Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی:افزایش اجاره بهای مسکن در تهران سال گذشته به ۵۴ درصد رسید و امسال نیز با افزایش چشمگیر باعث شده تا هزینه هر متر رهن خانه در ارزان‌ترین محلات تهران به بیش از ۳ میلیون تومان برسد. یعنی یک خانواده برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در کمترین حالت باید ماهیانه حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ تومان اجاره بپردازند این در حالی است که دستمزد کارگر قدری کمتر از این میزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع موجب افزایش کانکس نشینی در پایتخت شده است. بیت الله ستاریان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مسکن در گفت و گو با همشهری آنلاین ،در خصوص معضل اجاره نشینی و افزایش سنگین نرخ اجاره بها و راهکار برون رفت از آن گفت:« موضوع هزینه سنگین اجاره نشینی یک مسئله نیست بلکه یک عارضه است. یعنی خودش معلول است و اگر به دنبال حل آن باشیم حتما باید علت را از بین ببریم. مدت هاست در این خصوص هشدارها داده می شود که فاجعه در انتظار شهر و شهرنشینان است و از سال قبل این موضوعات مرتب گفته شده اما تصورنکنید پیامدهایی چون کانکس نشینی پایان تلخ این ماجراست و تازه شروع کار است و قطعا شرایط دشوارتر هم خواهد شد و ما دچار یک بحران سختی در حوزه مسکن خواهیم شد. گرچه تمام تلاش های دولت و مجلس برای حل مشکل مسکن است اما این اجرای برنامه هایی مانند طرح ملی مسکن نتیجه بخش نیست. باید بحث تولید و ساخت و ساز به گونه ای جلو برود که پاسخگوی نیاز سالانه کشور که یک میلیون و دویست هزار مسکن است، باشیم و عقب ماندگی سال های قبل را جبران کنیم.در واقع برنامه های اعلام شده ، روش درست، مشخص و روشنی نیست. اینکه در این مرحله دولت به مسئله اجاره و اجاره نشینی ورود کند اصلا امکان پذیر نیست. آنچه روشن است این است که کسری تولید وجود دارد و قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرده و با درآمدها همخوانی ندارد، این افزایش قیمت مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده و  حتی دهک های بالایی را هم درگیر این مسئله کرده است. یعنی یک مدیر رده بالا باید تمام حقوق خود را بدهد تا بتواند سرپناه مناسب شان خود را تامین کند.»

 دولت در حوزه مسکن فقر شدید اطلاعاتی دارد

 ستاریان در ادامه با بیان اینکه سال هاست که تمام کارشناسان حوزه مسکن می گویند که تولید یک میلیون و دویست هزار مسکن در سال نیاز کشور است اما دولت به تازگی به این نتیجه رسیده است که البته جای امیدواری است گرچه هنوز هم برنامه هایی که برای این کار ارائه می دهد قابل قبول نیست و به نتیجه نخواهد رسید. افزود:«این نوع نگاه نشان می دهد دولت مساله را می فهمد اما هنوز شناختی روی موضوع مسکن ندارد و به شدت فقر اطلاعاتی در حوزه و بحث مسکن دارد و نگاهشان صرفا مهندسی است یعنی مصالح و زمین را فراهم و شروع به ساخت و ساز کنند. در حالی که این نوع نگاه غلط است، مسکن محصول نهایی یک زنجیره تولید است که گستره این زنجیره کل کشور را در بر می گیرد. بیش از نیمی از اقتصاد ما را صنعت ساختمان در اختیار دارد. باید زاویه دید اینگونه باشد که ما می خواهیم نیمی از اقتصاد کشور رشد وسیعی پیدا کند لذا با اجرای برنامه هایی مانند طرح ملی مسکن امکان پذیر نیست. با ساختار اقتصادی موجود امکان رسیدن به این هدف وجود ندارد. هیچ دولتی تاکنون نتوانسته به مسئله ساخت و ساز مسکن به شکل اساسی ورود کند چرا که نمی تواند و 95 درصد تولید مسکن در ایران و همه جای دنیا در اختیار بخش خصوصی است. لذا دولت باید برنامه هایی تدوین کند که بخش خصوصی را تقویت و موانع تولید این حوزه را برطرف کند تا بتواند به تولید یک میلیون و دویست هزار مسکن در سال برسد.»

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به اینکه تقویت بخش خصوصی در بسیاری از کشورها موجب شده تا بازار مسکن التهابی نداشته باشد ،در این ایران اما اینطور نیست علت اینکه بخش خصوصی در ایران در تمام این سال ها نتوانسته پاسخ بازار خودش را هم بدهدچیست؟  گفت:« ضعف اساسی اینجاست که ساختار اقتصادی کشور آنچنان دست و پای بخش خصوصی را بسته که قدرت فعالیت به آن نمی دهد.اگر بخش خصوصی باز مثل گذشته از ورود رقیبی مانند دولت به بازار مسکن وحشت کند کار را کنار می گذارد چطور که در زمان طرح مسکن مهر شاهد این ماجرا بودیم و تولید به یکباره از 500 هزار واحد به 200 هزار واحد مسکونی در سال رسیدو مسکن مهر در این سال ها موفق شد فقط  60 تا 70 هزار واحد  تولید کند.»

دولت اوراق مشارکت و جذب سرمایه خارجی را در اختیار بخش خصوصی بگذارد

در حال حاضر در سال 300 تا 400 هزار واحد مسکونی به طور میانگین تولید می شود در حالیکه این عدد باید به یک میلیون و 200 هزار واحد برسد. وی با اشاره به اینکه تولید کم موجب گرانی ملک و در نتیجه افزایش نرخ اجاره بها می شود، افزود:« 15 تا 20 ارزش واحد مسکونی نرخ رهن آن است و اجاره بها نسبت به نرخ تورم سالانه کشور محاسبه می شود. اجاره بها در کشورهایی که مشکل مسکن داشته باشند معضل است در حالیکه به صورت کلی اجاره معضل نیست. در برخی از کشورها آنقدر شرایط اجاره نشینی خوب است که برخی  می پسندند که اجاره نشین باشند. در کشور ما زمانی قیمت اجاره بها کاهش پیدا می کند که قیمت ملک کاهش پیدا کند و کاهش قیمت ملک هم زمانی رخ می دهد که تولید افزایش پیدا کند. تولید و عرضه هم زمانی هم ارز هم حرکت می کنند که تغییرات اساسی در اقتصاد کلان ما ایجاد شود.»

ستاریان با تاکید بر اینکه هر نوع ورود دولت یا دستگاه قضا بین موجر و مستاجر عوارض و مفسده های خاص خود را خواهد داشت، گفت:« این نوع ورود موجب منجر به برخی توافقات نانوشته بین این دو نفر می کند که تبعات آن به مراتب بسیار بیشتر خواهد بود. ورود به شیوه پلیسی غیر قابل کنترل است و نیروی زیادی با حجم وسیعی باید ورود پیدا کنند و از طرفی توافق نانوشته دعاوی وسیعی در مراجع قضایی شکل خواهد داد که توان دستگاه قضایی را خواهد گرفت.»

این کارشناس حوزه مسکن در این خصوص که دولت چگونه می تواند در حوزه مسکن ورود پیدا کند، گفت:« دولت باید تمام ابزارهای مالی لازم اعم از اوراق مشارکت، بازارهای رهنی ثانویه، جذب سرمایه گذار خارجی و ... را به راحتی در اختیار بخش خصوصی بگذارد و این روند را تسهیل کند. نیازی نیست دولت طرح ملی بدهد و خود به طور مستقیم ورود کند بازار بخش خصوصی یک بخش کاملا هوشمند و بازاری آزاد است که خود به خود جواب بازار خودش را خواهد داد. در حال حاضر هیچ ابزار مالی منظمی در اختیار بخش خصوصی گذاشته نشده است و متاسفانه قوانین اقتصادی ما غلط است. اقتصاد ما بسته ترین اقتصاد در دنیاست و قطعا در این اقتصاد بسته تولید در تمام بخش ها نابود خواهد شد.»

کد خبر 671880 برچسب‌ها بخش خصوصی يارانه معيشتي قیمت مسکن و زمین مسکن گرانی مسکن اجاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بخش خصوصی يارانه معيشتي قیمت مسکن و زمین مسکن گرانی مسکن اجاره اختیار بخش خصوصی برنامه هایی اجاره نشینی یک میلیون هزار واحد اجاره بها حوزه مسکن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۸» تهران را بررسی کنیم.

یک آپارتمان ۱۱۰ متری دوخوابه در منطقه ۱۸ محله «تولید دارو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۱ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۹۹) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۵ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در منطقه ۱۸ محله «شهرک فردوس» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره خواهید بود.

قیمت خرید واحدهای دیگر در «منطقه ۱۸ تهران» را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۸) متراژ ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
ابراهیم‌آباد ۶۰ ۷,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بهداشت ۷۸ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تولید دارو ۸۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خلیج‌فارس ۸۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سعید آباد ۹۰ _ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاد آباد ۸۵ _ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک امام خمینی (ره) ۷۵ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک فردوس ۸۵ ۱۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک مسلمین ۷۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک ولیعصر ۷۰ ۷,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوی هفدهم شهریور ۸۵ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
یافت‌آباد جنوبی ۸۵ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6087738 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد