Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@11:22:20 GMT

ضرورت ساماندهی نهر شعبان/ کشت دوم در نهاوند ممنوع است

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۱۹۱۱

ضرورت ساماندهی نهر شعبان/ کشت دوم در نهاوند ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر سلگی دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند عنوان کرد: با توجه به اهمیت ساماندهی این نهر و نقش آن در تنش کم آبی، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مربوطه زیر نظر بخشداری مرکزی فعال شده تا با بررسی همه جوانب امر، مشکلات را رصد کرده و برای آن راه حل ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در سرچشمه گاماسیاب پنج دهنه سربند وجود دارد که نیاز به اصلاح دارند تا آب به صورت متوازن به نقاط پائین‌دست انتقال یابد، لازم است قبل از آبگیری نهر شعبان این سربندها اصلاح و مرمت شوند تا مانع از به هدررفت آب توسط کشاورزان منطقه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه از جمله مشکلات عمده نهر شعبان در حوزه سازماندهی، لایروبی، توزیع آب و رفع حریم است، گفت: مشکلات این نهر که از انهار مهم شهرستان است باید از سوی استان مورد توجه قرار گیرد.

سلگی در ادامه بر ضرورت اصلاح سربندها برای جلوگیری از به هدر رفتن آب و توزیع متوازن تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط آبی تحت هر شرایطی کشت دوم در نهاوند ممنوع است، کشاورزان و بهره برداران باید بدانند که با توجه به کاهش بارش‌ها و وضعیت آبی هرگونه کشت دوم در نهاوند تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و ۱۶۰ چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز وجود دارد که حدود ۸۰۰ مورد آن برای مصارف کشاورزی و مابقی برای مصارف صنعتی، خدماتی و شرب مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست فرمانداری نهاوند همچنین از مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: برای جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی مهمترین کار نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز است.

وجود ۱۱۶۰ چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در نهاوند

در ادامه جلسه، رئیس امور منابع آب شهرستان نهاوند گفت: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه آب تمام چاه‌های مجاز باید پروانه بهینه بهره‌برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند

اکبر دهقانی گفت: در نهاوند یک‌هزار و ۱۶۰ چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز وجود دارد که حدود ۸۰۰ مورد آن برای مصارف کشاورزی و مابقی برای مصارف صنعتی، خدماتی و شرب مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از مصرف بی رویه آب زیرزمینی این شهرستان، افزود: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه آب تمام چاه‌های مجاز باید پروانه بهینه بهره‌برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند.

رئیس امور منابع آب نهاوند در ادامه، تاکید کرد: برای جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی ۱۱ راهکار از سوی وزارت نیرو اعلام شده که مهمترین آنها نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و تقویت گشت‌های کم آب بر و زود بازده می‌باشد.

دهقانی تصریح کرد: در حال حاضر، ۴۸۵ انواع چاه عمیق و نیمه عمیق در این شهرستان دارای کنتور است که میزان مصرف آب را مدیریت می‌کنند و ۱۷۰ چاه نیز که فاقد کنتور بود پلمب شده و به کنتورساز معرفی شده‌اند.

در ادامه جلسه، بخشدار مرکزی نهاوند با اشاره به اهمیت نهر شعبان در انتقال آب به بخش کشاورزی نهاوند گفت: نهر شعبان ۱۵ کیلومتر است که یک هزار و ۹۵۰ کیلومتر از اراضی کشاورزی و باغات نهاوند را مشروب می‌کند.

حجت بهرکشکول افزود: ۵ سربند از رودخانه گاماسیاب منشعب می‌شود که نهر گبری، نهر وراینه-بیان، نهر بیان-تکه، نهر فیازمان و نهر شعبان است که در ابتدای این انهار نیاز به نصب دریچه و همچنین نصب دستگاه اندازه گیری آب برای تقسیم و نظارت بر عدالت تقسیم آب به میزان سهم هر یک از انهار است.

وی با اشاره به اینکه طی جلسات سال گذشته برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی جهت نهر شعبان و انهار منشعب از رودخانه گاماسیاب را داشته ایم، گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها طی سالهای اخیر و به منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع آب به افرادی که فاقد مجوز چاه بوده‌اند، اخطار لازم داده شد.

بخشدار مرکزی نهاوند با بیان اینکه خوشبختانه اغلب آنها به صورت توافقی زیر نظر کارشناسان نسبت به مسدودسازی چاه خود اقدام کردند، در خصوص مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز گفت: تاکنون تعداد ۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق که به صورت غیر مجاز در شهرستان نهاوند مسدود شده است.

بهرکشکول با تصریح بر اینکه تعداد ۳۵ کنتور هم برای چاه‌های دارای مجوز بدون کنتور خریداری شده است، اضافه کرد: پمپاژهای غیر قانونی در سالهای گذشته با توجه به کمبود آب اجازه پمپاژ به روستاهای بالا دست داده نمی‌شود، همچنین نیاز به نظارت بر کار پیمانکار نهر شعبان ضروری است که از چه امکاناتی استفاده می‌شود و چند نفر میراب زیر نظر آن کار می‌کند.

کد خبر 5475235

منبع: مهر

کلیدواژه: فرمانداری نهاوند نهاوند شب قدر ماه رمضان 1401 بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شب احیا ماه مبارك رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان رضوی شهادت حضرت علی راهپیمایی روز قدس مشهد مسدود کردن چاه های غیر چاه عمیق و نیمه عمیق برای جلوگیری شهرستان نهاوند برای مصارف نصب کنتور نهر شعبان منابع آب بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد

داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: در راستای حفاظت و حراست از منابع آب استان به‌خصوص منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه هستند، پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی در دست اقدام هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تقویت استقرار گروه‌های حفاظت و نظارت بر منابع آبی در سطح استان به تعداد ۱۸ گروه و ۴۵ نفر اشاره کرد که وظیفه این اکیپ‌ها گشت‌زنی مداوم در سطح دشت‌های استان برای جلوگیری از بروز تخلفات از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، جلوگیری از تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی جهت مصارف کشاورزی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها است.

وی افزود: دو پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص پروژه به‌صورت سالانه در حال انجام است که در این راستا تعداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه‌جویی ۱۱.۷ میلیون مترمکعب پر و مسلوب المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است و از تعداد هفت هزار و ۶۷۳ حلقه چاه‌های کل استان، ۳۰ درصد مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است.

حسن‌نژاد در خصوص چاه‌های صنعتی، بیان داشت: تعداد ۱۵۰ حلقه چاه صنعتی به کنتور هوشمند تجهیز شده است که ۱۰ درصد کل چاه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهد، از سوی دیگر سامانه پایش از راه دور کنتورها در حال راه‌اندازی است که تعدادی از شرکت‌های کنتور ساز، سامانه پایش را تحویل داده‌اند و تعدادی دیگر در حال تکمیل آن هستند

وی گفت: چاه‌های فاقد کنتور برابر بند ب تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف به پرداخت آب‌بها بر اساس پروانه بهره‌برداری و مبالغ اعلام شده هستند؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود مالکین چاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر جهت خرید و نصب کنتور هوشمند به شرکت آب منطقه‌ای لرستان مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اولین جلسه ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی گیلان برگزار شد
  • اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان کرمانشاه
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 
  • مسیر ویژه خیابان جمهوری ساماندهی شد
  • نصب یک هزار و ۹۲۶ کنتور هوشمند برق در شاهرود
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • قطعی شدن مدال سلطانی و حذف شعبان در بوکس جوانان آسیا
  • نخستین مدال ایران قطعی شد/ شعبان از دور رقابتها کنار رفت