار فرهنگ سلامت و دیگر عوامل را از جمله چالش‌های سلامت شهری در ایران دانست و افزود: شهرداری‌ها باید بپذیرند که در برنامه‌ریزی‌های خود توانمندسازی شهروندان را در جهت ارتقای سلامت خود لحاظ کنند و اقدامات مثبت انجام شده را توسعه و تداوم بخشند و در این راستا شهرداری می‌تواند در حمایت از برنامه جامع مراقبت‌های سلامت ایران (primary health care) PHC نقش مهمی را ایفا کند و در این راستا می‌توان اختیارات کنونی وزارت بهداشت را در زمینه PHC به آموزش و پرورش و مدیریت کلان برنامه‌ریزی شهری و شهرداری‌ها واگذار کرد.

تقی زاده به بحث سلامت روان اشاره کرد و گفت: امروزه در دنیا بحث روان‌شناسی شهری (urban psychology) مطرح شده است که در آن زیباسازی شهری و دسترسی به خدمات سلامت روان هم دیده می‌شود و باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد و در بحث مدیریت شهری علاوه بر شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بسیاری از دیگر نهادها نیز اهمیت خواهند یافت و در حوزه‌هایی مانند سلامت روان، مشکلات بنیادی باید در سطح کلان مدیریت شود و وقتی چسبندگی اجتماعی (Social Connectedness) در شهرها کاهش یافته است، سلامت روان را نمی‌توان فقط با راه‌اندازی درمانگاه‌ها مدیریت کرد.

در این نشست، علیرضا مصداقی‌نیا عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان نیز گفت: پیشنهاد کنونی ما این است که یک مرکز جامع بهداشت شهری در پایتخت تهران به عنوان یک پیکره منسجم این امکانات گسترده را با هم هماهنگ کند که با هم‌افزایی بهترین نتیجه حاصل شود و این الگویی برای مدیریت شهری در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال حاضر ۲۰ درمانگاه‌ها و اورژانس مستقل و ۴۰۰ واحد سازمانی را شامل بیمارستان و داروخانه در اختیار دارد که هریک کار خود را انجام می‌دهند و با نگاه درآمدزایی در سطح شهرها، خدمت ارائه می‌دهند.

مصداقی نیا خاطرنشان کرد: جزایر جداگانه فعال در زمینه سلامت شهری توسط ۳ دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌ها، قوه قضائیه، ارتش و دانشگاه آزاد اسلامی در پایتخت وجود دارند که ذیل مدیریت یکپارچه و جامع سلامت شهری می‌توان خدمات کمی و کیفی آنها را ارتقا داد.

سپس حسین ملک افضلی عضو پیوسته فرهنگستان و عضو گروه ارتقا سلامت گفت: مفهوم سلامت و اجرای خدمات آن، باید مفهومی جامع نگر در نظر گرفته شود و در واقع سلامت همه جانبه مدنظر باشد که با آموزش مدیران تا حدی قابل تحقق است. توسعه دوره‌های کارشناسی ارشد بهداشت (MPH) را در سطح گسترده در وزارت بهداشت و نهادهای دیگر مرتبط با سلامت می‌توان تا حدی در تغییر دیدگاه مؤثر دانست.

در ادامه این نشست، محمد حسین تقدیسی عضو گروه ارتقا سلامت نیز به استفاده از ظرفیت سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد یا NGO ها اشاره کرد و بیان داشت: شناسایی افراد توانمند بازنشسته به عنوان نیروهای داوطلب که ظرفیتی ارزشمند در ارتقای سلامت را پدید می‌آورند؛ مصادیقی از تغییر رویکرد شهرداری تهران است که باید در کنار نکات فوق در نظر گرفته شود.

وی افزود: اگر تمام این ظرفیت‌ها با همدیگر دیده نشوند و بخش‌هایی از راهکارهای حمایت طلبی محقق نشوند، تنها با آموزش سواد سلامت به مردم مسائل کنونی حل نخواهد شد.

در پایان نشست، تقی‌زاده با جمع‌بندی مباحث گفت: دو دیدگاه کلی وجود دارد، اینکه باید تغییر نگاه مدیران شهری رخ دهد و در مقابل نیز وزارت بهداشت با نگاه مشارکتی از ظرفیت‌های شهرداری استفاده کند و برای تحقق این دو ایده در کنار همدیگر، باید نظامی علم محور همراه با عمل طراحی شود.

کد خبر 6089333 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس