Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سامانه درگاه ملی مجوز‌ها بیش از هزار و ۸۰۰ امضای طلایی را در کشور برای اولین بار از بین خواهد برد. مجلس همه دستگاه‌هایی که نسبت به صدور مجوز‌ها مسئول هستند را مکلف کرده که به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها متصل شوند.

بهروز محبی نجم آبادی؛ نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، قانون مصوب مجلس به یکی از مهمترین اقدامات اصلاحی دولت در زمینه اصلاح نظام مجوزدهی تبدیل شده است که در آن همه دستگاه‌ها باید به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شوند؛ به نظر شما رفع انحصارها، امضا‌های طلایی، تصاحب قدرت، شفاف شدن فرآیند صدور مجوز‌ها و عیان شدن مشکلات در زمینه انحصار و صدور مجوز‌ها می‌تواند به عنوان اثرات درگاه ملی مجوز‌ها اخذ شود، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند که به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها متصل شوند به این دلیل که همه اتفاقات و مراحل کار از یک درگاه واحد بررسی می‌شود، هم نمونه مجوز‌های ثبت محور و هم مجوز‌های فرآیند محور، برای مجوز‌های فرآیند محور قطعا باید در یک مدت زمان تعریف شده و بعد از آپلود مدارک دستگاه‌ها نسبت به بررسی آن ورود پیدا کنند و کمبود‌ها و نظرات خود را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دستگاه نسبت به بررسی مدارک کوتاهی کنند قطعا این موضوع در سامانه ثبت خواهد شد و دستگاه حقی در حوزه مجوزدهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده اند و تعدادی کمی هم هنوز به این درگاه نپیوسته اند، گفت: برخی از دستگاه‌ها نبود امکانات کافی و زیر ساخت‌ها را علت متصل نشدن به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها عنوان کرده اند. اما به هر حال این موضوعات پذیرفته نیست و مجلس به شدت به دنبال این است که همه دستگاه‌ها به این درگاه متصل شوند چراکه تنها سامانه درگاه ملی مجوز‌ها است که مراحل مجوزدهی را تعیین تکلیف می‌کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که افراد از طریق سامانه الکترونیک و فضای مجازی برای دریافت مجوز ثبت نام می‌کنند، قطعا با اشخاص در ارتباط نیستند که کار را تسریع و یا به تاخیر بیندازد. معتقدم احتمال دارد با وجود این درگاه در آینده زمینه‌های فساد ایجاد شود که مسوولان این سامانه باید دقت داشته باشند که مدل پاسخگویی به گونه‌ای باشد که ارتباط فقط با توجه به مدارک ارائه شده قضاوت شوند. سامانه درگاه ملی مجوز‌ها بیش از هزار و ۸۰۰ امضای طلایی را در کشور برای اولین بار از بین خواهد برد.

محبی نجم آبادی در مورد این موضوع که یکی از دستگاه‌هایی که با وجود اخطار‌های فراوان رئیس مرکز بهبود محیط کسب وکار به عنوان متولی اصلی درگاه ملی مجوز‌ها از اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها سرباز زده است؛ کانون وکلا هستند، مجلس نسبت به این وضعیت چه رویکردی خواهد داشت، تصریح کرد: مجلس همه دستگاه‌هایی که نسبت به صدور مجوز‌ها مسوول هستند را مکلف کرده که به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها متصل شوند. در گذشته در حوزه وکالت و طرح تسهیل قانون صدور مجوز فقط تعداد کمی از افراد موفق به قبولی در آزمون وکالت می‌شدند، اما هم اکنون اگر شخص حدنصاب نمره آزمون را کسب کند و صلاحیت شخصی داشته باشد مجوز فعالیت وکالت برای این فرد صادر می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که درگاه ملی مجوز‌ها با وجود همه مقاومت ها، چه زمانی تکمیل خواهد شد و با توجه به شعار سال که تولید اشتغال آفرین است؛ چگونه می‌توان به تحقق این شعار در حوزه تسهیل فرآیند صدور مجوز و در نتیجه تسهیل سرمایه گذاری در تولید و اشتغال آفرینی کمک کرد، بیان کرد: فرصت کمی برای اتصال دستگاه‌ها به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها باقی مانده و دولت هم در صدا و سیما تبلیغات گسترده‌ای در این حوزه انجام داده است. امیدوارم این سامانه به زودی تکمیل شود تا اقدام اساسی برای تسهیل کسب و کار‌ها در کشور رقم بخورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس درگاه ملی مجوز های کشور امضای طلایی انحصار کانون وکلا مجوز کسب و کار همه دستگاه ها صدور مجوز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۰۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900029

دیگر خبرها

  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگاری
  • ووشوکار پرافتخار ایران طلایی شد/موسوی بر سکوی قهرمانی ایستاد
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند