Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در جنوبی ترین نقطه تهران در شب دوم از لیالی قدر همزمان با  شب شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام  میزبان قدوم روزه‌دارانی بود که با اخلاصی پاک، رحمت واسع خداوندی را طلب می‌کردند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در قبله تهران، جمعه شب مصادف با شب دوم قدر میزبان جمع بیشماری از دلدادگان به ذات اقدس الهی و خاندان بزرگ عصمت و طهارت (ع) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با دومین  شب از شب های قدر، مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور زائران و مجاوران در آستان مقدس در حالی برگزار شد که صحن ها و رواق ها مملو از حضور عاشقانی بود که با ذکر الهی العفو و اشک دیده با خدای خویش راز و نیاز می کردند.

بند بند وجود مسلمانان و به خصوص ایرانیان با ماه مهمانی خدا و ماه نزول قرآن عجین است و خداوند وعده داده که تمام گناهان انسان را در این شب‌ها می‌بخشاید؛ همین وعده نشان دهنده عظمت و اهمیت این شب‌هاست؛ در روایات آمده که شب قدر یکی از ۲ شب «بیست‌ویکم یا نوزدهم» است.  

شهر در این شب‌ها رنگ و بوی دیگری گرفته و عفو، بخشش و مهربانی را می‌توان با تمام وجود حس کرد، به خصوص مساجد و حسینیه‌ها که میزبان عزادران علی(ع) هستند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از مکان‌هایی است که از دیرباز میزبان مردم دیندار برای احیای این شب‌ها بوده و امسال نیز با وجود بیماری کرونا دَر به روی زائرین گشوده است.

مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز به این مکان مقدس آمده‌اند تا تن از گناهان خود بشویند و به خالق‌شان نزدیک‌تر شوند.

نوای «الغوث الغوث؛ خلصنا من‌النار یا رب» مردم فضای حرم را پر کرده و هر گوشه را که نگاه می‌کنید پر است از چشمانی اشک‌بار که به درگاه باریتعالی استغفار می‌کنند.

حال و هوایی عجیب فضای حرم را پر کرده و  آدمی بی اختیار چشمانش پر از اشک می‌شود؛ اشک‌هایی که برای مظلومیت علی(ع) از چشم‌ها سرازیر می‌شود.

هرچه از عظمت و شکوه این شب‌ها بگوییم کم است و انسان گویی دوست ندارد این شب‌ها تمام شوند تا از معنویت آن بی‌بهره نماند.

در شب قدر برنامه‌های یک سال هر شخصی مقدر می‌شود؛ در این شب ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار خدمت امام زمان (ع) مشرف می‌شوند و مقدرات هر شخص را به امام عرضه می‌کنند.  

در روایات اهل بیت (ع) آمده است که فرشتگان درگاه الهی در شب قدر فرود می‌آیند و در زمین پخش می‌شوند، بر مجالس مومنان می‌گذرند، بر آنان سلام می‌دهند و برای دعای آنان آمین می‌گویند تا زمانی که سپیده‌دم طلوع کند و در این شب دعای کسی رد نمی‌شود، مگر دعای کسی که عاق والدین شده یا قطع کننده رحم، کسی که شراب بنوشد یا کسی که دشمنی مومنی در دلش باشد.

شب قدر به دلیل نزول قرآن شبی با شکوه است، شبی که والاترین و پربرکت‌ترین شب‌ سال به شمار می‌رود، شبی که پیامبر (ص) آن را ستوده و درباره آن فرموده است «ماه رمضان، سرور ماه‌ها و شب قدر، سرور شب‌هاست».

از ویژگی‌های مهم این شب احیا و نیایش به درگاه الهی است؛ امام موسی بن جعفر (ع) در اینباره می‌فرمایند: «من اغتسل لیلة القدر واحیاها الی طلوع الفجر خرج من ذنوبه» کسی که در شب قدر غسل کند، تا طلوع صبح بیدار بماند و مشغول عبادت و نیایش الهی باشد از گناهانش پاک می‌شود.

به گزارش ایرنا، اعمال شب‌های قدر دو نوع است؛ نوع اول که در هر سه شب مشترک است باید انجام شود و دیگری آنهایی که در شب مخصوص خود باید انجام شوند.

اعمالی مشترکی که در این سه‌شب باید انجام شود عبارت‌اند از، غسل، احیا، زیارت، نماز «هفت توحید»، قرآن بر سر گرفتن، ۱۰۰ رکعت نماز و «دعای جوشن کبیر»؛  در روایات آمده که شب قدر یکی از این ۲ شب است.

برچسب‌ها شهرستان ری روزه داری شب قدر ماه رمضان پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری روزه داری شب قدر شهرستان ری روزه داری شب قدر ماه رمضان حرم عبدالعظیم حسنی ع شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند

مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته هایی از زندگی این سرمربی تیم ملی کشتی رفت که فرزاد حسنی آن را روایت می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه، برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته هایی از زندگی این سرمربی تیم ملی کشتی رفت.

 قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفت و گو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می شود.  

این مستند به کارگردانی سجاد ترابی تلاش دارد اطلاعات تازه ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته هایی به فراز و فرودهای زندگی حرفه ای این مربی محبوب کشتی می پردازد. فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.  

«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.

بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستندهای ورزشی گفتگو می کنند.

در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره که به تازگی ماموریت دو ساله‌اش در این مرکز به اتمام رسیده مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.

«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست و با اجرای داوود مرادیان در گروه مستند شبکه افق تولید می شود.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • مصلا‌های نمازجمعه میزبان برگزاری میز‌های خدمت
  • تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن می رسد
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است