Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@11:47:55 GMT

قدر لیالی قدر را با درک ویژگی های آن بدانیم

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۳۸۰

قدر لیالی قدر را با درک ویژگی های آن بدانیم

هم‌زمان با فرارسیدن دومین شب از لیالی پرفیض قدر و سالروز شهادت مولای متقیان، حضرت علی (ع)؛ حجت الاسلام عبدالعلی گواهی رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای عزاداران امام اول شیعیان در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام گواهی سخنان خود را به دو حوزه تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش اول به فضیلت شب‌های قدر و ارتباط با خدا از راه های گوناگون و در بخش دوم به بررسی شخصیت والای امیر مؤمنان پرداخت.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به عظمت شب‌های قدر؛ فیوضات ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن شهادت حضرت علی (ع) در این ایام گفت: این سه مناسبت، دروازه های رسیدن به رستگاری و همه از برکات مهم زندگی ما هستند. شب قدر شب عاشقی و برقراری ارتباط با خداست؛ به‌طوری‌که در ایام قدر می‌توان ثمره یک‌سال زندگی خود را از درگاه حضرت حق گرفت و برای ادامه مسیر زندگی، ذخیره کرد. شب نوزدهم شب عرضه اعمال، شب بیست و یکم، شب تصویب اعمال و شب بیست و سوم، شب امضای اعمال ماست و کسی اگر بتواند در این ۳ شب با توسلات قلبی، اعمال خود را به امضای خداوند برساند؛ توفیق یافته‌است.

حجت الاسلام گواهی حکمت را ثمره روزه خواند و افزود: انسان پس‌ از رسیدن به حکمت به مرحله یقین می‌رسد. با روزه می‌توان حکمت را به دست آورد و با این حکمت در شب‌های قدر به یقین دست یافت. شب قدر شأن نزول قرآن کریم است و قرآن پلی است بین ما و رسیدن به فیوضات الهی در ماه مبارک رمضان. در این شب‌ها از خدا زیاد بخواهیم تا خداوند که منبع دهش و خیر است به ما زیاد ارزانی دارد.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران راه های ارتباط با خدا را چند مسیر مختلف عنوان کرد و گفت: خداوند فرموده‌است مغفرت از من و توبه‌ از شماست. در شب قدر با هر گذشته‌ای که داریم باید از خدا مغفرت بخواهیم. اقرار به گناه نزد خدا موجب بخشش آن می شود. وی خاطرنشان کرد: خداوند هم چنین فرموده نعمت از من و شکرگزاری از شماست. خدا در دل‌های شکسته دیده می‌شود و در این شب‌ها دلی که بشکند قیمت پیدا می‌کند. باید قدر نعمت‌های الهی را دانست و آن‌ها را شاکر بود. نمی‌توان منکر مشکلات شد، اما باید نیمه‌ی پر لیوان را هم دید و شکر نعمت‌های خداوند را به جا آورد.

حجت الاسلام گواهی به اجابت دعا نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در جای دیگر فرموده دعا از شما و اجابت از من است. این شب‌ها بهترین فرصت برای اجابت دعا است تا بتوانیم به خواسته‌های مادی و معنوی خود دست یابیم. دعا را باید با خلوص نیت انجام داد و به اجابت آن امید داشت. همچنین خداوند در جای دیگر فرموده قضا از من و رضایت از شماست. خداوند همواره خیر ما را می‌خواهد و باید به آن راضی بود. اگر خواسته ای محقق نشد باید به حکمت خداوند راضی شد چرا که خیر ما در این است. خداوند منان همچنین فرموده بلا از من و صبر از شماست. بلا در زندگی همه ما انسان‌ها وجود دارد و مهم این است که بر این بلاها صبر داشته‌ باشیم. خانه‌ای که در آن بلا نازل نشود عذاب نازل می‌شود. در صبر بر بلا باید به حضرت علی (ع) تأسی نمود. آیا بلاهایی بالاتر از آنکه بر امیرمؤمنان نازل‌شده داریم؟ درحالی‌که آن‌ها را پذیرفت، خم به ابرو نیاورد و تنها به‌خاطر خدا صبر کرد.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح به شخصیت والای امیرمؤمنان نیز اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین، شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیری دارد. علی سمبل همه خوبی‌ها است و باید عمق معنای شخصیتی علی (ع) را شناخت. امیر مؤمنان در شجاعت و مهربانی بی‌نظیر بود. علی (ع)؛ امیر بر نفس خود بود و اطاعت خدا را با جان‌ودل انجام می‌داد. به‌خاطر خدا صبر می‌کرد. عدالت علی (ع) زبانزد همه است و با این صفات نمی‌توان علی (ع) را دوست نداشت. علی (ع) عین علم، سخاوت، رأفت و عدالت است.

حجت الاسلام گواهی تصریح کرد: شب‌های قدر را باید قدر دانست و از فیوضات این ایام بهره‌مند شد. با توسل به مولای متقیان و با برقراری ارتباط با خداوند می‌توان برکات شب‌های قدر را بدست آورد.

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو های مسلح حجت الاسلام گواهی ارتباط با خدا شب های قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا "رسول احمدسیوچ" امام جمعه موقت شهربانه در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مومنان شهر بانه با اشاره به مشکل و معضل و بلای خانمان سوز یاس و ناامیدی که متاسفانه سایه خود را بعضا بر جامعه ما گسترانده اظهار داشت: یکی از معضلاتی که متاسفانه موجب ویرانی زندگی خانواده ها و از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، یاس و ناامیدی در زندگی است؛خداوند متعال در قرآن کریم در شش جا امر فرموده که ای انسانها مایوس نشوید از رحمت و مغفرت پروردگار متعال.

وی گفت: متاسفانه یاس و ناامیدی در زندگی  موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد و جوانان شده و بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است و جوانان به دلیل اینکه از زندگی خود مایوس و ناامید شده اند و رحمت و الطاف خداوند متعال در دل آنها نفوذ نمی کند به زندگی خود پایان می دهند که از نظر شریعت اسلام کاری بسیار ناروا و ناشایست است.

ماموستا احمدسیوچ در ادامه افزود: صفت یاس و ناامیدی صفت انسان مومن و ایماندار نیست بلکه باید بسیار مواظب باشیم که این صفت انسان‌های گمراه و کافر و بی دین است.

وی به آثار یاس و ناامیدی اشاره کرد و اظهار داشت: عواقب و آثار یاس و ناامیدی که از صفات بارز کفار و گمراهان است یکی از آثار یاس و ناامیدی بی ادبی در حق پروردگار است و طبق نظر اجماع علمای اسلام، مایوس بودن عملی حرام است و فرد مرتکب از اسلام بیرون می شود و از جوانان خواست که خدای نکرده با یاس و ناامیدی در دل و درون خود ، خودشان را از اسلام بیرون نکنند و مایوس نشوند و یکی دیگر از آثار یاس این است که خداوند را به درستی نمی شناسند و همچنین یکی از عواقب یاس، زیاده روی از ترس است که نباید از رحمت و الطاف بیکران خداوند غافل شویم.

خطیب نماز جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: عامل و مسبب یاس و ناامیدی رفاقت و دوستی با افراد ناباب و ناسالم است و یکی دیگری تعلقات به مسایل دنیوی است که شکرانه خداوند را به جای نمی آورند.

ماموستا احمدسیوچ خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم صبر پیشه کنیم و از خداوند و توکل به او غافل نشویم و در تنگناها و مشکلات از خداوند یاری بخواهیم و دلبستگی به تعلقات زندگی دنیوی یکی دیگر از مشکلات جامعه بشری است که خود از آثار مهم  یاس و ناامیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد
  • خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد
  • انواع درب ساختمان
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم