Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار امسال نیز روی خوش به کشاورزان کردستانی نشان نداده است؛ قصه بالا و پایین رفتن محصولات و هدر رفت زحمات کشاورزان در دو فصل مانده به برداشت نیز در حال تکرار شدن است تا بار دیگر خستگی یک‌سال کشت و زرع را بر دوش کشاورزان باقی بگذارد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در حالی که حدود دو ماه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، تحولات به وجود آمده در منطقه باعث شده که کشورهای مختلف تغییراتی در سیاست های غذایی خود اعمال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز جزو کشورهایی است که در پی این تحولات صادرات چند محصول خود را اخیرا ممنوع کرده است.

به طوری که بر اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان گمرک به تاریخ ۲۸ فروردین جاری، صادرات چهار محصول «گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز» تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

 این خبری بود که دیروز در تمام رسانه های کشور و فضای مجازی دست به دست شد تا بلکم شاهد کاهش قیمت این محصولات باشیم به طوری که نه تولیدکننده و نه مصرف کننده از آن متضرر نشوند.

هر چند وجود شرایط اقلیمی مناسب در ایران، وجود تنوع زیاد محصولات میوه و تره بار، در اختیار داشتن نیروی انسانی ارزان و دسترسی و سهم صادرات بالا در بازار کشورهای همسایه بویژه عراق و امارات از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری محصول سیب زمینی است اما خلاصه باید تدبیری اندیشیده شود که نه تولید کننده ضرر کند و نه مردم از خریدشان ناراضی باشند چرا که کیلویی ده هزار تومان برای سیب زمینی شاید برای تولید کننده به صرفه باشد و سود زیادی داشته باشد اما برای بسیاری از مردم که جزء خوراک های روزانه است به نوعی برایشان سنگین تمام می شود.

اگر خانواده ای 5 نفره را در نظر بگیریم با خریدن دو کیلو سیب زمینی در ماه حدودا باید 600 هزار تومان را فقط به این محصول اختصاص دهند! لذا در این راستا لازم است طوری تدبیر اندیشیده شود که گرانی های اخیر سیب زمینی با ارزانی ها ی سال های گذشته تناسب معیار داشته و میانه این دو برای تولید کننده و مصرف کننده مد نظر قرار گرفته شود.

بیش ‌از ۹۵درصد از سیب‌زمینی تولیدی کردستان در قروه و دهگلان کشت می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان چندی پیش میانگین رتبه تولید محصول سیب‌زمینی استان کردستان درسطح کشور را شانزده دانست و گفت: این رتبه نشان می‌دهد سیب‌زمینی‌کاران کردستانی عملکرد چشمگیری در زمینه توسعه کشت و برداشت این محصول دارند.

مرادی ادامه می‌دهد: استان کردستان از لحاظ کشت پاییزه سیب‌زمینی جایگاه ویژه خود را دارد. در واقع از این نظر کشت پاییزه از جایگاه ویژه‌ای درسطح کشور برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید سیب‌زمینی استان مربوط به قروه و دهگلان است، اظهار می‌کند: این ۲ شهرستان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در استان به‌شمار می‌روند.

 براین اساس بیش ‌از ۹۵درصد از سیب‌زمینی تولیدی کردستان در قروه و دهگلان کشت می‌شود و کیفیت سیب زمینی استان کردستان بالاست.

کارشناسان معتقدند شرایط آب و هوایی، خاک مناسب و مدیریت تغذیه سیب‌زمینی تولید شده در کردستان از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالای این محصول در استان است.

کلاف در هم پیچیده صادرات

در سال‌های اخیر صادرات محصول همیشه کمک حال و متعادل کننده وضعیت بازار محصولات صادراتی استان کردستان بویژه سیب‌زمینی بوده است. پارسال صادرات مطلوب این محصول به عراق و جمهوری آذربایجان موجب شد تا قیمت‌ها وضعیت مطلوبی داشته و کشاورزان را به کشت بیشتر محصول ترغیب کرد اما مسئولین باید طوری بیندیشند که مردم هم در کنار انها راضی باشند.

با اینکه در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در زمینه تغییر الگوی کشت محصولات کشاوزی در استان کردستان برداشته شده و بتدریج محصولات گران‌قیمت و با آب‌بری پایین جایگزین دیگر محصولات می‌شود اما به نظر می‌رسد که هنوز به صورت جدی بویژه در زمینه محصولات مهمی چون سیب‌زمینی و نیز محصولات باغی که عمده کشاورزان کردستانی در تولید آنها مشغول‌اند اقدام مهم و تاثیرگذار صورت نگرفته است ودر زمینه جایگزین کردن دیگر محصولات و یا کاهش کشت آنها در استان اقدام اساسی انجام نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کردستان سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از ۱۰ روز گذشته و کارخانجات اقدام به خرید و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر اعلام نشده است و کارخانجات نمی دانند به چه قیمت محصول خود را به بازار عرضه کنند. - اخبار اقتصادی -

بهرام رمضانی مدیر عامل شرکت قند بیستون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: حدود 2 میلیون و 400 هزار تن شکر در کشور مصرف می شود که حدود یک میلیون و 400 هزار تن تا یک میلیون و 500 هزار تن در داخل کشور تولید و مابقی وارد می‌شود.

وی افزود: برای سال جاری نیز تا به امروز ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات شکر اختصاص داده شده است که عمده این محصولات نیز توسط بخش خصوصی وارد می شود.

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از 2 روز دیگر

مدیر عامل شرکت قند بیستون ادامه داد: برای بهره برداری و استحصال شکر داخلی و فروش آن در بازار مشکل داریم و وزارت جهاد کشاورزی همواره نرخ جدید فروش این محصول را با تاخیر اعلام می کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از 10 روز گذشته آغاز شده و کارخانجات اقدام به خرید چغندر و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر برای فروش به بازار اعلام نشده است و کارخانجات نمی‌دانند به چه قیمت محصول خود را عرضه کنند.

رمضانی گفت: تعلل در عرضه شکر به بازار شوک وارد می کند و لازم است که وزارت جهاد کشاورزی به سرعت نرخ جدید شکر را اعلام کند.

رمضانی گفت: نرخ خرید تضمینی چغندر از کشاورزان در سال جاری از 2 هزار 800 تومان به 3 هزار و 330 تومان تغییر کرده است.

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: نرخ شکر در سال قبل 25 هزار و 550 تومان تومان درب کارخانه بوده است اما در سال جاری هنوز قیمت جدید اعلام نشده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز 28 هزار تومان وارد شود اما عوارض گمرکی بیشتری برای آن اعمال نشود، نرخ آن از شکر داخلی ارزان تر می‌شود و با توجه اینکه با محصول داخلی قابل تفکیک نیست، امکان اختلاط وجود دارد؛ راهکار دیگر تغییر نرخ ارز واردات شکر از تالار اول به تالار دوم  یا پرداخت مابه التفاوت محصول داخلی با وارداتی به کارخانجات است.

وی افزود: با توجه به تاخیر دولت در پرداخت مطالبات به کارخانه‌های تولید شکر، پیشنهاد می‌شود که دولت از از دو روش اول برای ایجاد تعادل در تعیین نرخ شکر اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی