Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگیر عابدی کوپایی گفت: پایش همه برداشت‌ها باید امکان‌پذیر باشد و مدیریت شود که لازمه این کار تجهیز ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه و چاه‌های حوضه زاینده رود به سامانه سنجش و ثبت برخط است.

در حوضه زاینده رود بین منابع و مصارف آب تعادل وجود ندارد به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد در این حوضه، علاوه بر تخصیص آب آشامیدنی برای شهرستان‌های بزرگ و کوچک و همچنین تأمین آب صنایع، توسعه اراضی زراعی و باغی در هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شدت افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته او حوضه زاینده رود، در بالادست سد چم آسمان دارای وسعتی برابر با پنج هزار و ۷۰۰کیلومتر مربع است که از این مساحت، حدود ۲ هزار کیلومترمربع در استان چهارمحال و بختیاری و حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع در استان اصفهان واقع شده است.

به دلیل وجود منابع آب در این محدوده و نبود محدودیت در استفاده از آن، بیشترین سطح توسعه اراضی زراعی و باغی در دهه‌های اخیر در آن اتفاق افتاده است که اراضی باغی در حوضه زاینده رود در ۴ دهه اخیر، حدود ۲۳ هزار و ۶۵۰ هکتار معادل با ۱۵۰ درصد و اراضی زراعی در کل حوضه در ۴ دهه اخیر، حدود ۳۴ هزار و ۶۴۱ هکتار معادل با ۸۴ درصد توسعه یافته است.

عابدی کوپایی می‌گوید اگر در یک رودخانه مهمی مانند زاینده رود مسائل تخصیص آب بالادستی و پایین دستی وجود دارد، بطور یقین تخصیص آب به همه بهره برداران باید طوری برنامه ریزی شود که هیچ بخشی نادیده گرفته نشود.

هماهنگی قضایی بین دو استان همجوار چهارمحال و بختیاری و اصفهان برای اجرای تصمیم‌ها به ویژه در مناطق اطراف سد زاینده رود در هر دو استان، ضروری است، در غیر اینصورت بدون شک پایین دستی‌ها (غرب و شرق اصفهان) دچار آسیب و خسران می‌شوند.

پژوهشگر و رییس پژوهشکده آب و آبفا دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تنها در این صورت است که می‌توانیم به تالاب گاوخونی با حداقل جریان دائمی رودخانه امیدوارباشیم.

عابدی کوپایی جلوگیری ازپیشروی فرونشست در اصفهان و کاهش آسیب‌های آن به پل‌های تاریخی و میراث فرهنگی نزدیک رودخانه، حفظ جایگاه جهانی شهر اصفهان و آرامش روانی آن و جلوگیری از نابودی کشاورزی غرب و شرق اصفهان وایجاد کانون‌های تولید گرد و غبار به‌دنبال بایر شدن اراضی را از مهمترین نتایج برقراری جریان دائمی زاینده رود برای استان برشمرد.

زاینده رود با حدود ۴۹۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه در دهه‌های اخیر به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌دست با خشکی مواجه شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، درحالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرارگرفته است.


منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زاینده رود منابع زیرزمینی فرونشست زمین حوضه زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

علی فاضلی گفت: بنا به گزارش‌های رسیده ماسه شویی‌ها اقدام به افزایش خود سر قیمت کرده و گران فروشی می‌کنند که از اداره صمت و تعزیرات میخواهم ضمن رسیدگی به موضوع با هر گونه تخلف در ماسه شویی‌ها بصورت قاطع و قانونی برخورد کنند.

وی با اشاره به صدور آنی سند توسط ثبت اسناد افزود: اداره امور آب در سریع‌ترین زمان ممکن نقشه حریم و بستر رودخانه‌ها را تهیه کند تا بصورت رسمی سند صادر گردد تا هیچ کس نتواند حریم و بستر رودخانه را تصرف کند.

وی با اشاره به وضعیت آبی شهرستان از رئیس آبفای شهرستان اهر خواست تا با نظارت اصولی بر کارواش‌ها مانع از استفاده غیر مجاز از آب شرب شهر شوند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند.
دادستان اهر افزود:طبق پیش بینی‌ها و گزارشات رسیده هم تابستان گرم و پاییز کم آبی خواهیم داشت، لذا اداره آب و فاضلاب نسبت تعمیر و پاکسازی تصفیه خانه فاضلاب و همچنین شهرداری نیز اقدام به شستشوی سطل‌های زباله و لایروبی کانال‌ها و جمع آوری اصولی زباله‌ها نماید تا شاهد انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر نباشیم.

فاضلی خاطر با تاکید بر مدیریت منابع آبی شهرستان گفت: به باغات غیر مجاز هیچ گونه حق آبه و مجوز حفر چاه صادر نگردد و چاه‌های اضطراری نیز تا از اطلاع ثانوی بصورت پلمپ شده باشند و در صورت فک پلمب مسدود شوند، متاسفانه هر خانه باغ یک چاه غیر مجاز دارد و چاه‌های غیر مجاز نیر شناسایی و معرفی گردند و رها سازی آب به بستر رودخانه نیز تا اطلاع ثانوی و تصویب شورای حفاظت از منابع آبی ممنوع است.

وی از صدور احکام جدید در دستگاه قضایی این شهرستان خبر داد وگفت: کار در فضای سبز و خدمات شهری و خدمات عمومی رایگان جایگزین مجازات جرائم غیر عمد و سبک در اهر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی