Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: فلسفه اصلی یادآوری مصادیق مظلومیت اهل‌بیت (ع) و برپایی مجالس، در این است که واردشدن این مظالم به حضرات معصومین بتواند برای شیعیان در هر دوران نشانه عبرتی باشد تا از تکرار دوباره این شرایط در دوران خود جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی شب گذشته در آیینی که به مناسبت شهادت امام علی(ع) برگزار شد، گفت: دو مسئله اشک در مظلومیت اهل بیت (ع) و زیارت ائمه اطهار در روایات و احادیث به ما توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این که به شیعیان توصیه شده تا در سالروز شهادت این عزیزان خدا و در سوگ مظلومیتشان حتی بعد از هزار و چندصدسال، دور یکدیگر جمع شوند و اقامه عزا کنند، فلسفه‌ای کاملاً مرتبط با زندگی امروزی شیعیان دارد.

وی افزود: این که برخی افراد گمان کنند که عزاداری های آنان به خاطر تسلی بخشیدن به داغ اهل بیت (ع) است، از اساس نادرست است. فلسفه اصلی یادآوری مصادیق مظلومیت اهل بیت (ع) و برپایی مجالس، در این است که واردشدن این مظالم به حضرات معصومین بتواند برای شیعیان در هر دوران نشانه عبرتی باشد تا از تکرار دوباره این شرایط در دوران خود جلوگیری کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مراسمات عزاداری اهل بیت (ع) شرایط فوق‌العاده‌ای را برای تبیین، بصیرت افزایی و تحلیل حقایق تاریخی ایجاد می‌کند و شاید مطرح کردن این حقایق در روزهای عادی نتواند نتیجه فرهنگی مشابهی در دل و ذهن مخاطب کلام به وجود آورد. حقیقت این است که شب شهادت امیرالمومنین (ع) بهترین فرصت برای مطرح کردن مباحث علمی، گفتمانی و حتی اجتماعی است. زیرا امشب قلوب آحاد شیعیان آکنده از عشق و ارادت به مولا امیرالمؤمنین (ع) است و پرداختن به مباحث فرهنگی و اجتماعی بر روی منابر، می‌تواند گام‌های آنان را در صراط جهاد تبیین محکم کند و مولد بصیرت در مردم باشد.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسلمانان در زمان حکومت امام علی (ع)، حضرت را به‌ عنوان حاکمی عادل می‌شناختند. اما درک درستی از جایگاه ولایت نداشتند و به بیان دیگر، باور نداشتند که در صفین باید علی (ع) را به‌ عنوان امام زمان خود یاری کنند. علاوه بر این، بسیاری از مردم توان تحمل عدالت علوی را نداشتند. این عدالت بسیاری از خواص جامعه را نسبت به حکومت امام دل‌زده و بدگمان می‌کرد. عامل سوم نیز مربوط به تفاوت‌های میان سبک زندگی در حکومت حق و سبک زندگی در حکومت باطل بود؛ به‌گونه‌ای برخی افراد با مشاهده عیاشی و مصادیق فساد انگیز در اردوی معاویه، از عبادت و قرآن در اردوی امام علی (ع) رویگردان شدند. نتیجه همه این مسائل، باعث شد تا مردم گرفتار فریب بزرگ به‌ عنوان حکمیت شوند.

وی افزود: اگرچه شکافته شدن فرق امام در محراب مسجد مصداق مظلومیت او بود اما بی‌ بصیرتی ‌های جامعه و مظالمی که بر امیرمومنان وارد شد، مظاهر کامل‌تری از مظلومیت علی (ع) است. بی‌بصیرتی امت در دوران حکومت حضرت کار را به‌جایی رساند که حافظ و قاری قرآن سرانجام شمشیر به دست گرفت و امام را به شهادت رساند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پس از گذشت هزار و چهارصدسال، باید بر اساس سیره و فرامین اهل بیت (ع)، یک مجموعه بصیرتی در اختیار جهان تشیع قرار بگیرد تا در انقلاب‎ های سیاسی و اجتماعی بتوانند متأثر از این بصیرت، خط حرکتی خود را مشخص کنند، مانع از تکرار صفین‌ها شوند و در همه حال، عبرت‌های تاریخ امامت را سرلوحه تعاملات و امورات خود قرار دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مظلومیت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری بیش از اندازه همه انسان‌ها به فضای مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات میان فردی در جوامع مختلف از آن دست مسائلی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از تحلیلگران و جامعه‌شناسان را به خود جلب کرده است. از طرفی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز از این شرایط استفاده کرده و سوژه اصلی آثار هنری و ادبی‌شان را به مواجهه با این فضای جدید اختصاص داده‌اند. 

در سینما و ادبیات کشورمان نیز هستند هنرمندانی که به این مسئله توجه نشان دادند و آثاری را مرتبط با این فضا تولید کرده‌اند. یکی از جدیدترین آثار این ژانر در زمینه داستان‌نویسی کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» است، اثری در ژانر اجتماعی و مفهومی که ۱۰۶ صفحه دارد و انتشارات سیب کال در خوزستان آن را منتشر کرده است. 

این کتاب را مصطفی عظیمی‌فر به رشته تحریر درآورده است و داستان کلی آن در رابطه با یک نویسنده است که تصمیم می‌گیرد یک روز کامل از زندگی را بصورت تحلیلی و نگاه عمیق به محیط پیرامون و جامعه سپری کند. او از ابتدای صبح تا اواخر شب به این سبک از زندگی ادامه می‌دهد. عظیمی فر در این کتاب توانسته از دل  کارهای روزمره زندگی مفهومات و پیام‌های مفیدی را بیرون بکشد. به بهانه انتشار این کتاب گفت‌وگویی با نویسنده آن ترتیب داده‌ایم. 

عظیمی‌فر در رابطه با ایده اصلی که باعث نگارش کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» شد، گفت:  با توجه به فراگیر شدن دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی احساس کردم آدم‌ها کمتر از گذشته‌ ( قبل از همه‌گیر شدن فضای مجازی) رای به با خود بودن و دوستی عمیق با خود می‌دهند. از این رو تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که بتواند مخاطب را دعوت به با خود بودن و وقت گذاشتن بیشتر برای خود درونی دعوت کند.

وی در مورد چالش‌های مربوط به نوشتن کتابی با این ایده خاص هم عنوان کرد: در طول یک سالی که برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم با توجه به سبک کتاب مجبور بودم ارتباط‌ عمیق‌تری با خود برقرار کنم. از این رو مجبور بودم بیشتر در محیط پیرامون شنونده باشم. فرقی هم نمی‌کرد این شنیدن شامل شنیدن صحبت‌های آدم‌ها باشد یا حتی گوش دادن به صدای یک رودخانه، به هر حال برای  بهتر شدن کار باید هر چه بیشتر شنونده باشم. این سبک زندگی در طول یک سال برای من سختی‌های زیادی داشت اما خب نتیجه کار باعث شده تا خستگی از تن من تا حدودی خارج شود.

نویسنده این کتاب با اشاره به جزئیات این اثر درخصوص سخت‌ترین بخش نوشتن کتابش هم اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب در قالب یک داستان بلند یک پارچه طراحی شده، فکر می‌کنم مرتبط ساختن مفاهیم و موضوعات مختلف در قالب یک خط داستانی مستقیم سخت‌ترین کار هنگام نوشتن کتاب بوده است.

عظیمی‌فر در پایان سخنانش در خصوص حسی که کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در مخاطب ایجاد می‌کند نیز گفت: فکر می‌کنم مخاطب پس از مطالعه کتاب به این موضوع فکر کند که چقدر در انجام کارهای معمول روزمره فلسفه و مفهوم نهفته است و شاید خود نیز تا حدودی به این سبک از زندگی روی بیاورد و برای او جذاب باشد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: 

آنقدر غرق فکر کردن هستم که متوجه نمی‌شوم چه زمانی کنار اجاق گاز رسیده‌ام. آرام آن را خاموش می‌کنم و دوباره راهی نانوایی می‌شوم. در کودکی مسیر خانه تا نانوایی بسیار دور بود. اما در جوانی و میانسالی نزدیک است‌. ولی در دوران پیری دوباره دور خواهد شد.

این یعنی قبل از پیر شدن باید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنم تا به مقصدهای تازه‌تر و زیباتری برسم. زیرا اگر چنین نکنم و به مسیرهای نزدیک اکتفا کنم، روزی همین مسیرها بر من چیره خواهند شد و طی کردنشان آرزویی غیر ممکن می‌شود.

بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به نانوایی که مشتری همیشگی آن هستم می‌رسم. ولی در کمال تعجب با کرکره‌ای تا انتها پایین آمده مواجه می‌شوم! یعنی چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد؟ نکند امروز روز تعطیل نانوا است و من بی‌خبر هستم؟ صبر کنید صبر کنید یک پیرمرد در حال آمدن است...

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در قطع رقعی و با کاغذ بالک (نخودی رنگ) از طرف انتشارات سیب کال منتشر شده است. بهای کتاب نیز 250 هزار تومان است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟