Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:27:14 GMT

گشایش مرز هلاله شمالی و وقوع صدای مهیب در چرداول

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۱۳۷۲

گشایش مرز هلاله شمالی و وقوع صدای مهیب در چرداول

به گزارش ایرنا، تقی منصوریان مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام از آغاز به کار مرز هلاله شمالی خبر داد و سرانجام رایزنی های مکرر مسوولان ایرانی و عراقی نتیجه بخش شد و اولین محموله از این مرز سه شنبه هفته گذشته به کشور عراق و استان دیاله صادر شد. 

 اوایل هفته گذشته مردم شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول با شنیده شدن صدای مهیب و لرزش زمین وحشتزده به تصور وقوع زمین لرزه از خانه های خود بیرون آمدند که بنا به اعلام موسسه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هیچ زلزله ای در این ناحیه ثبت نشده و صدا و لرزش مربوط به فعل و انفعالات و حرکت لایه های آهکی عمق زمین و برخورد این صفحات با هم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دستور حسن بهرام نیا استاندار ایلام در جلسه کاهش آثار خشکسالی، دستگاه های مرتبط مسوولان دستگاه های مرتبط شامل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، امور عشایر و پشتیبانی امور دام مکلف شدند ظرف مدت ۴۸ ساعت وضعیت تامین آب و چرای دام عشایر و همچنین وحوش نشخوار کننده استان و نیز خرید دام مازاد و حذفی دامداران مشخص شود.

بنا به اعلام هواشناسی در سال آبی جاری (ابتدای مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد) افزون بر ۸۰ درصد مساحت کل استان به علت عدم بارش نزولات موثر جوی دچار خشکسالی خیلی شدید شده و همچنین بیش از ۱۶ درصد مساحت استان را خشکسالی شدید و ۳.۵ درصد هم خشکسالی معمولی در برگرفته است.

سال آبی جاری و از ابتدای مهر تاکنون ۱۳۰ میلیمتر بارندگی در استان ایلام رخ داده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت (دوره آماری ۳۰ ساله موجود) ۶۴ درصد کاهش نشان می دهد.

۹۷.۵ درصد از مساحت کل استان ایلام از ۱۰ سال گذشته تاکنون به صورت متوالی دچار خشکسالی بوده است.

حشمت زرین جوب معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: بذر گیاهان دارویی و گیاهان مقاوم به کم آبی و جایگزین محصولات پرآب بر به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده می شود و علاوه بر توزیع بذر رایگان این گیاهان، همچنین کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد به کشاورزان پرداخت می شود.

با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی کشت محصولات با نیاز آبی بالا نظیر برنج، یونجه جدید و محصولات جالیزی چون هندوانه ممنوع است و کشاورزان باید به جای کشت این محصولات آب بر از گیاهان جایگزین چون کنجد، سورگوم (ذرت خوشه ای غیرخوراکی) و ارزن کشت کنند که صرفه اقتصادی و آبی دارد.

هفته گذشته غلظت آلودگی هوا در شهرستان مهران ناشی از گرد و غبار یک هزار و ۸۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب و ۱۲ برابر حد مجاز رسید که دید افقی را به یک کیلومتر کاهش داد.

حجت الاسلام الله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز جمعه ایلام با بیان اینکه مسوولیت پذیرفتن در اسلام سنگین است و نباید برای کسب درآمد و جلب آرا مردم باشد، تاکید کرد: مسوولیت طعمه چرب و نرمی نیست که مسوول به اهداف دنیایی و مادی اش برسد بلکه امانت سنگینی است که بر گردن اوست و باید ادای دین کند و مسوولان با تاسی از مولای متقیان حضرت علی(ع) به عنوان کارگزاران نظام باید تلاش کرده که خدمتگزار مردم باشد.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام در جریان سفر خود به شهرستان ایوان از تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت های شهرستان ایوان خبر داد و گفت: یک هزار و ۷۷ واحد مسکن ملی شهر ایوان زودتر از موعد مقرر باید واگذار شود چراکه این شهرستان دارای ظرفیت بسیار بالایی در بخش مسکن است.

بنا به گفته مسوولان، استان ایلام بر اساس آمار، جزو سه استان اول کشور از نظر تداوم سیر نزولی آمار ابتلا به کروناست و روند نزولی ابتلا و بستری به دلیل کرونا طی هفته های اخیر در استان نزولی بود و در حال حاضر طبق اخرین رنگ بندی ها، شهرستان های دره شهر در وضعیت قرمز، آبدانان، دهلران، بدره، هلیلان و سیروان در وضعیت نارنجی و شهرستان های ایلام، ایوان، چوار، چرداول، ملکشاهی و مهران در وضعیت زرد قرار دارند.

برچسب‌ها ایلام ویروس کرونا اخبارنامه خشکسالی مناطق مرزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ویروس کرونا ایلام ویروس کرونا خشکسالی مناطق مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌

ایسنا/ایلام استاندار ایلام گفت: از مجموع ۱۴۵ مصوبه ابلاغ شده سفر ریاست محترم جمهوری به استان ایلام ۹۶ درصد از این مصوبات اجرایی شده است و پیگیری برای تکمیل همه طرح‌های ادامه دارد و این مصوبات شامل ۳۰۱ پروژه است.

«حسن بهرام‌نیا» امروز شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، نشست مصوبات ریاست‌جمهوری به استان ایلام این نشست اظهار کرد: پیگیری مصوبات سفر رییس‌جمهور تا تکمیل همه طرح‌ها ادامه دارد و مدیران در جذب اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: پروژه مصوب سفر رییس‌جمهور در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس استان که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند حداکثر تا ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و پایگاه اورژانس انجیره ‌که ۶۰ درصد پیشرفت دارد در اسرع وقت تکمیل شود.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: از ۲۳ پروژه دانشگاه علوم پزشکی ۱۸ پروژه به بهره‌برداری رسیده است‌ و مابقی پروژه‌ها تا خردادماه باید تکمیل شود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • اجرای ۹۶ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • ۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • گشایش دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری