Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شلمچه منطقه‌ای مرزی در شمال غربی خرمشهر است. آخرین نقطه‌ فی‌مابین دو کشور ایران و عراق و نزدیکترین منطقه به شهر بصره. شلمچه از سویی کربلای ایران به شمار می‌رود و از سوی دیگر دروازه‌ی طلایی صادرات و واردات میان ما و کشور همسایه است.

صادرات، فرصتی برای افزایش فروش و ایجاد درآمد‌های جدید و واردات، بستری برای دستیابی به منابع ارزان قیمت کالاهای اساسی است و شلمچه به عنوان یک مرز بین‌المللی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو بزرگترین پایانه صادراتی خاورمیانه به عنوان پنجمین پایانه صادراتی جهان در این پایانه مرزی بنا شده است.

6 تن صادرات غیرنفتی از مرز شلمچه

محمدرضا همتی فعال اقتصادی و مدیر دفتر ایران و رئیس کشوری کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به صادرات حدود 6 هزار تن کالای غیرنفتی از مرز شلمچه به کشور عراق طی سال گذشته، اظهار کرد: این بارهای صادراتی عمدتا شامل دو هزار و 266 تن میوه و تره‌بار، 130 تن مواد پلاستیکی، یکهزار و 113 تن مصالح ساختمانی و یکهزار و 312مواد معدنی بوده است.

آزادسازی واردات نوشیدنی و لبنیات به عراق

وی گفت: دولت عراق اخیرا بر اساس مصوبه شورای نخست‌وزیری این کشور طی فهرستی صادرات انواع نوشیدنی‌های گازدار، آب‌‌میوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌معدنی، لبنیات پاستوریزه، ذرت، سیب‌زمینی، بستنی، نمک‌طعام و برخی دیگر از اقلام خوراکی را آزاد اعلام کرده است و از ابتدای فروردین‌ماه حدود 6 هزار دستگاه کامیون عراقی از مرز شلمچه به سمت مرز عراق بارگیری کردند.

واردات کالا از ایران خواست مردم عراق است

این فعال اقتصادی با اشاره به خواست مردم عراق برای واردات کالا از ایران گفت: دولت مرکزی عراق در برخی مباحث مربوط به صادرات کالا و توسعه آن مشکلاتی با دولت ایران داشت که هم‌اکنون این مشکلات مرتفع شده است.

همتی با بیان اینکه کشور عراق چاره‌ای جز کنار آمدن با ایران در حوزه صادرات و واردات ندارد، گفت: بالا بودن کیفیت کالاهای ایرانی، کوتاه بودن مسیر مبادله کالا و مقرون به صرفه بودن قیمت کالاهای وارداتی سبب گشایش مرزهای صادرات کالا از کشور ایران به عراق شد.

کرونا سبب کاهش درآمدهای ارزی ایران

رئیس کشوری کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور، بسته‌شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا را عاملی برای کاهش درآمدهای ارزی کشورمان در سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد: صادرات کشور ایران به عراق حدود 7 میلیارد دلار بود که در سال 98 به دلیل بسته شدن مرز میان ایران و عراق به خاطر کرونا این درآمدهای ارزی کاهش یافت.

وی افزود: در سال جدید با باز شدن مرزها و با احتساب صادرات برق نزدیک به 9.5 میلیارد دلار صادرات به کشور عراق انجام شده است و در حال حاضر به دلیل اینکه هیچ مشکلی برای مبادله کالا در مرزهای شلمچه و چذابه وجود ندارد، امکان افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نیز وجود دارد.

همتی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم برای مقابله با قاچاق کالا از مرز شلمچه گفت: دارا بودن 1400 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق امکان قاچاق کالاهایی مانند گوسفند، گوشت، اقلام پروتئینی و سیب‌زمینی که یارانه دولت به آنها تعلق می‌گرفت را افزایش می‌داد.

وی افزود: از این رو دولت سیزدهم تصمیم گرفت یارانه دولتی یکسری از اقلام ضروری و مورد نیاز برای معیشت مردم را حذف کند و با این سیاست کلان جلوی قاچاق را گرفت.

این فعال اقتصادی گفت: با ممنوعیت صادرات که در سالهای گذشته انجام شد، نه می‌توان قمیت‌ها را کنترل کرد و نه ‌می‌توان از قاچاق کالا جلوگیری کرد. با این کار فقط گردش ارزی و اشتغال و سودآوری در کشور کاهش پیدا می‌کند که در حال حاضر برای انجام صادرات از مرز شلمچه تصمیمات خوبی در دولت سیزدهم گرفته شده است.

صادرات قیمت را افزایش نمی‌دهد

وی با بیان اینکه مردم نگران افزایش قیمت به دلیل صادرات نباشند، گفت: مردم توجه داشته باشند که صادرات برای اقلام و کالاهایی انجام می‌شود که از مازاد تولید و مازاد مصرف در کشور برخوردار هستند و اگر افزایش قیمتی هم در برخی محصولات نظیر صیفی‌جات مشاهده می‌شود، ناشی از عدم مدیریت در توزیع یا مشکلات ایجاد شده در حوزه نقل‌وانتقال این محصولات در کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هم اکنون میزان صادرات غیرنفتی ایران به عراق از 14 درصد در سال 96 به 19 درصد در سال 1400 افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: منطقه اقتصادی شلمچه قاچاق از مرز شلمچه مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته

 رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری ۵ استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌نماید. 

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند. 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص‌ مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد. 

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را خاطرنشان کرد و همفکری‌ و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد. 

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد. 

 وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار امیدواری کرد موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند.

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است.

در این دیدار اثیر ثامن منعم؛ مدیر حقوقی و امور گمرکی‌ و احمد عباس موسی؛ مدیر بخش فنی هیات گذرگاههای مرزی عراق و سامی جابر معاون سفیر عراق در ایران نیز حضور داشتند.

این گزارش می افزاید، در این دیدار ابراهیم نقدی؛ معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران، مهدی معینیان؛ مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیر کل حراست و امور انتظامی، مرتضی خودسیانی؛ سرپرست دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک، بهروز قره‌بیگی؛ ناظر گمرکات استان خوزستان و مدیر کل گمرک اهواز و محمود حسینی؛ معاون مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران نیز از طرف هیات ایرانی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد