Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:45:49 GMT

هزار و ۱۵۰ کارگر گلستانی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۰۳۶۵

هزار و ۱۵۰ کارگر گلستانی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینعلی خواجه‌مظفری روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته کار و کارگر (۵ تا ۱۱ اردیبهشت ماه) اظهارداشت: البته آمارهایی داریم که نشان می‌دهد حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد این افراد به شیوه‌های مختلف در شغل‌های دیگر مشغول کار هستند.

وی با بیان این که تعداد اخراجی‌های کارگری در صنوف و بخش‌های مختلف در سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن ۹ درصد کاهش داشت، بیان کرد: سال ۹۹ در مجموع چهار هزار و ۶۵۵ نفر از مشاغل خود اخراج شدند که این آمار سال قبل چهار هزار و ۲۴۹ نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از سیاست‌های اصلی و اصولی ما حفظ اشتغال موجود است و برای حل مشکلات بین جوامع کارگری و کارفرمایی ۱۶ هیات تشخیص و ۱۱ هیات حل اختلاف داریم که بیش از ۹۰ درصد آرای صادر در دیوان عدالت اداری تایید می‌شود.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بدون ارائه آمار در خصوص صلح و سازش در پرونده‌های دعاوی بین کارگران و کارفرمایان، گفت: هدف اصلی در چنین پرونده‌هایی صلح و سازش است و طبق آمار میزان صلح و سازش در پرونده‌های تشکیل شده در گلستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است اما در مجموع حدود پنج هزار درخواست در سال در سامانه الکترونیک با عنوان "سامانه جامع روابط کار" در گلستان به ثبت می‌رسد.

خواجه‌مظفری ادامه داد: در گلستان سه دفتر کفالت کار برای اتباع خارجی وجود دارد که کارت کار برای اتباعی که مجوز حضور در استان را دارند، صادر می‌کنند و ما پروانه کار برای آنان صادر می‌کنیم.

وی بدون اشاره به تعداد کارت‌های صادر شده برای اتباع بیگانه در گلستان یادآور شد: تاکنون سه هزار و ۴۰ پروانه کار برای متقاضیان صادر شده است.

وی افزود: در بخش تسهیلات روستایی ۶ هزار و ۲۴۲ طرح به میزان پنج هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و در بخش تسهیلات مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان از مجموع ۲ هزار و ۳۸۷ پرونده تشکیل شد برای دریافت ۵۷۵ میلیارد ریال تسهیلات، به هزار و ۵۲۴ طرح در مجموع ۳۴۶ میلیارد ریال تاکنون پرداخته شده است.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در این استان ۲۴ مرکز کاریابی داخلی، ۲ مرکز کاریابی بین‌المللی و ۱۱ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی نیز فعالیت دارند.

خواجه‌مظفری بیان کرد: در اجرای طرح کارورزی برای دانش آموختگان دانشگاهی که سه ماه به صورت آزمایشی مشغول به کار می‌شوند در ۲ و نیم سال گذشته هزار و ۸۰۰ نفر نام نویسی کرده بودند که حدود ۷۰ درصد آنان مشغول به کار شدند.

وی بیان کرد: در سامانه مشاغل خانگی در استان، افرادی که دارای مدرک مهارتی هستند می‌نوانند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند که تاکنون ۵۰۹ نفر نام نویسی کرده‌اند

وی به زیست بوم اشتغال استان اشاره کرد و افزود: در بخش اشتغال سهیمه کل استان برای سال جاری ۳۱ هزار و ۳۱۰ نفر پیش بینی شده که حوزه صنعت، معدن و تجارت با هشت هزار نفر تعهد اشتغال، بیشترین سهم را دارد.

خواجه‌مظفری یادآور شد: نبود سامانه جستجوی شغل چه برای کارجویان و چه کارفرمایان، از مشکلات عمده بیکاری در استان بوده که با راه‌اندازی آن در گلستان، در مدت ۲ ماه گذشته ۴۱۵ کارجو و ۱۴۷ مورد کارفرما برای ۳۸۵ شغل نام نویسی کردند که در مجموع ۴۰ نفر تاکنون سرکار رفته و به اشتغال مشغول شدند.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در گلستان ۱۱ هزار تعاونی ثبت شده داریم که سه هزار و ۷۰ تعاونی فعال هستند و از کل تعاونی‌های ثبت شده هزار و ۴۴۵ تعاونی در کنار یک اتحادیه ویژه بانوان داریم.

وی با اشاره به این که از ۱۷ تعاونی برتر در استان، پنج تعاونی در بخش بانوان بودند، تصریح کرد: ضعیف بودن فرهنگ تعاونی در کشور، اختلافات داخلی مدیران تعاونی‌ها، ادغام شدن آن ها با هم و مسائلی مشابه باعث شده تا برخی تعاونی‌ها فعال نباشند.

وی بیان کرد: انحلال یک تعاونی بین چهار تا هشت میلیارد ریال هزینه برای اداره کل ما دارد و ما نمی‌توانیم سالانه هزار  تعاونی غیرفعال را منحل کنیم اما تلاش داریم تا بتوانیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تعاونی غیرفعال سالانه انحلال‌شان را اعلام کنیم.

خواجه‌مظفری در خصوص تسهیلات تبصره ۲ ماده ۱۸، گفت: سهم استان از محل این ردیف ۷۲۰ میلیارد ریال برای این اداره کل در بخش‌های سلامت، فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان، صنایع دستی، بخش خدماتی و صنایع غذایی و موارد مشابه بوده که تاکنون برای ۱۹۷ میلیارد ریال تسهیلات، طرح‌هایی به بانک‌ها معرفی شدند که ۱۷۳ میلیارد ریال پرداحت شده است.

برچسب‌ها گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گرگان گلستان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری کار و رفاه اجتماعی میلیارد ریال خواجه مظفری کل تعاون اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید امیدی پیش از ظهر سه‌شنبه در جشنواره امتنان استان مرکزی اظهار کرد: مراسم هفته کارگر امسال از چندین هفته قبل با فراخوان جشنواره امتنان آغاز شده و از ۱۰ مهر تا یکم آذر سال گذشته ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد از استان مرکزی در این سامانه ثبت نام کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به انجام ۱۰۸ بازدید میدانی توسط کمیته ارزیابی تصریح کرد: ارزیابی ها منجر به انتخاب ۸ واحد نمونه، ۳ کارگر نمونه و ۲ گروه کار نمونه شد که این افراد تجلیل می شوند همچنین امسال برای نخستین بار یک کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شد.

وی مهمترین شاخص‌های مورد ارزیابی در جشنواره امتنان را، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسایل زیست محیطی و انتقال تکنولوژی و بومی سازی، عنوان کرد.

نرخ بیکاری مرکزی ۸ درصد کاهش یافته است

امیدی بیان کرد: نرخ بیکاری استان از ۷.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷ درصد در سال گذشته رسیده که ۸ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال زایی رتبه اول و دوم را دارد، گفت: سال ۹۶ شاغلان استان ۴۲۵ هزار نفر بوده که تا سال ۹۹ روند نزولی داشته و ۵۱ هزار فرصت شغلی در این بازه زمانی از دست رفته است.

امیدی گفت: از سال ۱۴۰۰ روند فرصت شغلی صعودی بوده تا سال گذشته که ۱۵ هزار و ۷۲۰ شاغل اضافه شده است.

امیدی بیان کرد: ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی استان ۶.۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است.

بازنشستگی ۱۰ هزار نفر از بیمه شدگان مرکزی

وی تاکید کرد: شمار بیمه شدگان اجباری نیز در مایان بهمن سال قبل نسبت به پایان بهمن سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷.۱۷ درصد افزایش داشته است همچنین در این مدت ۱۰ هزار نفر نیز بازنشسته شده اند.

امیدی تاکید کرد: شمار کارگاه های فعال در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به پایان بهمن ۱۴۰۱ به میزان ۶ و ۲۵ صدم درصد معادل هزار و ۴۸۲ کارگاه افزایش یافته است. تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، شاهد افزایش هشت درصدی است.

امیدی تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ به میزان ۴ هزار و ۵۶۵ نفر بیمه بیکاری دریافت می کرده اند که پایان سال گذشته به ۲ هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است.

وی ییان کرد: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲، استان مرکزی با پنج و ۱۷ دهم درصد مقام اول را کسب کرد و استان‌های زنجان و آذربایجان غربی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی این استان در سال گذشته به چهار هزار و ۵۸۷ مورد رسید.

کد خبر 6092891

دیگر خبرها

  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • واگذاری زمین به ۱۸۸ ایثارگر گلستانی در طرح نهضت ملی مسکن
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار
  • آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها
  • دعوت از هفت گلستانی به دومین اردوی تیم ملی جوانان کشورمان
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است