Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@22:14:27 GMT

مکرون و آینده سیاه یا سفید فرانسه

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۸۹۵۸

مکرون و آینده سیاه یا سفید فرانسه

امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد و حالا باید به دنبال کسب رای اکثریت پارلمان این کشور باشد.

 

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و با گذشت چند ماه از روند انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، سرانجام با شمارش ۱۰۰ درصد آرای دور دوم انتخابات در این کشور، امانوئل مکرون، نامزد راست میانه و رئیس جمهور فعلی فرانسه با کسب ۵۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۵ درصد آرای ماخوذه (۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار رای) برای یک دوره پنج ساله دیگر، ریاست کاخ الیزه را برای خود تمدید کرد.

مارین لوپن، که از رقبای حزب راست افراطی مکرون بود هم ۴۱.۴۵ درصد آرای ماخوذه (۱۳ میلیون و ۲۹۷ هزار رای) را به خود اختصاص داد. گفته می‌شود اگر چه لوپن در این انتخابات شکست خورد، اما آرای وی بالاترین میزان آرای کسب شده از سوی  یک نامزد راست افراطی از زمان تاسیس این حزب است.

میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۶۳.۲۳ درصد بود که پایین‌تر از میزان پیش بینی شده، است.

حجاب، مسئله‌ای که مکرون از آن به نحوی به نفع خود استفاده کرد

با معرفی مکرون به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، تحلیلگران عرصه پیش رو را برای او و موافقان و مخالفانش متفاوت ارزیابی کرده اند. برخی بر این باورند که مسائل مهمی از جمله مسئله حجاب، در انتخاب دوباره او از سوی مردم و شهروندان فرانسوی نقش داشته است. مسئله‌ای که مکرون از آن به نحوی به نفع خود استفاده کرد.

بنظر می‌رسد، شکست لوپن در انتخابات فرانسه قابل انتظار بوده، زیرا سخنرانی او یک گفتمان راست افراطی بود که ترس اعراب و مسلمانان را برانگیخت و همین سبب شد تا اکثریت آرای مسلمانان و عرب‌ها به مکرون اختصاص پیدا کند. چرا که مکرون به دلیل سیاست‌های ساده خود که مبتنی بر منافع متقابل با کشور‌های عربی است، رویکردی معتدل با همه کشور‌ها از جمله مصر دارد.

امانوئل مکرون ممکن است مارین لوپن، رهبر راست افراطی را دور زده باشد، اما دوره دوم او حتی از دوره اول سخت‌تر است چرا که به نظر می‌رسد مخالفت‌های سیاسی و نارضایتی‌های اجتماعی در حال جوشش است. در حالی که حامیان او پیروزی خود را از انتخاباتی که به سختی به دست آمده بود در تجمعی در کنار برج ایفل جشن گرفتند مکرون، اما در سخنرانی خود اعتراف کرد بسیاری از افرادی که به او رای داده بودند این کار را تنها برای جلوگیری از پیروزی لوپن انجام دادند نه به حمایت از او و ایده هایش.  

 ماه عسلی برای مکرون در کار نیست !

انتخابات پارلمانی در ژوئن، ساختار دولتی آینده را مشخص خواهد کرد. ساختاری که  باید هم سو با مکرون  باشد تا او بتواند  به آن تکیه کند. حتی اگر متحدان مکرون اکثریت یا یک پیمان ائتلافی قابل اجرا را به دست آورند، او همچنان باید با اعتراضات مردمی در خیابان‌ها در برابر برنامه‌های اصلاحی خود، به ویژه اصلاحات بازنشستگی که به تدریج حداقل سن را از ۶۲ به ۶۵ سال افزایش داده، مقابله کند. حقوق بازنشستگی همیشه یک موضوع داغ در فرانسه بوده  و امتیاز کمتر مکرون در برابر لوپن در مقایسه با سال ۲۰۱۷ به این معنی است که او با وجود تبدیل شدن به تنها رئیس جمهور فرانسه که در دو دهه اخیر مجددا انتخاب شده است همان اختیارات لازم برای اجرای اصلاحات پنج سال پیش را نخواهد داشت.

 رای دهندگان عصبانی بار‌ها در مورد اصلاحات حقوق بازنشستگی در مسیر مبارزات انتخاباتی به نامزد‌ها هشدار دادند. فیلیپ مارتینز، رئیس یکی از بزرگترین اتحادیه‌های فرانسه، قبلا به مکرون هشدار داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، ماه عسل برای او وجود نخواهد داشت و اگر به طور کامل عقب نشینی نکند، می‌تواند منتظر تظاهرات باشد.

یکی دیگر از مسائل پرنوسان پس از انتخابات، افزایش سرسام آور قیمت انرژی است. دولت مکرون قیمت برق را محدود کرده و تا پس از انتخابات بر روی قیمت‌ها در پمپ‌ها تخفیف ارائه کرده است. البته تخفیفی که به نظر می‌رسد فقط تا پایان زمان انتخابات اعمال شود. در همین حال، قانونگذاران می‌گویند که رای دهندگان از افزایش قیمت انواع کالا‌های اساسی مانند روغن آفتابگردان ساخت اوکراین یا برنج و نان هم شکایت دارند. در سال ۲۰۱۸، افزایش قیمت‌ها باعث بدترین ناآرامی اجتماعی در فرانسه همراه با اعتراض «جلیقه زردها» شد که ماه‌ها در سراسر فرانسه اختلال ایجاد کرد. بنابراین، مکرون باید با احتیاط قدم بگذارد.

نگرانی اتحادیه اروپا از شکست مکرون در انتخابات پارلمانی 

مکرون حالا باید در انتخابات پارلمانی آتی در ژوئن اکثریت را به دست آورد. رای دهندگان فرانسوی معمولا اکثریت را به رئیس جمهور انتخابی خود می‌دهند. اما ممکن است این بار متفاوت باشد. چشم‌انداز سیاسی فرانسه عرصه‌ای از ویرانه‌ها است: احزاب سنتی چپ میانه و راست میانه در این انتخابات از هم پاشیده‌اند و حزب میانه‌روی مکرون که اکثریت مجلس را در اختیار داشت، موفق نشده محبوبیت خود را بین مردم ریشه دار کند. این حزب از سال ۲۰۱۷ در تمام انتخابات محلی شکست خورده است. بنابراین، چپ و راست در تلاش برای متحد شدن برای جلوگیری از کسب اکثریت رئیس جمهور هستند. حال باید دید که آیا مکرون می‌تواند به تنهایی حکومت کند یا باید با حزب دیگری در چپ یا راست ائتلافی ایجاد کند.

انتخابات فرانسه برای اروپا نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود. زیرا خروج از منطقه یورو بخشی از برنامه مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری  سال ۲۰۱۷ بود و اکثریت شهروندان موافق چنین طرحی نبودند. اما این وعده این بار، از سوی او تکرار نشد، اگرچه برنامه او در سال ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا را با دیدگاهی جایگزین برای این بلوک به چالش می‌کشید.

تا قبل از اعلام پیروزی مکرون، نامشخص بودن نتیجه انتخابات باعث شد تا رهبران اروپایی نگرانی خود راابراز کنند. نظر رهبران آلمان، اسپانیا و پرتغال که در روز جمعه در لوموند منتشر شد، بی سابقه بود. آن‌ها با بیان اینکه انتخابی که فرانسوی‌ها با آن روبرو هستند. برای همه ما در اروپا بسیار مهم است، بیان کردند که چگونه مسیر فرانسه با کشور‌های خودشان در هم تنیده شده است، زیرا همه آن‌ها اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند و با توجه به اینکه فرانسه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از اعضای موسس ناتو و اتحادیه اروپا است، هیچ یک از شرکای آن نسبت به نتیجه انتخابات بی‌تفاوت نیستند.

در حالی که جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و فرانسه هنوز دو ماه دیگر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، رئیس جمهور منتخب، مجدد با چالشی برای برقراری تعادل بین دستور کار بین المللی و اروپایی و نگرانی‌ها و اعتراضات مردمی داخلی رو به روست.

نفس راحت بروکسل از پیروزی مکرون در برابر لوپن

 اما کشوری که از خبر انتخاب مجدد مکرون با اختلاف زیاد استقبال کرد و آهی عمیق از آسودگی کشید، بروکسل بود. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تقریبا بلافاصله بعد از پیروزی مکرون برای او یادداشت تبریک فرستاد. اما هنوز نگرانی زیادی وجود دارد. اکنون بروکسل منتظر انتخابات پارلمانی در چند هفته دیگر است. رئیس جمهور فرانسه اکثریت پارلمان را ندارد و نخست وزیر اگر از یک حزب متفاوت باشد شاید گا‌ها در سیاست‌هایی اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا با مکرون مخالفت کنند.

 ژان لوک ملانشن، رهبر چپ افراطی که در دور اول انتخابات تنها با کمی اختلاف، بعد از مارین لوپن سوم شد، از رای دهندگان خواست تا او را نخست وزیر بعدی فرانسه کنند. لوپن نیز همین درخواست را مطرح کرد و در صورت تصویب چنین چیزی شاید فرانسه بعدها اتحادیه اروپا را در روند بعضی قانون گذاری‌ها با بن بست رو به رو کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا رای دهندگان راست افراطی مارین لوپن رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز یکشنبه همزمان با سفر به پاریس گفت که روابط چین و فرانسه نشان دهنده الگوی همزیستی مسالمت آمیز است.

براساس گزارش آناتولی، او افزود: در طول ۶۰ سال گذشته، روابط چین و فرانسه در خط مقدم روابط پکن با کشور‌های بزرگ غربی باقی مانده است و از این رو الگوی خوبی برای جامعه بین المللی در همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد بین کشور‌های دارای سیستم‌های مختلف ارائه شده است. 

سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری چین به اروپا با مقصد اصلی پاریس، دستورکار متنوعی از مسائل اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی را در خود جای داده است. این سفر در میانه اختلافات میان کشورهای اروپایی در مورد تجارت با چین و انگشت اتهامی که به سوی پکن در مورد حمایت از روسیه نشانه رفته است، گواهی بر سردرگمی اروپا در نبرد جدید ژئواستراتژیک است.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر در مورد این سفر گفته بود، رهبران ۲ کشور (فرانسه و چین) تلاش خواهند کرد تا به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت جهانی کمک‌های جدیدی داشته باشند.

قرار است اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به پاریس رفته و این دیدار را به نشست سه‌جانبه گفت‌وگو و رایزنی تبدیل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • درخواست رئیس جمهور فرانسه از رئال برای امباپه
  • اظهارات رهبر چین درباره اهداف سفرش به فرانسه
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • شب سیاه در لیگ دو فرانسه: مرسی سیتی! (عکس)