Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ارجمند اظهار داشت: امروز صبح رحیم سلیمانی نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان با همکاران خود برای ابراز تأسف از اقدام پیمانکار این شرکت برای عبور بیل مکانیکی از روی پل تاریخی سردار در دفتر مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان حضور یافتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز در این دیدار گفت: شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث‌فرهنگی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار باستانی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کند؛ بنابراین حفاظت و حراست از آن‌ها امری ضروری است به‌ویژه آنکه نسل‌های آینده نیز باید این میراث گران‌بها را پاسداری کنند و باید تمهیداتی اندیشید تا از این آسیب‌ها جلوگیری شود تا این اثر تاریخی که در معرض دید عموم مردم است باید سالم نگهداری شود.»

ارجمند افزود: پس از باخبر شدن نیروهای یگان حفاظت از تخلف پیمانکار پروژه بلافاصله در محل حاضر و عملیات را متوقف کردند و واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اقدامات لازم را انجام خواهد داد و دفتر فنی معاونت میراث‌فرهنگی در حال تخمین خسارت وارده است تا بلافاصله عملیات مرمتی آغاز شود.

وی افزود: حضور مدیرعامل و کارشناسان شرکت گاز نشان از اهمیت دادن دستگاه‌های اجرایی و مردم این استان به آثار تاریخی است که برای کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان بسیار باارزش و قابل‌تقدیر است.

مدیرعامل شرکت گاز استان در این دیدار بیان کرد: این شرکت ضمن قبول تخلف پیمانکار این پروژه، حاضر به پرداخت تمامی خسارت‌های واردشده به این پل تاریخی است و همچنین برای پیمانکار، مشاور و ناظر این پروژه توبیخ درج شد.

رحیم سلیمانی نژاد بیان کرد: از این به بعد در تمام پروژه‌های اجرایی گازرسانی و لوله‌گذاری باید ضوابط و مقررات میراث‌فرهنگی بیشتر از قبل مدنظر پیمانکاران قرار گیرد و نسبت به قبل با احتیاط و دقت عمل بیشتری انجام شود.

وی گفت: مجموعه‌های تاریخی-فرهنگی و موزه‌ها همچون شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی ماست که فقدان آن‌ها غیر قابل‌جبران است. حفاظت از آثار تاریخی و باستانی به این دلیل است که ما به داشتن فرهنگ و تمدن پیشینه تاریخی اذعان کنیم و به همه دنیا بگوییم که ما ریشه‌داریم و ریشه داشتن برای هر کشوری مسئله مهمی است.

کد خبر 5476218

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان مرمت و احیا امیر ارجمند ماه رمضان 1401 شب قدر بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا راهپیمایی روز قدس ماه مبارك رمضان شب احیا بارش باران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهادت حضرت علی خراسان رضوی میراث فرهنگی شرکت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان