Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدجعفر حسین پیام، نماینده سازمان بهداشت جهانی در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا نوشت:

"جمهوری اسلامی ایران به طور موثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است."

متن پیام نماینده سازمان بهداشت جهانی به وبینار روز جهانی مالاریا که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به شرح زیر است:

عالیجنابان، همکاران و دوستان گرامی

در این روز جهانی مالاریا، ما باید به یاد داشته باشیم که با وجود این که این بیماری قابل پیشگیری و درمان است؛ اما در سال ۲۰۲۰، مالاریا جان ۶۲۷۰۰۰ نفر را گرفته و حدود ۲۴۱ میلیون مورد جدید را مبتلا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمار و ارقام بیانگر حدود ۱۴ میلیون مورد و ۶۹۰۰۰ مرگ بیشتر در مقایسه با سال قبل است (گزارش جهانی مالاریا ۲۰۲۱).

دنیا در مسیر رسیدن به ۲ هدف حیاتی راهبرد فنی جهانی WHO برای مالاریا ۲۰۱۶-۲۰۳۰ قرار ندارد:

· کاهش بروز جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰
· کاهش نرخ مرگ و میر جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰

اقدامات فوری و هماهنگ برای بازگرداندن جهان به مسیر دستیابی به این اهداف و همچنین اهداف توسعه پایدار برای مالاریا تا سال ۲۰۳۰ مورد نیاز است.

روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۲ با موضوع «بهره گیری از نوآوری برای کاهش بار بیماری مالاریا و نجات جان افراد» مشخص شده است.

سازمان جهانی بهداشت بر نقش حیاتی نوآوری در تسریع پیشرفت به سمت اهداف جهانی مالاریا تمرکز خواهد کرد.

ابزار‌های نوآورانه جدید از جمله نوآوری در مداخلات جدید کنترل ناقلین و حشره کش‌ها، ابزار‌های تشخیصی بهبود یافته، و دارو‌های موثرتر، در کنار ابزار‌های دیگر برای دستیابی جهان به این اهداف حیاتی هستند. دستیابی به اهداف نیازمند نوآوری‌هایی در نحوه انتخاب و ارائه ابزار‌های موجود است.

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت فوق العاده‌ای در راستای حذف مالاریا بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران به طور موثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است.

مایه خرسندی ما است که از جمهوری اسلامی ایران برای به روز رسانی راهبرد‌های ملی به منظور پیشگیری از انتقال مجدد، مستندسازی برنامه، صدور گواهینامه حذف مالاریا و تهیه تجهیزات و مواد مصرفی حیاتی به ویژه در زمان همه گیری کووید ۱۹ حمایت کنیم تا نظام مراقبت بیماری و کنترل ناقلین حفظ شود.

از آن جا که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مدیر کل سازمان جهانی بهداشت برای آغاز فرآیند صدور گواهینامه درخواست کرده اند، دفتر‌های مرکزی سازمان جهانی بهداشت، منطقه‌ای و کشوری در آخرین قدم‌های صدور گواهینامه ایران عاری از مالاریا در آینده نزدیک همراه شما خواهند بود.

با توجه به گزارش اخیر شناسایی پشه آئدس مهاجم، ایران باید نظارت و کنترل بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین خود را در یک رویکرد یکپارچه تقویت کند تا دستاورد‌ها را حفظ کند و از گسترش سایر بیماری‌های منتقله از طریق ناقل به ویژه بیماری‌های منتقله از طریق آئدس مانند تب دنگی و چیکونگونیا جلوگیری کند.

من مطمئنم ایران با استفاده از رویکرد‌های نوآورانه برای بسیج منابع محلی و فن آوری‌های جدید، تعامل با جوامع محلی و همکاری بین بخشی، می‌تواند تجربیات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارد و تعهد خود را برای پایان دادن مالاریا به دنیا نشان دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهداشت جهانی مالاریا روز جهانی مالاریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی