Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سالها است میراث گرانبهای فارس قربانی سوء‌مدیریت‌‌ها است، در حالی که استان پهناور فارس با دارا بودن یک سوم جاذبه‌های بسیار فرهنگی، طبیعی، تاریخی و مذهبی کشور یکی از برترین استان‌ها با ظرفیت بالای گردشگری است.

استانی چهار فصل که می‌تواند نگین گردشگری ایران باشد و آثار ملی ثبت شده در استان، رسم و رسوم متنوع، روستاهای هدف گردشگری، ثبت مجموعه‌های جهانی، صنایع دستی، غذاهای بومی آن گواهی بر این ادعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از هر حیثی به استان فارس بنگریم حرفی برای گفتن دارد، در حالی که نبود مدیریت قوی و مقتدر طی سال‌های اخیر سبب شده است آنگونه که باید و شاید دستاوردی از حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان را شاهد نباشیم.

مصیب امیری، چندین سال بر مسند اداره کل میراث فرهنگی فارس نشست، مدیری که البته کارنامه‌ای نه چندان قابل دفاع از خود بر جای گذاشت.

در واپسین ماه‌های دولت قبل اما، در اقدامی عجیب اداره میراث از وی گرفته شد و سرپرستی آن به جمشید معینی، معاون اداری مالی وی واگذار شد.

پس از مدتی کوتاه دوباره مدیریت از معینی گرفته و به هادی شه‌دوست شیرازی وا‌گذار شد، چندی نپایید که گوی مدیریت از شه‌دوست نیز گرفته و به موید محسن‌نژاد که باز هم از بدنه دولت قبل بود، واگذار شد‌!

ماجرای دست به دست شدن گوی مدیریت میراث فارس از معاونی به معاون دیگر گرچه‌ مخالفان و منتقدان بسیاری داشت و برخی نمایندگان نیز درصدد انتخاب افراد دیگری بودند، اما امروز ابلاغ حکم مدیریت به موید محسن‌نژاد گواهی تثبیت وی را در این پست مدیریتی می‌دهد.

شخصی که از بدنه میراث است و در دولت‌ قبل هم حضور داشته، همان دولتی که در آن شاهد اقدام خاصی درباره میراث فارس نبودیم.

مدیری که متاسفانه در قبال رسانه نیز پاسخگویی خوبی ندارد و حداقل در زمان سرپرستی جزء مدیران پاسخگو نبود، امید که با ابلاغ حکم مدیریت به وی با رفع این نقیصه، راه دراز و پرپیچ و خم مدیریت میراث فرهنگی فارس را که می‌توان آن را راه نجات استان از میزان درآمد گردشگری تلقی کرد، به درستی بپیماید و کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذارد.

شرح دلایل انتخاب مدیریت فعلی میراث فارس از بین گزینه‌های پیشنهادی

امروز در مراسم معارفه محسن‌نژاد، معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی نیز حضور داشت که پاک‌دستی و تخصص را مهم‌ترین دلیل انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی فارس از بین گزینه‌های موجود عنوان کرد. فاکتورهایی که بدون شک در کوتاه‌مدت قابل ارزیابی خواهد بود.

جواد واحدی از سویی بی‌توجهی به ظرفیت گردشگری مذهبی را علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در اختصاص عنوان حرم سوم اهل بیت(ع) به شهر شیراز مهم دانست و بر توجه بیشتر مدیریت میراث فارس به بُعد گردشگری مذهبی تاکید کرد.

او همچنین با تاکید بر قابلیت بالای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان از مسئولان خواست تا تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه به کار گیرند تا سرمایه‌گذاران دلسرد نشده و درگیر بروکراسی اداری نشوند.

وی بیان کرد: برای پرهیز از گرفتار شدن در روند بروکراسی کل اختیارات وزارت میراث به استان‌ها تفویض شده است، چرا که در این صورت قطار توسعه گردشگری به راه می‌افتد.

معاون‌ گردشگری و زیارت استاندار فارس نیز در این مراسم از لزوم تکمیل ۱۰۰ پروژه نیمه تمام و راکد در حوزه گردشگری در استان خبر داد.

محمد فرخ‌زاده با اشاره به وجود یک سوم طرفیت گردشگری کشور در فارس خواستار تلاش برای تخصیص اعتبارات بیشتر جهت حفظ و احیای میراث فرهنگی و تاریخی فارس شد.

وی با بیان اینکه با توجه به بروز خشکسالی‌های اخیر، گردشگری می‌تواند راه نجات استان فارس باشد، تقویت بودجه و اعتبارات را برای رونق گردشگری در فارس ضروری دانست و گفت: سه هزار اثر تاریخی در فارس نیازمند پنج هزار میلیارد تومان بودجه برای محافظت است.

فرخ‌زاده همچنین تقویت فضای سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار را یکی از مهم‌ترین رویکردها در استان دانست.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی فارس سوءمدیریت میراث فرهنگی مدیریت میراث میراث فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد