Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در ایران، کمتر از پنچ درصد زباله‌ها به چرخه استفاده بازمی‌گردد، گفت: روش‌های سنتی بازیافت از طریق زباله‌گردی و کودکان کار، جریحه‌دار شدن افکار عمومی و هدررفت فرصت‌ها را در پی دارد.

به گزارش ایران اکونومیست از شورای اسلامی شهر تهران، سیدجعفر تشکری‌هاشمی در یادداشتی عنوان کرد: امروز بسیاری از شهرهای دنیا مفهوم پسماند صفر را دنبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتما ما انسان‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانیم به نقطه صفر  (Zero-Waste)  در پسماند دست پیدا کنیم، «پسماند صفر» تنها اسم یک نوع سبک زندگی است که در آن فرد تصمیم می‌گیرد مسئولیت زباله‌هایی را که در طول شبانه‌روز تولید می‌کند، کاملا به‌عهده بگیرد و همچنین سعی می‌کند تولید زباله را به نقطه صفر نزدیک کند.

وی افزود: از عمر دستگاه‌های زباله‌سوز و تبدیل پسماند به الکتریسیته و گرمایش بیش از ۱۵۰سال می‌گذرد. کشورهای توسعه‌یافته و پیشرو این ایده، نجات آب، هوا و خاک خود را با نیروگاه‌های زباله‌سوز آغاز کردند اما در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه ازجمله شهر تهران، تولید زباله و عدم‌چاره‌اندیشی در بازیافت آن به تخریب شدید محیط‌زیست، آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، از بین رفتن زمین‌های بسیار وسیع، تولید گازهای گلخانه‌ای انجامیده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه احتمالا پسماند صفر، آخرین مفهوم رؤیایی برای حل مشکلات پسماند در جامعه جهانی باشد، گفت: معتقدم اگر نتوانیم کاملا به «پسماند صفر» دست یابیم اما می‌توانیم پسماندمان را به صفر نزدیک کنیم؛ کاری که کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند آن را تا مرز ۹۶-۹۵درصد برسانند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: البته اگر شرایط فرهنگی جامعه مهیا و زیرساخت‌ها فراهم شود، ما هم می‌توانیم به این مرز نزدیک شویم؛ برای پیاده‌سازی‌ این مفهوم بخش مدیریت پسماندهای شهری با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته که خوشبختانه در کشور ما بومی‌سازی شده و طی دوره‌های گذشته نمونه‌های موفق آن را تجربه کرده‌ایم، با ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران داخلی و سپردن کار به مردم قابل بسط و توسعه است.

به گفته وی، هم‌اکنون بیوگاز به‌عنوان یکی از منابع عمده تأمین انرژی در دنیا مطرح است و این گاز را به‌طور مستقیم در تأمین انرژی حرارتی و روشنایی و هم به‌عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در مولدهای احتراق داخلی، میکروتوربین‌ها و پیل‌های سوختی برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌دهند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به‌عنوان نمونه، آب گرم برخی از شهرهای سوئیس از محل انرژی حرارتی حاصل از پسماند تامین می‌شود یا در کشور آلمان، ۸۰درصد زباله‌ها بازیافت می‌شود، عنوان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، خدمات جمع‌آوری محصولات قابل بازیافت بسیار بالاست، تأسیسات فرآوری و بازیافت پیشرفته و بازار محصولات بازیافتی بسیار گسترده است و در عین حال، روش‌های عملی‌ برای کاهش آسیب‌هایی که زباله‌ها به سلامت و محیط وارد می‌کند، کاملا شناخته شده‌اند.

وی افزود: این درحالی است که در ایران، کمتر از پنج درصد زباله‌ها به چرخه استفاده بازمی‌گردد و روش‌های سنتی بازیافت از طریق زباله‌گردی و کودکان کار، جریحه‌دار شدن افکار عمومی و هدررفت فرصت‌ها را در پی دارد.

به گفته وی، گرانی و کمبود سوخت‌های فسیلی از مسائل روز جهان است و با توجه به این حقیقت که این سوخت‌ها روزی به پایان خواهند رسید، متخصصان در جست‌وجوی راهکارهای جدیدی برای کسب انرژی هستند؛ یکی از راه‌هایی که نیاز انسان را به سوخت‌های فسیلی کاهش می‌دهد، استفاده از انرژی‌های پاک و انرژی‌های ناشی از بازیافت زباله است که به‌کارگیری این روش‌ها، ضمن تأمین انرژی مورد نیاز، ضامن حفظ محیط‌زیست است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه متأسفانه ما انسان‌ها یک رویکرد خطی را به‌کار گرفته‌ایم؛ با استفاده از مواد اولیه، کالاها را درست کرده و ضایعات باقیمانده را دفع می‌کنیم، خاطر نشان کرد: با درنظر گرفتن اینکه در مدل چرخشی، این امکان وجود خواهد داشت که تولید زباله توسط انسان‌ها، به جای کاستن از سرمایه، به تولید سرمایه منجر شود، برای نمونه، می‌توان از طریق بازنگری و طراحی مجدد محصولات غذایی و بسته‌بندی‌ آنها، مواد امنی تولید کرد که ضایعات آن قابلیت تبدیل شدن به کود را داشته باشند و به رشد کمی و کیفی بیشتر محصولات کشاورزی کمک کنند؛ با این کار، هیچ منبعی در فرایند تولید و مصرف این محصولات از بین نخواهد رفت.

وی گفت: پسماندهای شهری، بیمارستانی و صنعتی، تولید ناخواسته حاصل از فعالیت‌های انسانی است که هر یک از آنها مشکل‌های محیط‌زیستی و بهداشتی بسیاری را ایجاد می‌کند و تهدیدی برای زندگی بشر محسوب می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه معتقدم اگر مدیریت درستی نسبت به هریک از این پسماندهای ناخواسته و خطرناک محیط‌زیست و سلامت اعمال شود، می‌توان این تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد؛ اظهار داشت: ما فرصت زیادی برای نجات این زمین که موهبت الهی است و باید امانتدار آن باشیم نداریم، پس شهرداران شهرهای کوچک و بزرگ باید با فرهنگ و مدیریت جهادی در این امر خطیر گام‌های سرنوشت‌سازی بردارند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شورای شهر ، مدیریت پسماند ، مدیریت شهری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شورای شهر مدیریت پسماند مدیریت شهری تشکری هاشمی پسماند صفر شهر تهران زباله ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۶۰۰ هزارتن گندم از کشاوزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ هزارتن رشد داشته است.

به گفته او، بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های نرمال در اردیبهشت برآورد می شود که میزان خرید تضمینی گندم با پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران و اعلام جایزه تحویل به ۱۲ میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد خواهد داشت.

هاشمی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن برسد که در صورت اعلام جایزه تحویل و جلوگیری از هدررفت تولید، خودکفایی به طور کامل تحقق می یابد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه برداشت گندم در ۸ استان در حال انجام است، افزود: از مسئولان انتظار داریم که هرچه سریع تر جایزه تحویل را اعلام کند تا از هدررفت گندم‌تولیدی جلوگیری می کند.

او گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی و تولید انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه گندم توسط رئیس جمهور اعلام شود و کماکان پیگیر این موضوع هستیم تا از واردات گندم بی نیاز شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • تجلیل از برترین های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • تجلیل از برترین‌های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور