Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@03:20:27 GMT

قیمت کاغذ در بازار آزاد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۷۷۱۱

قیمت کاغذ در بازار آزاد کاهش یافت

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد این روزها با کاهش چند ده هزار تومانی مواجه شده است،‌ قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم،‌ که به بندی ۸۵۰ هزار تومان رسیده بود با کاهش نسبی ابتدا به ۸۳۰ هزار تومان رسید و امروز باز هم دچار کاهش قیمت شد. بر این اساس قیمت هر بند کاغذ تحریر در بازار آزاد به ۷۹۰ هزار تومان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما کاغذ روزنامه از الگوی کاهش قیمت تحریر تبعیت نکرده و قیمت کاغذ روزنامه در هفته‌های گذشته همچنان روندی افزایشی داشته است؛ به طوری که قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه به ۳۹ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که بنا به گفته فروشندگان؛ این بازار تقاضا در هفته‌های گذشته در پی افزایش قیمت ناگهانی این کالا در بازار کاهش یافته است.

ورود محموله‌های تازه به بازار کاغذ در دو هفته گذشته از یک سو و ورود کاغذهای کشف شده احتکاری به سیستم توزیع وزارت ارشاد از سویی دیگر موجب کاهش تقاضا در این بازار و کاهش قیمت‌ها شده است. هرچند کارشناسان این کاهش قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند.

در هفته‌های گذشته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان پس از کشف سه هزار تُن کاغذ دولتی احتکار شده دستور توزیع آن‌ها را صادر کرده و گفته بود که این کاغذها در اختیار وزارت ارشاد برای توزیع قرار می‌گیرد. حالا روز گذشته یاسر احمدوند از ورود هزار و ۲۰۰ تُن از این کاغذها برای توزیع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده است.

توزیع این کاغذها آن هم زمانی که ناشران در آستانه نمایشگاه کتاب تهران با کمبود و گرانی کاغذ مواجه شده‌اند و این تولید کتاب را تخت‌الشعاع قرار داده است،‌ می‌تواند مثمر ثمر باشد.

اما رئیس کل دادگستری هرمزگان در جریان کشف انبار احتکار این کاغذهای وارداتی به نکته قابل توجه دیگری نیز اشاره کرده بود که هم برای ناشر خبر خوشی خواهد بود و هم نشان از فسادی است که اختصاص ارز دولتی برای کاغذ ایجاد کرده است. به گفته قهرمانی‌؛ بر اساس اخبار و اطلاعات غیررسمی در انبارهای اطراف بندر شهیدرجایی بندرعباس حدود ۲۰هزار تن کاغذ وارداتی نگهداری می‌شود. دستورات ویژه‌ای در این مورد صادر شده است تا پس از بررسی دقیق موجودی انبارهای مذکور، ضمن رسیدگی سریع به موضوع، اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف فوری کالاهای موجود در این انبارها صورت پذیرد.

حالا امروز و پس از ۹ روز ار ورود دستکاه قضایی به موضوع تعیین تکلیف کاغذهای دپو شده در این استان،‌  ۶۷ هزار تن از کاغذهای دپو شده در انبارها،‌ بنادر و گمرکات این استان کشف شده است.

 رئیس کل دادگستری هرمزگان گفته است:‌ تیم‌هایی متشکل از پلیس امنیت اقتصادی، تعزیرات حکومتی، صمت و نمایندگان دادستان، مأموریت بازرسی از ۱۴ انبار اطراف بندر شهید رجایی بندرعباس را برعهده گرفته‌اند که تا امروز حدود ۲۷ هزار تن کاغذ دپو شده در این انبارها را شناسایی کرده اند و در نتیجه بررسی هایشان مشخص شده که ۱۴ هزار تن از این کاغذها نیز در سامانه انبارها ثبت نشده است. در این رابطه سه پرونده با موضوع قاچاق دو هزار و ۴۰۰ تن کاغذ در سازمان تعزیرات حکومتی استان هرمزگان تشکیل شده که بر اساس اسناد موجود، قیمت این کاغذهای قاچاق بالغ بر هفت میلیارد و دویست میلیون تومان ارزیابی شده است.

بنا به گفته قهرمانی،‌ با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده تا به امروز حدود ۲۷ هزار تن کاغذ در انبارها و ۴۰ هزار تن نیز در گمرکات و بنادر استان هرمزگان شناسایی شده که از این میزان حدود ۹ هزار تن در حال انجام تشریفات گمرکی و ترخیص است. با توجه به اسناد و مدارک گمرکی، مبلغی حدود ۶۰ میلیون یورو ارز ترجیحی براساس یورو ۴ هزار و ۶۰۰ تومانی برای واردات این ۶۰ هزار تن کاغذ به کشور اختصاص یافته است.

 این انبارها تنها بخشی از تخلفاتی است که از سال ۹۷ و با اختصاص ارز دولتی به واردات کاغذ انجام شده است،‌ ارزی که به گفته کارشناسان بازار کاغذ اگر تنها یک درصد آن به تولید اختصاص پیدا می‌کرد، امروز وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور متفاوت‌تر بود و شاید دیگر نیازی به کاغذ وارداتی نبود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1138262 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز هزار تن کاغذ هزار تومان کاهش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر

امتداد-  کارشناس و فعال بازار طلا با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قیمت طلا سکه و ارز در هفته که گذشت سیر نزولی پیدا کرد.

وی گفت: برخلاف هفته قبل که به بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی بالاترین سطح خود رسیده بود، از روز شنبه سیر نزولی قیمت‌ها با توجه به ثباتی که هم در مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی پیش آمد و هم در بازار داخلی باعث شد قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند.

کارشناس بازار طلا گفت: قیمت اونس جهانی به بالاترین رقم خود یعنی بالای ۲۴۰۰ دلار رسیده بود اما این هفته با ۷۰ دلار کاهش در آخرین معاملات به ۲۳۲۴ دلار رسید.

کشتی آرای اظهار داشت: قیمت طلا و سکه هم با توجه به کاهش ۷۰ دلاری اونس جهانی و کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ ارز، با کاهش همراه شد به طوری که در این هفته سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

وی افزود: قیمت سکه طرح جدید با یک میلیون و ۱۳۵۰ هزار تومان کاهش دیروز در آخرین معاملات ۴۲ میلیون تومان معامله شد.

فعال بازار طلا ادامه داد: نیم سکه این هفته با یک میلیون تومان کاهش ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ربع سکه با ۹۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی هم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

کشتی آرای گفت: طبیعتاً با کاهش ۷۰ دلاری انس جهانی و کاهش قیمت ارز قیمت طلای آب شده هم کاهش یافت. قیمت هر مثقال طلای آب شده طی هفته اخیر با ۸۷۰ هزار تومان کاهش به ۱۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

فعال بازار طلا تصریح کرد: البته حباب سکه برخلاف روند نزولی قیمت طلا و سکه با کمی افزایش همراه شد علت آن هم ین بود که سکه‌هایی که بانک مرکزی حراج کرد و تا پیش از این باعث کاهش حباب شده بود، تحویل داده نشد. تحویل نشدن سکه‌های حراج شده باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حباب سکه شد و به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

وی همچنین گفت: در مجموع در هفته گذشته با توجه به کاهش هیجانات و التهابات کاذب بازار قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و باعث شد معاملات واقعی باشد و می‌توان گفت که داد و ستدها روال عادی خود را پیش گرفت و دیگر شاهد قیمت‌های کاذب و هیجانی نبودیم.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در دو روز آینده با توجه به اینکه امروز جمعه آخرین روز کاری بازارهای جهانی است قیمت‌ها در بازار داخلی در همین محدوده باقی بماند.

کشتی آرای درباره تاثیر حراج‌های سکه بانک مرکزی و عرضه این سکه‌ها در کاهش حباب سکه گفت: از روزی که حراج سکه‌های بانک مرکزی شروع شد حباب سکه کاهش یافت. اما بعد از نوروز با توجه به بودن تقاضا برای خرید سکه و وارد نشدن این سکه‌ها به بازار، باعث رشد حباب سکه شد. اما تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟