Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: شصتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نامه شخصیت های آلمانی در مخالفت با ارسال تسلیحات به اوکراین ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۷

شماری از چهره‌های سیاسی و هنری آلمان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور، توقف ارسال تسلیحات به اوکراین را خواستار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، در این نامه، ضمن هشدار درباره تبدیل ناتو به یکی از طرف‌های جنگ آمده است، کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین فقط به تشدید غیر قابل کنترل تخاصم و طولانی‌تر شدن رنج مردمی منجر خواهد شد که در این درگیری‌ها گرفتار شده‌اند.

در این نامه که از سوی چهر‌ه‌هایی نظیر معاون رئیس سابق پارلمان آلمان، دستیار آلمانی دبیرکل سابق سازمان ملل، چند نماینده سابق پارلمان آلمان و مدیر سابق یک مرکز تحقیقاتی نظامی امضا شده است، به «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان درباره «جنگ بزرگ دیگری» مشابه جنگ جهانی اول هشدار دادند.

این چهره‌های آلمانی نوشتند: «اوکراین به میدان جنگ میان ناتو و روسیه بر سر نظم امنیتی در اروپا تبدیل شده است که به بهای زندگی مردم اوکراین تمام می‌شود».

آن‌ها با تشبیه احتمال گسترش این درگیری‌ها به یک جنگی اتمی، درخصوص ویرانی گسترده و پایان تمدن بشری هشدار داده و خواستار در اولویت قرار گرفتن ممانعت از گسترش درگیری‌ها توسط دولت آلمان شدند.

در این نامه آمده است، حمایت‌های نظامی ناتو از دولت کی‌یف فقط رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک را به تأخیر می‌اندازد و به مقاومتی کمک می‌کند که «شانس اندکی برای پیروزی» دارد و این اتحاد نظامی در عوض باید در مسیری گام بردارد که موجب توقف خونریزی‌ها شود.

این مقامات سابق و چهره‌های مطرح آلمانی افزودند، اولین گام در این راستا، توقف تحویل تسلیحات به اوکراین و متقاعد کردن کی‌یف به «خاتمه دادن به مقاومت نظامی» و حرکت به سمت راه‌حل سیاسی است. وضعیت بی‌طرف برای اوکراین و به‌رسمیت شناختن مالکیت کریمه و برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های دونباس می‌تواند «تغییری واقعی» را در رسیدن به توافق ایجاد کند.

این ۱۸ نفر همچنین پیشنهاد کردند شهرهایی مانند کی‌یف، خارکف و اودسا، «شهرهای باز» اعلام شوند و اقدام نظامی را در ازای عدم مواجه با تهاجم روسیه، کنار بگذارند و از این طریق مانع از وقوع تلفات غیرنظامی و ویرانی این شهرها شوند.

آلمانی‌ها از یک سو با از دست دادن بازار انرژی روسیه و بحران اقتصادی ناشی از آن مخالف هستند و از سوی دیگر محموله‌های تسلیحاتی بزرگی برای اوکراینی‌ها ارسال کرده‌اند.

برلین با وجود ارسال گسترده تجهیزات نظامی برای اوکراین، همچنان با انتقادات تندی از سوی متحدان ناتو در شرق اروپا از جمله کشورهای حوزه بالتیک و لهستان مواجه است.

مسکو: اوکراین در پی جعل حمله شیمیایی به اودسا است ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۶

بعد از ادعاهای اثبات‌نشده اوکراین درباره توسل روسیه به سلاح‌های شیمیایی در ماریوپل، مسکو این‌بار درباره برنامه‌ریزی کی‌یف برای جعل حمله شیمیایی دیگری هشدار داد.

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه گفت: «اوکراین قصد دارد از مواد شیمیایی برای متهم کردن روسیه به ضربه زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی در بندر اودسا استفاده کند».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «اوکراین ۹۰ شهروند خارجی از پنج کشور را به عنوان گروگان و سپر انسانی نگهداری می‌کند. ۷۶ کشتی خارجی از ۱۸ کشور همچنان در ۷ بندر اوکراین محبوس هستند».

وزارت دفاع روسیه در ادامه توضیح داد: «ما یک گذرگاه بشردوستانه برای جابجایی ایمن کشتی‌ها و نحوه جلوگیری از تماس با نمایندگان کشورها و شرکت‌ها در این زمینه باز کردیم».

این وزارتخانه همچنین افزود: «ما از سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌های مالک کشتی می‌خواهیم به اثرگذاری بر کی‌یف برای اطمینان از خروج امن آن کشتی‌ها ادامه دهند».

همزمان خبرنگار الجزیره از اوکراین گزارش داد که آژیرهای هشدار حملات هوایی در شهرهای «اودسا»، «پولتاوا» و «کی‌یف» پایتخت اوکراین به‌صدا درآمده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع اوکراین نیز مدعی شد: «نیروهای ما ۴ تانک، ۵ توپخانه و ۱۵ واحد زرهی ارتش روسیه را منهدم کردند».

در این بیانیه ادعا شده است: «نیروهای ما ۱۲ حمله نیروهای روسی را دفع کردند. پدافند ما یک جنگنده سوخو-۲۵ یک موشک کروز و ۳ پهپاد روسی را در دونباس سرنگون کرد».

ممنوع شدن ورود تمام کشتی‌های روسی به بندرها و سواحل آمریکا ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۶

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه گفت که آمریکا ورود تمامی کشتی‌های روس به بندرگاه‌های آمریکا را ممنوع می‌کند.

وی در پیامی توییتری نوشت: «این اقدام بدان معناست که هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا اینکه تحت مالکیت یا در راستای منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت که در بندرگاه‌های آمریکا پهلو گرفته یا به سواحل آمریکا دسترسی داشته باشد».

از سوی دیگر در ادامه اقدامات کشورهای غربی و متحدان آمریکا در قبال روسیه بابت عملیات این کشور در اوکراین، اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرده بود که ورود کشتی‌های روسیه به بنادر کشورهای عضو ممنوع می‌شود.

سفر وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا به اوکراین ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۵

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در سخنانی مدعی شد که روسیه همواره به دنبال محروم کردن اوکراین از حق حاکمیت خود بوده و از همبستگی جامعه بین‌الملل با این کشور قدردانی کرد.

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «به مبارزه در راستای آزادی و استقلال خود ادامه خواهیم داد و توقف جنگ به جز توسط کسی که آن را آغاز کرده، ممکن نیست».

زلنسکی خبر داد که «آنتونی بلینکن» «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع آمریکا فردا (یکشنبه) به کی‌یف سفر خواهند کرد.

وی افزود: «تمایل خود را برای انجام گفت‌وگو نشان دادیم و طرف روس به چیزی که می‌گوید پایبند نبوده و اطلاعات غلط را ترویج می‌دهد».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «هیچ توازنی در روابط میان روسیه و اوکراین وجود نداشته و کی‌یف از همان ابتدا نیز خواستار مذاکرات بوده و گام‌های متعددی برای حمایت از موضع خود برداشتیم».

درخواست زلنسکی برای دیدار با پوتین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با تاکید بر ضرورت دیدار رو در رو و مستقیم با ولادیمیر پوتین گفت که تنها آغازگر جنگ است که می تواند آن را متوقف کند.

به گزارش تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در گفت و گو با این شبکه خبری گفت که دیدار رو در رو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تنها راه دیپلماتیک برای پایان جنگ است.

زلنسکی افزود: تنها کسانی می توانند جنگ را متوقف کنند که آغازگر آن بوده اند.

زلنسکی در پاسخ به این پرسش که که آیا همچنان بر دیدار با پوتین اصرار دارد و آیا فکر می کند که گفت‌وگوها به جنگ پایان می دهد یا خیر، خاطرنشان کرد: فقط آغاز گر جنگ می تواند آن را متوقف کند. وی همچنین افزود: هر انسان سالمی راه دیپلماتیک را بر راه حل نظامی ترجیح می دهد.

زلنسکی در ادامه گفت که از کشته شدن در این جنگ هراسی ندارد هرچند خانواده اش نگران این موضوع هستند.

تایید ارسال پهپاد و موشک توسط انگلیس به اوکراین

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی تایید کرد که کشورش تسلیحات تازه ای برای حمایت از دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه فراهم خواهد کرد.

 براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون گفت که لندن کمک های نظامی دفاعی بیشتری از جمله وسایل نقلیه تحرک محافظت شده، هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح های ضد تانک ارائه می کند.

در ادامه حمایت های انگلیس از اوکراین در برابر حملات روسیه، سخنگوی جانسون روز جمعه اعلام کرد که آموزش نظامی نیروهای اوکراینی در خاک انگلیس همزمان با افزایش حمایت‌های بوریس جانسون نخست وزیر این کشور از کی یف آغاز شد.

آموزش نیروهای اوکراینی برای اولین بار از شروع جنگ در خاک انگلیس انجام شده و این مساله با افزایش حمایت نظامی جانسون از اوکراین تلاقی پیدا کرده است.

انگلیس ۱۲۰ خودروی زرهی از جمله «ماستیف» را که می‌تواند برای شناسایی یا گشت زنی مورد استفاده قرار بگیرد، در اختیار اوکراین قرار داده است.

بوریس جانسون علاوه براین اعلام کرد که سفارت انگلیس در اوکراین که دو ماه پیش، قبل از آغاز جنگ در این کشور تعطیل شد، از هفته آینده بازگشایی می‌شود.

سفارت انگلیس در اوکراین که دو ماه پیش، قبل از آغاز جنگ در این کشور تعطیل شد، از هفته آینده بازگشایی می‌شود.

مخالفت سفیران برزیل، آرژانتین و ونزوئلا با تحریم ها علیه روسیه

رسانه‌های روسیه گزارش کردند، آرژانتین،‌ برزیل و ونزوئلا بر اساس بیانیه‌های منتشر شده از سوی سران هیات‌های دیپلماتیک این کشورها در مسکو، از تحریمها علیه روسیه حمایت نمی‌کنند.

به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، ادورادو آنتونیو زوئیته، سفیر آرژانتین در مسکو در جریان یک گردهمایی با "بی معنی" خواندن تحریمهای اعمال شده علیه روسیه تاکید کرد که این تحریمها در حالت کلی به آن دسته از مردم عادی که از حمایت‌های کمتری برخوردار هستند، ضربه می‌زنند.

همچنین رودریگو بائنا سوارز، سفیر برزیل در مسکو نیز اظهار کرد، برزیل از تحریمها علیه روسیه حمایت نمی‌کند زیرا آنها بر امنیت غذایی تاثیر می‌گذارند و دنیا اکنون در واقعیت جدیدی قرار دارد. این دیپلمات تاکید کرد که برزیل شریک تجاری اصلی روسیه در آمریکای لاتین با گردش تجاری حدود هفت میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

کارلوس رافائل فاریا تورتوزا، سفیر ونزوئلا در مسکو نیز گفت،‌کشور او همچون کوبا و نیکاراگوئه مدت زیادی است که تحت تحریمها زندگی می‌کند. او بیان کرد: ما معتقدیم که مردم روسیه برادر، از پس این تحریمها برخواهند آمد.

اخیرا در جریان سخنرانی وزیر دارایی روسیه طی یک گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در واشنگتن، وزیران دارایی کشورهای برزیل، آرژانتین، چین، هند،‌ عربستان سعودی و اندونزی آنجا را ترک نکردند در حالی که وزرای دارایی کشورهای غربی در اعتراض به جنگ اوکراین آنجا را ترک کردند.

سانتیاگو کافیرو، وزیر امور خارجه آرژانتین نیز تاکید کرد، اعمال تحریم‌ها علیه روسیه منجر به صلح نخواهد شد و آرژانتین از این رویه پیروی نخواهد کرد.

کافیرو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تلام آرژانتین گفت:‌ آنچه که آرژانتین به دنبالش است و پیشنهاد می‌کند، بازگشت به گفتگو با هدف آرام ساختن وضعیت است و ما صادقانه به این که اعمال تحریم‌ها یا محاصره‌ها برای صلح، گفتگو و مذاکرات دیپلماتیک مفید باشند، معتقد نیستیم.

این وزیر خارجه آرژانتین خاطرنشان کرد، این کشور یک چارچوب تنظیمی برای ایجاد تحریم‌های یکجانبه و حتی قانونی که از آن جلوگیری کند، ندارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و دوم رمضان تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا چین آمریکا ماه رمضان میانکاله شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و دوم رمضان تسلیحات به اوکراین علیه روسیه رئیس جمهور تحریم ها کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد

روزنامه آلمانی دی ولت با استناد به پیش نویس توافقنامه گزارش داد که اوکراین مذاکرات صلح با روسیه را به دلیل لزوم تبدیل زبان روسی به عنوان زبان دوم این کشور، کنار گذاشته است.

 بر اساس گزارش اسپوتنیک، مسکو و کی‌یف طی مذاکرات سال ۲۰۲۲ در استانبول در آستانه دستیابی به توافق صلح بودند، در حالی که ظاهرا اوکراین با تبدیل روسی به زبان دوم دولتی، لغو تحریم‌های متقابل، کنار گذاشتن دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی و ممنوعیت قانونی نازیسم موافقت نکرد.

دی ولت افزود که در مقابل، کی‌یف متعهد شد که بی طرفی دائمی خود را حفظ کند، که به معنای کنار گذاشتن جاه طلبی‌های خود برای پیوستن به ناتو، عدم تولید یا در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای و اجازه ندادن نیرو‌های خارجی به استفاده از زیرساخت‌های نظامی آن یا انجام آموزش‌های بین المللی است.

در همین راستا این روزنامه آلمانی ادامه داد، مسکو موافقت کرد که «ضمانت‌های امنیتی جامع» را از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل انگلیس، چین، آمریکا، فرانسه و روسیه به اوکراین ارائه کند. با این حال نتیجه‌ای حاصل نشد.

این درحالی است که برخلاف ادعای روزنامه آلمانی نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه چندی پیش‌گفت که ریاست اوکراین آماده حل و فصل مناقشه با روسیه بود، اما تحت فشار آمریکا تسلیم شد و این کار را نکرد.

او اعلام کرد اگر فشار آمریکا بر کسانی که در راس اوکراین قرار دارند، نبود این وضعیت پیش نمی‌آمد. حتی خود سران اوکراین نیز آماده امضای پیمان صلح بودند و به روسیه پیشنهاد‌های کتبی دادند. 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی