Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه عراق وجود هرگونه توافق با ترکیه یا وجود مبنای قانونی که به این کشور اجازه تهاجم به عراق را می‌دهد، تکذیب کرد. - اخبار بین الملل -

به گزاشر گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که حضور فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در پارلمان این کشور با هدف بررسی پاسخ امنیتی، سیاسی و اقتصادی به حملات ترکیه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امپر خارجه عراق اعلام کرد که فواد حسین و مقامات این وزارتخانه روز یکشنبه مهمان پارلمان بودند تا در خصوص حملات به عراق با نمایندگان گفتگو کنند و در این نشست در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای پاسخ دادن به نقض پیوسته حاکمیت عراق تعدادی سوال‌ مطرح شد.

الصحاف افزود: وزیر امور خارجه عراق تاکید کرده که برخی سخنان مبنی بر اینکه توافقنامه‌ای وجود دارد که به ترکیه اجازه هجوم به عراق را می‌دهد، بی‌اساس است و تنها یک هماهنگی بین بغداد و آنکارا پیش از سال 2003 وجود دارد که به ترکیه تنها اجازه حضور تا عمق 5 کیلومتری و در روزهای محدود و با هماهنگی دولت عراق را می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق خاطرنشان کرد که ترکیه به طور مستمر حاکمیت عراق را بدون هیچ گونه مبنای قانونی یا توافق میان دو کشور نقض می‌کند و آنها به ماده 51 منشور ملل متحد برای دفاع از خود استناد می‌کنند و این در حالی است که اجرای آن بدون وجود موافقت رسمی عراق امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد که در سال 2009 پارلمان عراق قانونی را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه اجازه به ترکیه برای ورود به خاک عراق لغو شد.

الصحاف همچنین اعلام کرد که در نشست روز یکشنبه پارلمان عراق بحث شد که آیا صلاح است عراق با نیروی سخت توسط نیروهای امنیتی و نظامی پاسخ ترکیه را بدهد و چگونه می‌توان از لحاظ سیاسی و اقتصادی به این حملات واکنش نشان داد.

این درحالی است که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ضمن اعلام خبر تکمیل مرحله اول عملیات این کشور در خاک عراق، گفت که این عملیات تا از میان رفتن کامل هرگونه تهدید علیه ترکیه در مرزهای مشترک ادامه خواهد یافت.

« «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، افزود که نیروهای ترکیه از مدتی طولانی پیش از آغاز عملیات در شمال عراق در حال تدارکات لازم برای آن و انجام هماهنگی‌های لازم با نهادهای مرتبط بودند.

او گفت که منطقه عملیات دربردارنده بسیاری غارها و پناهگاه‌هاست که باید همگی پاک‌سازی شود و آنچه تاکنون انجام شده فقط مرحله اول عملیات است.

به گفته آکار، نیروهای ترکیه‌ای در این مرحله به همه اماکنی که لازم بود به آنها برسند رسیده‌اند و زمین‌هایی را که لازم بود به کنترل دربیاورند درآورده‌اند و این اهداف هم‌اکنون در دست نیروهای ترکیه‌ای است.

وی افزود: این مرحله اول عملیات است و این عملیات تا ورود به همه پناهگاه‌ها و لانه‌ها و غارهای دشمن و تا از پا درآوردن همه « تروریست» ها ادامه خواهد یافت.در این عملیات فقط «تروریست»ها هدف هستند!

حمله موشکی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

این درحالی است که شب گذشته روسیا الیوم گزارش داد که پایگاه نظامی «زلیکان” متعلق به ترکیه در استان نینوی واقع در شمال عراق  هدف حمله راکتی قرار گرفت.

روسیا الیوم افزود که 6 راکت به سمت این پایگاه شلیک شده است.

همزمان برخی منابع کُردی اعلام کردند که شش راکت به‌ سوی پایگاه نظامی ترکیه در منطقه‌ «بعشیقه»‌ واقع در استان نینوا در شمال عراق شلیک شده‌ است.

در این اطلاعیه‌ ذکر شده‌ که‌ سه‌ راکت به‌ نزدیکی این پایگاه اصابت کرده‌ و هیچ زیان و آسیب جانی و مادی را به‌ دنبال نداشته‌ است.

همچنین اعلام شده‌ که‌ این رکت‌ها از منطقه‌‌ای به‌ نام دوراهی «عمر قاپچی» شلیک شده‌ بودند.

حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراقواکنش جدید وزیر خارجه عراق به عملیات نظامی ترکیهنگاهی به اهداف حملات گسترده ترکیه در  شمال عراق و ابعاد آن

یادآور می‌شود که  روز دوشنبه (18 آوریل) ترکیه عملیات گسترده هوایی خود به مناطقی در عمق خاک عراق را آغاز کرد. این عملیات با واکنش اعتراضی دولت و رهبران سیاسی عراق مواجه شده است.

دفع حمله داعش به خانقین

بغداد  الیوم گزارش داد که نیروهای حشد شعبی عراق دو حمله عناصر تروریستی داعش به خانقین در استان دیالی را ناکام گذاشتند.

عناصر گروه تروریستی داعش به یکی از مراکز امنیتی نیروهای حشد شعبی در منطقه سید «بهلول» در ناحیه «حمرین» شهر خانقین حمله کردند که این حمله توسط نیروهای حشد شعبی دفع شد.

نیروهای حشد شعبی همچنین حمله عناصر باقیمانده داعش به یک مجتمع مسکونی در «حمرین» را ناکام گذاشتند که در این عملیات دو رزمنده حشد شعبی به صورت جزئی مجروح شدند.

فعالیت و حملات تروریستی عناصر باقیمانده داعش به نیروهای امنیتی و شهروندان غیرنظامی در استان های شمالی عراق از جمله دیالی، صلاح الدین و کرکوک طی ماه مبارک رمضان افزایش یافته است.

عناصر باقی مانده‌ای از داعش هنوز در مناطقی از بغداد، صلاح الدین، دیالی، کرکوک، نینوا و الانبار فعالیت دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق نیروهای حشد شعبی امور خارجه عراق پایگاه نظامی شمال عراق نظامی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد

ام فهد اینفلوئنسر عراقی سال گذشته به اتهام انتشار ویدئو‌هایی که «خلاف عفت» تشخیص داده شده بود به زندان محکوم شد. دو مقام امنیتی عراق که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که ام فهد در یکی از خیابان‌های بغداد به ضرب گلوله یک مرد موتورسوار به قتل رسید. 

این زن جوان در شبکه‌های اجتماعی «تیک تاک» و «اینستاگرام» صد‌ها هزار دنبال‌کننده (فالوئر) داشت. 

او در بسیاری از ویدئو‌هایی که منتشر می‌کرد در حال رقص با ترانه‌های خواننده‌های عراقی بود. 

دادگاهی در عراق در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ ام فهد را به دلیل انتشار ویدئو‌های «خلاف عفت» و «جریحه دار کردن عفت و اخلاق عمومی» به شش ماه زندان محکوم کرده بود. 

تصاویر ویدئویی طی ساعات گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که گفته می‌شود لحظه تیراندازی به ام فهد را نشان می‌دهد.

مقام‌های عراق از کاربران اینترنتی خواسته‌اند تا با مراجعه به یک پلتفرم ویژه، موارد «غیر اخلاقی» در شبکه‌های اجتماعی را گزارش کنند. شماری از ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی عراق از زمان معرفی این پلتفرم یا به زندان محکوم شده‌اند یا مجبور به عذرخواهی علنی بابت محتوای منتشرشده در حساب‌های خود شده‌اند. 

تاره فارس، مانکن و اینفلوئنسر عراقی پیش از این در سال ۲۰۱۸ به ضرب گلوله در بغداد کشته شده بود.

منبع: یورونیوز

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت