Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:51:01 GMT

دیابت و فشار خون بالا، دو دلیل عمده بیماری‌های کلیوی است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۱۴۳۲

دیابت و فشار خون بالا، دو دلیل عمده بیماری‌های کلیوی است

رئیس بیمارستان استاد مطهری جهرم روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند، در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می‌توانند مسیر زندگی خود را قبل از گرفتار شدن در چنگال دیالیز تغییر دهند.

دکتر عبدالوهاب رحمانیان افزود: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۷۴ دیالیز در بیمارستان استاد مطهری جهرم انجام شده که تعداد آقایان دیالیزی بیشتر از خانم‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری دارای ۲۳ تخت فعال است و روزانه در دو شیفت صبح و عصر به غیر از موارد اورژانسی، نزدیک به ۴۲ نفر برای انجام دیالیز به این بخش مراجعه می‌کنند که گاهی با مراجعه موارد اورژانسی این تعداد به ۵۳ نفر هم می‌رسد.

وی بیان کرد: بیماران دیابتی، فشار خونی، بیماران کلیوی پلی کیستیک که جنبه ارثی دارد، افراد با مشکل سنگ کلیه، کسانی که دچار مسمومیت با الکل و قرص شده‌اند و... در این بخش بستری و تحت دیالیز قرار می‌گیرند.

رحمانیان اضافه کرد: دیابت و فشار خون از بیماری های مزمن شایع در شهرستان است که باعث نارسایی کلیه و در نتیجه دیالیز شدن افراد می‌شود. اکثر بیماران دیالیزی این بخش به دلیل ابتلا به این دو بیماری مزمن به این بخش مراجعه می‌کنند.

وی عنوان کرد: بخش دیالیز این بیمارستان دارای ۲۶ دستگاه دیالیز است که سه دستگاه آن به صورت رزرو قرار دارد و در مواقع ضروری و اورژانس از آن استفاده می‌شود.

به گفته وی ۹۱ درصد از بیمارانی که در این بخش دیالیز می‌شوند ساکن جهرم و بقیه از بخش‌ها و دیگر توابع شهرستان هستند.

۱۰۶ بیماران کلیوی که تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هستند

مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی جهرم  نیز در گفتگو با ایرنا با اشاره به ۱۰۶ بیماران کلیوی که تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه هستند، گفت:  ۸۸ نفر از آنها از جهرم و ۱۸ نفر از آنها  از شهرستان خفر هستند که  بیمارستان خاتم‌الانبیای خفر خدمات رایگان درمانی در اختیار این عزیزان قرار می‌دهد.

دکتر مهدی احمدنیا افزود: وی آزمایش‌های دوره‌ای، خدمات دندان پزشکی، دیالیز، خدمات بستری و دارویی از اقداماتی است که دانشگاه به صورت رایگان برای این بیماران انجام می‌دهد.

دکتر احمدنیا اضافه کرد: از ۸۸ بیماری که در شهرستان تحت دیالیز قرار می گیرند، ۵۱ نفر آقا و ۳۷ نفر خانم هستند. پایین ترین و بالاترین سن دیالیز در بیماران ۱۳ و ۹۲ سال است.

به گفته وی بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری جهرم دارای یک پزشک فوق تخصص کلیه، ۱۱ پرستار، ۳ کمک پرستار و یک منشی است. این بخش از شنبه تا پنج شنبه  حتی در روزهای تعطیل فعال و تنها در روزهای جمعه ۲۴ ساعته به صورت غیرحضوری است.

خدمات رایگان انجمن بیماران کلیوی شهرستان جهرم

دبیر انجمن بیماران کلیوی شهرستان جهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون ۵ جلسه و دعوت خیرین برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی انجام شده است، افزود: تعداد بیماران دیالیزی و پیوندی و مزمن کلیوی تحت پوشش انجمن بیماران کلیوی شهرستان جهرم ۲۹۸ نفر است که ۱۱۵ نفر از بیماران  دیالیزی و پیوندی برای دریافت وام ۵۰ ، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون ریالی به دانشگاه علوم پزشکی جهرم معرفی شده‌اند.

مهدی مصفا جهرمی با اشاره به برخی اقدامات حمایتی از این گونه بیماران تصریح کرد: توزیع ۱۰ هزار عدد ماسک به بیماران دیالیزی و پیوندی تخت بیمارستانی با تشک مواج و ویلچر ۵ دستگاه جهت استفاده بیماران، تحویل داده شده است.

مصفا با بیان اینکه کمک‌های نقدی به بیماران دیالیزی و پیوندی به مبلغ هشتصد میلیون ریال بوده است، تأکید کرد: کمک‌های غیرنقدی نیز شامل گوشت، برنج، حبوبات، پوشاک و نوشت‌افزار به ارزش چهارصد و پنجاه میلیون ریال بوده است.

دبیر انجمن بیماران کلیوی شهرستان جهرم با اشاره پیگیری و هزینه‌های انجام شده برای راه‌اندازی مطب دندان‌پزشکی به میزان هشت میلیارد ریال، اظهار کرد: تعدادی از بیماران نیازمند دیالیزی و پیوندی به اداره بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام و هلال احمر به منظور زیر پوشش قرارگرفتن و دریافت کمک‌های مردمی و تعدادی از مددجویان جهت دریافت دفترچه خاص معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری انجمن دویست میلیون ریال  است، افزود: ۷۰۰ عدد کارت اهدای عضو توزیع و کلاس‌های آموزشی برای بیماران دیالیزی و مشاوره جهت بیماران پیوندی برگزار شده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها فشار خون نارسایی کلیه جهرم دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فشار خون نارسایی کلیه جهرم فشار خون نارسایی کلیه جهرم دیابت بیمارستان استاد مطهری بیماران دیالیزی دیالیزی و پیوندی میلیون ریال بخش دیالیز فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!