Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@09:33:19 GMT

حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۹۱۳۱

حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

 پایگاه نظامی ترکیه در «العمادیه» در شمال استان دهوک امروز جمعه هدف حمله راکتی قرار گرفت.

یک منبع امنیتی به شفق نیوز اعلام کرد: پایگاه نظامی «سیری» که ارتش ترکیه در آن قرار دارد، قبل از ظهر امروز به وقت محلی هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

این منبع بیان کرد: دو موشک به این پایگاه شلیک شده است که یکی از آنها به خودرو نظامی داخل این پایگاه اصابت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش حزب الدعوه به نقض حاکمیت عراق

 حزب الدعوه اسلامی عراق در واکنش به عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق ، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اهداف این عملیات از تعقیب «پ ک ک» فراتر رفته و به صحنه عملیات جنگی ارتش ترکیه تبدیل شده است که نقض آشکار حاکمیت ملی عراق است و هرگونه توجیهی که داشته باشد، نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

حزب الدعوه اسلامی عراق در بیانیه خود آورده است: گسترش فعالیت نظامی ترکیه و نقض مکرر حریم هوایی و خاک عراق دارای اهداف سیاسی است که رابطه مستقیمی با مبارزه با تروریسم ندارد، زیرا قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که عراق به عنوان یک مقر یا کریدور برای هرگونه اقدام نظامی علیه کشورهای همسایه عراق مورد استفاده قرار گیرد و این مستلزم آن است که نیات صادقانه متقابل وجود داشته باشد، لذا هر گونه مداخله نظامی یا سیاسی کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، در امور داخلی عراق، نقض آشکار استقلال و امکانات ملی عراق به شمار می‌رود.

در این بیانیه تاکید شده است که دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان باید برای جلوگیری از هرگونه فعالیت مسلحانه یا غیرمسلحانه علیه کشورهای همسایه با هم همکاری کنند، چرا که هدف قرار دادن کشورهای همسایه از طریق خاک عراق، با هرانگیزه ای که باشد، اقدامی خطرناک و ناپذیرفتنی است و بر امنیت و ثبات عراق نیز تاثیر گذار خواهد بود.

مداخله نظامی ترکیه در خاک عراق خطرناک است

«ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق، مداخله نظامی ترکیه در خاک عراق را امری خطرناک توصیف و تاکید کرد که نباید در برابر آن سکوت کرد.

وی اعلام کرد: تداوم مداخلات ترکیه در عراق امری خطرناک است که نباید در برابر آن سکوت کرد.

علاوی در توئیت خود افزود: موضع ما اصولی و قاطعانه است و بر ضرورت جلوگیری از استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه مبتنی است.

علاوی در توئیت خود، آغاز گفتگوهای دوجانبه با حضور نمایندگان دولت اقلیم کردستان و ترکیه برای حل این مسئله و موضوع منابع آبی با هدف حفظ حاکمیت عراق و منافع عالی این کشور را خواستار شد.

اهداف پشت پرده حمله نظامی ترکیه به عراق

از سوی دیگر «صفاء الاعسم»، یککارشناس نظامی عراقی گفت: هدف از عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق ، کنترل میدان‌های گازی در اقلیم کردستان و تاسیس پایگاه‌های نظامی دائمی در خاک عراق است.

وی با بیان اینکه هدف از عملیات اخیر ارتش ترکیه تعقیب عناصر «پ ک ک» در خاک عراق نیست، افزود: هدف از این عملیات که با کمک آمریکا صورت گرفته، کنترل میدان های نفتی و گازی در اقلیم کردستان و جلوگیری از اجرای حکم دادگاه فدرال درخصوص ممنوعیت صادرات نفت و گاز اقلیم بدون موافقت بغداد است.

الاعسم تاکید کرد که یکی دیگر از دلایل تحرکات اخیر ترکیه و آمریکا در خاک عراق، موضوع فروش ارزان قیمت نفت و گاز اقلیم کردستان، به ویژه ازسوی خاندان بارزانی به ترکیه است.

این درحالی است که روز گذشته «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون مخالفت خود با تعرضات پی در پی ترکیه به خاک عراق را اعلام کرد.

وی در واکنش به تعرضات پی در پی ترکیه و حمله به شهرهای عراق در اقلیم کردستان، همبستگی خود با هر عراقی آزاده که مخالف تعرضات ترکیه به حاکمیت عراق است، اعلام کرد.

وی بر ایستادگی خود در کنار کسانی که از دیار و کلیساهای خود به دلیل تداوم حمله ترکیه به مناطقی در دهوک مهاجرت کرده به دلیل آنکه این حملات موجب ایجاد رعب و وحشت در میان برادران مسیحی شده، تاکید کرد.

رئیس ائتلاف دولت قانون از این جنگ بین ترکیه و «پ ک ک» انتقاد کرد و گفت : کردها و مسیحیان باید در سایه این جنگ، نگرانی، ناراحتی، کشته شدن و آوارگی را تحمل کنند؟

وی اشاره کرد که وجود ده ها مقر ارتش ترکیه یا تداوم حمله به روستاها و مزارع دیگر بس است و از دولت عراق خواست به سرعت این موضوع را بررسی کند و به حضور عناصر «پ ک ک» در شمال عراق پایان دهد تا مردم در امنیت در روستاها و مناطق خود زندگی کنند.

عراق در مقابله با حملات ترکیه چه می‌تواند انجام دهد؟

العالم الجدید در گزارشی آورده است: متخصصان امنیتی معتقدند دولت عراق می تواند با اتخاذ اقداماتی مانع از حملات مکرر ترکیه به شمال عراق شود.

آنها برخی از این اقدامات را نصب سامانه پدافند هوایی پیشرفته، استفاده از مبادله تجاری به عنوان اهرم فشار و پیگیری این موضوع از طریق روش های دیپلماتیک عنوان کردند.

کارشناسان امنیتی در این رابطه بیان کردند که عملیات نظامی ترکیه در عراق با هدف تنش آفرینی و نفوذ در خاک عراق انجام می‌شود. آنها اشاره کردند که ترکیه از سکوت دولت عراق و اقلیم کردستان سوء استفاده می کند و گفتند که عراق می‌تواند برای مقابله با حملات مکرر ترکیه، از مبادله تجاری دو کشور که حجم آن به بیش از ده ملیارد دلار می‌رسد، به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

عملیات اخیر ترکیه در عراق تحت عنوان قفل المخلب (قفل پنجه) تنها چند روز پس از سفر رسمی مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آغاز شد.

در همین راستا، «فاضل ابو رغیف»، کارشناس مسائل امنیتی گفت: ترکیه به دنبال انجام عملیات و تشدید تنش در شمال عراق است و برای افزایش حملات خود دلایل مختلفی را ذکر می‌کند؛ گاهی حضور «پ ک ک» را بهانه می کند و گاهی به معاهده «لوزان» اشاره می کند که همه این ها بهانه‌های واهی و غیر قابل توجیه هستند.

این کارشناس امنیتی در ادامه بیان کرد که عراق باید از محکوم کردن عملیات ترکیه فراتر برود و این موضوع را در شورای امنیت و برای صدور قطعنامه‌ای که مانع از نفوذ بیشتر ترکیه در خاک عراق شود، مطرح کند.

وی خواستار نصب پدافند هوایی یا سامانه پاتریوت یا C300 شد و گفت که حاکمیت هر کشور از پدافند هوایی آغاز می‌شود بنابراین باید آسمان و حریم هوایی عراق حفاظت شود و در صورت ناتوانی در مقابله با این خطر از سوی ترکیه به جامعه بین الملی متوسل شد.

از سوی دیگر «حسین الکنانی»، دیگر کارشناس امور امنیتی عراقی گفت: ترکیه اهداف زیادی در خاک عراق دارد و از بی ثباتی این کشور استفاده، و تلاش می‌کند وضعیت جدیدی را بر دولت فدرال عراق و اقلیم  تحمیل کند.

الکنانی افزود: اقلیم کردستان تنها نظاره گر است و اقدامی در مقابل نفوذ ترکیه به خاک عراق نمی‌کند. ترکیه جاه طلبی هایی در شمال عراق دارد که برای آن بهانه می‌تراشد تا عملیات نظامی انجام دهد.

 وی تلاش می‌کند به عمیق ترین نقطه از خاک عراق برسد که این امر نقض صریح حاکمیت عراق است.

وی بیان کرد: دولت عراق نیز نظاره گر است و بسیاری از سیاسیون نیز به دلیل ارتباط منافع خود با ترکیه نظاره گر هستند و بعید است دولت بتواند از طریق نظامی مانع حملات ترکیه شود.

این کارشناس مسائل امنیتی گفت که عراق اهرم فشار زیادی دارد و بارزترین آن مبادله تجاری با ترکیه است که اگر از آن استفاده کند، عامل بازدارنده محکمی در برابر سیاست ترکیه در قبال عراق خواهد بود./تسنیم

منبع: فردا

کلیدواژه: حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل

حزب الله لبنان از شلیک دهها راکت به موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون ۸۱۰ ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی، موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون 810 در پادگان گولانی را با دهها راکت کاتیوشا هدف قرار  دادند.

حمله پهپادی حزب الله به 2 پایگاه نظامی ارتش اسرائیلحزب الله: به هر تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم داد

این بیانیه افزود این عملیات ما در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی و حمایت از مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات دشمن به روستاهای مقاوم و مناطق مردم به ویژه حمله تروریستی بزدلانه در جاده السریره انجام شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که دستکم 30 راکت از لبنان به سمت منطقه جبل الشیخ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
  • آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد/ حمله جدید به المالکیه
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها