Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جبهه شرقی ارتش روسیه در تلاش برای پیشروی از محور جنوب شهر ایزیوم در استان خارکیف به سمت شهر راهبردی اسلاویانسک است.

سرویس جهان مشرق _ به شصت و یکمین روز و ماه سوم نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین رسیده ایم؛ ارتش اوکراین اگرچه در فاز نخست جنگ مقاومت خوبی از خود نشان داده و توانست مانع سقوط شهر کی‌یف پایتخت این کشور شود، اما همچنان در بحث تهاجمی و بازپس گیری مناطق سقوط کرده کم توان و کند نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالا حجم بسیاری بالای تجهیزات توپخانه ای و زرهی که کشورهای غربی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کنند به منظور افزایش توان تهاجمی این کشور برای انجام ضد حملات در محور جنوبی باشد؛ جایی که علی رغم ۳ هفته نبرد سنگین هنوز اوکراینی ها موفق به بازپس گیری شهر خرسون در غرب رودخانه دنیپرو نشده اند و ارتش روسیه مقاومت سرسختانه ای در این شهر از خود نشان داده است زیرا فرماندهان روس به خوبی می‌دانند سقوط خرسون به معنی عبور قوای اوکراینی از دنیپرو و به خطر افتادن مجدد جبهه شبه جزیره کریمه خواهد بود.

روز گذشته ارتش اوکراین با پیشروی در اطراف شهر خرسون موفق به تصرف ۵ روستای دیگر شد و هر لحظه فشار در این جبهه بر روی مدافعین روسی افزایش می یابد.

در جبهه شرقی اما اوضاع کاملا متفاوت است و ارتش روسیه در تلاش برای پیشروی از محور جنوب شهر ایزیوم در استان خارکیف به سمت شهر راهبردی اسلاویانسک است؛ تصرف این شهر به معنی تصرف قریب الوقوع کراماتورسک در جنوب آن نیز است که در این صورت ارتش روسیه تقریبا منطقه دونباس را به طور کامل تحت کنترل خواهد گرفت و پس از آن بر حفظ مناطق تصرف شده از شرق تا جنوب اوکراین متمرکز خواهد شد.

 پهپاد بیرقدار نقش گسترده ای در جنگ اوکراین ندارد

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای اعلام کرد پهپاد های بیرقدار اوکراینی در جنگ نقش اصلی و برجسته ای ندارند.

وی با بیان این که جنگ اوکراین جنگ بزرگی با انواع تجهیزات از جمله موشک و جنگنده و تانک است که خود را در تاریخ نشان داده اند تاکید کرد که پهپاد ها از جمله Bayrakta TB۲ اگرچه به ارتش اوکراین کمک می‌کنند ولی نتیجه را به تنهایی عوض نمیکنند و این کشور به همه نوع تجهیزات احتیاج دارد نه صرفا پهپاد.

گفتنی است کشور ترکیه به عنوان سازنده پهپاد فوق، پیش از آغاز جنگ اوکراین ۲۰ فروند و در میانه های نبرد نیز ۱۶ فروند پهپاد بیرقدار دیگر به ارتش اوکراین تحویل داده است که تا کنون ۳ فروند از آنها در میدان نبرد سرنگون شده اند.

نگاهی به خسارات تجهیزاتی دو طرف از آغاز نبرد

اگرچه از زمان شروع درگیری‌ها در ۲۴ فوریه ماه گذشته میلادی، آمارهای متناقض و بعضا اغراق آمیز از سوی هر دو طرف در خصوص تلفات و خسارات رقیب منتشر می‌شود اما بر اساس انچه که در ۶۰ روز گذشته در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از میدان نبرد دیده شد حداقل می‌توان لیستی از خسارات تجهیزاتی روسیه و اوکراین در این نبرد را به شکل زیر عنوان کرد:

ارتش روسیه:

_۷۰۴ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از مدل‌های مختلف نظیر تی۷۲، تی۸۰ و تی۹۰

_ ۶۱۱ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام از مدل‌های مختلف نظیر خانواده BMP و BTR

_ ۲۰۴ دستگاه خودروی زرهی هوابرد از مدل‌های مختلف BMD و BTR

_ ۳۳۶ دستگاه خودرو و نفربر زرهی نظیر MT-LB و GAZ

_ ۳۶ دستگاه خودروی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ) مدل KAMAZ

_ ۲۱۴ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۶۲ دستگاه توپخانه کششی

_ ۱۱۹ دستگاه خودروهای مهندسی رزمی

_ ۱۱۰ دستگاه انواع سامانه‌های پدافندی نظیر، بوک ام۲، تور ام۲ و پنتسیر

_ ۱۰ دستگاه رادار کشف

_ ۹۹۰ دستگاه کامیون ترابری و پست فرماندهی متحرک

_ ۲۹ فروند هواپیمای جنگنده و ۱ فروند هواپیمای ترابری

بالگردهای روسی نابود شده در فرودگاه خرسون

_ ۴۹ فروند بالگرد رزمی

_ ۴۱ فروند پهپاد

_ ۹ فروند لنج و کشتی آبی خاکی و ناو جنگی

ارتش اوکراین:

_ ۱۴۸ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از انواع تی۶۴، تی۷۲ و تی۸۰

_ ۱۱۹ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام

_ ۱۳۹ دستگاه نفربر زرهی

_ ۱۱۲ دستگاه خودروی زرهی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ)

_ ۳۲ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۳۱ دستگاه توپخانه کششی

_ ۲۷۵ دستگاه کامیون ترابری

_ ۴۴ دستگاه سامانه پدافندی نظیر اس۳۰۰ و بوک ام۱

_ ۱۵ دستگاه رادار کشف

_ ۲۱ فروند جنگنده رزمی سوخو۲۷ و سوخو ۲۵ و میگ۲۹

بقایای جنگنده سوخو۲۵ اوکراینی

_ ۵ فروند هواپیمای ترابری

_ ۱۴ فروند بالگرد رزمی میل۲۴ و میل۸

_ ۱۵ فروند پهپاد

پهپاد بیرقدار ساقط شده ارتش اوکراین

* قابل ذکر است که لیست خسارات تجهیزاتی فوق تنها بر اساس مواردی است که تصاویری از آنها وجود داشته است و طبیعتا آمار واقعی خسارات هر دو طرف بیشتر از ارقام ذکر شده در بالا است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت جنگ اوکراین و روسیه روسیه اوکراین خرسون منطقه دونباس ترکیه زلنسکی هواپیمای ترابری ارتش روسیه پهپاد بیرقدار خودروی زرهی پدافند هوایی میگ 29 سوخو30 پهپاد اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت دستگاه توپخانه پهپاد بیرقدار دستگاه خودروی ارتش اوکراین جنگ اوکراین میدان نبرد ارتش روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که قرار است کمک‌هایی هنگفت از ایالات متحده آمریکا دریافت کند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه دوباره از جامعه جهانی خواست تا سلاح‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند درحالیکه به تازگی یک کمک 61 میلیارد دلاری در آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته شده است.

زلنسکی همچنین درخواست کرد که مذاکرات رسمی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو آغاز شود.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با واشنگتن درباره حجم حمایت‌های نظامی، مالی و سایر موارد برای ده سال آینده است.

وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شرق رو به وخامت گذاشته است و آنها منتظر دریافت تسلیحات آمریکایی هستند. زلنسکی بارها درخواست سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت کرده است.

اظهارات زلنسکی در مورد ورود به اتحادیه اروپا نیز در حالی است که کی‌یف نامزد پیوستن به این بلوک 27 کشوری است اما روند الحاق سال‌ها طول می‌کشد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ورود اوکراین به ناتو گفته است که این کشور در نهایت به ائتلاف نظامی خواهد پیوست. زلنسکی در اینباره بیان کرد که هر کشوری که ارزش‌های مشترک دارد و آماده دفاع از آنها است شایسته دعوت شدن به ناتو است. 

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین