Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@17:59:34 GMT

خواص روغن جینسینگ برای پوست و مو + طریقه مصرف آن

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۸۸۳۸

خواص روغن جینسینگ برای پوست و مو + طریقه مصرف آن

روغن جینسینگ حاوی دو ماده موثر با نام های جین سینوزید و جینتونین است. وجود این ترکیبات در کنار یکدیگر، خواص درمانی فراوانی برای جینسینگ فراهم کرده اند. امروزه و با تحقیقات مراجع معتبر روی ریشه جینسینگ، خواص درمانی آن برای همگان ثابت شده است. ---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


روغن جینسینگ یکی از هزاران داروی گیاهی است که از هزاران سال پیش مورد توجه طبیبان طب سنتی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جینسینگ گیاهی با ریشه ضخیم و سخت است که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. معمولا داروهای ساخته شده از این گیاه، از ریشه آن تولید می شوند. جینسینگ در سه نوع سیبری، سفید (جینسینگ امریکایی) و قرمز (جینسینگ آسیایی) در طبیعت وجود دارد که هریک از آنها خواص ویژه ای دارند. این گیاه، محصولی دیررس است. جینسینگ های نوع سیبری بین 3 تا 4 سال، جینسینگ های سفید حدود 5 سال و جینسینگ قرمز بیشتر از حدود 7 سال پس از کشت، برداشت می شوند.
روغن جینسینگ حاوی دو ماده موثر با نام های جین سینوزید و جینتونین است. وجود این ترکیبات در کنار یکدیگر، خواص درمانی فراوانی برای جینسینگ فراهم کرده اند. امروزه و با تحقیقات مراجع معتبر روی ریشه جینسینگ، خواص درمانی آن برای همگان ثابت شده است. در این محتوا قصد داریم مهمترین خواص روغن جینسینگ برای سلامت انسان را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.
  بررسی خواص کلی گیاه جینسینگ
جینسینگ، به روش های مختلف قابل استفاده است. انواع پودر شده و یا ریشه خام این گیاه را می توان به عنوان دمنوش، یا ماده ای ترکیبی با غذا، به صورت خوراکی مصرف کرد. روغن جینسینگ نیز بیشتر به صورت موضعی و از طریق استعمال خارجی مصرف می شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، کمک به درمان اختلال نعوظ، کمک به درمان بیماری های پوستی، جلوگیری از پیری، تقویت سلامت پوست و مو و... از جمله خواص کلی ریشه گیاه جینسینگ به شمار می روند. یکی از دلایلی که در بسیاری از مواد آرایشی معتبر دنیا، روغن جینسینگ مورد استفاده قرار می گیرد، خواص فراوان آن برای پوست و مو به شمار می رود.
  خواص روغن جینسینگ در کاهش التهابات پوستی
روغن جینسینگ ماده ای سرشار از آنتی اکسیدان است. پوست انسان در شرایط مختلف ممکن است تحت التهاب و یا آسیب قرار گیرد. بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه و... از جمله عوامل التهاب پوست محسوب می شوند. قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفش خورشید و یا آلرژی های پوستی نیز می توانند باعث بروز التهابات پوستی شوند.
روغن جینسینگ با وجود خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات موثری که دارد، قادر است تا حد زیادی التهابات پوستی را کاهش دهد و پوست شما را تسکین دهد. شما می توانید، برای کاهش التهابات پوستی خود، روغن جینسینگ را به صورت مستقیم روی پوست ماساژ دهید. همچنین می توانید با استفاده از ترکیب آن با موادی دیگر مانند روغن نارگیل و سبوس گندم، آن را به صورت ماسک روی پوست خود قرار دهید.
  خواص روغن جینسینگ برای کاهش علائم پیری  

یکی از خواص مهم روغن جینسینگ، نقش موثر آن در کاهش علائم پیری و جوانسازی پوست می باشد. جینسینگ با وجود خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند جریان خون در پوست صورت شما را بهبود ببخشد. همچنین وجود رادیکالهای آزاد، یکی از مهمترین عوامل پیری محسوب می شوند. خاصیت آنتی اکسیدانی جینسینگ قادر است با تولید رادیکالهای آزاد مقابله کند.
وجود این دو ویژگی در روغن جینسینگ باعث افزایش سطح اکسیژن پوست و بهبود روند تولید کلاژن در آن خواهد شد. بنابراین با استعمال این روغن، چروک های ریز صورت به مرور از بین خواهند رفت و پوست شما جوان و شاداب خواهد شد.
  تقویت سیستم ایمنی بدن
طبق مطالعات انجام شده بر افراد مبتلا به سرطان یا بیماری های دیگر که تحت جراحی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند و روغن جینسینگ مصرف کردند، نشان داد که این افراد بهبود قابل توجهی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و تشدید علائم کمتری را تجربه کردند.
مصرف روغن جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی را در افراد مبتلا به سرطان تقویت کند و حتی تأثیر مثبت برخی واکسیناسیون ها علیه بیماری های مختف مانند آنفولانزا را افزایش دهد.
  جلوگیری از چرب شدن و یا خشکی پوست
روغن جینسینگ می تواند به راحتی تولید سبوم در پوست را کنترل کرده و آن را تنظیم کند. تنظیم سبوم، نقش موثری در سلامت پوست ایفا می کند. ترشح بیش از حد سبوم، باعث چرب شدن پوست خواهد شد و ترشح کم آن نیز می تواند شما را به بیماری اگزما دچار کند. هر کدام از این موارد می توانند عوارض بدی برای پوست شما به همراه داشته باشند.
برای مثال چرب شدن پوست باعث افزایش آلودگی در آن خواهد شد. افرادی که دارای پوست چرب هستند معمولا با بیماری های عفونی پوست مانند آکنه نیز درگیر هستند. همچنین سازگاری مواد آرایشی برای افرادی که پوست چرب دارند، کم است. از طرفی، خشکی پوست نیز می تواند باعث بروز اگزما شود.
در صورت بروز اگزما صورت شما پوسته پوسته و ملتهب خواهد شد که می تواند تا حدی از زیبایی چهره شما بکاهد. مصرف روغن جینسینگ می تواند به کنترل سبوم در پوست شما کمک کند. بنابراین پوست شما با مشکلاتی نظیر چرب شدن یا خشک شدن بیش از اندازه مواجه نخواهد شد.
  درمان بیماری پسوریازیس
پسوریازیس، یکی از بیماری های شایع در پوست های حساس است که می تواند توسط روغن جینسینگ بهبود یابد. این بیماری به عنوان صدف پوستی نیز شناخته می شود. این بیماری، از بیماری های ژنتیکی پوستی به شمار می رود و علائم آن به صورت پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست ظاهر خواهد شد. روغن گیاه جینسینگ، با وجود خاصیت ضد التهابی که دارد، می تواند التهابات بیماری پسوریازیس را تسکین داده و به روند درمان آن نیز کمک کند.
  درمان شوره سر با روغن جینسینگ  

یکی از ترکیبات موثر در روغن جینسینگ، ماده ای به نام ساپونین است. ساپونین ماده ای گلیکوزیدی است که معمولا از ریشه گیاهانی مانند جینسینگ به دست می آید. این ماده به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریالی، در بسیاری از داروهای گیاهی مناسب پوست و مو استفاده می شود.
خاصیت آنتی باکتریالی ساپونین در روغن جینسینگ می تواند به درمان شوره سر کمک به سزایی کند. برای جلوگیری از شوره سر، کافی است روزانه مقداری از این روغن را به مدت ده دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  جلوگیری از ریزش مو با روغن جینسینگ
همانطور که گفته شد روغن جینسینگ حاوی ماده ای به نام ساپونین است که از دسته گلیکوزید ها به شمار می روند. بررسی ها و تحقیقات آکادمی های معتبر پوست و مو نشان می دهند که جینسینگ با وجود ساپونین، می تواند نقش موثری در بهبود رشد موهای شما ایفا کند. افرادی که از مشکل کم پشتی مو رنج می برند می توانند روزانه مقداری روغن جینسینگ را روی پوست سر خود ماساژ دهند.
این عمل باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و رشد موهای شما را بهبود خواهد بخشید. بسیاری از شامپوهای ریزش مو نیز، حاوی جینسینگ می باشند.
  طریقه مصرف روغن جینسینگ
شما می تواند روغن جینسینگ را به صورت مستقیم و یا ترکیبی با مواد دیگر روی پوست و موی خود امتحان کنید. مواد ترکیبی مناسب با این روغن برای ساخت ماسک های پوستی شامل روغن نارگیل، روغن بادام، سبوس، خاک رس و... می باشد. جهت خرید روغن جینسینگ اصل میتوانید به فروشگاه bekrina.com مراجعه کنید.
برای ساخت ماسک های مو نیز می توانید از ترکیب این روغن با روغن های دیگری مانند روغن بادام، روغن انگور، روغن نارگیل و... استفاده کنید. با استفاده از روغن جینسینگ به صورت خالص یا ترکیبی می توانید، پوست و مویی سالم و درخشان داشته باشید.

 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: رپرتاژ التهابات پوستی خواص درمانی سیستم ایمنی پوست و مو روی پوست پوست شما خواهد شد ماده ای چرب شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟