Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@23:32:31 GMT

خرمشهری کوچک در البرز احداث می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۵۷۸۴

خرمشهری کوچک در البرز احداث می‌شود

سرتیپ دوم پاسدار ابوالفضل اسلامی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، در خصوص عملکرد این بنیاد در استان نوپای البرز، گفت: یکی از ماموریت‌های نشر آثار دفاع مقدس تدرس دو واحد دانشگاهی است که در این خصوص ۱۵۰ استاد از کارشناسی ارشد و دکتری جذب کردیم و هم اکنون این دو واحد درسی در دانشگاه‌های مختلف دولتی، آزاد، علمی کاربردی و پیام نور در حال تدریس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ هزارو ۲۵۳ شهید  از البرز تقدیم خاک میهن شد
 
وی افزود: علیرغم اینکه استان البرز در زمان دفاع مقدس شهرستانی بود که حالا سه شهرستان از آن  منتزع شده، بازهم عملکرد البرز در دوران دفاع مقدس درخشان تر از برخی دیگر استان‌هاست و بیش از ۵ هزار و ۲۵۳ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. در دوران دفاع مقدس لشگر سیدالشهداء، تیپ نبی اکرم، تیپ المهدی استان فارس، تیپ ۲۲ رمضان لشگر حضرت رسول و ... را شهرستان کرج پشتیبانی می‌کرده و استان البرز  به خوبی دین خود را به میهن اسلامی ادا کرده است.

تدوین تاریخ شفاهی البرز

این مقام مسؤول تدوین تاریخ شفاهی استان البرز در دفاع مقدس را از ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: علاوه بر این زندگینامه و خاطرات سرداران و رزمندگان دفاع مقدس  استان البرز در حال تدوین است و  بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب در این حوزه تدوین شده است. همچنین در این راستا یادمان سیدالشهدا در استان خوزستان و در منطقه عملیاتی فکه  احداث شده است.

باغ موزه دفاع مقدس با خرمشهری کوچک در البرز

وی احداث باغ موزه دفاع مقدس در پارک جهان نما را  از جمله زیباترین باغ موزه‌های دفاع مقدس در کشور و از اقدامات شاخص بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ذکر کرد و افزود: این مجموعه در زمینه به مساحت ۴۳ هزار متر مربع با زیربنای ۲۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث می‌شود که شامل سالن همایش ۸۵۰ نفری، تالار پذیرایی، مجموعه گالری‌های مختلف است. در این باغ موزه قسمتی از شهر و مسجد جامع خرمشهر، یک پاسگاه مرزی و عملیات کربلای ۵ بازسازی و یک المان شهدای گمنام احداث می‌شود.

 اسلامی با بیان اینکه احداث باغ موزه در استان البرز با سایر استان‌های کشور متفاوت است، گفت: در استان‌های دیگر باغ موزه‌های دفاع مقدس توسط بنیاد و با بودجه دولتی ساخته می‌شود اما در استان البرز  با مصوبه هیات امنا به ریاست استاندار البرز، احداث باغ موزه دفاع مقدس به شیوه سایر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد در سراسر دنیا موزه‌ها مربوط به شهرداری‌ها است؛ بنابراین مجری احداث این موزه نیز شهرداری کرج است و ۶۰ درصد اعتبار آن توسط شهرداری کرج تامین می‌شود.‌ با توجه به ملی و استانی بودن پروژه ۴۰ درصد مابقی را شهرستان‌ها با ضمانت استاندار تامین اعتبار می‌کنند.

وی افزود: این مجموعه در ۴ فاز توسط هیات امنا مصوب شد‌ه که فاز اول آن در ۳ هزار مترمربع تامین اعتبار،  احداث و افتتاح شد. فاز دوم آن  با ۱۳ هزار مترمربع  زیربنا در حال ساخت است. در فاز سوم ساخت مسجد و بخشی از شهر خرمشهر و المان شهدای گمنام و فاز چهارم محوطه سازی و بازسازی عملیات خرمشهر پیش بینی شده است.

تورم نیاز اعتباری باغ موزه دفاع مقدس را دو برابر کرد

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس البرز در خصوص اعتبار مورد نیاز این پروژه، اظهار کرد: در سال ۹۶ همزمان با آغاز پروژه پیش بینی اعتبار برای احداث آن ۳۵۰ میلیارد تومان بود و حالا با بالا رفتن تورم با کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان ساخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد:  تا کنون شهرداری کرج ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای فاز اول و دوم پروژه باغ موزه دفاع مقدس البرز  هزینه کرده  و ۳۰ میلیارد تومان نیز  برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی کرده است. ۵۰ میلیارد تومان نیز  از محل سفر ریاست جمهوری به این پروژه تخصیص داده شده و استانداری البرز نیز به ازای سهم خود زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع به ارزش ۴۹۰ میلیارد تومان در شمال میدان بهارستان اختصاص داده است که با فروش این زمین در تامین اعتبتر مشکلی نخواهیم داشت.

قرارگاه خاتم پا به میدان می‌گذارد

اسلامی گفت: احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان البرز تاکنون توسط  پیمانکار شخصی انجام می‌شد که به پیشنهاد استاندار البرز، قرار است ساخت پروژه به قرارگاه خانم واگذار شود و در مرحله انعقاد قرارداد هستیم. طبق قول  قرارگاه خاتم این پروژه  ظرف دو سال تکمیل می‌شود، بنابراین امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تکمیل و بهره برداری از این  پروژه باشیم.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خرمشهر دفاع مقدس خبرگزاری فارس فارس نیوز کرج البرز قرارگاه خاتم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس میلیارد تومان استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.

وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد