Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان از کورکومین برای ایجاد الکترود بسیار کارآمد استفاده کردند. در این پروژه محققان از ترکیب نانوذرات طلا و کورکومین برای ساخت الکترود پیل سوختی استفاده کرده و نتایج جالب توجهی به دست آوردند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشمندان از کورکومین برای ایجاد الکترود بسیار کارآمد استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروژه محققان از ترکیب نانوذرات طلا و کورکومین برای ساخت الکترود پیل سوختی استفاده کرده و نتایج جالب توجهی به دست آوردند.

تیمی از محققان از هند و آمریکا در قالب پروژه‌ای از کورکومین و نانوذرات طلا برای تولید الکترود استفاده کردند. کورکومین ترکیبی است که از زردچوبه استخراج می‌شود. این الکترود برای تبدیل موثر اتانول به الکتریسیته قابل استفاده است. پیل‌های سوختی به جای احتراق، الکتریسیته را از طریق یک واکنش شیمیایی تولید می‌کنند. این پیل‌های سوختی برای تامین انرژی وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌کنند.

پیل‌های سوختی هیدروژنی بسیار کارآمد هستند و گاز‌های گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند. در حالی که هیدروژن رایج‌ترین عنصر شیمیایی در جهان است، باید از موادی مانند گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی تولید شود، زیرا به طور طبیعی روی زمین تنها به صورت ترکیبی با سایر عناصر در مایعات، گاز‌ها یا جامدات وجود دارد.

استخراج به هزینه پیل‌های سوختی هیدروژنی و اثرات زیست محیطی می‌افزاید. علاوه بر این، هیدروژن مورد استفاده در پیل‌های سوختی یک گاز فشرده است که چالش‌هایی را برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل ایجاد می‌کند. اتانول، به دلیل مایع بودن، ایمن‌تر و راحت‌تر از هیدروژن حمل می‌شود.

لاکشمن ونتراپراگادا، محقق دپارتمان فیزیک و نجوم در موسسه نانومواد کلمسون، گفت: «برای اینکه بتوانیم پیل سوختی را به یک محصول تجاری تبدیل کنیم تا بتوانیم مخازن خود را با اتانول پر کنیم، الکترود‌ها باید بسیار کارآمد باشند. در عین حال، ما الکترود‌های بسیار گران‌قیمت یا بستر‌های پلیمری مصنوعی که دوستدار محیط زیست نباشند، نمی‌خواهیم، ​​زیرا این کار کل هدف محافظت از محیط‌زیست را زیر سوال می‌برد.»

در تحقیقات خود، ونتراپراگادا و همکارانش بر روی آند پیل سوختی، جایی که اتانول یا سایر منابع خوراک اکسید می‌شود، تمرکز کردند. پیل‌های سوختی به طور گسترده‌ای از پلاتین به‌عنوان کاتالیزور استفاده می‌کنند. اما پلاتین به دلیل واسطه‌های واکنش مانند مونوکسید کربن دچار مسمومیت می‌شود. همچنین این فناوری هزینه‌بر است. به همین دلیل محققان از طلا به‌عنوان کاتالیزور استفاده کردند.

آن‌ها به جای استفاده از پلیمر‌های رسانا، چارچوب‌های فلزی-آلی یا سایر مواد پیچیده برای رسوب طلا بر روی سطح الکترود، از کورکومین به دلیل ساختار منحصر به فرد آن استفاده کردند.

کورکومین برای تزئین نانوذرات طلا به منظور تثبیت آن‌ها استفاده می‌شود و شبکه متخلخلی در اطراف نانوذرات تشکیل می‌دهد. این گروه، نانوذرات طلا به همراه کورکومین را با جریان الکتریکی ۱۰۰ برابر کمتر از مطالعات قبلی روی سطح الکترود قرار دادند. ونتراپراگادا گفت: «بدون پوشش کورکومین، نانوذرات طلا آگلومره می‌شوند و سطحی را که در معرض واکنش شیمیایی قرار دارد کاهش می‌دهند.»

بدون این پوشش کورکومین، الکترود عملکرد ضعیفی دارد. پروفسور آپارائو رائو، مدیر مؤسسه نانومواد کلمسون، گفت: «ما به این پوشش برای تثبیت و ایجاد یک محیط متخلخل در اطراف نانوذرات نیاز داریم و علاوه‌براین، این پوشش در فرآیند اکسیداسیون الکل نیز نقش مهمی دارد. گام بعدی این است که این فرآیند را بهبود دهیم و با یک همکار صنعتی کار کنیم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانوذرات طلا کورکومین الکترود استفاده کردند پیل های سوختی نانوذرات طلا بسیار کارآمد پیل سوختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در شرایط قابل قبول

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شهر تهران امروز _ ۱۴ اردیبهشت_ بر روی عدد ۵۹ و در شرایط قابل قبول قرار دارد و در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن روی عدد ۵۸ در همین شرایط قرار داشت.

بیشتر بخوانید: مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن واردات واگن‌های چینی

در سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان ۶ روز هوای پاک و ۳۹ روز هم هوای سالم استنشاق کردند.

به گزارش ایسکانیوز، شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229304 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • بنیاد ایمنی هوایی لورا تابر باربور
  • قرارداد سث رالینز با WWE تمدید شد
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • هوای تهران پاک است
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • کیفیت هوای مشهد «قابل قبول» است
  • مکان‌یابی ۱۳ هزار هکتار زمین برای ساخت شهرک‌های نهضت ملی مسکن
  • اعمال محدودیت ترافیکی در ۲ محور گیلان
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند