Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-08@02:28:11 GMT

◄ صدور کالا به روسیه؛ هند ایران را دور زد یا نزد؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۵۸۶۲

تین نیوز

در حالی که منابع خبری هند اعلام کرده‌ اند ترانزیت کالاهای هندی به سمت روسیه از مسیر گرجستان آغاز گردیده، این موضوع با واکنش کارشناسان و فعالان حمل و نقل کشورمان مواجه شده است.

به گزارش تین نیوز، همزمان با انتشار خبر آغاز ترانزیت کالاهای هندی به روسیه از مسیر ایران که به دور زدن ایران توسط هندی ها تعبیر شده است، کارشناسان حمل ونقل در شبکه های اجتماعی به تحلیل این موضوع پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند این که با وجود تفاهمنامه کریدور شمال جنوب از حدود ۲۰ سال قبل بین ایران و هند و روسیه، چنین اقدامی صورت گرفته، در حد یک فاجعه است اما  برخی دیگر می گویند زمانی می توان گفت مسیر گرجستان جایگزین مسیر ایران شده که بدانیم بار هند به سمت روسیه از ایران می گذشت،در حالی که این چنین نبوده و کشور ما حتی در جابجایی کالای اساسی مورد نیاز خود از مبدا چابهار به داخل کشور، با مشکل روبرو است.

بیشتر بخوانید: هند، گرجستان را جایگزین ایران کرد ورود گرجستان به شبکه حمل و نقل کالا بین هند و روسیه نباید باعث ناامیدی ما شود

این افراد معتقدند همچنین مسیر ایران به سمت روسیه از نظر اقتصادی برای گروه های کالایی برنج و چای و قهوه اصلا توان رقابت با مسیر دریایی تا بنادر گرجستان را ندارد و حمل زمینی از چابهار تا روسیه چند هزار دلار هزینه اضافی به ازای هر کانتینر به صاحب کالا تحمیل خواهد کرد حتی اگر تصور شود کامیون های ایرانی در چابهار برای حمل این بار صف کشیده اند و محدودیتی نیز برای حمل یکسره تا مقاصد روسیه ندارند؛ که البته چنین نیست.

به اعتقاد آنان، می توان گفت اگرچه ایران در حوزه ترانزیت بسیار عقب مانده است اما تا زمانی که مسایل با واقع‌ بینی بررسی نشود هرگز امکان حل درست آن وجود نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، پیش بینی برخی دیگر نیز این است که کالاهای ذکر شده، احتمالا به خاطر شرایط جنگی در گرجستان تخلیه و بارگیری شده زیرا ناوگان هند می تواند با همین فاصله در بنادر نوروسیک و سوچی دریای سیاه روسیه پهلوگیری کند.

در این بین تعدادی از فعالان این حوزه نیز می گویند این نوع خبرها، اخباری گمراه کننده و برای ایجاد حس نفرت از کشورهای دیگر است. به اعتقاد آنان نمی توان توقع داشت هر کشوری برای تجارت از کشور ایران استفاده کند و اگر اتفاقی غیر از این رخ داد ایران را دور خورده تصور کرد.

به گفته این کارشناسان، با وقوع جنگ، کارکرد بنادر جنوبی اوکراین مختل شده است. ضمن این که روسیه و هند سال ٢٠١٧ روی این خط تجارت دریایی توافق کرده اند و اخیرا هم بر سر عرضه نفت با تخفیف در قبال مواد غذایی و محصولات کشاورزی به توافق رسیده اند و مسیر این تجارت هم اکثرا به صورت شیپمنت دریایی بوده که به صرفه است. بنابراین نباید در تصورات غرق شد.

به گزارش تین نیوز، برخی کارشناسان نیز با طرح این پرسش که مگر حجم بالای کالای اساسی و غذا در کشور خودمان زمینی وارد می شود و آیا اصولا چنین ظرفیتی در مسیر ترانزیتی داخل وجود دارد؟  می گویند که هزینه دریایی از بنادر هند تا بنادر روسیه به ازای هر کانتینر حدود ۳۰۰۰ دلار است. این در حالی است که فقط هزینه حمل زمینی از داخل ایران به مقاصد روسیه اعدادی بزرگتر است (در جلسات وزارت کشاورزی اعدادی در حدود ۴ تا ۶ هزار دلار به ازای نوع کانتینر مطرح می شد) که البته به دلیل یک‌طرفه بودن حمل از چابهار باید باز هم به این اعداد افزود. بنابراین اگر به این اعداد هزینه حمل دریایی از هند تا چابهار و هزینه های ترانشیپ هم اگر اضافه  شود حداقل ۲-۳ هزار دلار اختلاف  قیمت به دست می آید.

عده ای دیگر نیز معتقدند هزینه حمل زمینی بار ترانزیت از گمرک بندرعباس به گمرک امیرآباد شامل کرایه راننده، عوارض جاده ای، کمیسیون قانونی شرکت حمل، بیمه بار، بیمه ترانزیت، عوارض تن کیلومتر  ترانزیت، در حدود ۲۰ میلیون تومان و چیزی حدود ۸۰۰ دلار است.

به گفته آنان، البته کرایه حمل به روسیه به عوامل متعددی از جمله عدم تعادل بازار عرضه و تقاضای کامیون حمل به روسیه، شفاف نبودن پارامترهای هزینه و ... نیز بستگی دارد که می توان هزینه های ترانزیت را رقابتی کرد و با مقیاس گرفتن این بازار، حتما هزینه های حمل و عبور از خاک ایران از این مقدار نیز کمتر خواهد شد به شرط اینکه اراده ای برای حل مشکلات ترانزیت وجود داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: روسیه گرجستان حمل و نقل تین شبکه های اجتماعی چای رقابت تجارت نفت مواد غذایی محصولات کشاورزی بنادر هند بنادر روسیه کشاورزی گمرک ترانزیت بندر چابهار بنادر ایران ترانزیت ایران مسیر دریایی بنادر هند بنادر روسیه کریدور شمال ـ جنوب ترانزیت کالا از بنادر جنگ اوکراین ترانزیت کالا به روسیه تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان

کارشناسان مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت و جایگاه چابهار معتقدند که این بندر یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی سفر هفته گذشته «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان به استان سیستان و بلوچستان ایران با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت ایران و افغانستان؛ «سیدمحمد حسین کاظمی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اشاره بر اهمیت و جایگاه چابهار، این بندر را یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان عنوان کرد.

وی به آوا گفته است که ایران و افغانستان برای گسترش روابط اقتصادی دو طرف باید برنامه‌های شفاف و تسهیل کننده را در دستور کار داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی مصرفی بودن اقتصاد افغانستان، نزدیکی مرزهای دو کشور همسایه و حضور حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را از دلایل مهم منافع گسترش روابط میان این دو کشور عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، استفاده از بندر چابهار، بازرگانان افغانستان را از اتکا به بنادر پاکستان که هر از چند گاهی برای آنها با مشکل مواجه می‌شود تا حدود بسیاری بی‌نیاز می‌کند و تجار‌ افغان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر کنند.

‌صادرات یک میلیون تن کالای معدنی از بندر چابهاربندر چابهار دروازه تجارت افغانستان با منطقه و جهانبندر چابهار؛ دروازه تجارت هند و افغانستان

وی اظهار داشت: طالبان با فراهم‌ساختن بستر امنیت می‌تواند از طریق زیرساخت‌های اقتصادی از جمله ایجاد راه‌های مواصلاتی و آگاه‌سازی سرمایه گذاران خارجی، جلب سرمایه‌گذاری کند.

کاظمی با اشاره بر این که ایران و افغانستان می‌توانند در زمینه واردات و صادرات تسهیلات گمرکی و یا کاهش تعرفه‌های گمرکی را در نظر بگیرند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کاهش تعرفه گمرکی برای محصولات زراعتی افغانستان می‌تواند تردد در مسیر چابهار توسط تجار افغانستان را افزایش بدهد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ساز و کار خرید اموال متروکه از سازمان اموال تملیکی چیست؟
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • کسب رتبه نخست گمرک پرویزخان در ترانزیت خارجی
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد