Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب های قدر از منزلت بسیاری برخوردار است و با دیگر ایام سال تفاوت دارد؛ به طوری که سرنوشت انسان‌ها در این شب‌ها مقدّر می‌شود.

خداوند متعال در طول سال، فرصت‌های ویژه‌ای را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد تا آن‌ها با بهره گیری از این فرصت‌ها بتوانند به بهترین شکل، رفتار‌ها و عملکرد‌های خود را بازسازی کنند و به همین منظور، در شب‌های قدر، درب‌های رحمت الهی به روی بندگان گشوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام علم الهدی کارشناس مذهبی می گوید: وقتی ما در زمان‌های پُر روزی شدنمان و یا به دلیل مناسبت هایی، جشن‌ها و جشنواره‌هایی برگزار می‌کنیم و تسهیلات و جوایزی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم تا آن‌ها برای خرید و رونق اقتصادی، اشتیاق بیشتری پیدا کنند، خداوند بیشتر از این، به بندگان خود نگاه مهربانانه می‌کند تا جایی که شکل وسیع‌تر همه رحمت‌ها را می‌توان در دستگاه ربوبی پروردگار مشاهده کرد. زیرا او بندگانش را برای عذاب خلق نکرده بلکه او ارحم الراحمین است و رحمت واسعه اش شامل حال تمامی موجودات به ویژه انسان‌ها می‌شود و به همین دلیل، فرصت‌های طلایی را برای بازگشت انسان‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد که این موضوع، یک مرتبه در طول سال برای آن‌ها اتفاق می‌افتد و آن هم شب‌های قدر است.

هیچ زمانی به اندازه شب‌های قدر پُرمنزلت نیست تا حدّی که آسمانیان میزبان زمینیان و در مقابل، زمینیان نیز میزبان آسمانیان می‌شوند و آسمانیان به زمین می‌آیند تا دعا‌های مردم را آمین بگویند و خداوند به برکت آن، دعا‌های انسان‌ها را در شب قدر مستجاب می‌کند.

به گفته علم الهدی، خداوند در قرآن می‌فرمایند: «لیلة القدر خیرٌ من الفِ شهر»؛ یعنی شب‌های قدر از هزار ماه مجرب‌تر و درک آن از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به طوری که بندگان می‌توانند نقشه راه زندگی خود را با بهره گیری از نورانیت این شب‌ها بدست آورند که بدنبال آن، ابواب گسترده‌ای از رحمت الهی نزد آن‌ها گشوده می‌شود و همگی متأثر از توجه، تدبر و بازنگری کردن رفتار‌ها و عملکردهایشان است و به همین دلیل، شب‌های قدر در مقایسه با دیگر شب‌های سال، از وجه تمایز و اولویت خاصی برخوردار است.

او می افزاید: خداوند متعال با توجه به «ارحم الراحمین» بودنش، سرنوشت همه انسان‌ها را خوب مقدر می‌کند و به هیچ بنده‌ای ظلم نمی‌کند و بدِ هیچ بنده‌ای را نمی‌خواهد و ما انسان‌ها هستیم که گاهی اوقات، زندگیمان را بد می‌بینیم و این نشان می‌دهد که نگاه ما با پروردگار متفاوت است و این موضوع که بعضی مواقع، نگران شب‌های قدر و رقم خوردن سرنوشتمان می‌شویم به دلیل نگاهمان است.

این در حالی است که اگر دلداده خداوند باشیم و کار را به او بسپاریم متوجه خواهیم شد که بهترین تقدیر‌ها را برای ما مقدر می‌کند و چه فرصتی بهتر و بالاتر از شب‌های قدر که از آن برای بندگی خداوند استفاده کنیم. زیرا این موضوع همانند بیت «تا نگرید ابر کِی خندد چمن/ تا نگرید طفل کِی نوشَد لبن» است و در حقیقت، ما بندگان باید دست به آسمان بلند کنیم و از معبود، همه خیر‌ها و برکات را برای دیگران و خودمان بخواهیم و در مقابل، پروردگار هم بر اساس مصلحت‌های همه ما، خیر‌ها را در مسیرمان قرار می‌دهند. از اینرو، نباید فکر کنیم بعضی از اتفاق‌ها برایمان شر است چراکه با تدبر و تفکر متوجه خواهیم شد که واقعا چنین نیست و چه بسا برای تأدیب ماست.

اگر مادری، فرزندش را به دلیل خطایی که مرتکب شده است، ادب کند و یا برایش اسباب بازی نخرد، آیا می‌توانیم چنین مادری که کانون عاطفه است و برای تربیت فرزندش تلاش می‌کند را ظالم معرفی کنیم؟

حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی معتقد است، در آیات قرآن، دو نوع عبارت وجود دارد؛ گاهی می‌گوییم «اَتوب اِلیَ اللّه» یعنی منِ بنده گناهکار به خدا پناه می‌برم و یا بعضی مواقع، روبه خداوند مهربان می‌گوییم که «تو بیا پیش من». مثل رابطه مادر و فرزندی که گاهی فرزند پیش مادر می‌رود و غم او را کم می‌کند و گاهی هم مادر نزد فرزند می‌رود تا دل او را بدست آورد. اما همیشه در گام اول، ما پیش خداوند می‌رویم که این شب‌های قدر بهترین زمان است و در مقابل، زمان‌هایی نیز وجود دارد که خداوند به لطف مهربانی اش نزد ما که بنده معصیت کار، غفلت زده و گرفتارش هستیم، می‌آید تا تلنگری به ما بزند.

آن چه که در روایات وجود دارد این است که هر ساله، در شب‌های قدر، نقشه راه انسان‌ها به فراخور و ظرفیتشان تنظیم و ابلاغ می‌شود و گفتنی است که مقدرات آن‌ها از قبل تعیین شده است و انسان‌ها براساس اراده خود، کارهایشان را انجام می‌دهند و در این میان، حضرت مهدی (عج) وسیله خیر هستند که پس از دریافت ابلاغیه ها، همه آن‌ها در نظام هستی اجرا می‌شوند و حتی اگر انسان ها، احیای یک شب قدر را درک کنند بهتر از هزار سال عبادت است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب قدر دعا و مناجات ماه رمضان شب های قدر انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای مجید احمدی

با سلام 

خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید. در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان "سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی" منصوب می شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمائید. 

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فسادستیز و عدالت محور و با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید. 

بهرام عین اللهی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد