Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@00:57:53 GMT

زنگ خطر خشکسالی بیخ گوش دامداران کرمانشاهی

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۱۱۰۹

زنگ خطر خشکسالی بیخ گوش دامداران کرمانشاهی

تداوم پدیده خشکسالی علاوه بر وارد کردن خسـارت به بخش کشاورزی، دامپروری و مراتع را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، معیشت بخشی از مردم به دامپروری گره‌خورده است، از طرفی رونق صنعت دامپروری بستگی به شرایط اقلیمی دارد.

دامداران در سال‌هایی که با خشکسالی، کمبود نهاده ها و علوفه روبه‌رو می‌شوند ناچار هستند دام ها را حذف کنند گاهی این اقدام با حذف دام‌های مولد و با توان ژنتیکی مناسب نیز همراه است لذا با اتخاذ تصمیمات به موقع توسط مسئولان ذی ربط بایستی مشکلات حوزه دامپروری مرتفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کاهش نزولات جوی باعث کمبود کاه و کلش و علوفه می شود/ با ادامه خشکسالی دامداران ناچار به حذف دام هستند

نادر پرور در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی و تنش خشکسالی در سال های اخیر مراتع استان ضعیف شده اند.

مدیر بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: غالب کشت زراعت استان به صورت دیم است، بنابراین کاهش نزولات جوی باعث کمبود کاه و کلش و علوفه می شود.

وی گفت: پیش بینی می شود با هزینه زیاد ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه و نهاده ها، دامداران تحت‌فشار قرار گرفته و به ناچار تعداد دام ها را حذف کنند.

پرور با اشاره به اینکه در جهادکشاورزی جلسات مستمری در مقابله با خشکسالی و حمایت از صنعت دامپروری در حال انجام است، گفت: امسال سال مهم و سرنوشت سازی برای دامداران خواهد بود اگر نزولات جوی نداشته باشیم همه دامداران روستایی، عشایری و حتی صنعتی باید تعداد دامها را کاهش دهند.

اعطای تسهیلات کم بازده راهی برای حمایت از دامداران 

این مقام مسئول اعطای وام‌های کم بازده را راهی برای حمایت از دامداران برشمرد و تصریح کرد: تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید علوفه، مبارزه با قاچاق دام، شارژ "دامدارکارت" و همچنین جابجایی کاه و علوفه تا حدی می‌تواند مشکلات پیش روی دامداران را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه رونق صنعت دامپروری بستگی به شرایط اقلیمی دارد، گفت: اگر خشکسالی ادامه داشته باشد گران شدن نهاده های دامی دور از انتظار نیست، لذا بر این صنعت تاثیر منفی خواهد داشت.

دکتر پرور خاطرنشان کرد: دامهایی که دائما علوفه مصرف کرده اند، وقتی ناگهان خوراکشان از علوفه به کنسانتره یا نان‌خشک تبدیل می‌شود، در بدن سم تولید شده و این مساله گاهی موجب مرگ ناگهانی دام می‌شود.

 اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه مراتع کمک می‌کند

بهاره طاهریان در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: خشکسالی پدیده‌ای است که منجر به تغییر اکوسیستم، پیشروی کویر، کاهش محصولات کشاورزی و فقیر شدن مراتع می‌شود و باعث آسیب جدی به صنعت دامپروری می‌شود.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی افزود: پوشش گیاهی مراتع رابطه مستقیم با میزان بارندگی در زمستان دارد و کاهش باران و برف، به شدت تولید علوفه را کاهش می‌دهد.

وی افزود: اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع کمک می‌کند و نقش موثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی دارد.

طاهریان گفت: چرای پیش از موعد و کوچ زودهنگام، علاوه بر تخریب و نابودی پوشش گیاهی، باعث فرسایش شدید خاک مراتع می‌شود و در این شرایط افزایش بحران‌های طبیعی همچون ریزگردها، طوفان‌های گردو غبار، سیل و سیلاب‌ها قابل پیش بینی است.

 

این دانش آموخته منابع طبیعی تاکید کرد: رسانه می تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ارزشمند حفظ منابع طبیعی، معیشتی پایدار را برای جامعه بهره بردار رقم می زند، ایفا نماید.

گفتنی است بر حسب آمار اعلام‌شده از سازمان جنگل‌ها و نقشه‌های کاداستر شده در کرمانشاه 854835 هکتار عرصه مرتعی دارد.

به گزارش مرصادنیوز، طبق گفته کارشناسان دو عامل چرای بی موقع  و زودهنگام، تعداد دام بیش از ظرفیت دام از مهمترین عوامل کاهش و تخریب پوشش گیاهی مراتع بشمار می روند و از طرفی طی سالهای اخیر کاهش نزولات آسمانی مزید بر علت شده است و همه این عوامل بر روی صنعت دامپروری تاثیر منفی خواهد داشت.

لذا علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و این امر مهم و حیاتی برای پایداری صنعت دامپروری، برنامه ریزی و همت مضاعف مسئولان را می طلبد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صنعت دامپروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه گفت: طرح «نفس» که مخفف «نجات فرزندان سقط» است، از ابتدای فروردین‌ سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون جان ۱۴ کودک در معرض سقط عمدی را نجات داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا منصوری امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح نفس مخفف نجات فرزندان سقط، در استان کرمانشاه با محوریت سازمان بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه و با هدف کار همه جانبه برای نجات فرزندان سالم سقط عمدی (جنایی) فروردین ۱۴۰۲ تأسیس شد و شروع به کار کرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی و شناسایی والدینی که قصد سقط فرزند سالم خود دارند با ارائه مشاوره مذهبی و روانشناسی، خدمات حمایتی درمانی و معیشتی برای مادران با مشکل مالی از اقدامات اصلی انجام شده در این طرح است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه️ تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ جلسه با مسئولان و مدیران ارشد استان، حوزه‌های بسیج خواهران و کمیته اجرایی داخلی در راستای پیگیری اهداف طرح تشکیل شد.

منصوری ادامه داد: طی هشت روز نمایشگاه مناسبتی برگزار و ۳۹ مورد مشاوره انجام شده است و با یک دستاورد بزرگ، ۳۱ مورد انصراف از سقط جنین ادامه دادند و ۱۴ نوزاد متولد شدند.

وی اضافه کرد: در این راستا به ۱۲ خانواده سبد معیشتی تقدیم و خدمات رایگان درمانی، مشاوره و پاراکلینیکی ارائه شد.

کد خبر 748793

دیگر خبرها

  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • برگزاری تجمع مردم و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی