Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سعیدرضا عاملی در نشست هم اندیشی با نمایندگان قوه قضائیه به منظور بررسی ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکر از رییس قوه قضائیه به دلیل تاکید بر نظارت این دستگاه بر اجرای  مصوبات این شورا، اظهار داشت: حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای هم تاکید داشته‌اند که قوه قضائیه باید در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش پررنگی ایفا کند و  سایر دستگاه‌ها که وظایف و تکالیفی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌اند، موظف به اجرای این مصوبات هستند و این مصوبات باید پیامد اجرایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها در احکام، پیوست احکام و بیاناتشان تاکید داشته‌اند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است و اخیرا هم مجددا تاکید کردند که این مصوبات لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه توافق نامه و مکاتباتی که آثار عملی ندارد برای کشورمان مناسبت نیست، افزود: روز به روز وضعیت در کشورمان در حوزه اجتماعی آسیب پذیرتر می‌شود. نمی‌خواهیم بگوییم که این ها صرفا به خاطر اجرا نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بلکه تاکید ما بر فعالیت گسترده دشمن با تمام توان و امکاناتش برای آسیب وارد کردن به کشور است که ضرورت دارد با آن مقابله کنیم و برای تامین سلامت جامعه طرح عملی و قابل اجرا داشته باشیم.

عاملی خاطر نشان کرد: منافقین، آمریکا و دستگاه‌های امنیتی دشمن هرگونه فعالیت علیه امنیت، فرهنگ و اقتصاد کشورمان انجام می‌دهند و همیشه رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم بر فعالیت‌های دشمنان و ضرورت مقابله با آن تاکید دارند. باید قبول کنیم که در دوره جدید شاهد بالاترین سطح دشمنی استکبار جهانی با کشورمان هستیم و این در حالی است که انقلاب اسلامی با پایه‌های مردمی بنا شده و مقابله با این توطئه با هوشیاری مردم و البته هوشیاری دستگاه‌های مسئول مهارپذیر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تا به امروز شاهد مردم‌سالاری و انتخابات‌های مردمی در کشورمان بودیم که نشان دهنده حضور مردم در عرصه‌های سیاسی و سرنوشت ساز کشور است، افزود: دشمن با سانسور چنین واقعیت‌هایی، چهره‌ای سیاه از ایران در جهان منعکس می‌کند و این در حالی است که اعتبار جمهوری اسلامی ایران با رای مردمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضرورت دارد در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی جدی‌تر عمل شود و تاکیدات رییس قوه قضائیه در این زمینه را به فال نیک می‌گیریم؛ چرا که وی در حوزه قوه قضائیه متمرکز و متخصص است و در این زمینه می‌توان تعامل و همکاری خوبی داشت.
 

عاملی با بیان اینکه سازمان بازرسی تا به امروز با شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعامل بوده است، گفت: سازمان بازرسی پیگیری‌های خوبی در زمینه سند تحول آموزش و پرورش ایفا کرد و در این خصوص گزارش تهیه کرد که در راستای درخواست ما بود و شاید در خصوص سایر اسناد ملی کشور کمتر ورود پیدا کرده است؛ چرا که اسناد ملی داریم که نیاز به برنامه اقدام گسترده دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر آن تاکید داشته‌اند مثل سند مهندسی فرهنگی و ۳۰۰ برنامه اقدام که دامنه استانی هم دارد و سازمان بازرسی می‌تواند در مرحله اجرایی کمک شایانی کند.

حجاب ابعاد فرهنگی و اجتماعی و معرفتی گسترده‌ و عمیقی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید براینکه، در واقع حجاب و عفاف احترام به حریم شخصی افراد و نوعی احترام به فضای مشترک اجتماعی است، افزود: دشمن در درجه اول ذهنیت و فکر نسل جوان را نشانه می‌گیرد و از مسیر تبیین غلط آزادی و آزاد بودن و در درجه بعدی از مسیر الگوسازی‌های جذاب ستارگان سینمایی و اجتماعی و تقویت مسیر "لذت گرایی" نسل جوان ما را به سمت و سویی می‌برد که لذت های لحظه‌ای و حسرت‌ها و ناراحتی و افسردگی‌های طولانی را به جا می‌گذارد.

عاملی اظهار داشت: همه ما نسبت به فرد و جامعه مسئولیت داریم و باید مثل فرزندان خودمان فضای راهنمایی و تقویت فرهنگ دینداری و توجه به خدای متعال و الگوسازی ستارگانی که ابعاد چند جانبه سلامت و سعادت را تامین می کنند، توجه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه قصدمان برخورد قضایی و امنیتی با مصوبات فرهنگی نیست، تاکید کرد: باید تصمیمات و مصوبات تا مرحله اجرا دنبال شود. باید در فضای عمومی و فضای نهادی کشور این نگاه و احساس تقویت شود که مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد فقط در قالب حرف نیست، بلکه مصوباتی است که با پیگیری دبیرخانه شورای عالی فرهنگی و تذکر و نظارت قوه قضائیه به مرحله اجرا می‌رسد. اساسا مشروعیت و اعتبار قانون در اجرایی شدن آن است.

وی گفت: در مورد برخی مصوبات مثل مصوبه حجاب و عفاف باید بگویم قصور و تقصیر جدی وجود دارد. در این زمینه، یک مصوبه در سال ۷۴ و یک مصوبه در سال ۸۴ و همچنین یک مصوبه در سال ۹۸ داشته‌ایم، اما نکته اینجاست که در مصوبه سال ۹۸ تاکید کردیم که این مصوبه تکمیل کننده مصوبات قبلی است و این گونه نیست که نقض کننده قبلی‌ها باشد؛ چون مسیر تصویب را تکمیل کرده است و در مصوبه سال ۱۳۸۴ قریب به پنج تکلیف برای قوه قضائیه تعریف شد که یکی از آنها تدوین قوانین لازم و کارآمد در خصوص پیشگیری از بروز گسترش فساد در جامعه بوده است و باید ببینیم که  قوه قضائیه در این خصوص کاری انجام داده است؟ کارآمد کردن قوانین در خصوص پشتیبانی قضایی از ضابطین نیز اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص در مصوبه عفاف و حجاب که باید پشتوانه قضایی خوبی صورت گیرد.

ضرورت افزایش تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه قضا
معاون امور مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه باید از اقدام اخیر حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای رییس قوه قضائیه مبنی بر تاکید بر ضرورت افزایش تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه قضا تشکر کرد، گفت: سال ۹۸ توافقنامه‌ای با موضوع فرهنگی، اجتماعی و علمی میان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوه قضائیه در زمان آیت الله رئیسی به امضا رسید و اخیرا در دیداری که با حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای داشتیم، وی تاکید داشت که یک بازنگری بر این توافق صورت گیرد.

اصغر عبدالهی ادامه داد: اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اهمیت زیادی دارد که در این خصوص با قوه قضائیه جلسات متعددی داشتیم تا نظارت کافی بر عمل به اجرای مصوبات صورت گیرد و برای این کار باید کارگروه بازرسی تشکیل شود.

برخی آسیب های در جامعه به دلیل ترک فعل و کم کاری مسئولان است
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز در این جلسه گفت: ۲۰ مکاتبه ازسال ۹۲ تا سال ۹۵ با قوه قضائیه داشته‌ایم که در این مدت قوه قضائیه به برخی مکاتبه ها به خوبی عمل کرده است، اما در برخی موضوعات اقدام خوبی نداشته است، برای مثال در موضوع سقط جنین، دستگاه قضائیه در استان البرز به خوبی ایفای نقش کرد، اما در برخی دادگاه‌های تهران اعلام کردند که خودتان در سراسر تهران بررسی کنید که چند سقط جنین صورت گرفته است و کار را به خودمان واگذار کردند.

خزعلی افزود: مصوبه عفاف و حجاب هم یکی از تاکیدات رهبرمعظم انقلاب اسلامی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید به خوبی اجرا شود.

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پایان خاطر نشان کرد: مجلس در برخی موضوعات جرم انگاری نکرده است و اگر در حال حاضر قوه قضائیه در خصوص ترک فعل مسئولان اقداماتی انجام می دهد، اما هنوز نوع جرم ها دقیق نیست و درخواست داریم که مجلس شورای اسلامی در جهت دسته بندی جرم انگاری ورود کند.

اولویت های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شود
نماینده سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: به منظور اجرایی سازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است، ابتدا اولویت بندی صورت پذیرد و نیازمند این هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات اولویت دار را مشخص کرده و به سازمان بازرسی اعلام کند تا با جدیت نسبت به اجرایی سازی آن اقدام شود.  

محمد صنایع افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات بسیاری دارد که برخی از آنها ارتباط مستقیم با قوه قضائیه دارد. در مصوبه عفاف و حجاب نیز وظایفی متوجه دستگاه ها شده است و قوه قضائیه نیز وظایفی دارد که طبق راهکارهای اجرایی مصوبه عفاف و حجاب به آنها عمل خواهد شد.

برچسب‌ها حجاب و عفاف سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حجاب و عفاف سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی حجاب و عفاف سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه عفاف و حجاب انقلاب اسلامی سازمان بازرسی قوه قضائیه قوه قضائیه مرحله اجرا دستگاه ها داشته اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کارهای بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبردهای کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آنها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آنها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

کد خبر 6092267

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند