Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی صالحی دره‌بیدی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه این انجمن، تلاش زیادی برای پیگیری ورود ویراستاری در جشنواره‌های ادبی کشور داشته است، گفت: تا امروز جایزه ادبی جلال آل احمد و جایزه ادبی شهید اندرزگو به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و در تلاشیم سایر جشنواره‌های حوزه کتاب را نیز وارد این عرصه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود ویراستاری آثار به جشنواره‌های ادبی و هنری

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی با اشاره به اینکه زبان فارسی با تمام نهاد‌ها و سازمان‌های کشور، مرتبط است، گفت: بر همین اساس مسأله ویرایش و درست‌نویسی در آثار به عنوان موضوع مهم این انجمن از سال‌ها پیش مورد توجه جدی قرار داشته و از ۶ سال قبل برای ورود آن به جشنواره‌های حوزه کتاب و حتی سایر جشنواره‌های ادبی و هنری پیگیری کرده‌ایم. به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر پس از دو سال بررسی و تحقیق، برای سه سال «جایزه زبان فارسی در سینما» به فیلم‌های سرخپوست، خورشید و نگهبان شب اعطا شد و در حوزه کتاب نیز همینطور بوده؛ چرا که سابق بر این هیچ نکوداشتی برای ویراستاری و درست‌نویسی وجود نداشت و این انجمن برای اولین بار موفق شد نکوداشت اهالی ویرایش را برای دو سال برگزار کند.

لزوم راه‌اندازی دبیرخانه ویژه ویراستاری

صالحی با بیان اینکه انجمن ویرایش و درست‌نویسی در راستای تعهد به افرادی که در این سال‌ها تلاش و مجاهدت کرده‌ و توجهی به آن‌ها نشده، در حد توان جوایزی اهدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حوزه کتاب راه پر پیچ و خمی در پیش داریم و راهکار موفقیت در این عرصه با راه‌اندازی دبیرخانه ویژه این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا این اقدامات تأثیری بر ناشران و فعالان این حوزه داشته است، عنوان کرد: در اولین گام در مراسم جایزه ادبی شهید اندرزگو همزمان با خوانش بیانیه و اهدای جوایز از طرف این انجمن، برخی ناشران ضمن استقبال از این موضوع اعلام کردند که من بعد در همه کتاب‌های چاپی‌شان نام ویراستار را قید خواهند کرد.

ذکر نام ویراستار در آثار فرهنگی باید به یک رفتار فرهنگی بدل شود

صالحی با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب‌های چاپ شده توسط ناشران با وجود انجام ویراستاری، نامی از شخص ویراستار در آن عنوان نمی‌شود، گفت: این اقدام باید تبدیل به یک رفتار فرهنگی شود که تحقق آن فقط با حمایت و جریان‌سازی فرهنگی امکانپذیر است. بنابراین لازم است همه نهادهای ادبی فرهنگی در کشور تأکید داشته باشند که کار بدون ناظر زبان و ویراستاری اثر، قابلیت و مجوز تولید و عرضه نخواهد داشت.

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی در پاسخ به میزان همراهی متولیان امور فرهنگی و نظارتی در کشور با فعالیت‌های ویراستاری بیان کرد: ورود این موضوع به جایزه ادبی جلال با حمایت وزارت ارشاد و خانه کتاب و ادبیات ایران در دولت سیزدهم انجام شد که جای امیدواری دارد؛ در حالی که دولت‌های قبل نه تنها حمایتی نداشتند، بلکه حتی دغدغه‌ای برای ویراستاری و نظارت بر زبان وجود نداشت.

لزوم تدوین آیین‌نامه ویراستاری برای مقابله با انحطاط زبان فارسی

صالحی با تأکید بر اینکه نیازمند تنظیم آیین‌نامه‌هایی در موضوع ویراستاری هستیم، عنوان کرد: وقتی قرار باشد از ناشران و نویسندگانی که در این حوزه فعلا هستند، حمایتی صور ت بگیرد، باید طبق آیین نامه و چارچوب مدونی باشد که در صدر آن مسأله حفظ «زبان فارسی» قرار دارد؛ زیرا نباید از نویسنده یا ناشری که با آثارش، زبان را به انحطاط می‌کشاند، حمایت شود؛ چرا که در ممیزی فعلی فقط محتوا و موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر ناشر یا نویسنده‌ای رسم‌الخط زبان فارسی را تغییر داده و به انحطاط بکشاند، خطر بسیار بزرگ‌تری از توجه به دیگر ابعاد آن اثر دارد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز موضوع صیانت از زبان فارسی در کشور جدی نبوده و آیین‌نامه‌های مربوط به آن اجرا نشده است، گفت: به عنوان مثال طبق آیین‌نامه دست اندرکاران حوزه کتاب کودک موظف هستند برای مخاطب تا سن ۱۰ سال به زبان فارسی معیار بنویسند که متأسفانه به آن بی‌اعتنایی شده و عمل نمی‌شود؛ در حالی که ادبیات کودک مهمترین بخش در حوزه ادبیاتی کشور و زیر بنای فرهنگی نسل‌های بعدی است.

بی‌توجهی مسئولان نسبت به حقوق قانونی ویراستاران 

صالحی با گلایه از اینکه نسبت به حقوق ویراستاران بی‌توجهی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با وجود آنکه ویراستاران به عنوان ناظران زبان، نقش مهمی در حفظ و صیانت از زبان فارسی دارند، اما متأسفانه تا امروز موضوع بیمه، قرارداد، حق‌الزحمه و ذکر نامشان در آثار مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفته است.

گام مؤثر در احیای ویراستاری با اخذ مجوز شتاب‌دهنده زبان فارسی 

وی در پایان با بیان اینکه از وزارت ارشاد انتظار داریم حمایت جدی‌تری نسبت به ویراستاری داشته باشد، افزود: معتقدیم با ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌سازی کارهای قانونی، شبکه‌سازی و فناورانه این عرصه فراهم خواهد شد زیرا در گام‌های اولیه و مؤثر، موفق شدیم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز شتاب‌دهنده حوزه خط و زبان فارسی را بگیریم و در این حوزه طرح‌های جدی، مفصل، عمیق و تأثیر‌گذار داریم؛ چرا که در دنیای امروز نمی‌توان فضا را با دستور پیش برد، بلکه باید فناوری‌هایش را تقویت کرده و در دسترس مردم قرار دهیم تا با اشتیاق از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پاسداشت زبان فارسی انجمن ویرایش و درست نویسی ویرایش و درست نویسی جایزه ادبی دبیر انجمن زبان فارسی حوزه کتاب آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون

یک درگذشت، کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران، گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون، جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی، مشخص شدن سهمیه ارز مسافران حج، معرفی داوران جشنواره کن و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف نظر نداریم، گفت: خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و ان‌شاءالله به عنوان یک بخش جداناپذیر از تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران

باستان‌شناسان به همراه دانشجویان دانشگاه زابل در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، علاوه بر اشیاء ۴۳۰۰ ساله، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند!

گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش

سه سریال «رخنه»، «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» و «بدل» در ژانرهای امنیتی، اجتماعی و کمدی از شبکه‌های یک، دو و سه سیما روی آنتن می‌روند.

کسانی که می‌خواهند دعاهایشان زود مستجاب شود بخوانند

یک استاد حوزه علمیه درباره دعا و مستجاب شدنش تاکید کرد که پدر و مادر رکن مهمی در استجابت دعا هستند. حتی برای کسانی که پدر و مادر خود را از دست دادند نگران نباشند و به قبور آنها سر زده و از آنها بخواند برایشان دعا کنند.

درگذشت یک موسیقیدان قدیمی

نصرالله شیرین‌آبادی نوارنده پیشکسوت ویلن در ۸۰ سالگی درگذشت.

تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی بازار کدام‌اند؟

در چند ماه اخیر، آلبوم‌های موسیقی متعددی از جمله آلبوم موسیقی «قاوال مکتبی»، آلبوم موسیقی «دنیای من»، آلبوم موسیقی «نئوتنالیتی» و ... در ژانرهای پاپ، نواحی، ایرانی و ... منتشر شده‌اند.

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

«رهی» نامی است که امیری فیروزکوهی بر دیگر تخلص‌های معیری ترجیج داده و معیری هم از ۱۳۱۳ «رهی» را برای تخلصش شعری‌اش انتخاب کرده است.

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

یک متخصص تاریخ عثمانی با بیان اینکه زبان فارسی در پی‌ریزی و سیر تاریخی دولت عثمانی نیز زبانی مهم به شمار می‌رفته است از علاقه پادشاهان عثمانی به زبان فارسی می‌گوید.

داوران جشنواره کن معرفی شدند

فهرست داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن اعلام شد.

ساخت فیلم «عشق‌آباد» با محوریت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از آغاز فعالیت نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان خبر داد و گفت: در این جشنواره سعی شده با هدف استفاده از ابزار مؤثر فیلم در راستای توسعه معارف دینی، اخلاقی و انسانی به شناسایی و فعال‌سازی استعدادهای جوان نیز در استان‌های مختلف بپردازیم.

ناصر ممدوح در شب «جادوی شهرزاد» چه گفت؟

با حضور ناصر ممدوح دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر سینما و تلویزیون، آیین شب چراغ نمایش «جادوی شهرزاد» برگزار شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

روایت خلیج فارس از ایرانیان

پای «ایران» همیشه در میان است!

ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است