Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@13:27:14 GMT

بی‌توجهی رانندگان علت۴۷درصد تصادفات

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۶۳۹۱

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بی توجهی رانندگان علت۴۷درصد تصادفات است، گفت:توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان ضرورت دارد. ناطقان: سید جعفر تشکری هاشمی در صحن امروز شورای شهر در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل اظهارداشت: مسئله ایمنی حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست و حفظ ایمنی شهروندان، پیادگان، رانندگان و راکبان موضوع مهمی است چراکه همه در معضل حوادث ترافیکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این عضو شوای شهر تهران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم به ایمنی و سلامت شهروندان در آمد و شدهای شهری توجه ویژه ای داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اولین تصمیماتی که در شورای ششم گرفته شد توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان بود.

وی با اشاره به اینکه کم توجهی به ایمنی حمل و نقل منجر به افزایش مرگ و میر، معلولیت، آسیب های جسمی و روانی و زمین گیر شدن شهروندان می شود، تصریح کرد: این آسیب ها در کنار آسیب های اقتصادی که پس از تصادفات به مردم وارد می شود غیر قابل جبران است. حتی در کشورهای توسعه یافته که تصادفات کمتری دارند بین سه تا پنج درصد از جی دی پی این کشورها صرف هزینه های درمان شهروندان در تصادفات می شود. در کشورهای در حال توسعه همچون ایران هفت تا هشت درصد جی دی پی صرف جبران خسارات ناشی از تصادفات، معلولیت ها و دیگر آسیب هایی که در سالیان متمادی به دنبال دارد، می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در طول یک سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: به عبارتی هر ۲۴ ثانیه یک انسان در تصادفات کشته می شود که یک زنگ خطر برای تمامی شهروندان در شهرهای کوچک و بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد این بود که با توجه به تصادفاتی که رخ می دهد کشورها باید به حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر بین افراد مسن و 5 تا ۲۹ سال به علت تصادفات بوده است، اظهار کرد: این موضوع یک زنگ خطر است که نیروهای توانا در سطح جامعه در معرض خطر از دست دادن جان خود در حوادث ترافیکی هستند.

وی با اعلام اینکه در کشور ما نیز وضعیت به همین شکل است، یادآور شد: بر اساس گزارشات جهانی در طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ و میر در تصادفات بوده ایم به گونه ای که در هر ۱۰۰ هزار نفر از ۲۶.۴ نفر کشته شدگان در تصادفات به ۲۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسیم و آخرین آمار نیز نشان می دهد که به ۲۰ نفر رسیده ایم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این عدد بالاست و به سادگی نمی توانیم از ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بگذریم. در ایران سومین دلیل مرگ و میر تلفات ناشی از تصادفات است در حالیکه در سایر کشورها تصادفات رتبه هشتم را دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته ۷۰ درصد تصادفات جاده ای و ۳۰ درصد آن درون شهری بوده که از ۷۰ درصد تصادفات جاده ای نیز به دلیل گسترش حریم شهری و وجود سکونتگاه های غیرمجاز، تصادفات عمدتا در نزدیکی شهرها اتفاق افتاده است. در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

 تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰ آمار تلفات ایران و کره جنوبی با هم برابر بوده است، گفت: ما در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۵ درصد تلفات را کاهش داده ایم و کره جنوبی با کاهش ۷۵ درصدی روبه رو بوده است. این نشان می دهد که ایران می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر محورهای ایمنی تلفات را کاهش دهد. منبع: فارس برچسب ها: بی توجهی ، رانندگان ، تصادفات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بی توجهی رانندگان تصادفات درصد تصادفات شهر تهران مرگ و میر حمل و نقل هزار نفر بی توجهی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: طرح کلان کاهش تصادفات موتورسیکلت با همکاری سازمان فرهنگی و پلیس راهور استان، با توجه به سهم بالای این وسیله نقلیه در تصادفات، در پر تصادف‌ترین محل‌های موتورسیکلت سوار‌ها  انجام می‌شود.   علی سمیعی افزود: با توجه به سهم ۳۳ درصدی موتورسیکلت سوار‌ها از مجموع تصادفات فوتی و نداشتن کلاه ایمنی و پوشش نامناسب به عنوان مهم‌ترین علت آسیب موتور سوار‌ها در تصادفات، این طرح با هدف تشویق و ترغیب استفاده بیشتر از کلاه ایمنی اجرایی می‌شود.    وی با بیان اینکه با اجرای این طرح به دنبال فرهنگ سازی برای درک خطر هستیم، گفت: مطالعات در  این زمینه نشان می‌دهد که  بسیاری از  راکبان موتور سیکلت با وجود اطلاع از  قوانین، درکی از خطر ندارند، مانند راننده‌ای که  سعی می‌کند طبق قانون رانندگی کند، اما اجازه می‌دهد فرزند خردسالش سرش را  از پنجره بیرون بیاورد و در  این شرایط راننده درکی از خطر ندارد.   سمیعی ادامه داد: این طرح برای آن دسته از موتورسیکلت سوار‌ها که  وسیله نقلیه شان دچار نقص سیستم روشنایی است، بسیار کارآمد است؛ چرا که علت بسیاری از تصادفات موتورسیکلت‌ها با دیگر وسایل نقلیه و  عابران پیاده، دیده نشدن است.   به گفته او، با اجرای این طرح در  تمامی مناطق شهر، علاوه بر افزایش ایمنی راکب و ترک نشینان موتورسیکلت، راکبان نسبت به  قوانین راهنمایی و  رانندگی آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و آموزش‌های لازم را هم در  زمان نصب برچسب از مأموران پلیس راهور دریافت می‌کنند.   سمیعی ادامه داد: طرح چسباندن برچسب بر روی موتورسیکلت‌ها نتیجه تصمیمات کمیته فرهنگ ترافیک استان است که  در کنار مهندسی ترافیک (همچون امور عملیاتی و، اصلاحات هندسی) به امر آموزش نیز توجه ویژه دارد.   مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد افزود: با  اجرای چنین طرح‌هایی سعی داریم روی آشکارسازی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر، متمرکز شویم چرا که  یکی از دلایل تصادف این نوع وسیله نقلیه موتوری، انجام حرکات نمایشی، نپوشیدن لباس مناسب و با چراغ خاموش راندن یا  با نقص سیستم روشنایی موتور سواری کردن، است.    

دیگر خبرها

  • تصادفات نیازمند کروکی/ آنچه رانندگان باید بدانند
  • شهرداری‌ها در آموزش فرهنگ ترافیک مشارکت کنند
  • کاهش ۱۰ درصدی تصادفات سالانه با رفع نقاط حادثه خیز از امسال اجرایی می‌شود
  • داداش کلاه یادت نره 
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد