Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  صدای ایران  سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی هفتگی خود، ضمن گرامیداشت روز قدر در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم راهپیمایی روز قدس که از سوی  امام خمینی (ره) بنیان گذاشته شد، توسط ملل آزاده و ملت مسلمان در کشورهای آزاده باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به مذاکرات، اظهار کرد: در گفت‌وگوها آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بوده تمام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، آنچه را که باقی مانده بین ایران و ایالات متحده را از طریق خود در حال پیش بردن است. البته هر دو طرف ایران و اتحادیه اروپا یعنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل، در این امر مشترک بودند که  طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

وی تصریح کرد: هنوز تصمیمی در خصوص اینکه این دیدار در کجا انجام شود و در چه سطحی باشد گرفته نشده ولی در دستور کار است آنچه که مهم است این است که این گفت‌وگو ها از روزی که تنفس برقرار شده متوقف نشده و ادامه دارد.



دوره پنجم گفتگوهای ایران و عربستان برگزار شد 



خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درمورد دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد، تصریح کرد: دوره پنجم گفتگوهای ایران و عربستان سعودی با تلاش‌هایی که  دولت عراق انجام داده بود و همچنین تمهیدات و مساعدت‌هایی که دولت عمان انجام داد در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: گفت‌وگوها در چارچوب‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود رو به جلو است. در این دیدار تمام موارد به صورت جدی مورد گفت‌وگوها قرار گرفت. می‌توان گفت که اگر این گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقاء پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفته جدی در حوزه های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم.



نگرانی جدی ایران در مورد تنش‌ها در مرز دوغارون به هیات حاکمه افغانستان اعلام شد



خطیب‌زاده با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان ایران و افغانستان در مرز دوغارون، بیان داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ایران و افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان ،ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزهای ایران مستقر کرده است با خویشتن داری رفتار کرده است.

وی ادامه داد: البته این موضوع و تکرار این موضوع جای نگرانی دارد؛ ضمن اینکه مرزداران ما دستور و ماموریت دارند که از هرگونه تردد غیر قانونی توسط هر کسی جلوگیری کند. در عین حال ما همواره آمادگی داریم که تعالیم لازم را به مرزداران افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای در مرزها بدهیم. ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم.



انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری، با اطلاع آژانس انجام شد


خطیب‌زاده درخصوص انتقال سانتریفیوژها، گفت: ایران عضو ان. پی. تی است و معاهده عدم اشاعه را پذیرفته و انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری با اعلام و اطلاع آژانس، به  محل امنی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: ما در چهارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که در چارچوب نیازهای خودمان هر اقدامی را زیر نظر آژانس انجام بدهیم. اجازه بدهید نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود و بر اساس آن برنامه ما انجام خواهد شد.



گروه اقدام سریع و مرکز ملی فضای مجازی حملات سایبری را ردیابی می‌کنند



وی در خصوص حمله سایبری خنثی شده شب گذشته به ایران، گفت: ما فقدان جدی در خصوص قوانین آمره بین المللی در حوزه سایبری را احساس می‌کنیم. کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است که در این حوزه‌ها برخی قوانین و مقررات را به یک تفاهم‌نامه جهان شمول تبدیل کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: متاسفانه روزانه تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها و پایگاه ها و موسسات و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد والبته واقعیت امر این است که ردیابی آن‌ها کار ساده ای نیست؛ کما اینکه آنهایی که بعضاً ایران را متهم می‌کنند و گمانه‌زنی‌هایی از سر خیالی و طراحی انجام می‌دهند. 

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما این موضوع را از طریق گروه اقدام سریع در ایران پیگیری می‌کنیم و مرکز ملی فضای مجازی هم این موضوع را در دستور کار دارد. آنچه که دیشب اتفاق افتاده جدایی از این چندهزار حمله روزانه نیست.



ایران میزبان نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان خواهد بود



وی درباره سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به باکو بیان داشت: پروژه‌های مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان طی چند ماه اخیر تعریف شده است سفرها در سطوح مختلف انجام شده و دعوت در سطح روسای دو کشور به صورت متقابل انجام شده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران میزبان نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان خواهد بود که در حال پیگیری است.  سفرهای اقتصادی فقط به وزارت خارجه محدود نمی‌شود و توسط وزرا نیز پیگیری شده است.



ایران تحریم‌های یک جانبه علیه روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد



خطیب‌زاده با بیان اینکه موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن است ما مخالف جنگ هستیم، گفت: جنگ را راه حل نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم از طریق گفت‌وگو و مسیرهای دیپلماتیک این جنگ باید به پایان برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه وزیر خارجه اوکراین و مقامات اوکراین از روز اول از موضع ایران آگاهی داشتند، گفت: سیاست ایران د رمورد جنگ اوکراین، سیاست جامعی است، ریشه‌های این جنگ به ده‌ها سال قبل بر می‌گردد، ریشه این جنگ توسط ناتو با محوریت آمریکا بر علیه روسیه آغاز شد که باید به آن توجه جدی داشت. جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی و جنگ سیاسی ابعاد مختلف این جنگ برخلاف توافق فی‌مابین است. 

خطیب‌زاده تأکید کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نمی‌تواند موافق جنگ باشد؛ ضمن اینکه به عنوان کشوری که سال‌ها هدف تحریم‌های یک‌جانبه بوده نمی‌تواند تحریم‌های یک جانبه علیه یک کشور را هم به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ناتو در جهان، گفت: ناتو ده‌ها هزار افغانستانی، مردم بی‌گناه و کودکان عراقی را قربانی کرد، وزیر جنگ آمریکا دروغ مبنایی برای حمله به عراق درست کرد؛ اما هیچ کسی در دنیا این کشور را تحریم نکرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا نه تنها از گذشته خودش درس نگرفت، بلکه تعرض‌های خود را به کشورهاافزایش داده است، اضافه کزد: طبیعی است که آمریکا نمی‌تواند پلیس، قاضی ،هیئت ژوری و همه چیز در دنیا باشد. ایالات متحده خود در دنیا متهم است و نمی‌تواند مبنای سنجش تحولات بین‌المللی باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دیدار بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: دولت بایدن از روز اول تمام تلاش خود را کرده است که تمام فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرد این امر نشان می‌دهد که تا چه حد کاخ سفید نسبت به برنامه هایی که در وین ادعا کرده که در حال پیگیری است، سردرگمی دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نیست که شاهد چنین گفت‌وگو و رایزنی‌هایی بین آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بوده است.



انتخابات و سیاست داخلی ایالات متحده نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات وین باشد



وی با اشاره به تلاش آمریکا برای مقصر دانستن سپاه در شکل‌گیری توافق با ایران، گفت: فروکاستن آن چه که بین ما و آمریکا باقی مانده به یک موضوع، تنها و تنها خواسته واشنگتن و رژیم صهیونیستی است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن هستند و قابل ساده‌سازی.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنچه که بین ایران و ایالات متحده در حال انجام است رویارویی دو دیدگاه است؛ یک دیدگاه حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرد و سعی می‌کند سیاست خود را بر همه موضوعات بین‌المللی حاکم کند و رویکرد تهران و جمهوری اسلامی ایران که معتقد است مذاکراتی که انجام شده امضا شده مهر و موم شده باید محترم شمرده شود.

خطیب‌زاده تأکید کرد: انتخابات و سیاست داخلی ایالات متحده نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات وین باشد. باید تحریم هایی که ترامپ پایه‌گذاری کرده از بین برود و انتفاع اقتصادی ایران به طور کامل لحاظ شود. اما رژیم صهیونیستی عامدانه این فروکاستن را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: بین ما و روسیه در خصوص سوریه مراودات بسیار جدی و نزدیکی وجود دارد و همواره در همین مسیر موضوعات خود را از طریق هیئت‌های سیاسی و نظامی پیگیری کردیم و چیز پیچیده‌ای وجود ندارد.



وین معطل پاسخ های ایالات متحده است



وی در مورد تاریخ قطعی برای دیدار حضوری مذاکره‌کنندگان گفت: آقای مورا و آقای باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم و گاه روزانه هستند و با هم در ارتباط دارند. اینکه ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بود که بین آقای امیرعبداللهیان و آقای جوزف بورل انجام شده ولی تا الان تاریخی برای این قضیه مشخص نشده است. 

خطیب زاده گفت: روشن است که اگر ایالات متحده پاسخ روشنی داده بود ما الان در وین بودیم. وین معطل پاسخ های ایالات متحده است و متأسفانه واشنگتن در گزارش‌هایی که می‌دهد، تصمیم‌گیری را هر روز به روز دیگری موکول می‌کند، تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی در روزهای اخیر، گفت: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی با دسیسه و نیرنگ تلاش می‌کند این موضوع اول را به موضوع ثانویه تبدیل کند.

وی افزود: افکار عمومی جهان اسلام به‌رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خود می‌داند. مقاومت سازمان همکاری‌های اسلامی و تمام کشورهای آزادی که در مقابل نژاپرستی ایستاده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: برقراری روابط با برخی از سران کشورهایی که اشتباه محاسباتی دارند این رژیم را جری‌تر می کند. اعلام می‌کنم که تمام ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد این موضوع همچنان موضوع اول جهان اسلام است و به‌رغم برخی خیانت‌ها امیدواریم که وعده الهی به زودی محقق شود.

 
 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: سعید خطیب زاده مذاکرات ایران و عربستان مذاکرات وین انرژی هسته ای ایران سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگوی دستگاه دیپلماسی انتقال سانتریفیوژها جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی ایالات متحده انجام شده موضوع اول خطیب زاده گفت وگوها انجام شد گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۹۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه

با آغاز جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره‌انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت. حسن به همراه تعدادی دیگر از رزمندگان برای حضور در جبهه آبادان با تحمل مشقات چندین روزه از طریق ماهشهر و به وسیله لنج از راه خورموسی خود را به این شهر رساند و در ایستگاه هفت مستقر شد. بعدها با فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان، نقش تاریخی خود را در شکستن محاصره آبادان و دفع متجاوزان و اشغالگران بعثی ایفا کرد.

به گزارش ایسنا، توپخانه سپاه در سال دوم جنگ به دنبال پیروزی‌های درخشان در عملیات‌های «فتح‌المبین» و «الی بیت‌المقدس» و به‌ دست‌آمدن حدود ۲۰۰ قبضه توپ غنیمتی از دشمن بعثی، با تلاش افراد خلاق و دوراندیشی چون شهید «حسن تهرانی‌مقدم» و شهید «حسن شفیع‌زاده» بنیان‌گذاری شد. این یگان مراحل رشد و شکل‌گیری خود را در کنار توپخانۀ ارتش در عملیات‌های مشترک ارتش و سپاه، ازجمله رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، محرم، والفجرهای مقدماتی، ۱، ۲، ۳ و ۴ طی و از عملیات خیبر تشکیل مرکز تطبیق آتش و هدایت آتش توپخانه را به‌طورمستقل تجربه کرد.

نقش ارتش در آموزش پاسداران سپاهی واحد توپخانه

تأسیس مرکز آموزش توپخانه در اصفهان و بهره‌گیری از برادران پاسداری که دورۀ عالی توپخانه را در دانشکدۀ توپخانه ارتش گذرانده بودند، سبب شد که در فاصلۀ حدود دو ساله‌ی بین عملیات خیبر تا والفجر۸، کادرهای توپخانۀ سپاه در گروه‌های توپخانه و توپخانه‌های لشکری درحال تشکیل، آموزش‌های لازم را ببینند.

اینک به مناسبت سالروز شهادت شهید «حسن شفیع‌زاده» بخش‌هایی از زندگی نامه، ابتکارات و ویژگی‌های اخلاقی این فرمانده شهید را مرور می‌کنیم.

تولد و کودکی

حسن مرداد سال ۱۳۳۶ در شهرستان تبریز متولد شد. پدر مادر او از مقلدان امام (ره) بودند به همین واسطه حسن نیز با ایشان آشنا شد. سادگی، بی‌آلایشی و گذشت او در سنین کودکی زبان‌زد همه بود. در سن ۱۲ سالگی از نعمت پدر محروم شد. چون فرزند ارشد خانواده بود با آن روحیات و مردانگی‌اش عملاً غمخوار مادر فداکار و دلسوز خود شد. با جدیت تمام و احساس مسئولیت، بیشتر از گذشته هم درس می‌خواند و هم به مادرش در اداره امور منزل کمک می‌کرد و از مساعدت به خواهر و برادرانش نیز دریغ نداشت. ضمن اینکه به ورزش، خصوصاً وزنه‌برداری علاقمند بود، در دوران تحصیل، دانش‌آموزی باوقار، محجوب، مؤدب و کوشا بود و همواره سعی می‌کرد تکالیف دینی خود را انجام دهد.

حسن پس از اخذ دیپلم به سربازی رفت و هم‌زمان با اوج‌گیری حرکت توفنده انقلاب اسلامی در سایه رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) با روحانیون معظم در تبعید، همچون شهید «آیت‌الله مدنی» و شهید «آیت‌الله دستغیب » در تماس بود و در داخل پادگان، فعالیت‌های زیادی در راستای راهنمایی نظامیان و خنثی‌کردن تبلیغات حکومت نظامی انجام می‌داد و در همان حال به پخش پیام‌ها و اعلامیه‌های رهبر انقلاب در داخل و خارج پادگان نیز می‌پرداخت.

روزی که مأمورین رژیم، به دستور فرمانده حکومت نظامی، در تبریز قصد هجوم به منزل شهید آیت‌الله مدنی(ره)، جهت دستگیری ایشان داشتند، او به همراه دوستانش نقشه مقابله با مزدوران رژیم را در مراسم عزاداری عاشورای حسینی طراحی کرده بود، که قبل از هر گونه اقدام، ضد اطلاعات از موضوع با خبر شده و آن‌ها را جهت ادامه خدمت سربازی به مرند تبعید می‌کند. ایشان پس از چندی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر ترک پادگان‌ها، خدمت سربازی را رها کرد و به سیل خروشان مبارزان امت اسلامی پیوست.

فعالیت‌های دوران انقلاب

او با شور وصف‌ناپذیری در روزهای سرنوشت‌ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ تلاش می‌کرد و برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نبود. هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درب پادگان‌ها بر روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب‌الهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت‌المال به دست ضد انقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع‌آوری کردند و گروه مسلحی را جهت دستگیری ضدانقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد.

ورود به سپاه و مقابله باضد انقلاب

شفیع‌زاده بعدها به دنبال تشکیل سپاه، به همراه دیگر برادران، اولین هسته‌های مسلح سپاه را پی‌ریزی کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز در سرکوبی خوانین و اشرار آذربایجان و حزب منحرف «خلق مسلمان» نقش فعال داشت. هنگامی که به همراه «شهید باکری» در سپاه ارومیه انجام وظیفه می‌کرد به‌عنوان مسئول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه، در درگیری‌های متعدد برای سرکوبی گروه‌های فاسد تلاش شبانه‌روزی کرد و توانست در تشکیلات حزب منحله دموکرات نفوذ کرده و باعث متلاشی شدن آن و دستگیری و اعدام تعداد زیادی از کادرهای آنان شود.

بهترین و پر ثمرترین لحظات حضور در سپاه تبریز، روزهایی بود که در بیت شهید آیت‌الله مدنی(ره) به‌عنوان مسئول تیم حفاظت ایشان انجام وظیفه می‌کرد. در جوار آن عالم عارف بود که غنچه‌های خلوص، صداقت، ایثار و زهد شهید شفیع‌زاده گُل کرد و بعدها در جبهه‌های نبرد نور علیه ظلمت میوه داد.

حضور در جنگ و مسئولیت‌ها

با آغاز جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره‌انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت. حسن به همراه تعدادی دیگر از رزمندگان برای حضور در جبهه آبادان با تحمل مشقات چندین روزه از طریق ماهشهر و به وسیله لنج از راه خورموسی خود را به این شهر رساند و در ایستگاه هفت مستقر شد. بعدها با فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان، نقش تاریخی خود را در شکستن محاصره آبادان و دفع متجاوزان و اشغالگران بعثی ایفا کرد.

شهید شفیع‌زاده پس از عملیات «طریق‌القدس» به‌عنوان رئیس ستاد تیپ کربلا که تازه تشکیل شده بود انجام وظیفه کرد و در شکل‌گیری، انسجام و فرماندهی آن نقش اساسی داشت.

در عملیات  «فتح‌المبین» معاون تیپ‌المهدی(عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های او در اذهان مسئولین جنگ و همرزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.

راه‌اندازی فرماندهی توپخانه سپاه

پس از این عملیات، با اندیشه بلندی که داشت و تجربیاتی که کسب کرده بود، متوجه شد با گسترش سازمان رزمی مردمی، برای انجام عملیات بزرگ، نیاز به تشکیلات پشتیبانی آتشی به نام توپخانه می‌باشد. با هم‌فکری تنی چند از فرماندهان، ضمن پی‌ریزی و سازماندهی اولین آتشبارهای توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات «الی بیت‌المقدس» را به‌عهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه بزرگ برآمد. او با برخورداری از قدرت ابتکار، خلاقیت و آینده نگری، همیشه طرح‌های دراز مدت که مبتنی بر واقع‌بینی در کارها و برنامه‌ها بود ارائه می‌داد، ضمن آنکه بر مسأله آموزش نیروهای نیز تأکید فراوان داشت.

بعدها با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود قبضه‌های غنیمتی را در قالب توپخانه‌های لشکری و گردان‌های مستقل توپخانه به سرعت سازماندهی کرد و در «عملیات رمضان»، اکثریت قریب به اتفاق توپ‌ها را علیه دشمن بعثی به‌کار برد و در ادامه، با به‌دست آوردن توپ‌های غنیمتی بیشتر، گروه‌های توپخانه را به استعداد چندین گردان شکل داد. این گروه‌ها بازوهایی قوی برای فرماندهی قوای رزمی و پشتیبانی محکم برای رزمندگان بودند.

در نبردهای خیبر، والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۴، کربلای ۵ که سپاه پاسداران به لحاظ عملیاتی مسئولیت مستقلی داشت، پشتیبانی آتش کل منطقه عملیات، با رهبری و هدایت ایشان انجام گرفت. اوج هنرنمایی و شکوفایی خلاقیت او در عملیات والفجر ۸ تجلی یافت. آتش پر حجم و متمرکزی که با برتری کامل، علیه دشمن اجرا کرد. به اعتراف فرماندهان اسیر عراقی، در طول جنگ کسی به خود ندیده بود؛ زیرا قسمت اعظم یگان‌های دشمن، قبل از رسیدن به خط مقدم و درگیری با رزمندگان اسلام، منهدم می‌شد.

سردار رحیم صفوی فرمانده وقت کل سپاه در پیامی با اشاره به نقش شفیع زاده گفته است: «سیمای او تجلی اراده و مقاومت و تلاش و پیکارش همواره الهام‌بخش رزمندگان بود. عزیزی که ثمره سخت‌کوشی‌های او در جبهه‌ها همیشه مشهود بود. با تقویت آتش سنگین پیکارگران جبهه نور، که صف دشمنان را از هم می‌گسست، رؤیای خام قادسیه را به کابوسی وحشتناک بدل می‌ساخت، اوج قدرت آتش توپخانه را جهانیان در نبردهای والفجر ۸ و کربلای ۵ وکربلای۸ به چشم دیدند و زبان به اعتراف آن گشودند، آن‌جا که شهید عزیز ما و همرزمانش با آتش سهمگین، لشکریان دشمن را مضمحل و ضایعات جبران‌ناپذیری بر خصم زبون وارد نمودند. »

شفیع‌زاده ضمن شرکت در تمامی صحنه‌های عملیاتی، مسئولیت فرماندهی توپخانه و طرح‌ریزی و هدایت آتش پشتیبانی را در قرارگاه‌های مختلف را به‌عهده داشت و آخرین مسئولیت او فرماندهی توپخانه نیروی زمینی سپاه و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بود.

ویژگی‌های اخلاقی

شفیع‌زاده فردی صبور، متواضع، گشاده‌رو و بشاش بود. در تمام امور، ایثار و گذشت بسیاری از خود نشان‌می‌داد و در هر کاری که پیش‌می‌آمد ابتدا خود پیش‌دقم می‌شد. زمان عملیات و در زمانی که آتش دشمن در خط مقدم شدت پیدا می‌کرد، در خط اول حضور می‌یافت و آخرین وضعیت منطقه را برای برنامه‌ریزی صحیح و هدایت دقیق آتش، بررسی می‌کرد. در تصمیم گیری‌ها از نظرات دیگران سود می‌جست و در برخوردها و قضاوت عدالت را رعایت می‌کرد. در روابط اجتماعی، با دیگران رفتاری پخته و پسندیده داشت و در هر محیطی که حضور پیدا می‌کرد همگان را تحت‌تأثیر قرار می داد.

این فرمانده در انجام واجبات و ترک محرمات کوشا بود. به مستحبات اهمیت می‌داد. اهل نماز شب بود. کم سخن می‌گفت و با کردارش دیگران را به عمل صالح دعوت می‌کرد. از تشریفات و تجملات به شدت دوری می‌جست و سادگی و بی‌آلایشی را مشی خود قرار داده بود. در ایام پیروزی انقلاب اسلامی شب و روز نمی‌شناخت و بعد از آن، در طول جنگ تحمیلی، مخلصانه انجام وظیفه می‌کرد و هرگز راحت در بستر نخفت.

برادر این فرمانده نقل می‌کند: «دوبار او را در جبهه دیدم. بار اول زمانی بود که برای دیدنش به پادگان شهید حبیب اللهی اهواز رفتم و سراغ او را گرفتم. دوستانش خندیدند و گفتند اگر او را پیدا کردی سلام ما را هم به او برسان. مرتبه دوم در قرارگاه کربلا بدون هیچ‌گونه تکلفی در کنار سایر نیروها در آن گرمای سوزان جنوب در سنگر خفته بود، در حالی که روزنامه رویش انداخته بود. می‌گفتند شب نخوابیده و خیلی خسته است. او مدام در حال سرکشی از یگان‌ها و هماهنگی آتش پشتیبانی رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ بود و معتقد بود هر چه قبل از عملیات تلاش کند به اذن الهی تضمینی برای موفقیت لشکریان جبهه حق خواهد بود. »

نحوه شهادت

حسن شفیع‌زاده روز هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی «کربلای۱۰» در شمال‌غرب(منطقه عمومی ماووت) درحالی که عازم خط مقدم جبهه بود، خودروی وی مورد اصابت گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به شهادت رسید.

فرازی از وصیت‌نامه شهید شفیع‌زاده

خدایا من به جبهه نبرد حق علیه باطل آمده‌ام تا جان خود را بفروشم. امیدوارم خریدار جان من تو باشی، نه کسی دیگر.

...دلم می‌خواهد که در آخرین لحظه‌های زندگیم، بدنم و جسمم آغشته به خون در راه تو باشد، نه راه دیگر.

...سلام بر امت شهیدپرور و نمونه که با حضور همیشگی خود در همه صحنه‌های حق علیه همیشگی خود در همه صحنه‌های حق علیه باطل، اسلام و امام را یاری کرده و قدرت نفس کشیدن و خواب راحت را از دشمن سلب کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود
  • قهرمان لیگ برتر ایران همزمان فدراسیون و AFC را تهدید کرد
  • انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • خطیب نماز جمعه تهران: به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  •  عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند