Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نانوپلاستیک‌های ین ۳۰ تا ۸۰ نانومتر می‌توانند به داخل یک سلول نفوذ کنند و احتمالاً عملکرد آن را مختل کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یک مطالعه جدید به رهبری مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) نشان می‌دهد که فنجان‌های قهوه یکبار مصرف که با پلی‌اتیلن با چگالی کم (LDPE) پوشانده شده‌اند، می‌توانند تریلیون‌ها نانوذرات پلاستیکی را آزاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تأثیر این ذرات بر سلامت موجودات زنده هنوز مشخص نیست، اما به عقیده دانشمندان این یافته‌ها هشداردهنده است زیرا این نگرانی وجود دارد که قرار گرفتن مکرر در معرض چنین آلاینده‌هایی در طولانی مدت اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

دانشمندان تاکنون تعداد بی‌شماری ذرات میکروسکوپی از این پلاستیک‌ها را در اقیانوس‌های جهان و بسیاری از مکان‌های دیگر، از جمله خون انسان، یافته‌اند. این ذرات ریز به دو گروه میکروپلاستیک‌ها (کوچک‌تر از پنج میلی‌متر اما قابل مشاهده با چشم غیر مسلح) و نانوذرات (کوچکتر از یک میکرومتر و غیرقابل مشاهده با چشم غیر مسلح) دسته‌بندی می‌شوند.

در نتیجه تحقیقات دانشمندان روی فنجان‌های قهوه یکبار مصرف و کیسه‌های نایلونی مخصوص مواد غذایی حجم زیادی از نانوپلاستیک در مواد سازنده این پلاستیک‌ها دیده شد و  دانشمندان با اجرای یک برنامه کامپیوتری قدرتمند که می‌توانست ذرات را شمارش کند، موفق شدند نه‌تنها نانوذرات را بشمارند، بلکه اندازه آن‌ها را نیز اندازه‌گیری کنند.

آن‌ها دریافتند اندازه متوسط ​​این ذرات بین 30 تا 80 نانومتر است و غلظت نانوذرات نایلون مناسب مواد غذایی در مقایسه با میزان آزاد شده از فنجان‌های قهوه هفت برابر بیشتر است.

در دهه گذشته، دانشمندان میکروپلاستیک‌هایی بزرگ‌تر از 100 نانومتر را پیدا کرده‌اند اما معتقد بودند که این ذرات احتمالاً آن‌قدر کوچک نیستند که وارد سلول شوند و مشکلات فیزیکی ایجاد کنند. اما نتایج این تحقیق جدید که در earth.com  منتشر شده است بیان می‌کند که این نانوذرات واقعاً کوچک هستند و مشکل بزرگی محسوب می‌‌شوند چرا که  می‌توانند به داخل یک سلول نفوذ کنند و احتمالاً عملکرد آن را مختل کنند.

رسیدن به "زمین بدون پلاستیک" تا چه اندازه ممکن است؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست بحران های محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص دویست و هشتاد وسیله نقلیه توقیفی از پارکینگ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، سرهنگ توانگر گفت: با هدف اجرای طرح ترخیص فوری وسایل نقلیه توقیفی از پارکینگ، دویست و بیست و پنج دستگاه موتورشارژی و پنجاه و پنج دستگاه خودروی توقیفی با همکاری دستگاه قضایی از پارکینگ ترخیص شدند.

وی افزود: این طرح از نهم اردیبهشت به مدت یک هفته اجرا شد و وسایل نقلیه توقیفی به مراجعه کنندگان تحویل داده شد.

رئیس پلیس راهور کیش گفت: ساکنان و گردشگران با رعایت قوانین در زمان رانندگی به حفظ فرهنگ ترافیک کیش کمک کنند.

سرهنگ توانگر خاطرنشان کرد: پلیس راهور با سامانه ارتباط تلفنی ۱۲۰ در تمامی ساعات شبانه روز برای خدمت به مردم آماده است.

دیگر خبرها

  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ترخیص دویست و هشتاد وسیله نقلیه توقیفی از پارکینگ
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • هوای اصفهان سالم است
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»