Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@02:49:45 GMT

کاهش یک سوم از صادرات گاز روسیه به اروپا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۱۸۶۱

کاهش یک سوم از صادرات گاز روسیه به اروپا

تحلیلگران برآورد کردند فروش گاز طبیعی شرکت گازپروم روسیه به اروپا از حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ ممکن است امسال به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

به گزارش ایران اکونومیست، تحلیلگران به رویترز گفتند: عزم اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی گازی به روسیه و تلاش این بلوک برای افزایش واردات LNG و همچنین درخواست پوتین برای پرداخت پول خرید گاز به روبل، ممکن است باعث شود شرکت دولتی گازپروم حدود یک سوم از حجم صادرات گاز خود به اروپا را در سال ۲۰۲۲ از دست دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرگی گاپیتونوف از مرکز انرژی "مدرسه مدیریت اسکول کوو" مسکو به رویترز گفت: فروش گاز طبیعی شرکت گازپروم به اروپا از حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ ممکن است امسال به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

سیندر کنوتسون، مدیر تحقیقات بازار گاز شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی اظهار کرد: صادرات گاز روسیه ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند زیرا اتحادیه اروپا به دنبال آن است هر چه سریعتر هر اندازه که می تواند حجم خرید گاز روسیه را کاهش دهد و همزمان روسیه ممکن است به دلیل اختلاف بر سر برنامه پرداخت پول گاز به روبل، عرضه گاز را قطع کند. بعلاوه، جنگ روسیه در اوکراین ممکن است با آسیب دیدن زیرساختها، مسیر ترانزیت خط لوله گاز از طریق اوکراین را مختل کند.

ولادیمیر پوتین، ماه گذشته دستور داد کشورهای غیردوست باید پول خرید گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند.

روسیه مهلت ۳۱ مارس را برای کشورهای متخاصم از جمله آمریکا، همه اعضای اتحادیه اروپا، سوئیس، کانادا، نروژ، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری دیگر تعیین کرده بود تا پرداخت پول گاز طبیعی به روبل را آغاز کنند.

اتحادیه اروپا درخواست پرداخت پوتین به روبل را رد کرد اما روسیه عرضه گاز به اروپا را بعد از اول آوریل قطع نکرد زیرا به درآمد گاز وابسته است و موعد پرداخت پول گازی که بعد از اول آوریل تحویل داده شده است، تا اواخر آوریل یا اوایل مه سر نمی رسد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته اظهار کرد: بعضی از مشتریان گاز روسیه موافقت کرده اند پول خرید گاز طبیعی را به روبل پرداخت کنند. با این حال این مقام روسی نام این خریداران را فاش نکرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در اتحادیه اروپا، مجارستان که نخست وزیرش ویکتور اوربان برای یک دهه روابط نزدیکی با پوتین داشته است، اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد آمده است پول گاز روسیه را به روبل پرداخت کند. با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای تشکیل یک جبهه واحد در برابر درخواستهای پوتین برای پرداخت به روبل، مجارستان با موافقت با این درخواست اتحاد جبهه اروپایی را برهم زد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: صادرات گاز روسیه به اروپا ، حمله روسیه به اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صادرات گاز روسیه به اروپا حمله روسیه به اوکراین میلیارد متر مکعب اتحادیه اروپا صادرات گاز پرداخت پول گاز روسیه گاز طبیعی خرید گاز پول گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد

مجله آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد، اتحادیه اروپا در حال حرکت برای اعمال تحریم‌های شدید بر بخش پرسود گاز روسیه است که برای اولین بار از زمان حمله این کشور به اوکراین بیش از دو سال اتفاق می‌افتد.

براساس گزارش الحره، این مجله به نقل از سه دیپلمات اتحادیه اروپا نوشت که کمیسیون اروپا در چارچوب چهاردهمین بسته تحریمی آماده می‌شود تا فروش مجدد گاز طبیعی مایع روسیه در بنادر اتحادیه اروپا را ممنوع کند.

آنها گفتند که کمیسیون همچنین اعمال محدودیت بر ۳ پروژه جدید گاز طبیعی مایع روسیه را درخواست خواهد کرد.

اما به گفته این مجله، پیشنهاد‌های روی میز تنها بخش کوچکی از میلیارد‌ها دلاری را که مسکو سالانه از گاز طبیعی مایع دریافت می‌کند، در بر می‌گیرد.

به گفته کارشناسان و داده‌های تحلیل‌ شده توسط پولیتیکو، تحریم‌ها فقط به حدود یک چهارم سود روسیه از گاز طبیعی مایع، بالغ بر ۸ میلیارد یورو (۸.۶ میلیارد دلار) خواهد رسید.

این تحریم‌ها در بحبوحه هشدار‌های مکرر مبنی بر اینکه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای خفه کردن درآمد‌های سوخت فسیلی مسکو، اعمال می‌شود.

به نوشته این مجله، اگرچه اتحادیه اروپا واردات زغال سنگ و نفت خام دریایی روسیه را ممنوع کرده است، اما بسیاری از خلاف‌ها و تاکتیک‌های فراری باعث شد که پول به سمت کرملین سرازیر شود.

به گفته پولیتیکو، اتحادیه اروپا پیشرفت کمی در مجازات بخش گاز طبیعی مایع داشته است، علیرغم کاهش واردات، که تنها ۵ درصد از مصرف گاز در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل می‌داد، این بخش همچنان یک نقطه پرسود است که کرملین از آن استفاده می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا